ساخته هایی که قاتل سازندگان خود شدند!

می سازمش حتی اگر بمیرم!

ساخته هایی که قاتل سازندگان خود شدند!

بشر همواره رؤیای ساخت و خلق را در ذهن خود می‌پرورانده و مخاطرات فراوانی را نیز در راه دست یافتن به آمال خود به جان خریده است. در آثار ادبی از ادبیات کلاسیک گرفته تا ادبیات مدرن نیز، خلق ازجمله شگفت‌انگیزترین کارهای بشر برشمرده می‌شود. از کتاب معروف “فرانکشتاین” نوشته مری شرلی گرفته تا کتاب” تصویر دارین گری” نوشته اسکار وایلد، همه و همه سودای خلقی را در ذهن قهرمان می‌گذراند که همین خلق بلای جانشان شد.

با مقدمه‌ای کوتاه به فهرست کسانی  می‌پردازیم که به واسطقه ساخته خود جان باختند. این فهرست  توسط سایت huffingtonpost جمع آوئری شده که از انتها به ابتدا و باهم مرور می‌کنیم. عمیقا بر این باورم که مطالعه این متن همچون خواندن کتابی کوچک اما پرمحتوا است که هرگز از خواندن آن پشیمان نخواهیم شد.

۲۰. Thomas Andrews

1,.,,-w900-h600

توماس آندرس معمار کمپانی آر. ام. اس R.M.S و مسئول طراحی و ساخت کشتی تایتانیک بود. برای آزمودن این کشتی برروی آب خودش نیز با مسافران کشتی همراه شد. تایتانیک در ۱۵ آوریل سال ۱۹۱۲ غرق شد. سازنده این کشتی که برای نجات مسافران از طریق قایق نجات تلاش فراوان کرد، آخرین بار در اتاق تجملی کشیدن سیگار مسافران بورژوای کشتی دیده شد. جسد وی هرگز پیدا نشد.

 

۱۹. William Bullock 

2-w900-h600

ویلیام بولاک طراح نخستین ماشین چاپ پرسی بود. زمانی که مشغول نصب ماشین برای دفتر کل Philadelphia Public Ledger بود و تلاش می‌کرد که تسمه دستگاه را روی قرقره نصب کند، پایش لای دستگاه گیر کرد و خرد شد. بعدازاین حادثه به‌سرعت قانقاریا گرفت و پایش قطع را قطع کردند. در عمل جراحی که در تاریخ ۱۲ آوریل سال ۱۸۶۷ بر روی پایش انجام شد، به شکل عجیبی چان سپرد.

 

۱۸. Francis Edgar Stanley

3-w900-h600

فرانسیس استنلی صفحه خاص photographic dry plate را ابداع کرد و به کمپانی پرآوازه George Eastman of Eastman-Kodak فروخت و پول خوبی هم از این معامله به دست آورد. با سرمایه به‌دست‌آمده کمپانی با نام خود Stanley Motor Carriage Company تأسیس کرد و خط اتومبیل ماشین‌های بخار بانام Stanley Steemers را راه انداخت. در ۱۳ جولای سال ۱۹۱۸ و زمانی که در حال امتحان کردن ماشین بخارش بود از مسیر منحرف‌شد و به سمت مزرعه حیوانات تغییر جهت داد. وی پس از برخورد به یک مانع چوبی کشته شد.

 

۱۷. Jean-Francoise Pilatre de Rozier 

4,.-w900-h600

جن روزیر که یک شیمی‌دان و معلم فیزیک فرانسوی بود، پدر علم  هوانوردی نیز به شمار می‌رود. در سال ۱۷۸۳ نخستین بالون محتوی هوای گرم را ساخت. او نخستین فردی بود که از نیروی محرک هیدروژن در آزماش های خود استفاده کرد و  براثر تماس فراوان با هیدروژن موها وابرویش را از دست داد. در ۱۵ جولای سال ۱۷۸۵ و زمانی که تصمیم گرفت با بالن خود از روی کانال انگلیس English Channel عبور کند، سقوط کرد و به همراه مسافرانش کشته شد.

 

۱۶. Louis Slotin

5,.-w900-h600

وی یک فیزیکدان هسته‌ای آمریکایی بود و پس از جنگ در پروژه منهتن Manhatten Project کار می‌کرد. زمانی که مشغول انجام یک آزمایش هسته‌ای با پلوتونیم بود، به علت اشتباه گروه، ناگهان مواد داریواکتیو آزاد و پخش شد. وی شجاعانه مواد آزادشده را با بدن خود پوشانید تا مانع انتشار آن به اطراف شود. این در حالی بود که بقیه گروه به سمت کوه گریختند. او در ۳۰ ماه می سال ۱۹۴۶ و دو هفته پس‌ازآن حادثه درگذشت.

 

۱۵. Karel Soucek

6-w900-h600

کارل سوسِک، این مبدع بی‌پروای اهل چکسلواکی، بشکه‌ای را طراحی کرد که با آن بارها از آبشار نیاگارا Niagara Falls پرید. از کارهای جالب ابداع  یک کپسول جدید بود که در ۲۰ ژانویه سال ۱۹۸۵ از سقف Houston Astrodome پرید. دریکی از بدلکاری‌های خود که اصطلاح رایج مردم برای کارهای او بود به علت استفاده از یک کانتینر کوچک جان باخت .

 

۱۴. Sylvester H. Roper

8-w900-h600

سیلوستر روپر نخستین موتورسیکلت جهان را ابداع کرد و آن را velocipede نامید. این موتورسیکلت با نیروی بخار حرکت می‌کرد. در اول ماه ژوئن سال ۱۸۹۶ و زمانی که وی در حال آزمایش یکی از ماشین های ابداعی خود در یک مسابقه دوچرخه‌سواری بود، به زمین خورد و فوت کرد. نتایج کالبدشکافی او، نشان داد که علت مرگش حمله قلبی بود. وی در زمان مرگ ۷۲ ساله بود.

 

۱۳. Horace Lawson Hunley

9,,-w900-h600

هانلی مبدع زیردریایی بود. در اکتبر سال ۱۸۶۳ و زمانی که مشغول آزمایش زیر دریایی اش در سواحل coast of Charleston در جنوب کالیفرنیا بود، موفق به بالا آمدن به سطح آب نشد. خودش و تمامی افراد گروه در این حادثه جان باختند.

 

۱۲. Aurel Vlaicu

Aurel-Vlaicu 1-w900-h600

آرل ویلایسو ، این مبدع اهل رومانی، خط هوایی خود بانام Vlaicu WR I, II را هدایت می‌کرد که در آن زمان، پرسرعت‌ترین، طولانی‌ترین و مرتفع ترین پروازها را هدایت می‌کرد. در ۱۳ ام سپتامبر سال ۱۹۱۳ هواپیمای معروف او و در زمان عبور از ارتفاعات کارپاثیان Carpathian Mountains متلاشی شد. علت این سانحه هرگز مشخص نشد.

 

۱۱. Valerian Abakovsky

147643299

والریا آباکٌفسکی،  ماشین پرنده‌ای بانام Aerowagon را طراحی که باانرژی بخار حرکت می‌کرد. در ۲۴ جولای سال ۱۹۲۱ والرین ۲۷ ساله که مسیر Tula به مسکو را طی می‌کرد با برخورد به ۵ نفر دیگر، جان خود و آن ۵ نفر را گرفت.

 

۱۰. Marie Curie

1399665164381-w900-h600

ماری کوری شیمیدان/فیزیکدان لهستانی، مبدع رادیواکتیو بود. وی دو بار برنده جایزه نوبل شد. علاوه بر ارائه نظریه radiation و کشف دو ماده رادیواکتیو، برای ابداع رادیوگرافی یا اشعه ایکس X-rays نیز شهرت فراوان دارد. او در ۱۴ جولای سال ۱۹۳۴ درگذشت.

 

۹James Fuller “Jim” Fixx

1,-w900-h600

جیم فیکس، اگرچه او دویدن را ابداع نکرد اما کتاب پرفروش مروبط به دویدن او با نام  Complete Book Of Running که پس از دوره پرتنش و پراضطراب در زندگی‌اش چاپ شد، وی را به سلبریتی ای در حوزه زندگی سلامت بدل گردید. او در ۲۰ جولای سال ۱۹۸۴ و در حالی که مشغول دویدن در Hardwick بود، فوت کرد. علت اصلی مرگ او حمله قلبی تشخیص داده شد. پس از انجام کالبدشکافی دریافتند که عروق قلبی وی ۷۰ تا ۹۵ درصد گرفتگی داشته. او در زمان مرگ ۵۲ ساله بود.

 

۸. Max Valier 

1,.-w900-h600ماکس وَلیر، این دانشمند استرالیایی مبدع موشک‌های تقویتی مایع و جامد بود. او که در آزمایش‌های خود از مواد محترقه متعددی ازجمله الکل استفاده می‌کرد، در زمان انجام یکی از این آزمایش‌ها، براثر آتش گرفتن میز کارش از دنیا رفت.

 

۷. Alexander Bogdanov

1-w900-h600

الکساندر بوکدانف، فیزیکدان، نویسنده، سیاستمدار و مبدع اهل روسیه بود. موسسه‌ای بانام Institute For Haematology را تأسیس کرد. در این موسسه کار انتقال خون و آزمایش‌هایی بر روی خون افراد مبتلابه بیماری‌های گوناگون انجام می‌گرفت. زمانی که او خون یکی از بیماران مبتلا به مالاریا و سل را روی بدن خود مورد آزمایش قرار می‌داد، در ۷ آوریل سال ۱۹۲۸ و درحالی‌که آن بیمار خودش بهبود پیدا کرد، جان سپرد.

 

۶Otto Lilienthal

1-w900-h600

اوتو لیلینسال، که به پادشاه گلایدورها The Glider Kingشهرت داشت، بنیان‌گذار آلمانی الاصل صنعت هوانوردی بود. وی بیش از ۲۰۰۰ گلایدر را طراحی کرد که در ارتفاعات بسیار بالایی پرواز می کردند. در ۱۰ آم آگوست سال ۱۸۹۶ در زمان آزمودن یکی از هواپیماهای بدون موتور خود، به زمین برخورد کرد و براثر شکستگی گردن جان سپرد.

 

۵. Li Si

1-w900-h600

لی سی، در سال ۲۰۸ قبل از میلاد مسیح و در سن ۷۲ سالگی  براثر نوعی شکنجه‌ بانام “۵ درد” The Five Pains که خودش آن را ابداع کرده بود، کشته شد. در این روش ابتدا بینی فرد متهم را می‌برند، سپس یک دست و یک‌پایش را قطع می‌کنند، عقیمش می‌کنند و درنهایت بدنش را از کمر قطعه‌قطعه می‌کنند. او در دوران پادشاهی Qin نخست‌وزیر چین بود و با واژگونی این امپراطوری اعتبار خود را از دست داد و به همان روشی که خود مبدع آن بود، کشته شد.

 

۴. Henry Smolinski

1-w900-h600

هنری اسمولینسکی از دانشگاه پلی تکنیک نورث همپ Northrup Institute Of Technology مدرک مهندسی هوانوردی داشت. ابداع ماشین پرنده از رؤیاهای این مرد بود. او هواپیمای Cessna 337 Skymaster را به ماشین فورد ۷۱ Ford Pinto متصل کرد تا با آن پرواز کند. در ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۷۳ به همراه دوست و همکارش Harold Blake در حال پرواز در ارتفاعات بودند که بال راست هواپیما آتش می‌گیرد و هر دو در اثر آتش‌سوزی کشته می‌شوند.

 

۳. Abu Nasr Ismail ibn Hammad a-Jawhari

12-the-author-of-a-10th-century-arab-dictionary-leapt-from-the-roof-of-a-mosque-and-attempted-to-fly-with-two-wooden-wings-w900-h600

ابوناصر اسماعیل ، در ۱۰۰۸ بعد از میلاد مسیح و در نیشاپور Nishapur که در عراق کنونی واقع‌شده است متولد شد. او یک روحانی مسلمان بود و ابداعات جزئی را نیز انجام می‌داد. او رویای پرواز با دو بال چوبی را از سر می‌گذراند، به همین دلیل با بر تن کردن دو بال چوبی به پشت و بازوهایش، از سقف مسجدی که در آن کار می‌کرد، به پایین پرید و امید داشت که ایمانش او را به‌سلامت به زمین خواهد رسانید که این اتفاق نیفتاد. بااین‌حال برای بزرگداشت نام و یادش، تصویری از جنس سرامیک و بر دیوار همان مسجد ساختند که حقیقتاً زیباست.

 

۲. Wan-Hu 

1-w900-h600

وان هوو، ممکن است حتی وجود خارجی نیز نداشته باشد. برخی معتقدند که او شخصیتی ساختگی است . به هرحال می‌توان او را یک افسانه تلقی کرد. این باور وجود دارد که او در قرن ۱۶ ام میلادی تصمیم داشته با قرار دادن ۴۷ صندلی بر روی‌هم و قرار دادن راکت بر روی هرکدام از آن‌ها، به ماه برسد. گفته می‌شود که پس از انجام این کار، صدای مهیب و بوی دود همه فضای اطرافش را فراگرفته بود اما اثری از خودش نبود. یکی از حفره‌های آتش‌فشان در کره ماه به نام او یعنی Wan-Hu نامیده شده است.

 

۱Franz Reichelt

1-w900-h600

فرانس ریچلت، از او به‌نام یک دیوانه پرواز یاد می‌شود که به خیاط پرنده Flying Tailor نیز شهرت داشت. او کتی را دوخته بود که ادعا می‌کرد می‌تواند با آن پرواز کند. در ۴ ام فوریه سال ۱۹۱۲ برای اثبات این ادعا به بالای برج ایفل می‌رود و پس از پریدن کشته می شود . فیلم این پرواز در youtube قابل‌مشاهده است.

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • آر اسفند ۱۵, ۱۳۹۶

    nishapur همان نیشابور خودمون هست و در عراق نیست.