ژنرال کیم یونگ چول، فرستاده رهبر کره شمالی برای مذاکره با مقامات آمریکایی کیست؟

ژنرال کیم یونگ چول، فرستاده رهبر کره شمالی برای مذاکره با مقامات آمریکایی کیست؟

کیم یونگ چول مرد مرموز این روزهای مذاکرات بین کره شمالی و ایالات متحده است که در هر دو سفر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به چین همراه او بوده است. وی در طول ملاقات رهبر کره شمالی با ریس جمهور کره جنوبی کنار دست کیم جونگ اون نشسته بود و وی همان شخصی است که مذاکراتی را با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده در پیونگ یانگ انجام داده و در مورد ملاقات فعلاً لغو شده رهبران ایالات متحده و کره شمالی انجام داد. اما این مرد میانسال مرموز که دست راست رهبر کره شمالی محسوب شده و قدرتمندترین مرد این کشور خارج از خاندان کیم به شمار می آید کیست؟

فرستاده کره شمالی

ژنرال کیم یونگ چول که البته نام او هیچ ارتباطی با نام خانوادگی رهبر کره شمالی ندارد در واقع معاون رییس کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی است که تنها حزب این کشور محسوب می شود. اما در واقع وی رییس آژانس امنیتی کره شمالی، رییس بخش جاسوسی رژیم استالینیستی کره شمالی و یک استراتژیست کلیدی در این کشور است. اگر ایالات متحده و کره شمالی بخواهند بر سر خلع سلاح هسته ای کره شمالی به نتیجه برسند، این مرد بدون شک نقش مهمی در این توافق ایفا خواهد کرد. گفته می شود که در طول مذاکرات بین دو کره و بین کره شمالی و چین راجع به خلع سلاح هسته ای کره شمالی، کیم جونگ اون همواره این مرد را در کنار خود داشته و او مسئولیت اصلی بخش هسته ای و نظامی کشور را در اختیار دارد.

فرستاده کره شمالی

کیم یونگ چول در سال ۱۹۴۶ به دنیا آمده و بخش عمده زندگی اش را در ارتش این کشور گذرانده است. وی در گفتگوهای بین دو کره در اوایل دهه ۱۹۹۰ نیز حضور عمده ای داشت و رهبری تیم امنیتی محل دیدار کیم دائه جونگ، رییس جمهور وقت کره جنوبی و کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی را در سال ۲۰۰۰ بر عهده داشته و در مذاکرات متعدد بین دو کشور در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ نیز حضور داشته است. اما این مرد قدرتمند کره ای در موارد متعددی نیز به شخصیتی جنجالی تبدیل شده است . کره شمالی او را مسئول غرق کردن کشتی خود با نام «چئونان» در سال ۲۰۱۰ می داند و بستگان خشمگین ۴۶ ملوان قربانی شده در این حادثه هنگام ورود کیم یونگ چول به کره جنوبی به عنوان فرستاده همسایه شمالی در طول بازی های المپیک زمستانی پیونگ چانگ علیه این سفر تظاهرات کردند.

فرستاده کره شمالی

همچنین گفته می شود که وی در گلوله باران جزیره یئون پیئونگ ۶ ماه پس از این حادثه دست داشته است. خانواده های ملوانان کشته در طول برگزاری مسابقات المپیک زمستانی گذشته با فریادهای «کیم یونگ چول را اعدام کنید» به خیابان آمدند در حالی که عکس های او را به نشانه اعتراض با رنگ قرمز خط زده بودند. حزب آزادی کره جنوبی حتی در بیانیه ای در همان زمان اعلام کرد که کیم یونگ چول شایسته «مرگ در اثر کتک زدن» است. اما کره شمالی همواره دخالت در غرق شدن کشتی چئونان را رد کرده؛ هر چند هیچ دلیل و شق دیگری برای غرق شدن این کشتی متصور نیست جز اینکه کره شمالی مسئول حمله به آن باشد.

فرستاده کره شمالی

اما به نظر می رسد که کیم یونگ چول تلاش دارد این خصومت ها را فراموش کرده و به نحوی جبران نماید. وقتی که کره شمالی در ماه گذشته از ورود روزنامه نگاران کره جنوبی به پیونگ یانگ برای تماشای تخریب مرکز تحقیقات هسته ای این کشور جلوگیری کرد این کیم یونگ چول بود که خود شخصاً و در اقدامی نادر بابت این مسئله عذرخواهی کرد. وی در این پیام تلویزیونی چنین گفته بود:” سلام، من کیم یونگ چول هستم،همان مردی که شما به خاطر غرق شدن کشتی چئونان او را سرزنش می کنید. جلوگیری کردن از پوشش رسانه ای و فیلم برداری آزاد کار اشتباهی بود”.

فرستاده کره شمالی

علیرغم این عذرخواهی خفت بار اما کیم یونگ چول به حرف نیشدار زدن و تند خو بودن شهرت دارد. در طی مذاکرات بین دو کره در سال ۲۰۰۷، وی پیشنهاد مقامات کره جنوبی را رد کرده و چنین گفت:” آیا چمدان دیگری با خود دارید؟ شاید چمدانی دیگر حاوی پیشنهادات داشت باشید”. شاید این رفتار خشن و تحقیرآمیز او بود که باعث شد وی به سرهنگ دومی تنزل درجه پیدا کند؛ هر چند بعدها در سال ۲۰۱۲ بار دیگر به ژنرال ۴ ستاره ارتقا یافت. کیم یونگ چول ارتباط بسیار نزدیکی با کیم جونگ ایل و دیگر اعضای این خاندان داشت؛ از جمله کو یونگ هوی، مادر کیم جونگ اون که اکنون رهبری این کشور را در اختیار دارد.

فرستاده کره شمالی

وی حتی مدتی به عنوان محافظ کیم جونگ ایل خدمت کرد و در سال ۲۰۱۶ به عنوان مدیر دپارتمان جبهه متحد حزب کارگر منصوب شد و اکنون نیز ریاست آژانس اطلاعات مردمی و بخش روابط بین دو کره را در اختیار دارد. همچنین وی همان کسی است که بر توسعه برنامه های نظامی سایبری و الکترونیکی کره شمالی نظارت داشته که از آن جمله می توان به نظارت بر هک کردن سرورهای کمپانی سونی پیکچرز به خاطر ساخت و انتشار فیلم کمدی «مصاحبه» (The Interview) اشاره کرد که در آن خاندان کیم به سخره گرفته شده بودند.

فرستاده کره شمالی

به نظر می رسد که تحریم های جدید سازمان ملل باعث شده که منابع درآمدی سنتی این کشور به شدت محدود شده و این کشور سعی در کلاهبرداری سایبری برای جبران بخشی از این کاهش درآمدهاست. به نظر می رسد که افزایش اعتبار و قدرت این مرد قدرتمند کره ای در گرو موفقیت آمیز بودن مذاکرات با کره جنوبی و ایالات متحده و کاهش فشار تحریم ها خواهد بود که افزایش درآمدهای این کشور را در پی خواهد داشت.

نگاهی به عادت های عجیب رهبر کره شمالی در سفرهایش

حقایقی جالب درباره کودکان کشور کره شمالی و دنیای ویژه آن‎ها

حقایقی جالب و خواندنی درباره همسر رهبر کره شمالی

ده چیزی که ورزشکاران کره شمالی در المپیک زمستانی برای اولین بار دیدند

منبع: time
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود