یونسکو ۹ مکان و اثر باستانی دیگر را ثبت جهانی کرد

بالاخره قنات های ایران هم دیده شد!

یونسکو ۹ مکان و اثر باستانی دیگر را ثبت جهانی کرد

آژانس فرهنگی سازمان ملل، جمعه ۲۵ تیر سال ۱۳۹۵، ۹ مکان  جدید ازجمله شهر ارمنی و قرون وسطی ای واقع در شمال شرقی ترکیه را ثبت جهانی کرد.

یونسکو همچنین شهر قدیمی آنی Ani واقع در استان کارس Kars ترکیه را در لیست خود قرارداد. آنی، اکنون مرز مشترکی با کشور ارمنستان دارد. این شهر در قرن دهم میلادی پایتخت امپراتوری ارمنستان به شمار می‌رفت. این مکان بعد از زلزله مهیبی که در قرن ۱۴ ام میلادی اتفاق افتاد به ویرانه‌ای تبدیل شد و فقط کلیسای بزرگ این شهر (cathedral)  به عنوان نمادی فاخر و ارمنی در این مکان باقی ماند.

ازجمله سایر مکان هایی که به ثبت جهانی یونسکو رسیدند می‌توان به صخره Zuojiang Huashan rock  در چین، کانال‌های آبی ایران که به قنات Qanat شهرت دارند، سایت باستان‌شناسی هند Nalanda Mahavihara، سایت بوسنی، کرواسی، مونته‌نگرو و صربستان، سایتی در یونان، اسپانیا و گیبرالتار Gibraltar نیز اشاره کرد.

کمیته میراث جهانی World Heritage Committee جزیره‌های گلچین شده و دورافتاده نان مادل Nan Madol را همزمان در این لیست و لیست میراث های در معرض خطر قرارداد.

این جزایر دورافتاده از بازالت و مرجان ساخته‌شده‌اند و شامل ۹۹ جزیره هستند. تاریخ معابد و قبرهای ویران‌شده‌ای که در این سایت دیده می شود به حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ سال پس از میلاد مسیح باز می گردد.

صخره Zuojiang Huashon rock  واقع در جنوب غربی چین نیز تنها بازمانده از مردمی ملقب به Luoyue در این منطقه است.

قنات‌های ایران، کانال‌های آبی و زیرزمینی بودند که به‌منظور انتقال آب به مناطق بایر مورداستفاده قرار می‌گرفتند.

سایت Nalanda متشکل از بازمانده‌های باستان‌شناسی آموزشگاهی در هند است که در آن آموزش‌های رهبانی و مدرسی داده می‌شد. تاریخ تخمین زده شده این سایت به حدود قرن سوم  قبل از میلاد تا ۱۳ پس از میلاد است.

سنگ‌قبرهای قرون‌وسطی و حیاط این قبور که به نام stecci شهرت دارند، متشکل از ۳۰ سایت در بوسنی، مرکز و جنوب کرواسی، غرب مونته‌نگرو و غرب صربستان هستند. این قبرها با سنگ‌آهک، موتیف ها و کتیبه‌هایی مزین شده‌اند.

سایت باستان‌شناسی یونانی معروف Philippi به ۳۵۶ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. این سایت توسط پادشاه مقدونیه یعنی شاه فیلیپ دوم Macedonian King Philip II پیدا شد و بعدها به‌ یکی از مهم‌ترین سایت‌های مسیحی تبدیل شد. یونسکو پس از بازدید از Apostle Paul چنین اطلاعاتی را آشکار ساخت.

سایت Antequera Dolmens در Andalusia، در جنوب اسپانیا قرار دارد که متشکل از دو بنای عظیم سنگی و دو ساختمان کوهستانی طبیعی است.

غارهای طبیعی دریایی یا Gorham’s Cave Complex در مرز بریتانیا واقع‌شده است. اطلاعات به دست آمده از این سایت گواهی بر اشتغال انسان های غارنشین اولیه در بازه زمانی بیش از ۱۲۵ هزار سال است.

کمیته ثبت سایت‌های جهانی که به مدت ده روز در استامبول ترکیه در جریان است، ۲۷ سایت دیگر را نیز را در دست بررسی دارد.

maxresdefault-w900-h600

شهر قدیمی آنی Ani واقع در استان کارس Kars ترکیه

f04da2db148417428a693f-w900-h600

صخره Zuojiang Huashan rock  در چین،

nan-madol_015-w900-h600

جزیره‌های گلچین شده و دورافتاده نان مادل Nan Madol

Qanat_Kashan-w900-h600

کانال‌های آبی ایران که به قنات Qanat شهرت دارند

e0928a452eeb477b8591328f46ad0049-w900-h600

سایت Nalanda در هند

Bosniangraves_bosniska_gravar_februari_2007_stecak_stecci2-w900-h600

stecci

filippoi_web-thumb-large-w900-h600

سایت باستان‌شناسی یونانی معروف Philippi

Cueva_de_Viera_-_Dolmen_de_Viera_Antequera_Málaga-w900-h600

سایت Antequera Dolmens در Andalusia، در جنوب اسپانیا

4584885948-w900-h600-w900-h600

غارهای طبیعی دریایی یا Gorham’s Cave Complex در مرز بریتانی

منبع: yahoo
بدون نظر

ورود