جمشید ارجمند منتقد آرام سینما درگذشت

جمشید ارجمند منتقد آرام سینما درگذشت

جمشید ارجمند نویسنده و منتقد سینما امروز ۲۳ تیر ماه درگذشت. جمشید ارجمند جز معدود روزنامه نگاران و منتقدان سینمایی که آرام و پر حوصله کار می کرد و با در دل هیاهوهای زمانه اش بود، جنجال نمی کرد.

ار جمند در تابستان ۱۳۳۳ کار در مجله فردوسی زیر نظر ناصر نیرمحمدی آغاز کرد. در همین سال چاپ چند شعر نو در مجله فردوسی و راهنمایی‌های اسماعیل شاهرودی و نصرت رحمانی او را با ادبیات نوین فارسی آشنا کرد.

او یکی از مهم ترین منتقدان فیلم دوره خودش بود، دوره‌ای که چهره‌های دیگری چون پرویز دوایی هم محصول همان دوره‌اند. او نزدیک به بیست کتاب مهم را از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرده و در زمینه ویرایش هم فعالیت داشته است. مرگ مادرش در ۱۳۳۷ طی حادثه‌ای در جلوی چشمان‌اش و مرگ پدر در دو سال بعد زندگی مشقت‌باری را به او تحمیل کرد اما وی توانست با سخت‌کوشی بر مشکلات فایق آید و به دانشگاه برود و هم‌زمان در مجلهٔ فردوسی به مدیریت نعمت‌الله جهانبانویی و ستاره سینما به سردبیری پرویز نوری به کار ترجمه و انتشار مقاله بپردازد.

در ۱۳۴۰ به دلیل فعالیت‌های سیاسی در چارچوب جبهه ملی دو بار دستگیر و در زندان قزل‌قلعه زندانی شد. در سال ۱۳۴۱ در تظاهرات دانشجویی مورد ضرب و جرح شدیدی قرار گرفت.

با این همه هیچ وقت درگیر جار و جنجال نشد. در عوض به تالیف و ترجمه و ویراستاری کتاب مشغول شد و برخی مهم ترین کارهای او عبارتند از : دوره دوجلدی درباره چند سینماگر، درباره سینما، فیلم‌‌ساختن، سینماگر، دستور خط و نگارش، دست‌نامه‌ شیوه نگارش، گربه روی شیروانی داغ و ۲۱ فیلم- قصه از مهم‌ترین آثار تالیفی جمشید ارجمند هستند.

بدون نظر

ورود