شارل آزناوور ؛ خواننده محبوب فرانسوی درگذشت

فرانک سیناترای فرانسه چشم از جهان فروبست

شارل آزناوور ؛ خواننده محبوب فرانسوی درگذشت

شارل آزناوور، خواننده، ترانه‌سرا و بازیگر مشهور فرانسوی شامگاه یکشنبه در سن ۹۴ سالگی درگذشت. فرانک سیناترای فرانسه تا چند روز پیش از مرگ بر روی صحنه به هنرنمایی مشغول بود. وقتی از او در باره چگونگی تداوم کار هنری و اجرای ترانه در این سن می‌پرسیدند می‌گفت: «من پیر نیستم بلکه سالخورده‌ام و این دو با هم فرق دارند.»

عشق و احساسات عاشقانه محور اصلی بسیاری از شاهکارهای موسیقایی شارل آزناوور هستند. یکی از تاثیرگذارترین ترانه های این هنرمند فرانسوی «مرا ببر» است که هرگز رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد.

این خواننده قرار بود ماه آیند میلادی هفت اجرا در شهرهای مختلف فرانسه و سوییس داشته باشد.

محبوبیت ترانه‌های فرانسوی در ایران قدمت طولانی دارد. شاید علتش را بتوان متن‌های دلنشین و پرمحتوای ترانه‌ها و  جذابیت خوانندگان دانست. شانسون‌های (ترانه) فرانسوی و خوانندگانی چون ادیت پیاف٬ ژولیت گرکو٬ ژاک برل و شارل آزناوور همیشه جایگاهی ویژه در میان ایرانیان علاقه‌مند به موسیقی فرنگی داشتند. این علاقه را می‌توان امروز در شبکه‌های اجتماعی ایرانی‌ها دید، چرا که بسیاری از دوستداران موسیقی خبر فوت این هنرمند خوش ذوق را به جامعه هنر تسلیت گفته‌اند و بریده‌هایی از آهنگ‌های بسیار زیبای او را با هم به اشتراک گذاشته‌اند.

در زندگینامه‌ای که خود او نوشته با عنوان «آزناوور به قلم آزناوور» می‌گوید پس از دوره‌ای که همراه دوستانش سعی می‌کرد نقش یک مرد بزن بهادر را بازی کند، یک شب به زور او را روی صحنه فرستادند تا آواز بخواند.

او می‌افزاید: «همان‌جا به من الهام شد. دیدم که دختران با چشمانی اشکبار و لب‌هایی آویزان بیشتر از زمانی که نقش‌های وحشتناک بازی می‌کردم، به من نگاه می‌کنند. من ۱۵ -۱۶ساله بودم ولی خیلی خوب فهمیدم».

شارل آزناوور در زندگینامه خود همچنین نوشته: «نوع صدایی که دارم با ترانه‌هایی که می‌سرایم به خوبی جور در می‌آید».

شارل آزناوور در عرصه سینما نیز به عنوان بازیگر در بیش از هشتاد فیلم ایفای نقش کرد و سابقه کار کردن با کارگردانان مطرحی چون فرانسوا تروفو، فولکر اشلوندورف و کلود شابرول را نیز در کارنامه هنری خود به ثبت رساند.

شارل آزناوور
ترانه‌های آزناوور بازگوکننده تجربه‌های شخصی او از بزرگ شدن در فقر به عنوان یک مهاجر بود.

او در طول زندگی هنری خود بیش از هزار و چهارصد ترانه به زبان‌های مختلف جهان از جمله فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی، ارمنی، آلمانی، روسی و غیره خواند و یکی از مردمی‌ترین و در عین حال جهانی‌ترین خوانندگان فرانسه ماند.

شبکۀ آمریکایی «سی ان ان» از آزناوور به عنوان «خدای موسیقی پاپ فرانسه» یاد کرده است.

سال ۲۰۱۷ ستاره‌ای در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود به نام آزناوور ثبت شد. در مراسم رونمایی از این ستاره پیتر بوگدانوویچ کارگردان مشهور گفت: «سیناترا یکبار گفته بود، ترانه یک نمایش تک نفره با یک شخصیت است، شارل بازیگر و خواننده‌ای خارق‌العاده است.»

پیام توئیتری مکرون / امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از هواداران دوآتشه او بود و به گفته هم‌کلاس‌های سابقش در شب‌های آوازخوانی و کارائوکه در دوره دانشجویی، آهنگ‌های آزناوو را می‌خواند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با انتشار پیامی بر روی توییتر پس از توصیف شارل آزناوور به عنوان هنرمندی عمیقا فرانسوی که به شدت به ریشه های کشور زادگاه والدینش، ارمنستان پایبند بود، نوشت: «شاهکارها، لحن و درخشش منحصر به فرد شارل آزناوور برای سال‌های طولانی او را زنده نگاه خواهد داشت.»

آزناوور بیش از یک‌هزار آواز و نمایش‌های موسیقایی نوشته و بیش از صد آلبوم موسیقی اجرا کرده و در ۶۰ فیلم بازی کرده‌است.

فرانسواز نیسن، وزیر فرهنگ فرانسه نیز در پیامی از او به عنوان اسطوره ای یاد کرد که مرزهای را درنوردیده است.

نخست وزیر ارمنستان پس از انتشار خبر درگذشت شارل آزناوور وی را «فرزند استثنایی مردم ارمنستان» خواند و مرگ او را «فقدانی بزرگ برای کل جهان» توصیف کرد.

بدون نظر

ورود