عمارت‌های ممنوعه که زمانی خانه تاجران هندی بوده‌اند

بازمانده هایی از نقاشی دیواری در قرن 19 میلادی

عمارت‌های ممنوعه که زمانی خانه تاجران هندی بوده‌اند

در این مطلب به سراغ عمارت‌های بسیار زیبایی رفته‌ایم که زمانی به افراد ثروتمند تعلق داشته و در حال حاضر خالی از سکنه در گوشه‌ای از شهر خاک می‌خورند.

عمارت‌های زیر در منطقه Shekhawati در Rajasthan هند قرار دارند و بااینکه ورود به آن‌ها آزاد نیست، اما تصاویری از معماری و نقش و نگارهای زیبای دیوارهای این عمارت ها منتشرشده که دیدنشان خالی از لطف نیست.

جالب است بدانید که منطقه یادشده بیشترین حجم از نقاشی دیواری را در دنیا به خود اختصاص داده است. به‌طوری‌که نه‌تنها فضاهای داخلی ساختمان‌ها، بلکه دیوارهای بیرونی آن‌ها نیز با نقش‌های گوناگون طراحی گشته‌اند. مسوولان روستای Shekhawati به‌منظور حفظ میراث فرهنگی خود، فروش عمارت‌های قدیمی را ممنوع اعلام نموده و با هر اقدامی در این راستا به‌شدت برخورد می‌نمایند. آن‌ها در نظر دارند که این منطقه را در آینده به یک جاذبه گردشگری تبدیل نمایند.

عمارت هایی که در ادامه تصاویر آن‌ها را خواهید دید در قرن ۱۹ میلادی ساخته و نقاشی شده‌اند و به تاجران آن دوره زمانی تعلق دارند. تقریبا تمامی آن‌ها معماری مشابهی داشته و به‌صورت دوطبقه با دو تا ۴ حیاط پشتی ساخته‌شده‌اند. جالب است بدانید که حیاط‌های مذکور با اهداف مشخصی ساخته می‌شدند. به‌طور مثال، نخستین حیاط عمارت که در ورودی خانه قرار داشته به مردها و معاملات تجاری آن‌ها تعلق داشته است. حیاط دوم برای زنان و حیاط‌های سوم و چهارم برای آشپزی و نگهداری از دام بوده.

در طراحی داخلی عمارت های این منطقه از هیچ‌گونه سنگی استفاده‌نشده و در عوض از نقاشی‌های دیواری و درب‌های چوبی تزئین بهره گرفته‌شده است.

از نکات قابل‌توجه دیگری که می‌توان در رابطه با این عمارت ها بیان کرد، طیف گسترده رنگ‌هایی است که در نقاشی‌های دیواری استفاده‌شده. تا پیش از قرن ۱۹ میلادی، رنگ‌های خانواده قرمز و مسی از مواد معدنی و گیاهان و رنگ‌های زرد از ادرار گاوها تهیه می‌شدند.

در دهه ۱۸۶۰ بود که رنگ‌های ترکیبی نیز مورداستفاده قرار گرفتند و به همین خاطر نقاشی‌ها با الوان گوناگون رنگ‌آمیزی می‌شدند.

در ادامه می‌توانید هنر خیره‌کننده نقاشان قرن ۱۹ هند را که روی دیوارهای عمارت های کهن‌سال نقش شده‌اند، تماشا کنید.

1-w900

2-w900

3-w900

4-w900

5-w900

6-w900

7-w900

8-w900

9-w900

10-w900

منبع: bbc
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود