تکنولوژی ساده و ارزانی که می تواند دی اکسید کربن را به سوخت تبدیل کند

تکنولوژی ساده و ارزانی که می تواند دی اکسید کربن را به سوخت تبدیل کند

محققان در حال کار بر روی روش جدیدی هستند که بتوانند سوخت عاری از کربن بسیار ارزانی را بسازند که درست شبیه فیلم های علمی تخیلی است. بیشتر به یک رویای محیط زیستی می ماند: کارخانه ای که دی اکسید کربن را از هوا جذب کرده و آن را به سوختی تبدیل می کند که می توان از آن برای به حرکت درآوردن خودروها و هواپیماها استفاده کرد. اگر چه کمی باورنکردنی بوده و به داستان های علمی تخیلی می ماند اما این پروژه واقعی توسط گروهی از محققان دانشگاه هاروارد و یک کمپانی دیگر به نام کربن انجینیرینگ در حال انجام است که بیل گیتس وظیفه حمایت مالی از آن ها را بر عهده گرفته است.

تبدیل دی اکسید کربن به سوخت

اگر فرآیند جدید، بتواند در مقیاسی مناسب پیاده سازی شود، بدون شک می توان به آینده ای خوشبینانه برای آینده تغییرات آب و هوایی امیدوار بود. در سال ۲۰۱۱، کارشناسان برآورد کردند که خارج کردن یک تن دی اکسید کربن از جو دستکم ۶۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. رویکرد جدید می تواند همین مقدار دی اکسید کربن را با هزینه تنها ۹۴ دلار از جو پاک نماید. این روش جدید بسیار مبتنی بر فرآیندها و تکنیک های قبلی است؛ تکنیک هایی که قبلاً برای خنک کردن برج ها و کارخانجات تولید کاغذ استفاده می شد. این تکنیک شامل ۳ مرحله اصلی است: ابتدا هوای بیرونی به درون یک کنتاکتور کشیده می شود و در معرض یک مایع قلیایی قرار می گیرد.

تبدیل دی اکسید کربن به سوخت

وقتی که هوا به یک پایه مستحکم برسد به یک مایع حاوی دی اکسید کربن تبدیل می شود. در این کارخانه، این مایع چندین واکنش شیمیایی متفاوت را متحمل شده که پایه ترکیب آن را از اسید جدا می کند؛ همان تکنیکی که معمولاً در کارخانجات تولید کاغذ به کار گرفته می شود. در نهایت دی اکسید کربن با هیدورژن ترکیب شده و به سوخت مایع تبدیل می شود؛ سوختی که می توان از آن برای تامین نیروی خودروها و هواپیماها استفاده کرد که همان کارکرد سوخت های امروزی را دارد.

تبدیل دی اکسید کربن به سوخت

محققان در مورد آینده و نتیجه این پروژه بسیار خوشبین و امیدوار بوده و بر این باورند که این تکنیک می تواند به کاهش دی اکسید کربن موجود در جو کمک شایانی بکند. کارشناسان این روش را در یک پلتفرم آزمایشگاهی در بریتیش کلمبیا با موفقیت آزمایش کرده اند و در تلاشند تا بتوانند سرمایه لازم برای ساخت یک نسخه در مقیاس صنعتی از این پلتفرم تامین نمایند. اگر این پروژه با موفقیت همراه باشد بدین معنا خواهد بود که بخش اعظم مشکل کربن زدایی کردن از اقتصاد جهان  حل خواهد شد.

تبدیل دی اکسید کربن به سوخت

این موفقیت بزرگ البته با هزینه ای قابل توجه محقق خواهد شد: از بین بردن دی اکسید کربن جو چیزی بین ۳ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی (۱۰۰ دلار به ازای هر تن) هزینه در بر خواهد داشت. این موضوع خود نشان می دهد که هزینه تحمیل شده به انسان، اقتصاد و محیط زیست به خاطر انتشار گازهای گلخانه ای بسیار سنگین است و کاهش انتشار این گازها همچنان بهترین راه حل برای کاهش اثرات محیط زیستی و تغییرات شدید آب و هوایی است.

بوتان: شادترین کشور دنیا که هیچ دی اکسید کربنی در آن تولید نمی شود

دغدغه های زیست محیطی گرگ وال استریت

منبع: popularmechanics
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود