آنچه درباره نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر باید بدانیم

آنچه درباره نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر باید بدانیم

یخچال فریزر، یکی از وسایل بسیار مهم در هر خانه است که به نگهداری و مراقبت ویژه ای نیاز دارد. به همین خاطر در ادامه این مطلب، اصول مراقبت از این وسیله برقی را برایتان بر شمرده ایم.

البته خرید یخچال هم اصولی دارد که ویدیوی زیر به شما نکاتی را آموزش می دهد.

به هر حال، اینکه چه مواد غذایی را باید درون یخچال قرار دهیم و چه موادی را نباید در یخچال بگذاریم، مواردی است که گفتار امروز سرویس سبک زندگی روزیاتو، شما را با آن آشنا می کند.

با ما همراه باشید.

۱۵ ماده غذایی که به یخچال نیاز ندارد

ref11

به نظر می رسد، برخی از مواد غذایی، به نگهداری در یخچال نیاز ندارند و می توان راهکارهای دیگری برای نگهداری آن ها در نظر داشت. البته این به آن معنا نیست که قرار دادن این موارد در یخچال، سبب فاسد شدن و عدم امکان مصرف آن در بلند مدت خواهد بود، بلکه به نظر می رسد که ضرورتی برای نگهداری از آن ها در این وسیله سرما زا نیست.

  • میوه های هسته دار

میوه های هسته دار مانند زردآلو، انبه، آلو و هلو، در صورت نگهداری در یخچال کال می مانند و مواد غذایی آنها از بین می رود. بنابراین می توان آنها را در جای خشک و خنک نگهداری کرد. مخصوصا که در تابستان، مراجعه به یخچال و باز کردن درب آن برای مصرف این میوه ها افزایش می یابد، برای بهینه سازی مصرف انرژی، می توان از قرار گیری بلند مدت آنها در یخچال خودداری کرد و در جای خنک مانند تراس و ایوان، از آن ها نگهداری کرد.

البته در طول روز که نور خورشید، گرمای بالای ۳۵ درجه را سبب می شود، می بایست از قرار گیری این میوه های هسته دار در زیر تابش آفتاب خودداری کنید.

  • گوجه فرنگی

توجه داشته باشید که گوجه فرنگی، یکی از مواد غذایی مهم و پر مصرف در سبد غذایی خانوار بوده و استفاده مکرر آن به خصوص برای آقایان برای کاهش ابتلا به بیماری پروستات توصیه شده است. اما قرار گیری طولانی مدت گوجه فرنگی در یخچال، سبب می شود که مزه گوجه فرنگی خراب شده و سرمای یخچال نیز مانع از رسیدن و خوشمزگی آن می شود. بهتر است، گوجه فرنگی را در یک سبد در آشپزخانه نگهداری کنید.

  • نگهداری انواع نان

یکی از اقلام غذایی پر مصرف دیگر در سبد غذایی خانوار، نان است که انواع مختلف آن، معمولا نیازی به نگهداری در یخچال ندارد. باید توجه داشته باشید که نان در یخچال رطوبت خود را از دست می دهد و جویدن آن مشکل می شود، پس بهتر است که در خارج از یخچال نگهداری شود.

  • سیب زمینی

از جمله دیگر مواد غذایی پر مصرف در خانه ها، سیب زمینی بوده که بعضی ها عادت دارند تا آن را در یخچال نگهداری کنند. در حالی که سیب زمینی را باید در جای خنک، خشک و تاریک نگهداری کرد، زیرا در یخچال نشاسته آن خیلی زود به قند تبدیل می شود. سیب زمینی را در کیسه پلاستیکی نگهداری نکنید، بلکه در یک قوطی مقوایی که به خوبی در جریان هوا باشد، بگذارید.

  • ریحان

ریحان را می توان در یخچال نگهداری نکرد. چرا که در یخچال، بوی خود را از دست می دهد و بوی مواد غذایی دیگر را می گیرد. بهترین شکل نگهداری آن در آشپزخانه و داخل یک لیوان آب است. برای نگهداری طولانی مدت ریحان توصیه می شود که آن را فریز کنید و داخل فریزر قرار دهید.

  • کره بادام زمینی

کره بادام زمینی در صورت نگهداری در یخچال و در ظرف در باز رطوبت خود را از دست می دهد و سفت می شود. بنابراین از نگهداری کرم بادام زمینی در یخچال خودداری کنید.

  • قهوه

قهوه از جمله نوشیدنی های پر مخاطب است که بعضی ها برای کپک نزدن و تازه بودن، آن را بر خلاف کافی شاپ ها، داخل درب یخچال می گذارند. اما باید توجه داشته باشید که دانه و پودر را نیز نمی توانید در یخچال نگهداری کنید. دانه های قهوه به جای خنک، تاریک و خشک نیاز دارند اما اگر می خواهید برای مدت طولانی قهوه را نگهداری کنید، در یک کیسه بدون هوا بریزید و در فریزر بگذارید. در این صورت برای یک ماه می توانید آن را ذخیره کنید.

  • عسل

قرار دادن عسل در یخچال، کمک خاصی در افزایش زمان مصرف ندارد. بنابراین از قرار دادن ظرف عسل در یخچال خودداری کنید. عسل در یک ظرف در بسته برای همیشه تازه می ماند، به همین دلیل نگهداری آن در یخچال کار بیهوده ای است. به علاوه نگهداری آن در یخچال باعث شکرک زدن آن می شود که خوردن آن را مشکل می کند.

  • روغن زیتون

از جمله روغن های خوراکی که اصلا نیازی به نگهداری در یخچال ندارد، روغن زیتون است که نگهداری آن در یخچال سبب تند شدن مزه می شود و بهتر است آن را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

  • آووکادو

میوه ای پر خاصیت و مفید برای کلیه گروه های سنی که الزامی بر نگهداری آن در یخچال و فریزر نیست و آن را نیز باید خارج از یخچال نگهداری کنید. زیرا هوای سرد مانع از رسیدن آن می شود.

  • هندوانه

بعضی ها فکر می کنند که هندوانه برای تازه بودن، باید در یخچال نگهداری شود. در حالی که هندوانه نبریده را داخل یخچال نبایذ گذاشت. زیرا در درجه حرارت اتاق آنتی اکسیدان های آن حفظ می شوند. در یخچال، ماده بتاکاروتن آن که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود از بین می رود به همین دلیل در یخچال نباید نگهداری کرد. مگر آن که بریده شده باشد که در این صورت باید روی آن را با نایلون بپوشانید تا تازه بماند.

  • کدو حلوایی

کدو حلوایی را نیز نباید در یخچال نگهداری نمود. بلکه باید در جای خشک و تاریک و در جریان هوا قرار دهید.مصرف کدو حلوایی، ویتامین های بسیاری را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان می آورد.

  • موز

موز یکی از مواد غذایی مفید برای بدن است که باید خارج از یخچال نگهداری شود تا به تدریج با درجه حرارت اتاق برسد. قرار دادن کوتاه مدت موز در یخچال، باعث تغییر رنگ و مزه نمی شود. اما ضرورتی هم در این کار نیست.

  • سیر

بعضی گمان می کنند که قرار دادن سیر در یخچال، سبب کاهش بوی تند آن می شود. اما قرار دادن سیر در یخچال به خرابی و فاسد شدن آن می انجامد. در یخچال ظاهر آنها تغییر نمی کند، اما وقتی می برید، متوجه می شوید که فاسد شده اند. البته این مورد همیشگی نیست.

  • پیاز

این سبزی در صورت نگهداری در یخچال خراب می شود و باید آن را در خارج از یخچال و در معرض جریان هوا نگهداری کنید اما اگر پوست آن را می گیرید، در داخل یک ظرف در یخچال بگذارید تا بوی آن، هوای یخچال را تحت تاثیر قرار ندهد.

مواد غذایی که حتما به یخچال نیاز دارد

  • پنیر

یکی از مواد غذایی که نمی توانید بیش از چند ساعت در بیرون یخچال نگه داری کنید، پنیر است. مخصوصا در جاهای مرطوب و گرم، نگهداری پنیر در یخچال حتی برای یک ساعت هم الزامی است. هر چقدر پنیر نرم تر باشد، ماندگاری آن نسبت به پنیر سفت مانند پنیر تبریزی، کمتر می شود و فساد پذیری آن افزایش می یابد.

شما می توانید پنیرهای سفت مثل پنیر سفید و پنیرهای سوییسی را بعد از آنکه درب آن را باز کردید، نهایتا به مدت ۳ هفته در یخچال نگهداری کنید. البته اگر درب آن باز نشده است،‌ تا زمان تاریخ مصرف اعلامی کارخانه تولید کننده، قابلیت نگهداری در یخچال دارد.

توجه داشته باشید که لزوما، پنیرهای نرم مثل پنیرهای پرچرب را تنها به مدت یک هفته می‌توانیم در یخچال نگهداری کنیم. برای اینکه از سالم بودن پنیرکاملاً اطمینان حاصل کنید، ‌می‌توانید به تاریخ تولیدآن نگاه کنید. اما بهترین روش این است که پنیر را امتحان کنید. یعنی دقت کنید و ببینید آیا کپکی بر روی آن وجود دارد یا خیر.

البته می توان دوام و ماندگاری پنیر را قبل از اینکه آن را در یخچال نگهداری کنید افزایش دهید. یعنی حفاظ پلاستیکی روی پنیر را که محکم بر روی آن کشیده شده است بردارید و پنیر را در کاغذهای موم دار قرار دهید و آن را کاملاً‌ با کاغذ بپوشانید.

بعضی ها دوست دارند پنیرهای  با کپک را مصرف کنند. اما باید در این مورد خیلی دقت کنید. با چاقو، به اندازه یک کمی بیشتر از سطحی را که با کپک پوشیده شده است ببرید و سعی کنید چاقو را تمیز نگه دارید تا از گسترش و افزایش کپک خودداری کنید و سپس آن را مجدداً با مقداری از کاغذی که به موم آغشته است بپوشانید.

ref2
برای حفظ ارزش مواد غذایی و بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش کارایی یخچال، از قرار دادن مواد غذایی داغ در یخچال خودداری کرده و به جایابی صحیح میوه ها و سبزیجات توجه کنید
  • نگهداری تخم مرغ و کره

تخم مرغ، شیر و مواد غذایی خام مثل ماهی، گوشت و مرغ را در قسمت عقب یخچال قرار دهید. برای اینکه قسمت عقب یخچال سردتر است و باکتری در جایی که درجه حرارت پایین و فضا خنک تر است کمتر رشد می‌کند. عقب یخچال معمولاً خنک‌ترین و سردترین قسمت یخچال شماست.

ref5

البته نگهداری در قسمتی که هوای معمولی دارد و خیلی هم سرد نیست، اشکالی ندارد. شما می‌توانید مواد خوراکی مثل کره را درجلوی یخچال که گرم‌تر است نگهداری کنید. کره، بطری آب و سایر نوشیدنی‌هایی که درب آن باز است کمتر مستعد فاسد شدن هستند و با دمای یخچال هیچ گونه مشکلی ندارند.

  • نگهداری مواد غذایی اضافی

بعضی ها غذاهای اضافی در طول هفته را بعضا مصرف می کنند. توجه داشته باشید که سرد و گرم کردن مکرر مواد غذایی، ارزش غذایی آن ها را به شدت کاهش می دهد. شما می‌توانید باقی مانده غذاها را به مدت سه تا چهار روز در یخچال نگهداری کنید.

البته انواع گوناگون پیتزا، مرغ و سالاد ماهی تن را باید حداقل در عرض مدت کوتاه، حدوداً ‌دو ساعت پس از سرو و مصرف کردن آن، برای کاهش دادن خطر بیماری‌هایی که از طریق غذای فاسد منتقل می‌شود در داخل یخچال بگذارید. توجه داشته باشید که هرگز باقی مانده غذاها را در آشپزخانه نگهداری نکنید و به محض اینکه آن را پخت و تهیه کردید، فوراً در یخچال قرار دهید.

ref6

به این دلیل که هوای خنک و سرمای داخل یخچال میزان رشد باکتری را کاهش می‌دهد. برای مواد خوراکی که حجم بیشتری دارند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند، مثل سالاد ماکارونی و غذاهایی نظیر غذاهای چینی با حجم زیاد را به جای اینکه در داخل یک ظرف بزرگ بریزید، آن را در داخل چندین ظرف کوچک قرار دهید و سپس در داخل یخچال بگذارید.

این موضوع در شب اهمیت دارد. چرا که افراد خانه، بعضا فراموش می کنند که غذاهایی در ماهی تابه و دیگ و پلوپز و امثالهم روی اجاق گاز دارند که باید به یخچال منتقل شود.

  • نگهداری سس گوجه فرنگی

سس‌هایی که اساسا‌ً با گوجه فرنگی تهیه می‌شوند به محض آنکه درب آنها باز می‌شود، تنها به مدت ۵ روز در یخچال می‌توانند نگهداری شوند و تازه بمانند. نگهداری این نوع سس‌ها به دقت زیادی احتیاج دارد.این نوع سس‌ها را نباید به مدت طولانی در یخچال نگهدارید تا کپک بزند.

گاهی اوقات ممکن است شما پس از۵ روز، کپکی که بر روی سس ایجاد می‌شود را نبینید. اما آن سس آنقدر کهنه شده است که دیگر قابل استفاده نخواهد بود. بعضی از کپک‌ها و یا قارچ‌ها ایجاد سمومی می‌کنند که می‌توانند بسیار مضر باشند.

کپک‌ها در محیط‌های خیلی مرطوب رشد می‌کنند و عاملی که باعث گسترش و افزایش آنها می‌گردد، حجم بیش از حد رطوبت است. طبخ و پخت آنها نیز نمی‌تواند سموم آن را نابود کند و از بین ببرد. بنابراین برای امنیت و سلامت بیشتر، بهتر است که آن را دور بریزید. بنابراین اگر سس گوجه فرنگی در یخچال دارید،‌ همواره به کیفیت و رنگ و بو و طعم آن توجه کنید.

  • نگهداری سس مایونز

کمتر یخچالی وجود دارد که سس مایونز با طعم و شکل های مختلف در آن نگهداری نشود. این نوع سس از زمانی که درب آن باز می‌شود می‌تواند به مدت دو ماه در یخچال نگهداری و استفاده شود.

سس مایونز به دلیل آنکه حجم چربی آن بالا است، مانع رشد باکتری و کپک می‌شود، اما روغن موجود درآن پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از تاریخ مصرف آن شروع به تجزیه شدن می‌کند و طعم و بوی آن را تغییر می‌دهد و دیگر مزه خوبی نمی‌دهد.

توجه داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است که شما در تغییر بوی آن دچار اشتباه شوید و قادر نباشید تشخیص دهید که بوی آن تغییر کرده است، بنابراین کاملاً‌ دقت کنید و در این گونه موارد هرگز ریسک نکنید و حتماً آن را حتی اگر متعلق به یک کارخانه معتبری است، پس از گذشت دوماه نگهداری در یخچال، دور بریزید.

برای سایر چاشنی‌ های دیگر مثل ترکیبات رب گوجه فرنگی و قارچ، سس سالاد حتماً به تاریخ مصرف آن که معمولاً دقیق و درست هستند مراجعه کنید.

نکته هایی برای نگهداری مواد غذایی در یخچال

ref7
بعضی مواد غذایی برای حفظ ارزش غذایی و نگهداری بلند مدت،‌ نباید در یخچال نگهداری شود و بایستی در فریزر قرار دهید

به منظور نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی، از فریز کردن آن ها استفاده می شود که انواع گوشت و سبزیجات و حتی میوه ها از آن جمله هستند. باید توجه داشته باشید که فریز کردن انواع گوشت و سبزی و حتی میوه برای مدتی طولانی، قواعد و قانونی دارد و برای رعایت کیفیت مواد غذایی و حفظ ارزش آنها، می بایست به این موارد توجه داشت.

ناگفته پیداست که استفاده از یخچال برای نگهداری برخی مواد غذایی فاسد شدنی مانند گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات، ضروری است. همچنین یخچال به تازه ماندن بعضی مواد غذایی مانند سبزی و میوه خام و ایجاد طعم دلنشین و خنک در نوشیدنی ها کمک می کند.

  • زمان نگهداری: توجه داشته باشید که حداکثر زمان ماندگاری مواد غذایی فاسد شدنی و نیز بسیاری از میوه ها و سبزی ها در صفر درجه سانتیگراد ۲ هفته، در ۵ درجه سانتیگراد ۱ هفته و در درجه حرارت اتاق (بیست و دو درجه سانتیگراد) چند ساعت است. یعنی شما نباید گوشت را بیش از ۱ روز در دمای اتاق نگهدارید.
  • دمای مطلوب: بسیاری درباره دمای مطلوب یخچال برای نگهداری مواد غذایی سوال می کنند. بررسی ها نشان می دهد که همواره دمای سردترین قسمت یخچال را بین صفر تا پنج درجه سانتیگراد نگه دارید.
  • نگهداری غذای کنسروی: نگهداری از غذای کنسروی در یخچال نیز اسلوبی دارد. برای این کار پس از باز کردن در قوطی کنسرو، محتویات آن را در ظرفی خالی کنید و روی آن را بپوشانید. در غیر این – صورت ممکن است قوطی، غذا را آلوده کند.
  • غذای تاریخ مصرف گذشته: اگر غذای تاریخ مصرف گذشته دارید، آن را دور بریزید و همواره بر چسب مواد غذایی را در ارتباط با درجه حرارت محل نگهداری و زمان ماندگاری کنترل کنید.
ref8
هیچ گاه بیش از حد در یخچال، مواد غذایی نگهداری نکنید
  • پرهیز از فول کردن یخچال: نه یخچال و نه فریزر را هیچ وقت بیش از حد پر نکنید. زیرا هوای خنک، که یخچال را سرد نگه می دارد، نمی تواند جریان پیدا کند.عدم جریان مطلوب هوا، سبب خنک نبودن یخچال شده و عمر دستگاه را کاهش می دهد.
  • مکان قرار گیری وسایل سرد کننده: مکان قرار گیری وسایل سرد کننده مانند فریزر و یخچال در خانه اهمیت دارد. گر چه این ابزارها همواره در آشپزخانه هستند، اما باید همواره با فاصله از اجاق گاز و مایکرویو باشد. این عمل سبب می شود تا وسایل سرد کننده گرم نشده و کارایی آنها کاسته نشود.
  • استقرار یخچال در تراس: اگر تراس بزرگی برای قرار دادن یخچال یا فریزر دارید، توجه کنید که نیمه دوم سال برای استقرار یخچال و فریزر در تراس های سر باز مطلوب است. اما در نیمه نخست سال که هوا گرم است، در صورتی که شدت تایش آفتاب زیاد باشد، موتور آسیب می بیند. برای این مساله فکری کرده و مثلا پرده ای روبروی تابش آفتاب که سطح یخچال را بپوشاند نصب کنید.
  • غذاهای فاسد شدنی: همواره توجه کنید که فاسد شدنی ترین غذاها را در سردترین قسمت یخچال بگذارید.مخصوصا اگر قصد دارید تا مدت زیادی این غذاها را در یخچال قرار دهید.

نحوه قرار دادن مواد غذایی در یخچال

این هم موضوع مهمی است که ما بدانیم، مواد غذایی را در کدام قفسه های یخچال قرار دهیم یا به عبارتی، نحوه قرارگیری مواد غذایی در یخچال چگونه است.

  • سردترین قسمت (۰ تا ۵ درجه سانتیگراد)

سردترین قسمت یخچال بخشی است که صفر تا ۵ درجه سانتیگراد قرار دارد. همواره در این قسمت، غذاهایی را قرار دهید که باید سالم نگه داشته شوند. روی مواد غذایی خام را بپوشانید یا آنها را بسته بندی کنید. مواد غذایی که باید در این قسممت نگهداری شوند شامل :

  • غذاهای پخته ی سرد مانند غذاهای آماده مصرف، انواع پیراشکی، مرغ آماده مصرف
  •  شیر، ماست و پنیر تازه
  •  انواع گوشت پخته، سوسیس و کالباس
  •  سالادهای آماده مانند سالاد سیب زمینی و الویه
  •  غذاهای خانگی مانند انواع خورش و آبگوشت
  •  شیرینی خامه ای

گوشت، مرغ و ماهی تمیز شده را همیشه در سردترین قسمت یخچال و حتماً در ظروف در بسته نگه دارید و آنها را هر چه سریع تر مصرف کنید و برای مدت طولانی تر در فریزر نگه داری کنید.

  • قسمت های خنک یخچال 

در قسمت هایی که خیلی سرد نیست، مواد غذایی که الزامی به خنک بودن خیلی زیاد ندارند را نگهداری کنید تا مدت بیشتری بتوانید از ان ها استفاده کنید. مواردی که توصیه می شود در این قسمت نگهداری شود مثل قسمت های پایینی یخچال عبارتند از:

  •  آب میوه و پنیر سفت مانند پنیر پیتزا
  •  ظروف و شیشه های باز شده سس سالاد، سس گوجه فرنگی و مربا که بر چسب ” در یخچال نگه داری شود” داشته باشند.
  •  کره، مارگارین روغن های خوراکی
  •  تخم مرغ (معمولا در قسمت بالایی درب یخچال نگهداری می شود)

در صورت وجود قسمت های مجزای مخصوص (جای کره و تخم مرغ) می توان از آنها استفاده کرد. تخم مرغ  پس از خرید باید در یخچال نگه داری کرد تا فاسد نشود و رنگ آن برنگردد. در صورتی که روی بسته توصیه هایی شده است، به آنها عمل کنید.

  • قسمت جا میوه ای یخچال

توجه کنید که قسمت جا مویه ای یخچال که همواره پایین ترین قسمت یخچال است، گرم ترین منطقه یخچال است.هیچ گاه بخاطر فضای زیاد آن، مواد غذایی که نیاز است خیلی خنک باشد را این قسمت قرار ندهید. سبزی، میوه و مواد اولیه سالاد ماند کاهوی خرد نشده، گوجه فرنگی، تربچه را در این قسمت می توانید نگه دارید.

توجه داشته باشید که بعضی از میوه ها و سبزی ها مانند موز، لیمو و گوجه فرنگی را بهتر است در دمای بالاتر از ۱۰ درجه سانتیگراد نگه دارید تا کیفیت آن ها به خوبی حفظ شود.البته نگهداری موز هم اسلوبی دارد که در این لینک مشاهده کنید.

ref3
از همه قسمت های یخچال برای نگهداری مواد غذایی به صورت اثربخش استفاده کنیم

بر خلاف فریزر که در صورت پر بودن بهتر کار می کند، یخچال نباید بیش از حد پر شود. پر بودن بیش از حد یخچال، باعث توقف جریان هوای خنک (که غذا را سرد نگه می دارد) می شود.  وقتی زیاد خرید می کنید، مجبور می شوید به زور آنها را در یخچال جا دهید. سعی کنید نوشیدنی هایی را که برای مصرف فوری احتیاج دارید، در یخچال بگذارید و پس از مصرف به تدریج جایگزین کنید که این نوشیدنی ها شامل : نوشابه های گازدار مثل کولا ، آب میوه پاکتی ، ماء الشعیر و آب معدنی است.

بسیاری از ظروف و شیشه های مربا، سس و غیره را فقط پس از باز کردن در آن ها، باید در یخچال نگهداری کرد. – لازم نیست برای سالم ماندن نوشابه آن را در یخچال نگه دارید. نوشابه سرد فقط طعم بهتری دارد.

آیا سردترین قسمت یخچال به اندازه کافی سرد است؟

ref9
دمای یخچال را همیشه کنترل کنید تا بازدهی یخچال و ارزش مواد غذایی شما حفظ شود

خوب وقتی بخواهید سردترین قسمت یخچال را انتخاب کنید، باید متوجه دمای آن باشید. برای فهمیدن این موضوع به دماسنج یخچال نیاز دارید. نکات زیر را در مشخص کردن سردترین قسمت یخچال در نظر داشته باشید که هر کدبانو باید آن را بداند:

  •  دماسنج مناسب یخچال را انتخاب کنید.  دماسنج یخچال را که قیمت چندانی ندارد، می توان از فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای، فروشگاه های لوازم خانگی و برخی کارخانه های سازنده یخچال خریداری کرد. نوعی را انتخاب کنید که خواندن آن راحت باشد.
  •  دماسنج جیوه ای استفاده نکنید که ممکن است بشکند و مواد غذایی را آلوده کند.
  •  دمای سردترین قسمت یخچال را به صفر تا پنج درجه سانتیگراد برسانید. برای این کار لازم نیست یخچال را خالی کنید. سپس کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:
  •  دماسنج را در سردترین قست یخچال قرار دهید، جایی که به محض باز کردن در یخچال بتوانید آن را بخوانید.
  • در یخچال را ببندید و چند ساعت (ترجیحاً شب تا صبح) آن را باز نکنید تا دمای آن ثابت بماند.
  •  بدون برداشتن دماسنج دما را بخوانید. اگر بین صفر تا پنج درجه سانتیگراد نبود درجه ترموستات یخچال را تنظیم کنید. سپس مرحله قبل را تکرار کنید و دوباره دما را بخوانید.
  •  اگر دمای یخچال هنوز به میزان مطلوب نرسیده است، ترموستات یخچال را دوباره تنظیم کنید.
  •  فراموش نکنید که بین هر بار تنظیم ترموستات یخچال و خواندن دما باید چند ساعت فاصله باشد.

مشخصات نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر

Contents Of Refrigerator
Contents Of Refrigerator
  1. شیر استریلیزه حداکثر ۶ ماه در دمای محیط خارج و داخل یخچال نگهداری شود.
  2.  شیر پاستوریزه حداکثر ۳ روز در دمای ۱ تا ۴ درجه سانتیگراد در داخل یخچال نگهداری کنید.
  3.  شیر کاکائو استرلیزه حداکثر ۳ ماه در دمای ۱ تا ۴ درجه سانتیگراد در داخل یخچال نگهداری شود.
  4.  خامه استریلیزه حداکثر ۳ ماه در دمای ۱ تا ۴ درجه سانتیگراد در داخل یخچال نگهداری شود.
  5. کره پاستوریزه را می توان حداکثر یکسال زیر صفر داخل فریزر نگهداری شود.
  6. کشک مایع را می توان حداکثر یکسال در دمای ۱ تا ۴ درجه سانتیگراد در داخل یخچال نگهداری نمود.
  7. بستنی را می توان حداکثر یکسال زیر صفر داخل فریزر نگهداری نمود.
  8. دوغ را نهایتا ۳ ماه در دمای ۱ تا ۵ درجه سانتیگراد داخل یخچال قرار دهید.
  9. ماست  به مدت نهایتا ۳۰ روز در دمای ۱ تا ۴ درجه سانتیگراد داخل یخچال قرار بگیرد.
  10. پنیر نهایتا ۶ ماه در دمای ۱ تا ۴ درجه سانتیگراد داخل یخچال قرار بگیرد.
  11.  پنیر پیتزا ۶ ماه در دمای زیر صفر داخل فریزر قرار بگیرد.
  12. کشک تهیه شده از ماست را نهایتا ۴۰ روز در دمای ۱ تا ۶ درجه سانتیگراد داخل یخچال باشد.
  13. پنیر خامه ای نهایتا ۴۰ روز در دمای ۱ تا ۶ درجه سانتیگراد داخل یخچال باشد.
  14. انواع رشته و ماکارونی نهایتا ۲ سال در دمای محیط و محیط خشک و نیاز به یخچال ندارد.
  15. انواع آرد گندم، برنج، غلات و حبوبات نهایت ۱ سال در محیط خنک نگهداری شود و یخچال نیاز ندارد.
  16. انواع آرد سوخاری نهایتا یکسال در دمای محیط در محیط خنک نگهداری شود و یخچال نیاز ندارد.
  17. سوپ های خشک، نهایتا دو سال دمای محیط در محیط خشک نگهداری شود و یخچال نیاز ندارد.
  18. پودر کاکائو ـ قهوه یکسال در دمای محیط در محیط خشک نگهداریی شود و یخچال نیاز ندارد.
  19.  شیرینی ها حداکثر ۳ روز در دمای ۱ تا ۴ درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری کنید.
  20.  غذای فوری را بین ۸ تا ۱۹ روز می توان در دمای محیط نگهداری کرد و یخچال نیاز ندارد.
  21. انواع کیک خشک را میتوان  ۱-۲ ماه در دمای خشک و خنک نگهداری کرد و یخچال نیاز ندارد.
  22. انواع کلوچه ۲ ماه دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری می شود و یخچال نیاز ندارد.
  23. پفک ۶ ماه دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری می شود و یخچال نیاز ندارد.
  24. انواع همبرگر را می توان ۶ ماه در دمای -۱۸ درجه سانتیگراد در فریزر نگهداری کرد.
  25. گوشت چرخ شده را می توان تنها ۱۲ ساعت در دمای زیر ۴ درجه در داخل یخچال نگهداری کرد.
  26. گوشت چرخ شده را می توان ۳ ماه در دمای -۱۸ درجه سانتیگراد در داخل فریزر نگهداری کرد.
  27.  قطعات گوشت گاو بسته بندی شده ۲ تا ۳ روز می توان در دمای زیر ۴ درجه سانتیگراد در داخل یخچال داشت.
  28.  قطعات گوشت گاو بسته بندی شده ۳ ماه در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد داخل فریزر می توان قرار داد.
  29. گوشت مرغ تازه را می توان ۳ روز در دمای زیر ۴ درجه سانتیگراد داخل یخچال قرار داد.
  30. گوشت طیور را می توان ۷ تا ۱۲ ماه در هوای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد داخل فریزر قرار داد.
  31.  ماهی تازه را می توان ۱ تا ۲ روز در دمای زیر ۲ درجه سانتیگراد داخل یخچال نگهداری کرد.
  32.  ماهی پر چرب را می توان ۳ ماه در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد داخل فریزر قرار داد.
  33. ماهی کم چرب  را می توان ۴ تا ۵ ماه در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد داخل فریزر قرار داد.
  34. سوسیس و کالباس را می توان ۱ ماه در زیر ۴ درجه سانتیگراد داخل یخچال نگهداری کرد.
  35. کمپوت و کنسرو را می توان نهایتا ۲ سال در دمای محیط داخل محیط نگهداری کرد و یخچال نیاز ندارد.
  36. نوشابه های گازدار را می توان ۶ ماه در دمای محیط ویخچال دور از تابش مستقیم آفتاب قرار داد.
  37. گلاب و عرقیات گیاهی را می توان ۲ سال  در دمای محیط در جای خشک قرار داد.
  38. آب میوه جات را می توان نهایت ۱ سال در دمای محیط ویخچال قرار داد.
  39. بستنی یخی را میتوان نهایتا ۶ ماه در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد داخل فریزر قرار داد.
  40. شربت پرتقالی را می توان ۹ تا ۱۲ ماه در دمای محیط نگهداری کرد و یخچال نیاز ندارد.
  41.  شربت سکنجبین و شربت آلبالو را می توان ۲ سال در دمای محیط داشت و یخچال نیاز نداد.
  42. انواع سس را می توان۶ ماه در یخچال نگهداری کرد.
  43. سرکه را می توان ۲ سال در دمای محیط و پس از بازکردن درب داخل یخچال نگهداری کرد.
  44. ترشیجات و شورجات ۱/۵ تا ۲ سال در دمای محیط و پس از بازکردن درب داخل یخچال نگهداری نمود.
  45. رب انار ۲ سال در دمای محیط می توان پس از باز کردن درب، داخل یخچال نگهداری نمود.
  46. رب گوجه فرنگی کنسرو  را می توان ۲ سال در دمای محیط و پس از باز کردن درب داخل یخچال داشت.
  47. ادویه جات را می توان ۲ سال در دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری کرد و یخچال نمیخواهد.
  48.  لواشک ۲ سال در دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری می شود و یخچال نیاز ندارد.
  49.  مواد پرک شده ۱ سال دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری شود و یخچال نیاز ندارد.
  50. چای ۲ سال در دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری شود و یخچال نیاز ندارد.
  51. چیپس ۴ ماه دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری شود و یخچال نیاز ندارد.
  52. حبوبات ۱ سال دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری شود و یخچال نیاز ندارد.
  53. پودر نارگیل – گردو – بادام ۱ سال در دمای ۱ تا ۶ درجه سانتیگراد در محیط خشک و خنک نگهداری شود.
  54. پودر ژله ۲ سال دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری شود.
  55. سبزی خام بسته بندی را می توان ۳ تا ۵ روز در دمای محیط داخل یخچال نگهداشت.
  56.  عسل را می توان تا ۲ سال در دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری کرد و یخچال نیاز ندارد.
  57. خشکبار ۱ سال دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری شود و یخچال نیاز ندارد.
  58.  بیسکویت و بیسکویت کرم دار ۶ تا ۱۲ ماه در دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری شود.
  59. نمک ید دار ۱ سال در دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری شود و یخچال نیاز ندارد.
  60. شکلات ۱ سال در دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری شود و یخچال نیاز ندارد.
  61. گندم، جو و ذرت کامل ۱ سال در دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری شود و به یخچال نیاز ندارد.
  62. موسیر خشک ۱ سال در دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری شود و یخچال نیاز ندارد.
  63. تخم مرغ را می توان ۳تا ۴ هفته در دمای ۲ تا ۶ درجه سانتیگراد در داخل یخچال نگهداری کرد.
  64. تخم مرغ ۱ هفته در دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه خارج یخچال میتواند باشد.
  65. روغن جامد را می توان حداکثر ۲ سال در دمای محیط در محیط خشک و خنک نگهداری کرد و یخچال نمیخواهد.
  66. روغن مایع را می توان حداکثر ۱ سال در دمای محیط دور از تابش آفتاب نگهداری کرد و یخچال نیاز ندارد.
  67.  سبزی آش منجمد (سرخ نشده) را می توان ۱ سال در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد داخل فریزر گذاشت.
  68.  سبزی خرد شده ( سرخ شده) را می توان ۱ سال در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد داخل فریزر قرار دارد.
  69. پیتزا منجمد  را می توان نهایتا ۶ ماه در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد داخل فریزر قرار داد.

آنچه به یخچال نیاز ندارد

  1. خمیر دندان ۲ سال در دمای محیط می توان نگهداری کرد.
  2.  کرم مرطوب کننده را می توان ۲ سال در دمای محیط نگهداری کرد و یخچال نیاز ندارد.
  3. مایع ظرفشویی را می توان ۲ سال در دمای محیط نگهداری کرد.
  4.  صابون مایع را می توان ۲ سال در دمای محیط نگهداری نمود.
  5.  صابون را می توان ۳ سال در دمای محیط نگهداری کرد.
  6.  پوشک بچه را می توان  ۳ سال در دمای محیط نگهداری کرد.
  7.  خوش بو کننده هوا ۳ سال در دمای محیط می توان نگهداری کرد.
  8. حشره کش پودری را می توان ۳ سال در دمای محیط نگهداری نمود.

چند نکته در خرید یخچال خوب

همه این مواردی که در نگهداری مواد غذایی در یخچال عنوان شد، در شرایطی است که یخچال سالم و با کیفیت داشته باشید. برای خرید یخچال، نکات بسیاری وجود دارد که به چند مورد اشاره میکنیم:

ref10
نکاتی که سازمان بهره وری مصرف انرژی ایران درباره برچسب انرژی یخچال های تولیدی داخل منتشر کرد
  • به برچست انرژی توجه کنید: یکی از مهم ترین موضوعات در خرید یخچال، برچسب انرژی است.  زمانی که صحبت هدفمندی یارانه ها و بالا رفتن قیمت حامل های انرژی به میان آمد، پای برچسب انرژی هم به زندگی الکترونیک ما باز شد؛ برچسبی که با نگاه کردن به حروف و نمودارهای مشخص شده روی آن درمی یابیم وسیله ای که قصد خرید آن را داریم چقدر انرژی مصرف می کند و هرماه برای انرژی مصرف شده آنها چه میزان پول باید بپردازید. این برچسب اکنون از یک موضوع فانتزی به یک فاکتور مورد توجه در خرید تبدیل شده است.
  • بهترین بازده انرژی یخچال: یخچال هایی که فریزر آنها در قسمت پایینی شان قرار دارد بهترین بازده انرژی را دارند. دومین جایگاه مربوط به آن دسته از یخچال فریزرهایی است که فریزر آنها درقسمت بالا قرارگرفته است. در آخر هم محبوب ترین ها یعنی یخچال های سایدبای ساید قرار می گیرند.
  • نماد A++: توجه کنید هرچند روی برچسب برخی از ساید بای سایدها نماد++ A دیده می شود، اما بدانید مصرف انرژی آنها بهینه نخواهد بود. پس با توجه به افزایش نرخ حامل های انرژی و افزایش بهای مصرف انرژی خانوار، به این نکته توجه ویژه داشته باشید که یخچالی را انتخاب کنید که برچسب انرژی آن کمترین میزان مصرف را نشان دهد.
  • کیفیت کندانسور: به کیفیت کندانسور خوب توجه کنید. یکی از قطعات اصلی یخچال کندانسور یا همان موتور است؛ قطعه ای که بیشترین اهمیت را در این وسیله دارد، بنابراین باید نسبت به کیفیت آن بسیار دقت کنید چون در صورت انتخاب اشتباه دچار دردسری بزرگ خواهید شد.
  • بهترین کندانسور: بهترین کندانسورها، نوع خطی آنها هستند چون علاوه بر کارایی بالا، دارای کمترین میزان صدا هنگام کارکردن هستند بنابراین سعی کنید از این نوع کندانسورها در یخچال شما به کار رفته شده باشد و از خرید یخچال های دارای موتورهای چینی جدا خودداری کنید. راه منطقی برای دستیابی به این هدف هم علاوه بر خرید برندهای معتبر از نمایندگی های مجاز، گواهی کردن نوع موتور یخچال و کشور سازنده آن در فاکتور خرید شماست.

در مصرف مواد غذایی و بهینه سازی مصرف انرژی به خصوص در یخچال و فریزر توجه کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود