خبرهای داغ از دانشگاه های ایران

نمایشگاه اتوماتیکای ۲۰۱۶ مونیخ آلمان و ربات انسان‌نما سورنا ۳

خبرهای داغ از دانشگاه های ایران

اتفاقات دانشگاهی مهمی که در هفته دوم مرداد ماه در ایران اتفاق افتاده است را با هم مروز می کنیم:

1-w900-h600

(پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، اخیرا خبر از همکاری با اساتید ایرانی خارج از کشور داد)

 

دکترای سیاست گذاری فرهنگی به دانشگاه علم و فرهنگ رسید

در سالگرد سی و ششمین سال تاسیس جهاد دانشگاهی در ایران، رییس دانشگاه علم و فرهنگ از راه اندازی دوره دکترای تخصصی سیاست گذاری فرهنگی در این دانشگاه خبر داد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه به نشانی usc.ac.ir مراجعه کنند.

جهاد دانشگاهی، ۳۶ ساله شد

2-w900-h600

یکی از برترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور امروز ۳۶ ساله شد و مراسمی در تجلیل از بزرگان و فعالان این مجموعه در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی و رسانه ای با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

جهاددانشگاهی نهادی است عمومی و غیردولتی زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ اداری، استخدامی و مالی تابع مقرراتی است که در چارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیات امنای جهاددانشگاهی می ر‌سد. جهاد دانشگاهی ظرف ۳ دهه اخیر دستاوردهای علمی بسیار خیره کننده ای داشته است که برخی از آن ها با شگفتی دانشمندان در علوم زیستی و زیست فناوری رو به رو شد. دستاوردهای علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی ایران در عرصه سلول های بنیادی، ایران را در فهرست کشور های دارنده فناوری این سلول های راهبردی در جهان قرار داد. تولید حیوانات شبیه سازی شده، از جمله دیگر دستاوردهای این مجموعه علمی معتبر ایرانی در سال های اخیر بوده است.

3-w900-h600

(جهاد دانشگاهی از ۱۸ پژوهشکده در زمینه های مختلف علمی و فرهنگی تشکیل شده است که پژوهشگاه رویان، اعتبار بین المللی دارد)

برای کسب اطلاعات بیشتر  به نشانی اینترنتی به آدرس http://www.acecr.ac.ir مراجعه کنید.

خبر ویژه از دانشگاه علوم پزشکی تهران

4-w900-h600

دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکی از مراکز مهم آموزش پزشکی در تهران و ایران به شمار می رود، اخیرا برای دانشجویان غیر ایرانی خود اداره کنسولی راه اندازی کرد. با خبر شدیم که برای نخستین بار در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اداره امور کنسولی دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح شد.

با راه اندازی این اداره تمامی امور دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی که در گذشته در معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها انجام می‌شد اکنون در سازمان امور دانشجویان به‌طور مستقل انجام می‌شود. در دانشگاه‌های که اداره کنسولی راه اندازی شود تمامی امور دانشجویان غیر ایرانی در همه مقاطع از بدو ورود به دانشگاه ازجمله تقاضای تحصیل در ایران به‌صورت بورس و غیر بورس، مسائل فرهنگی، اسکان در خوابگاه‌ها و نیز اردوهای دانشجویی در این سازمان انجام می‌گیرد.

خوشبختانه با راه اندازی اداره امور کنسولی دانشگاه علوم پزشکی تهران رسیدگی به مجوز ورود، مراجعت مجدد و نیز خروج قطعی دانشجویان آسان تر خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشانی iums.ac.ir دردسترس است.

خبر ویژه از دانشگاه اصفهان

5-w900-h600

دانشگاه اصفهان هفته پیش اعلام کرد برای ارتباط با دانشمندان ایرانی غیر مقیم، پرتال اینترنتی اختصاصی راه اندازی کرده است. با خبر شدیم در راستای نیل به اهداف بلند مدت چشم انداز علمی کشور و بهره گیری از ذخائر علمی دانشمندان و متخصصان ایرانی غیر مقیم، دانشگاه اصفهان با همکاری بنیاد ملی نخبگان و دفتر امور بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به تأسیس پایگاه تخصصی همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم کرده است.

این طرح به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان‌ و مراکز علمی برگزیده کشور (پایگاه‌های تخصصی همکار) در حوزه‌های منتخب اجرا می‌شود تا در قالب حمایت از انجام دوره‌های علمی و تحقیقاتی همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، تعریف پروژه‌های فناوری کوتاه مدت و بلند مدت و برگزاری سخنرانی‌ها و کارگاه‌های تخصصی به ارتباط موثر دانشمندان و متخصصان ایرانی غیرمقیم و مراکز پژوهشی برگزیده کشور یاری کند.

برای کسب اطلاعات بیش تر به سایت http://international.bmn.ir مراجعه کنید.

راه اندازی پرتال های اینترنتی برای تعامل بیشتر دانشگاه ها کشور با ایرانیان متخصص در آن سوی آب ها، یکی از نیاز های مهم جامعه علمی و فناوری کشور است که امیدواریم در آینده نزدیک تحقق یابد.

از مرکز توسعه فناوری انرژی چه خبر؟

6-w900-h600

اخیر مطلع شدیم که مرکز توسعه فناوری برق و انرژی کشور  وابسته به پژوهشگاه نیرو، به منظور تکمیل بخشی از ظرفیت سال ١٣٩۵ خود، سومین دوره فراخوان پذیرش شرکت‌های فناور را منتشر کرد.

اولویت­های پذیرش در این دوره شامل انرژی‌های تجدیدپذیر (Renewable energy)، کاهش تلفات، افزایش بازده و بهبود عملکرد هوشمندسازی، سیستم­‌های اندازه‌گیری، حفاظت پیشرفته و کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت مصرف است.

مهلت ثبت طرح تا پایان مرداد ماه است و علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از جزئیات بیشتر به سایت مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی به نشانی اینترنتی www.eptp.ir مراجعه کنند

دانشگاه تهران، از ربات انسان نمای خود در آلمان رونمایی کرد

7-w900-h600

نماد آموزش عالی کشور (دانشگاه تهران) در دومین هفته از مرداد ۹۵ هم چنان خبر ساز است.

ربات انسان‌نما سورنا ۳، از دستاوردهای دانشکده مکانیک، پردیس فنی دانشگاه تهران، در نمایشگاه اتوماتیکای ۲۰۱۶ مونیخ آلمان به نمایش گذاشته شد. به گزارش روابط‌ عمومی دانشگاه ‌تهران، نمایشگاه بین‌المللی اتوماسیون و رباتیک (۲۰۱۶ Atomatica) در شهر مونیخ، آلمان برگزار شد، و ربات انسان‌نما سورنا ۳، با حمایت‌ معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری در این نمایشگاه شرکت و بازتاب بسیار گسترده‌ای در بین بازدیدکنندگان، دانشگاهیان، و شرکت‌های فعال در حوزه رباتیک و اتوماسیون داشت.

دکتر عقیل یوسفی کما، عضو هیأت علمی دانشکدۀ مهندسی مکانیک دانشکاه تهران و مجری طرح ربات انسان‌نمای سورنا، ضمن اعلام این خبر، دست‌آوردهای شرکت در این نمایشگاه را چشم گیر توصیف کرد و معرفی بین‌المللی ربات انسان‌نما سورنا۳، معرفی جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و تکنولوژی در عرصه بین‌المللی، فراهم شدن فضای مناسب برای برقراری ارتباط با شرکت‌های بین‌المللی و دانشگاه‌های آلمان و بهره‌مندی از ظرفیت بازار مشترک با اروپا در حوزه رباتیک و اتوماسیون صنعتی را از جملۀ این دستاوردها دانست.

8-w900-h600

خبر دیگر از دانشگاه تهران این که مهلت ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد پردیس بین المللی کیش تا پایان مرداد سال جاری تمدید شد. علاقمندانی که دوست دارند در جزیره مرجانی کیش تحصیل کرده و از دانشگاه تهران مدرک بگیرند به این سامانه مراجعه کنند. خبر خوش بعدی از دانشگاه تهران این که، در هفتمین نمایشگاه بین المللی آلمان، اخیرا ربات انسان نمای طراحی شده توسط محققان این دانشگاه، با استقبال رو به رو شد. در هفته پیش، با خبر شدیم که آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در دانشگاه تهران افتتاح شد. خبر بعدی این که دانشگاه تهران با بنیاد تحقیقات پیشرفته آلمان (DFG) وارد همکاری خواهد شد.

از دانشگاه صنعتی شریف چه خبر؟

9-w900-h600

خبر اول این که دانشگاه صنعتی شریف، نهمین همایش تخصصی معرفی رشته های فنی، مهندسی علوم پایه را در نیمه دوم مرداد ماه سال جاری برگزار خواهد کرد. هم چنین این دانشگاه به موسساتی که از نام و نشان این دانشگاه سو استفاده می کنند، هشدار داد. درخشش تیم دانشگاه شریف در مسابقات بین المللی ریاضی در بلغارستان نیز از خبرهای خوش این دانشگاه در هفته گذشته بود. پنجمین استارتاپ تریگر دانشگاه شریف که هفته گذشته آغاز به کار کرد، با معرفی برندگان به کار خود پایان داد.

10-w900-h600

(برگزاری رویداد های استارت آپ، تاثیر زیادی در تجاری سازی دستاوردهای دانشگاهی و توسعه شرکت های دانش بنیان دانشگاهی (University Spin-off Companies) خواهد داشت)

پنجمین استارتاپ تریگر دانشگاه صنعتی شریف با موضوع تکنولوژی مالی (FinTech) از ۱۰ تا ۱۵ مرداد ماه با حضور ۷۰ دانشجو از دانشگاه های پایتخت در قالب ۱۶ تیم به مدت شش روز در این دانشگاه برگزار شد و سه تیم bite/coin در زمینه اپلیکیشن کیف پول مجازی، شاخص در زمینه طراحی استراتژی های معاملاتی و تبدیل آنها به کد و همچنین تیم zulutu در زمینه فروش کارت هدیه مجازی مقام اول تا سوم را کسب کردند.

درباره قطب علمی ایران به نشانی sharif.ir مراجعه کنید.

امروز، زمان برگزاری المپیاد علمی بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

11-w900-h600

المپیاد بین‌المللی علمی دانشجویی از امروز ۱۷ مرداد با رقابت ۶۵ دانشجو از ۱۰ کشور در دانشگاه شهید بهشتی کار خود را آغاز می‌کند. هفدهمین المپیاد بین‌المللی ریاضی، نهمین المپیاد بین‌المللی شیمی و سومین المپیاد بین‌المللی آمار از روز یکشنبه ۱۷ مرداد در دانشکده ادبیات دانشکده شهید بهشتی آغاز می‌شود.

این المپیاد تا پنجشنبه ۲۱ مردادماه ادامه دارد و دانشجویانی از ۹ کشور روسیه، تاتارستان، اوکراین، ترکمنستان، الجزایر، هند، عراق، لهستان و اسلوونی همراه با دانشجویان ایران در این المپیاد شرکت می‌کنند. ۵۰ دانشجوی خارجی به همراه ۱۲ استاد خارجی و ۱۵ دانشجوی ایرانی در این مسابقات حضور خواهند داشت.

خبر بعدی از دانشگاه شهید بهشتی این که دومین کنفرانس بین المللی سیمای ایران با حمایت این دانشگاه در آبان ماه برگزار خواهد شد و مهلت ارسال آثار به کنفرانس تا هفته دیگر اعلام شده است. برای کسب اطلاعات بیش تر به سایت sbu.ac.ir مراجعه کنید.

از دانشگاه علوم پزشکی ایران چه خبر؟

اخیرا خبر دار شدیم که دانشگاه علوم پزشکی ایران جزو برترین دانشگاه های کشور و یکی از ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی و موسسه تحقیقاتی برتر کشور در رتبه بندی تامسون رویترز معرفی گردید.

دکتر گزنی معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد، بررسی پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) موسسه تامسون رویترز ISI نشان می دهد که ۳۵ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور به جمع دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا راه یافتند که دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این گروه قرار دارد.

دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، کرمان، تبریز، مشهد، بقیه الله و موسسه پاستور ایران نیز در جمع موثرترین ها قرار گرفته اند. در این رتبه بندی تمام موسسات برحسب تعداد استنادهای دریافتی به صورت نزولی مرتب سازی شده و در نهایت تنها یک درصد از آن ها انتخاب می شوند.

از دانشگاه شیراز چه خبر؟

12-w900-h600

از دانشگاه شیراز که به عنوان دار العلم در دار العلم یاد می شود خبر رسید که همایش زنگ تفریح در دانشگاه شیراز با حضور ۳۰۰ دانش آموز برگزار شد. هم چنین تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه شیراز و سازمان آب منطقه ای استان فارس به امضا رسید. گفتنی است، دوره جالب گفت و شنود دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه با اساتید به زبان انگلیسی، ماه آینده برگزار خواهد شد. دیروز خبر دار شدیم که دانشگاه شیراز برای رتبه های برتر آزمون سراسری که در این دانشگاه ثبت نام کنند، تسهیلات ویژه ارائه خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیش تر به shirazu.ac.ir مراجعه کنید.

از دانشگاه آزادچه خبر؟

از دانشگاه آزاد خبر رسید که ۳۰ نفر از کاروان ورزشی ایران در رقابت های المپیک تابستانی ریودوژانیروی برزیل که اخیرا افتتاح شد، دانشجویان این دانشگاه هستند. دانشگاه آزاد اخیرا اعلام کرد که کلیه مدال آوران ایرانی در این رقابت ها می توانند به رایگان در دانشگاه آزاد تحصیل کنند و به مدال آوران خود، پاداش رویایی پرداخت خواهد کرد. هم چنین این دانشگاه از استخدام قطعی مدال آوران المپیک در این دانشگاه خبر داد. از این دانشگاه خبر رسید که ثبت نام دانشجویان پذیرفته شده در این دانشگاه بدون سند پذیرش مرکز جامع آزمون این دانشگاه ممنوع اعلام شد. برای کسب اطلاعات بیشتر از این دانشگاه پر طرفدار ایران، به سایت iau.ac.ir مراجعه کنید.

خبر خوش بعدی از این دانشگاه این که معاون دانشگاه و رئیس مرکز آموزشی و فرهنگی سما واحد اهواز گفت: «از سوی مدرس آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما واحد اهواز طراحی و تولید دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی صورت گرفت.»

13-w900-h600

با توجه به سیاست های کلی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما درباره بومی‌سازی دانش، گسترش تولیدات داخلی، حمایت از طرح‌های کارآفرین و درآمدهای غیر شهریه‌ای، مهندس محسن جودزاده استاد گروه برق و الکترونیک آموزشکده سما اهواز با حمایت‌های حوزه پژوهش آموزشکده موفق به ساخت و تولید دستگاه «میکروفیوژ آزمایشگاهی» شد.

امروزه خالص‌سازی فیزیکی یکی از روش‌های بسیار پرکاربرد در صنعت است که برای این کار با استفاده از روش فیزیکی برای رسیدن به این امر دستگاهی با عنوان سانتریفیوژ در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی از انواع این دستگاه‌ها «میکروفیوژ» است که در مقیاس کوچکتر و با تعداد دورهای تا نهایت ۳۰۰۰ دور در مرکز سما طراحی شده و آماده ارائه به سازمان‌های نیازمند این دستگاه است

 

از دانشگاه فردوسی مشهد چه خبر؟

از سومین دانشگاه بزرگ ایران خبر رسید که دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور وزیر علوم به بهره برداری رسید. هم چنین مراسم تجلیل از افتخار آفرینان دانشگاه فردوسی مشهد در سیزدهمین المپیاد فرهنگی دانشجویان برگزار شد. گسترش  همکاری های دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه های لبنان در دستور کار این دانشگاه قرار گرفت. هفته گذشته نیز، نمایشگاه خراسان شناسی، سوغات و هدایا با همت این دانشگاه برگزار شد.

 

از دانشگاه بوعلی سینا همدان چه خبر؟

از این دانشگاه خبر رسید که یکی از کارکنان آن، مربی تیم ملی بوکس نوجوانان ایران شد. هم چنین اسامی نخستین مرحله پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد ۹۵-۹۶ این دانشگاه اعلام شد. خبرهای جدید آموزشی از دانشگاه بوعلی سینا همدان را در نشانی basu.ac.ir دنبال کنید.

 

از پردیس بین المللی کیش چه خبر؟

14-w900-h600

پردیس بین المللی  کیش دانشگاه تهران در مرداد خبر ساز بود. ثبت نام پذیرش دانشجوی در رشته های مختلف کارشناسی ارشد این دانشگاه تمدید شد. هم چنین این دانشگاه برای پذیرفته شدگن مشروط آزمون دکترای سال ۹۵خود تسهیلاتی ارائه کرد. هم چنین با خبر شدیم که دانشگاه لوند سوئد و دانشگاه پلی تکنیک میلان تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه پردیس کیش انعقاد کرده اند. برای کسب اطلاعات بیش  تر به kish.ut.ac.ir مراجعه کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود