بدون نظر

قبل از هر چیز باید بگوییم که ناچاریم در هر مورد، قسمتی از داستان فیلم حماسی مورد نظر را بازگو کنیم. به همین دلیل پیشاپیش از اسپویل کردن داستان فیلم ها پوزش می طلبیم. این روزها فیلم های بلاک باستر زیادی ساخته می شود که بخش زیادی از شهرت و فروش خود را مدیون جلوه های ویژه هستند. به عبارت دیگر جلوه های ویژه کامپیوتری به کارگردانان این امکان را داده که هر چیزی که در ذهنشان بگذرد را می توانند به تصویر بکشند. اما شاید این همه زرق و برق و مصنوعیت چیزی نیست که بتواند با زیبایی های واقعی فیلم های حماسی قابل مقایسه باشد.

فیلم حماسی

بدون شک همه ما از دیدن یک فیلم حماسی با اتفاقات تلخ و شیرین بیشتر از هر چیزی لذت خواهیم برد؛ اگر شک دارید بهتر است به «اکنون آخرالزمان»، «گلادیاتور» و «بن هور» فکر کنید. فیلم های حماسی برتر تاریخ سینما فیلم هایی هستند که در زیبایی و شکوه با فیلم های دیگر قابل مقایسه نخواهند بود. هر فریم از این فیلم سرشار از جاه طلبی های انسانی و البته قابل لمسی است که احساسات بیننده را تحت تاثیر شدید خود قرار می دهد. کارگردانانی که در زمینه ساخت فیلم های حماسی تبحر دارند ما را از بیابان های بی انتها به دنیای بیکران در فضا می برند، از جنگل های انبوه به سرزمین هایی که جنگ آن ها را چند تکه کرده است.

علیرغم داستان های متفاوت، این فیلم ها یک نقطه مشترک دارند: این فیلم های سفری هومر وار و طولانی به دورن انسانیت هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از بهترین فیلم های حماسی تاریخ سینما آشنا کنیم که برای درک قدرت سینما باید آن ها را ببینید.

۱۵- بیمار انگلیسی (آنتونی مینگلا، ۱۹۹۶)

فیلم حماسی

منتقدان چنان از دیدن فیلم «بیمار انگلیسی» (The English Patient) شگفت زده شدند که آن را «کازابلانکای اواخر قرن بیستم» نامیدند. راجر ایبرت، منتقد فقید سینما، مهارت آنتونی مینگلا در خلق صحنه های حماسی و خیره کننده را با دوید لین بزرگ مقایسه کرد. چه چیزی باعث شد که «بیمار انگلیسی» تا به این حد مورد استقبال و تمجید منتقدان و سینماروها قرار بگیرد؟ داستان این فیلم در ایتالیا و در دوران جنگ جهانی دوم رخ می دهد. یک پرستار به دنبال مردی می گردد که بدن او بشدت سوخته است و تنها چیزی که می داند این است که او با نام «بیمار انگلیسی» شناخته می شود.

فیلم حماسی

از همان ابتدا بیننده با شخصیتی پیچیده و سوال های داستانی بسیاری مواجه می شود که با پیش رفتن داستان بر تعداد آن ها افزوده شده و برخی پاسخ خود را دریافت می کنند. داستان فیلم به شیوه ای خارق العاده در مسیر زمان روایت می شود و به سرعت و بسیار عمیق، ما را با خود همراه می سازد. وقتی که داستان به پایان می رسد ما نیز مانند شخصیت اصلی داستان حس می کنیم سوخته ایم؛ دردی شدید در دل هایمان ایجاد می شود که راه فراری از آن نیست. آنتونی مینگلا توانسته با مهارت تمام نسخه سینمایی داستان مایکل اونتاجه را به تصویر بکشد و از همین مسیر است که بیننده می تواند به طور کامل با شخصیت های داستان ارتباط برقرار کند.

۱۴- آخرین امپراطور (برناردو برتولوچی، ۱۹۸۷)

فیلم حماسی

برناردو برتولوچی در فیلم های زیادی با ویتوریو استورارو، فیلمبردار افسانه ای سینمای جهان و ایتالیا همکاری داشته است که از آن جمله می توان به فیلم های «آخرین تانگو در پاریس» (Last Tango in Paris) و «آسمان سرپناه» (The Sheltering Sky) اشاره کرد. با این وجود این دو اوج مهارت و استادی خود را در فیلم «آخرین امپراطور» (The Last Emperor) به نمایش می گذارند. این فیلم یک غذای تصویری خوشمزه است و باعث می شود که اشتهای چشم های شما از همان اول تا آخر فیلم به یک اندازه به فیلم جلب شود. این داستان زندگینامه ای حماسی داستان پو-یی را روایت می کند که آخرین امپراطور چین بود.

فیلم حماسی

این فیلم در طول زمان در رفت و برگشت است و ما را با دوران کودکی، رسیدن به قدرت و کناره گیری آخرین امپراطور چین آشنا می کند و در نهایت زندانی شدن و آزادی نهاییش در دنیایی که او را نادیده گرفت به تصویر کشیده می شود. در این فیلم داستان یک امپراطور و پادشاهی او بیان نمی شود بلکه بیشتر فیلم در مورد زندگی یک مرد و تاریخ یک ملت است. برتولوچی برای ساخت فیلم خود اجازه یافت به طور انحصاری از قصر خارق العاده موسوم به «شهر ممنوعه» که در سال ۱۴۲۰ ساخته شده بود استفاده کند که اکنون به یکی از میراث جهانی یونسکو تبدیل شده است. «آخرین امپراطور» یک فیلم حماسی خارق العاده با تصاویر خیره کننده و موسیقی متن بی نظیری است که از دیدن آن لذت خواهید برد.

۱۳- بن-هور (ویلیام وایلر، ۱۹۵۹)

فیلم حماسی

جای تعجب است که فیلم «بن-هور» (Ben-Hur) علیرغم نزدیک به ۴ ساعت طول خود یکی از مفرح ترین فیلم های حماسی تاریخ سینماست که از تماشای آن خسته نخواهید شد. این فیلم حماسی داستان یک مرد یهودی است که به خاطر یک خیانت نفرت انگیزی که در حق او روا داشته شده، قصد انتقام دارد. صحنه رقابت اسب دوانی با ارابه یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه های اکشن تاریخ سینماست که فیلم برداری آن بیش از ۵ هفته به طول انجامیده و لوکیشن ساخت آن خیلی زود به یک جاذبه گردشگری تبدیل شد.

فیلم حماسی

جورج لوکاس گفته است که این بخش از فیلم الهام بخش او برای ساخت سکانس مشهور مسابقه سفینه های فضایی در فیلم «جنگ ستارگان اپیزود اول: تهدید شبح» (Star Wars Episode I: The Phantom Menace) بوده است. فیلم حماسی «بن-هور» یک تجربه و سرگرمی سینمایی خالص و لذت بخش است و در واقع نسخه بازسازی شده فیلمی به همین نام در سال ۱۹۲۵ می باشد که بعدها نمونه ای دیگر از آن در سال ۲۰۱۶ ساخته شد اما هیچ کدام زیبایی نسخه ویلیام وایلر را نداشتند. این فیلم حماسی که بر اساس داستانی دینی از انجیل ساخته شده در تاریخ سینما جایگاه ویژه ای دارد.

۱۲- دکتر ژیواگو (دیوید لین، ۱۹۶۵)

فیلم حماسی

دیوید لین بدون شک استاد مسلم ساخت فیلم های حماسی است و فیلم حماسی «دکتر ژیواگو» (Dr. Zhivago) نیز یکی از بهترین ساخته های او و از بهترین فیلم های حماسی تمام دوران است. در این فیلم یوگراف ژیواگو داستان برادرش، دکتر یوری ژیواگو، را برای تونیای جوان بازگو می کند. یوری یک شاعر و پزشک است که در قرن بیستم روسیه اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری را تجربه می کند. به طور کلی سرگذشت او در مورد داستانی عاشقانه و غمناک است که در طول دوران جنگ جهانی اول و شکل گیری اتحاد جماهیر شوروی بیان می شود. این فیلم حماسی بی نظیر از روی رمانی نوشته بوریس پاسترناک ساخته شد که جایزه نوبل را در کارنامه خود دارد.

فیلم حماسی

از آنجایی که این رمان در دوران اتحاد جماهیر شوروی جزو کتب ممنوعه به شمار می آمد، لین مجبور شد صحنه های مربوط به فیلم را در اسپانیا فیلم برداری نماید. وی برای این فیلم مجبور شد خارج از شهر مادرید یک کپی خیره کننده از مسکو بسازد. بدین ترتیب دکور و فضاهایی که در فیلم به نمایش درمی آید از چنان دقت و ظرافت بالایی برخوردارند که کمتر کسی باور می کند در جایی غیر از مسکو واقعی فیلم برداری شده است. صحنه پایانی «دکتر ژیواگو» یک شاهکار فراموش نشدنی است؛ زمانی که تمامی داستان های فیلم در یک نقطه مشترک؛ در سکانس احساسی و بسیار تاثیرگذار به هم می پیوندند.

۱۱- جنگ و صلح (سرگئی بوندارچوک، ۱۹۶۶)

فیلم حماسی

فیلم حماسی «جنگ و صلح» (War and Peace) با طول خیره کننده ۸ ساعته خود جاه طلبانه ترین و پرهزینه ترین فیلمی است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. این فیلم داستانی عاشقانه را در دوران حمله ناپلئون بناپارت در سال ۱۸۱۲ به روسیه به تصویر می کشد. سرگئی بوندارچوک با مهارت تمام توانسته رمان حماسی لئو تولستوی را به یک شاهکار دیدنی و هوشمندانه سینمایی تبدیل کند؛ داستانی حماسی از شخصیت هایی که می خواهند از رودخانه خشمگین جنگ و تاریخ عبور کنند. در این فیلم از بیش از ۱۲۰٫۰۰۰ نفر سیاهی لشکر استفاده شد که در تاریخ سینما بی سابقه است.

حتی برای فیلم برداری بخشی از صحنه های نبرد فیلم از ارتش سرخ شوروی استفاده شد و بدین ترتیب نبرد «بورودینو» (Borodino) که در این فیلم به تصویر کشیده شده به یکی از خاطره انگیز ترین و به یاد ماندنی ترین بازسازی های صحنه های نبرد در تاریخ سینما تبدیل شد. این فیلم چنان دیدنی و تاثیرگذار بود که حتی در بحبوحه جنگ سرد نیز جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال را به خود اختصاص داد؛ هر چند مقامات سیاسی اتحاد جماهیر شوروی این جایزه را از سازندگان فیلم گرفتند. فیلم حماسی «جنگ و صلح» به مثابه یک کلاس آموزشی در زمینه ساخت فیلم های حماسی است؛ فیلمی که جسارت و بینش خارق العاده یک کارگردان را به تصویر می کشد و علیرغم زمان طولانی فیل؛ هیچگاه در هنگام تماشای آن احساس خستگی و کسالت نخواهید کرد.

۱۰- سه گانه ارباب حلقه ها (پیتر جکسون، ۲۰۰۱-۲۰۰۳)

فیلم حماسی

سختی هایی که پیتر جکسون برای ساخت فیلم «بد مزه» (Bad Taste) متحمل شد باعث گردید که وی برای ساخت فیلم هایی در آینده آماده شود که در تاریخ سینما جاودانه شدند. شخصیت های اصلی فیلم های جکسون، انسان هایی معمولی هستند که برای انجام یک هدف مقدس، پای در یک مسیر پرپیچ و خم و دشوار گذاشته و در تمامی این مدت دوستی و انسانیت آن ها مورد آزمایش قرار می گیرد. در سه گانه «ارباب حلقه ها» (The Lord of the Rings) از تم های داستانی مانند وفاداری به اعضای گروه و دوستان و قدرت باورنکردنی امیدواری برای ساخت یک دنیای داستانی بسیار واقعی تر از دنیای خود بینندگان استفاده می کند.

قسمت سوم این سه گانه حماسی ۱۱ جایزه اسکار را بدست آورد که از آن میان می توان به بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی اشاره کرد. پیتر جکسون در این فیلم ها به طور کامل استعداد سینمایی و هنری خود را به رخ کشید. بهره گیری بی سابقه او از قدرت مونتاژ برای انتقال ایده ها و احساسات در مقیاسی وسیع به او کمک کرد ژانری از فانتزی را بنا نهد که یکی از مهم ترین و پرجذبه ترین در نوع خود در اوایل قرن بیست و یکم باشد.

۹- آندری روبلوف (آندری تارکوفسکی، ۱۹۶۶)

فیلم حماسی

آندری تارکوفسکی یکی از مشهورترین و بی نظیرترین کارگردانان تاریخ سینماست. فهرست کوتاه اما باارزش فیلم های او از «سولاریس» (Solaris) تا «آینه» (The Mirror)، از «استاکر» (Stalker) تا «ایثار» (The Sacrifice) باعث شد که وی در زمره بهترین کارگردانان تاریخ سینما قرار بگیرد و برای درک توانایی های او تنها لازم است بگوییم که اینگمار برگمان از طرفداران پروپاقرص سبک کاری تارکوفسکی بود. «آندری روبلوف» (Andrei Rublev) ساخته حماسی تارکوفسکی است که هیچ از یک شاهکار کم ندارد. این فیلم حماسی داستان آندری روبلوف، نقاش مشهور روسی در قرن ۱۵ میلادی را روایت می کند؛ داستان یک هنرمند و سفری که به درون ساخت یک اثر هنری منتهی می شود.

فیلم حماسی

تارکوفسکی هیچگاه اعتقاد نداشت که باید اطلاعات و زیبایی را ذره ذره به بیننده عرضه کرد، او دست های تماشاگر را باز می گذارد و مسیری بی نقص و هموار را برای بیننده فراهم می سازد تا او را دنبال کند. بدین ترتیب در تمام طول داستان، تم های روحانی را حس می کنیم که هیچگاه در مورد آن ها صحبت نمی شود. این فیلم حماسی که به عنوان یکی از بزرگ ترین فیلم های غیرانگلیسی زبان تاریخ شناخته می شود، به ما یادآور می شود که یک فیلم حماسی را با اشتیاق و جاه طلبی که در ورای آن نهفته است باید شناخت و نه هزینه ای که صرف ساخت آن شده است.

۸- خوب، بد، زشت (سرجیو لئونه، ۱۹۶۶)

فیلم حماسی

انتخاب بهترین اثر سرجیو لئونه کار سختی است زیرا همه فیلم های او به نوبه خو شاهکار هستند. اگر بخواهیم فهرستی از بهترین فیلم های سرجیو لئونه تهیه کنیم بدون شک می توان رتبه اول را به تعداد زیادی از فیلم های او داد؛ از «روزی روزگاری در غرب» (Once Upon a Time in the West) گرفته تا «روزی روزگاری در آمریکا» (Once Upon a Time in America). با این وجود سومین قسمت از سه گانه وسترن مشهور او افتخار تبدیل شدن به بهترین شاهکار او را به خود اختصاص داده است. در فیلم حماسی و وسترن «خوب، بد، زشت» (The Good, the Bad, and the Ugly) دو مرد با هم متحد می شوند تا قبل از نفر سوم به گنجی که در یک قبرستان پنهان شده دست یابند.

فیلم حماسی

یک سکانس خارق العاده در فیلم وجود دارد که آن را از دیگر وسترن ها مجزا می سازد و آن هم صحنه درگیری نیروهای متحد و کنفدراسیونی هاست. شخصیت های اصلی داستان در این نبرد وارد می شوند و دنیای اطرافشان را به طور کلی تغییر می دهند؛ این صحنه ما را به یاد فیلم های حماسی قرون وسطی با موضوع شوالیه ها می اندازد. نکته جالب این است که شخصیت های اصلی داستان باید در این نبرد خونین پیروز شوند تا بتوانند به قبرستانی که گنج در آن پنهان شده دست یابند. لئونه مناظری در اسپانیا را برای فیلم برداری صحنه های فیلم خود انتخاب کرد؛ مناظری بسیار خشن و بایر که تنها شخصیت های اصلی داستان می توانند در آن دوام داشته باشند.

تصویرسازی بیرحمانه و خشن لئونه از غرب وحشی که توسط خشونت و شکاکیت کنترل می شد یکی از خوفناک ترین تصویرسازی های ژانر وسترن است. اوج داستان فیلم یکی از بهترین صحنه های تاریخ سینماست که بعدها سینماگرانی مانند کوئنتین تارانتینو از آن برای ساخت فیلم های خود استفاده کردند. فیلم حماسی «خوب، بد ،زشت» یک فیلم وسترن اسپاگتی ماهوی است که یکی از خوش ساخت ترین و جذاب ترین فیلم های حماسی تمام دوران به شمار می آید.

قسمت دوم این مطلب را در لینک «۱۵ فیلم حماسی برتر و دیدنی تاریخ سینما که باید حتماً ببینید [قسمت دوم]» مطالعه نمایید.

۱۰ فیلم جذاب و تاثیرگذاری که باید حتما در تنهایی و خلوت تماشا کنید

۷ فیلم زندگینامه ای که کاملاً منطبق بر واقعیت ساخته شده اند

بهترین فیلم های ژانر وسترن که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد

فیلم هایی که دستکم تا چند روز شما را دچار وحشت و توهم خواهند کرد

منبع: tasteofcinema
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود