۹ وسیله سمی و خطرناکی که هر روز با آن ها سر و کار داریم

۹ وسیله سمی و خطرناکی که هر روز با آن ها سر و کار داریم

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که توجه زیادی به تمیزی وسایل خود دارند و همیشه سعی دارند سبک زندگی سالمی داشته باشند. اما حقیقت آن است که ما هر روز با وسایل بیماری زا و خطرناکی سر و کار داریم که از سمی بودن آن ها بی خبریم. با آگاهی از این وسایل و دوری از آن ها سلامت خود را حفظ کنید.

۱- فیش های خرید

وسایل بیماری زا

بسیاری از این فیش ها روی کاغذهای حرارتی چاپ می شوند و پوشیده از لایه ی نازکی از پودری هستند که رنگ مورد نیاز برای چاپ از آن تهیه می شود. این پودر حاوی BPA است؛ ماده ای شیمیایی که غدد درون ریز بدن را مختل می کند و می تواند منجر به سرطان سینه، دیابت و ناهنجاری های هورمونی در کودکان شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد ماده ی BPA از طریق پوست جذب می شود، در نتیجه باید تا حد امکان از تماس با این پرهیز کرد. وقتی فیش خرید را می گیرید، آن را در کنار مواد غذایی نگذارید، به ویژه مواد غذایی ای که به صورت خام مصرف می شوند. در صورت لمس فیش، حتما دست هایتان را بشویید.

۲- حشره کش ها و مواد دافع حشرات

اورگانوفسفات و برخی از دیگر مواد شیمیایی موجود در بعضی حشره کش ها و علف کش ها و همینطور عاملین اعصاب و شیمیایی، تأثیرات مخربی بر سلامت ما دارند. این ترکیبات از طریق تماس و تنفس به راحتی جذب می شوند و علاوه بر حشرات، انسان ها را هم مسموم می کنند. این مواد سمی انتقال دهنده های عصبی ای که برای عملکرد بدن ضروری هستند را مختل می کنند. آن ها می توانند روی تنفس و عملکرد عضلات تأثیر بگذارند و در مقدار زیاد، باعث کلاپس قلبی-عروقی و مرگ شوند. سر و کار داشتن با این مواد در دراز مدت (مثل کشاورزان) منجر به سرطان و بیماری های قلبی و ریوی می شود، به حافظه صدمه می زند و باعث ضعیف یا کند شدن واکنش های غیر ارادی بدن می شود.

۳- شوینده های لباس

این شوینده ها علاوه بر آنکه مواد شیمیایی ناملایمی دارند، بسیاری از آن ها حاوی ماده ی فنول هستند که از طریق پوست به راحتی جذب می شود و می تواند باعث اختلالات کلیوی و کبدی شود. بنابراین سعی کنید از شوینده های اورگانیک استفاده کنید، به ویژه اگر دچار آلرژی یا اگزما هستید و یا پوست حساسی دارید.

۴- مواد کندساز اشتعالی

مواد کندساز اشتعالی که فعل و انفعال شیمیایی منجر به اشتعال را کند می کنند، در ابتلا به بسیاری از اختلالات و سرطان و همینطور نازایی نقش دارند. از این مواد در بسیاری از لباس های کودک، تشک های فومی مبلمان، صندلی های خودروی کودک، بالش های شیردهی و دیگر محصولات تشک دار استفاده می شود. برای جلوگیری از تماس با این مواد، تنها از پارچه های طبیعی، به ویژه برای کودکان و نوزادان استفاده کنید.

۵-  ظروف نچسب

ظروف نچسب وقتی بیش از اندازه داغ می شوند شروع به ذوب شدن می کنند و از آن ها ماده ی آلومینیوم آزاد می شود که در صورت ورود به بدن، به شدت ناسالم است. آلومینیوم جذب شده در ابتلا به آلزایمر و بسیاری از سرطان ها نقش دارد. هر زمان که ظرف های نچسب تان پوسته پوسته یا خراشیده شدند، آن را دور بیندازید.

۶- دئودورانت ها و ضد عرق ها

در تولید بسیاری از دئودورانت ها و ضد عرق ها از ماده ی آلومینیوم برای مسدود کردن منافذ و جلوگیری از تعریق بیش از اندازه استفاده می شود. اما از آنجایی که آلومینیوم در بدن باعث بیماری های مختلفی مثل آلزایمر و سرطان های پروستات و سینه می شود، سعی کنید از ضد عرق های طبیعی استفاده کنید.

۷- عطرها و اسپری های بدن

بعضی از عطرها و اسپری های بدن حاوی ترکیباتی هستند که می توانند به سطوح مخاطی مجرای تنفسی صدمه بزنند. در نتیجه، باعث سرفه و عطسه های شدید یا سردرد می شوند.

۸- خوشبو کننده های هوا

تنفس مواد شیمیایی موجود در خوشبو کننده های هوا سلامتی را به خطر می اندازد. رایحه های مصنوعی ای که در تولید این خوشبو کننده ها استفاده می شود، ممکن است عوارضی مثل عطرها داشته باشد و حتی باعث سوزش چشم ها و التهاب شود. تنفس دراز مدت ماده ی فتالات موجود در این محصولات می تواند منجر به ابتلا به آسم شود و به ریه ها آسیب بزند.

۹- ضدعفونی کننده های دست و صابون های آنتی باکتریال

شاید تصور کنید این محصولات سلامت شما را حفظ می کنند اما حقیقت آن است که در دراز مدت، ضرر آن ها بیشتر از منفعت شان است. ماده ی تریکلوزان در بیشتر ضدعفونی کننده های دست و صابون های آنتی باکتریال و همینطور تجهیزات باشگاهی، پارچه های کتان، لباس های زیر، محصولات پلاستیکی و غیره یافت می شود. این ماده غدد درون ریز بدن را مختل می کند و در نتیجه با ایجاد تغییر در کار تنظیم هورمونی، مواد سمی در بدن تولید می کند. تریکلوزان در ابتلا به اختلال تیروئید، آلرژی ها، آسم و اگزما نقش دارد.

به علاوه، این ماده ممکن است سرطان زا باشد و افراط در استفاده از چنین محصولاتی می تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی در برابر باکتری ها شود و کار درمان عفونت ها را دشوارتر کند.

منبع: rd
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • امیدم اسفند ۱۵, ۱۳۹۸

    اتفاق مضحک و وحشتناکی که همین جا زیر همین متن میوفته چیه ؟ منظورم اینه که برای مثال با گذشت یک سال ؛ بدون نظر !؟
    پیوست ( به تاریخ تایپ بنده توجه کنید به عمق فاجعهٔ هیچ انگاری پی میبرید )