واقعیت های جالب در مورد جدیدترین سلاح انفرادی روس ها برای تک تیراندازان

MTs-116M : اسلحه انفرادی خودکار

واقعیت های جالب در مورد جدیدترین سلاح انفرادی روس ها برای تک تیراندازان

سالی یک بار، غول های دنیای صنعت نظامی روسیه در بیرون از مسکو دور هم جمع می شوند تا آخرین تکنولوژی های خود پیشرفته خود را به رخ دیگران کشیده و دورنمای تصورات خود از آینده دنیای جنگ در نمایشگاه صنایع نظامی «آرمی اکسپو» (Army Expo) روسیه به نمایش بگذارند. امسال، شاهد محصولات پرسروصدا و قابل توجهی مانند ربات غول پیکر مبارز کمپانی کالاشنیکف و مفاهیم دفاعی و نظامی مانند استتار آفتاب پرست (chameleon camouflage) بودیم. اما در این میان سلاح دیگری نیز در سکوت عرضه شد که یکی از بهترین محصولات نمایشگاه به شمار می آمد: اسلحه انفرادی خودکار مخصوص تک تیراندازان با نام MTs-116M.

MTs-116M

این سلاح طوری طراحی شده که هیچ صدایی تولید نکرده و نور ایجاد شده هنگام خروج گلوله از نوک لوله نیز پنهان می شود. بدین ترتیب اسلحه انفرادی MTs-116M پیشرفته ترین نسخه از یک سلاح قدیمی و یکی از مرگبارترین سلاح های امروزی در میدان جنگ است. البته این اسلحه انفرادی بسیار پیشرفته و قدرتمند محصول جدیدی نبوده و نزدیک به دو دهه از تولید نسخه های اولیه آن می گذرد. این اسلحه ۷.۶۲ میلیمتری با برد موثر ۷۰۰ متر را می توان سلاحی دقیق، پرقدرت و مرگبار دانست.

MTs-116M

نسخه جدید که در این نمایشگاه عرضه شده، اگر چه طراحی پایه خود را حفظ کرده اما اسلحه MTs-116M را به یک سلاح ۱۲.۷ میلیمتری بدون صدا تبدیل کرده است و همین موضوع مهم ترین قابلیت جدید این اسلحه به شمار می آید. در فیلم های هالیوودی، صدا خفه کن ها صدای تیراندازی را به یک صدای شبیه فوت ساده تبدیل می کنند که کسی متوجه آن نخواهد شد اما در دنیای واقعی، صدا خفه کن ها کارآمدی کمتری دارند، هرچند روز به روز بر کارآیی و توانایی های این صدا خفه کن ها در نبردهای پنهان و مخفیانه افزوده می شود.

MTs-116M
تپانچه پی اس اس

صدا خفه کن ها سالیان زیادی است که در حوزه نظامی حضور دارند که از اولین و مهم ترین آن ها می توان به سلاح کمری ۹ میلیمتری دارای صدا خفه کنی اشاره کرد که در چنگ ویتنام توسط نیروهای ویژه ایالات متحده به کار گرفته می شد. اما این تپانچه ها را با نام «ساکت کننده توله سگ» (Hush Puppies) می شناختند زیرا معمولاً از آن ها برای ساکت کردن (کشتن) سگ ها و گاهی نیز اردک های پرسروصدا در مناطق نبرد استفاده می کرده و به ندرت در مورد انسان به کار گرفته می شدند. امروزه، سلاح های دارای صدا خفه کن در میدان نبرد و به ویژه در جنگ های غیرمنظم و غیرمتعارف توسط شبه نظامیان و یا نیروهای ویژه در کشورهایی مانند عراق، افغانستان و سوریه استفاده می شود.

MTs-116M

مطالعات نشان می دهد که نیروهای کورد ی پ گ و همچنین شبه نظامیان داعش به طور گسترده از سلاح های دارای سیستم صدا خفه کن استفاده کرده اند. این روش گاهی به این خاطر مورد استفاده قرار می گیرد که یک پاسگاه یا گروهی از نیروهای دشمن باید بدون جلب توجه و سروصدای زیاد از بین برده شوند و گاهی اوقات نیز از آن تنها برای دستیابی به اهداف پنهانکاری استفاده می شود. در میدان نبرد و هنگامی که نمی توان مکان دقیق نیروهای دشمن در حالت شبیخون یا کمین را شناسایی کرد، نیروها به هر صدایی شلیک می کنند و بدین ترتیب افرادی که از سلاح های دارای سیستم صدا خفه کن استفاده می کنند اهدافی بسیار سخت تر برای موقعیت یابی و هدف قرار دادن خواهند بود.

MTs-116M

روی کاغذ، خفه کردن صدای سلاح بسیار پرسروصدایی مانند MTs-116M  کاری بسیار سخت و چالش برانگیز است اما طراحی خاص روسی ها از این سلاح انفرادی مخصوص تک تیراندازان پایه ای علمی و خلاقانه دارد. برای این که یک سلاح هنگام شلیک بی صدا باشد تنها از بین بردن صدای خروج گلوله کافی نیست. گلوله ها با سرعتی مافوق صوت صدایی شبیه انفجار تولید می کنند که بسیار شبیه پاره کردن پارچه است. کاهش سرعت گلوله ها به زیر سرعت نور کار تقریباً ساده ای است اما انجام این کار بدون کاهش دقت و برد گلوله موضوع دیگری است.

MTs-116M

اینجاست که سلاح ۱۲.۷ میلیمتری فوق وارد معرکه می شود. این اسلحه دارای یک گلوله بسیار بزرگ است که معمولاً در مسلسل ها و سلاح های تک تیراندازان با برد بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این گلوله حدوداً ۵ برابر یک گلوله معمولی وزن دارد که در اسلحه ام ۱۴ به کار می رود و حتی در سرعتی پایین تر از سرعت صوت نیز شتاب قابل توجهی تولید می کند. سازنده این اسلحه در گفتگو با روزنامه دولتی TASS در این باره گفته است که سلاح جدید نه تنها تا مسافت ۳۰۰ متری برای هدف مرگبار است بلکه در این مسافت نیز می تواند حتی در باکیفیت ترین زره ها و لباس های ضد گلوله نیز نفوذ کند.

MTs-116M

سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان سلاحی با این قدرت شگفت انگیز را بی صدا ساخت؟ جواب این سوال در عصر اتحاد جماهیر شوروی نهفته است. وقتی که یک اسلحه شلیک می کند، بخش زیادی از صدای تولیدی ناشی از خارج شدن سریع گاز از لوله تفنگ است. بدین ترتیب صدایی که در نتیجه شلیک یک تپانچه ایجاد می شود با صدای باز کردن در چوب پنبه ای نوشیدنی ها مشابه است. روش استاندارد مقابله با چنین سروصدایی اضافه کردن منعکس کننده یا صدا خفه کن به انتهای لوله یا تغییر مسیر و کاهش سرعت گاز خروجی است.

MTs-116M

نقطه ضعف این روش این است که می تواند بر دقت گلوله تاثیر منفی بگذارد و به طول سلاح نیز اضافه خواهد کرد زیرا برخی منعکس کننده ها می توانند تا ۳۰ سانتیمتر نیز طول داشته باشند. اما در طول نزدیک به نیم قرن جنگ سرد و رقابت نظامی بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی، کرملین سلاحی با تاثیر استراتژیک می خواست، از این رو آن ها گلوله موسوم به “captive-piston” یعنی پوکه ای که در اسلحه باقی مانده و نگه داشته می شود را ساختند. تپانچه بی صدای پی اس اس ابتدا به دست نیروهای کا گ ب و دیگر سرویس های امنیتی و اطلاعاتی شوروی رسید که در دهه ۱۹۷۰ فعالیت هایی خارج از کشور داشتند.

MTs-116M

این تپانچه ۷ اینچ (۱۷.۵ سانتیمتر) طول داشته و هیچ صدا خفه کن بیرونی نداشت. در واقع طراحی این اسلحه طوری بود که به جای خارج کردن گاز ناشی از انفجار چاشنی از لوله، آن را درون پوکه گلوله ذخیره می کرد و گلوله هنگام حرکت در درون لوله و در حین خارج شدن از لوله هیچ گازی همراه خود نداشت. خارج نشدن گاز از لوله به معنای بی صدا بودن شلیک گلوله خواهد بود که به جای ایجاد صدایی بسیار بلند، صدایی قابل چشم پوشی تولید می کند که به ندرت توجه را به خود جلب می نماید.

MTs-116M

میزان صدای تولید شده در این تپانچه ۱۶ برابر کمتر از سلاحی مانند تپانچه گلاک ۹ میلیمتری و ۸ برابر کمتر از صدای کم سروصداترین تپانچه های دیگر است. اگر چه در نهایت در سال ۲۰۱۱ تپانچه پی اس اس با نسخه پیشرفته پی اس اس-۲ جایگزین شد اما همچنان یک نقطه شعف آن باقی مانده و آن هم مهمات خاص و بسیار گران قیمت آن بود. علیرغم مهمات گرانقیمت، این تکنولوژی زمینه را برای ساخت جدیدترین سلاح خودکار مخصوص تک تیراندازها که صدایی تولید نمی کند فراهم کرد.

MTs-116M

اسلحه MTs-116M بدون شک استاندارد جدیدی در زمینه تولید سلاح های بی صدا به وجود خواهد آورد اما به احتمال فراوان در تعداد کم و تنها توسط واحدهای بسیار ویژه نظامی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در نبردهای شهری، معین کردن موقعیت شلیک با این اسلحه تقریباً غیرممکن است و به احتمال فراوان، هدف تنها با یک شلیک از پای درخواهد آمد.بدین ترتیب، با توسعه سلاح های انفرادی جدیدی برای تک تیراندازها در روسیه مانند سلاح تک تیراندازی بسیار قدرتمند و با برد بالای T-5000، مشکلی جدید برای این نیروها در حال شکل گیری است و در صورتی که این سلاح وارد بازارهای بین المللی شود این مشکل بغرنج تر نیز خواهد شد.

MTs-116M
T-5000

اگر چه برخی از پروژه های نظامی روسیه را  می توان زیاده روی و جاه طلبانه دانست اما در زمینه ساخت سلاح های بی صدا، روسیه پیشتاز است و می توان گفت که تاثیر چنین تکنولوژی هایی در میدان نبرد قابل توجه خواهد بود. از دیگر مشخصات این سلاح انفرادی قدرتمند می توان به طول ۱ متر و ۲۵ سانتیمتری، وزن ۶.۵ کیلوگرمی در حالت خشاب خالی، مجهز به دوربین جدا شدنی و خشاب های ۵ یا ۱۰ گلوله ای اشاره کرد.

با ۱۰ مورد از قوی ترین و مرگبارترین سلاح های انفرادی سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

با تفنگ «AK-12»، جدیدترین اسلحه ساخته شده توسط کمپانی کلاشنیکف آشنا شوید

اگر در فضا با یک اسلحه شلیک کنیم چه اتفاقی رخ می دهد؟ [تماشا کنید-زیرنویس فارسی]

توپ غول پیکر «گوستاو»؛ اسلحه مخرب و ناموفقی که به دستور هیتلر ساخته شد

منبع: popularmechanics
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود