در ژاپن کلاس قدردانی از همسر برای مردان برگزار می‌شود

در ژاپن کلاس قدردانی از همسر برای مردان برگزار می‌شود

حتما در فلیم‌های ژاپنی دیده‌اید که زنان همیشه مطیع همسران خود هستند و روی حرف آنها حرفی نمی‌زنند و کاری نمی‌کنند. فارغ از اینکه آیا این رفتار درست یا غلط است، اخیرا کلاس‌هایی در این کشور پیشرفته برگزار می‌شود که در راستای این فرهنگ راه‌اندازی شده‌اند.

به موجب کلاس‌های جدید، مردان ژاپنی می‌آموزند چگونه پدران خوبی برای فرزندان خود و همچنین همسران قدردانی برای زنان خود باشند.

پیش از معرفی این کلاس و اهداف آن لازم است بدانید که میزان باروری در مردان ژاپنی بسیار پایین است و این مساله منجر به کاهش جمعیت جوان این کشور شده است. دلیلش را هم می‌توان افزایش ساعت کاری، کاهش نرخ باروری افراد و آینده نامعلوم اقتصاد جهان اعلام کرد.

جمعیت سرزمین آفتاب تابان با سرعت زیادی در حال کاهش یافتن است و تقریبا هیچ آینده روشنی را به لحاظ باروری برای ژاپن نمی توان متصور گشت. مشکل ناباروری و مشکلات ازدواج و روابط جنسی در ژاپن به بحرانی جدی در این کشور تبدیل شده است.

شاید جالب باشد بدانید که برخی از اقتصاددان ها برای خود «روز رستاخیز»ی هم برای خاموشی مطلق کشور ژاپن تعیین کرده و باور دارند در این زمان، ژاپن به طور کامل از بین خواهد رفت.

آمار نشان می‌دهند در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار از سال ۱۸۹۹ به بعد، کمتر از یک میلیون کودک در این کشور متولد شده اند. تعداد نوزادان متولد شده در ژاپن در سال ۲۰۱۷ نیز حدود ۹۴۶ هزار نفر ثبت شده است که نسبت به سال قبل از آن ۳۰ هزار نفر کاهش داشته است.

در این کلاس‌ها، نحوه حمام کردن نوزادان به مردان آموخته می‌شود.

مرکز ملی تحقیقات مسکن و تأمین اجتماعی ژاپن پیش‌بینی کرده است که تعداد جمعیت این کشور که در زمان حاضر ۱۲۷ میلیون نفر است در سال ۲۰۶۵ به حدود ۴۰ میلیون نفر کاهش پیدا کند.

در کنار دلایل ذکر شده در بالا، برخی از کارشناسان جمعیت اعتقاد دارند که کاهش تمایل و توان تشکیل خانواده در میان نسل جوان و نیز کاهش میانگین مهاجرت از جمله عوامل اصلی کاهش جمعیت در ژاپن است.

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ توسط یک شرکت تحقیقات ژاپنی انجام شد، حدود ۷۰ درصد از مردان ژاپنی مجرد هستند؛ همچنین ۶۰ درصد از زنان ژاپنی نیز مجرد هستند و روابط جنسی ندارند.

بیشتر بخوانید: کاهش نرخ باروری در جهان همانند یک «بمب ساعتی جمعیت» در معرض انفجار است

بدنبال این مشکل بسیار بزرگ که در صورت رفع نشدن می‌تواند به محو کشور ژاپن از کره خاکی منجر شود، دولت تمهیدات گوناگونی اندیشیده است. جدیدترین راهکار برای تشویق مردان به ازدواج کردن برگزاری کلاس‌هایی موسوم به Ikumen است.

به موجب این کلاس‌ها مردان می‌آموزند که چگونه پدر و همسر خوبی در زندگی باشند.

در ژاپن کلاس قدردانی از همسر برای مردان برگزار می‌شود
جدیدترین راهکار برای تشویق مردان به ازدواج کردن برگزاری کلاس‌هایی موسوم به Ikumen است.

جالب است بدانید بیشتر کسانی که در این کلاس‌ها حضور می‌یابند مردان مجردی هستند که نه تنها بچه ندارند، بلکه حتی زنی هم در زندگی‌شان نیست اما می‌خواهند پدر بودن را بیاموزند.

در این کلاس‌ها، نحوه حمام کردن نوزادان به مردان آموخته می‌شود. همچنین لباس‌های مخصوصی شبیه به شکم زنان باردار می‌پوشند تا حس و حالت و دردهای زنان را در طول بارداری و پس از زایمان احساس کنند. با افزایش درک آنها نسبت به مشکلات بارداری در زنان این مردان می‌آموزند که چگونه همسران و پدران خوبی در آینده باشند.

همچنین معلمان در این کلاس به آقایان یاد می‌دهند چگونه از همسر خود تعریف کنند و از آنها برای زحماتشان قدردانی کنند. به‌طور مثال، مردها یاد می‌گیرند که از لباس زیبای همسرشان تعریف کنند یا مثلا به همسر خود بگویند که «غذایی که پخته‌ای عالیست.»

لباس‌های مخصوصی شبیه به شکم زنان باردار می‌پوشند تا حس و حالت و دردهای زنان را در طول بارداری و پس از زایمان احساس کنند

جالب است بدانید در ژاپن روزی با عنوان «روز همسران دلداده» وجود دارد. در این روز مردها پشت میکروفون با صدای بلند در اجتماع به همسران خود می‌گویند که چقدر آنها را دوست دارند و تحسینشان می‌کنند.

این روز چندین سال است که در ماه ژانویه در سرزمین آفتاب تابان برگزار می‌شود.

۵ فاکتور مهمی که مردان در رابطه با تحسین و قدردانی زن و زندگی خود می‌آموزند به شرح زیر است:

  1. قبل از ساعت ۸ شب به خانه بروید.
  2. همسر خود را به اسم خودش صدا کنید.
  3. همیشه به چشمان همسر خود نگاه کنید و با او حرف بزنید.
  4. فضای راحت و دوستانه در خانه ایجاد کنید.
  5. به حرف‌های همسر خود با دقت گوش کنید.

این کارها شاید برای دیگر مردم دنیا چندان قابل درک نباشد. اما در کشوری همانند ژاپن که با مشکل باروری و کاهش شدید نرخ ازدواج روبه‌رو شده، یک امر حیاتی محسوب می‌شود.

کارشناسان علم اقتصاد این پدیده را «بمب ساعتی جمعیت» نام نهاده اند؛ یعنی مکانی که به موازات کاهش میزان باروری، طول عمر اشخاص در آن افزایش می یابد.

البته عواملی همانند کمبود فرصت‌های شغلی نیز در کاهش میل جوانان به ازدواج بی‌تاثیر نیست. اگر زنان و مردان جوان با مشکل اقتصادی مواجه نباشند، بدون شک همه آنها دوست دارند زندگی تشکیل داده و بچه‌دار شوند. اما در حال حاضر ساعت کاری زیاد و درآمدهای کم سبب شده تا جوانان فرصتی برای قرار گذاشتن با جنس مخالف نداشته باشند و در نتیجه عشق و ازدواجی صورت نپذیرد.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود