قدیمی ترین دانشگاه جهان

بولونبا قدیم تر از آکسفورد و کمبریج

قدیمی ترین دانشگاه جهان

بعضی ها گمان می کنند که قدیمی ترین دانشگاه جهان در مسکو یا پاریس یا لندن یا قاهره قرار دارد و به واسطه شهرت ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در لیست شانگهای یا QS world، یکی از این دانشگاه ها مانند هاروارد و کمبریج و آکسفورد، قدیمی ترین دانشگاه های جهان هستند. در حالی که قدیمی ترین دانشگاه جهان در کشور چکمه ها، مقصد دوم گردشگری اروپا و اقتصاد سوم قاره سبز یعنی ایتالیا قرار دارد.

بررسی ها نشان می دهد که دانشگاه بولونیا در کشور ایتالیا، قدیمی ترین دانشگاه جهان به شمار می رود. دانشگاه Bologna نخستین محفل آکادمیک در جهان است که از ان به عنوان University یاد می شود. این دانشگاه در شهر زیبای بولونیا یا بولگنای ایتالیا واقع شده و شعار جالب :

St. Peter is the father of all places and Bologna the mother of the Law

برای آن انتخاب شده است. قدمت این دانشگاه به سال ۱۰۸۸ میلادی باز می گردد و هم اکنون یکی از بزرگ ترین دانشگاه های ایتالیا و جهان غرب به شمار می رود. بیش از ۸۲ هزار دانشجو که یک سوم آن را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند، در این مجموعه مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه دارای کمپ هایی در شهر های Forli، Cesena، Rimini و Revenna دارا بوده و شعبه ای در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین دارد.

این دانشگاه به اختصار UNIBO نامیده می شود و دومین دانشگاه بزرگ ایتالیا تلقی می شود. قدمتش از دانشگاه آکسفورد و کمبریج و حتی دانشگاه های روسیه بیش تر است. این دانشگاه در سال ۱۰۸۸ میلادی با همکاری گروهی از محققین در رشته‌های زبان و منطق تشکیل شد و با افزوده شدن محققان دیگر رشته‌ها، دامنه آن در قرن سیزدهم به رشته‌های پزشکی، حقوق و دیگر علوم گسترش یافت. این دانشگاه هم اکنون به مجموعه های علمی معتبری هم چون Coimbra Group, Utrecht مرتبط است.

2-w900-h600

(تصویری از میدان اصلی شهر تاریخی بولونیای ایتالیا که مرکز قدیمی ترین دانشگاه جهان است)

از قرن یازدهم میلادی تا کنون که شانزده سال از قرن بیست و یکم گذشته است، این دانشگاه با ساختار سازمانی university و حرفه ای، در راستای گسترش علم وفناوری در ایتالیا و سراسر اروپا نقش بسزایی داشته است. اگر چه نامی از این دانشگاه در فهرست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان بر اساس فهرست شانگهای دیده نمی شود، اما می توان اذعان داشت که این دانشگاه، یکی از مراکز توسعه علم در قاره سبز در چند صد ساله اخیر بوده است.

البته در ۳۰ سال اخیر، هیچ یک از دانشگاه های ایتالیا نتوانستند به فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان راه یابند و این اعتبار، هم چنان در اختیار دانشگاه هایی از ایالات متحده، کانادا، فرانسه، آلمان، سوئد و سنگاپور و ژاپن است.

3-w900-h600

(تصویر سالن کنسرت در دانشگاه بولونیای ایتالیا که معماری جذابی دارد)

بررسی های تاریخی نشان می دهد که ساخت بنای فعلی دانشگاه بولونیا دقیقا در مدارک باستانی مستند و مستدل ذکر نشده است. اما کاوش های باستانی نشان گر ارتباط این دانشگاه به اوایل قرن یازدهم میلادی است. کتابخانه این دانشگاه و معماری ان، یکی از جذابیت های بی نظیرش است. کلا برخی از کتابخانه ها در ایتالیا خیلی دیدنی است. مانند کتابخانه واتیکان.

4-w900-h600

(تصویری دیدنی از کتابخانه شهر واتیکان در ایتالیا)

فردی به نام فردریش بارباروسا که یک یاز امپراطورهای مقدس دوران رم باستان بود، چنین فضایی را برای بحث های علمی به رسمیت شناخت. دانشگاه بولونیا با داستان بولونیا و ملت ها هم در ارتباط است.

5-w900-h600

(تصویری از معماری جالب و قدیمی و سرخ شهر بولونیای ایتالیا  که پایتخت علم در قاره سبز به شمار می رود)

بولونیا در هزاره دوم میلادی

گفته شده که تاسیس این دانشگاه معتبر و قدیمی در کشور چکمه ها،  برخاسته از تلاش جوامعی از دانشجویان خارجی به نام “ملت‌ها” است که برای محافظت از خود در برابر قوانین بولونیا شکل گرفتند،‌ براساس این قانون تمامی ملت‌ها یا همان شهروندان خارجی به واسطه ارتکاب یک یا چند نفر از اعضای آنها به قتل یک بولونیایی و یا بدهکاری به یکی از شهروندان بولونیا،‌ به صورت گروهی مجازات می‌شدند. این دانشجویان سپس اساتیدی را استخدام کردند تا به آنها آموزش دهند. در آن زمان بود که “ملت‌های” مختلف تصمیم گرفتند انجمنی بزرگتر یا universitas و در نهایت دانشگاه را تشکیل دهند. در واقع تشکیل university، دارای چنین عقبه تاریخی در تاریخ جهان است.

دانشگاه بولونیا نقش زیادی در توسعه گردشگری  و زیر ساخت های شهری در بولونیا و مناطق اطراف داشت به گونه ای که به دلیل سفر دانشجویان خارجی مشتاق به تحصیل در این مرکز علمی معتبر، درامد سرشاری وارد این شهر شد.

یافته های تاریخی نشان می دهد که برخی از اساتید این دانشگاه توسط انجمنی منتخب از دو نمایند از هر گروه از دانشجویان خارجی یا “ملت‌ها” که مدیریت دانشگاه را به عهده داشتند، استخدام و یا اخراج می‌شدند و تصمیمات بزرگ درباره دانشگاه با اکثریت آرای تمامی دانشجویان تصویب می‌شد. این امکان نیز وجود داشت که اساتید دانشگاه درصورت ناتمام گذاشتن کلاس‌ها و یا نیمه‌کاره ماندن مباحث آموزشی و درسی در پایان ترم، جریمه شوند. این‌کار به عهده کمیته مجازات اساتید بود که عملکرد آنها را زیر نظر داشت و کوچکترین سورفتار آنها را گزارش می‌کرد. با این‌همه استادان این دانشگاه نیز چندان در نقطه ضعف قرار نداشتند و با تاسیس دانشکده اساتید از حقوق خود برای تعیین هزینه امتحانات و ملزومات کسب رتبه‌های علمی دفاع می‌کردند.

این سیستم مدیریتی به تدریج پایان پذیرفت و حقوق اساتید از محل مالیات شهروندان تامین شده و به این شکل دانشگاه بولونیا به یک دانشگاه دولتی تبدیل شد. دانشگاه بولونیا سابقه‌ای تاریخی در زمیه آموزش قوانین مدنی و مذهبی دارد و در حقیقت، بخش بزرگی از انگیزه بنای این دانشگاه مطالعه قوانین رومی و متنی مشهور به دایجست بود که خلاصه‌ای از این قوانین را در خود گنجانده بود.

6-w900-h600

(تصویری یکی از کلاس های درس دردانشگاه بولونیای ایتالیا)

بولونیا هزاره سوم میلادی

اکنون که حدود نهصد و اندی سال از تاسیس آن می  گذرد، بیش از ۱۰۰ رشته در مقطع کارشناسی که به قول ایتالیایی ها Laura نامیده می شود، در اختیار مشتاقان تحصیل قرار می دهد.  همچنین در مقطع لائورئای ویژه یا سطح دوم که دوره آن دو سال است ۱۰۸ رشته وجود دارد. همچنین ۱۱ رشته در بخش مدارک یک دوره‌ای که تنها یک دوره پنج‌ساله را شامل می‌شوند ارائه شده و تنها رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی هستند که ۶ سال ادامه خواهند داشت.

پس از کسب لائورئا سطح یک دانشجو می‌تواند دوره‌ یکساله ارشدی را که برابر کارشناسی ارشد است پشت سر گذاشته و پس از کسب مدرک لاورئای سطح دو، می‌تواند وارد دوره ارشد سطح دو،‌ کالج‌های تخصصی و یا تحقیقات دوره‌های دکترا شود.

7-w900-h600

 (کتابخانه دانشگاه بولونیای ایتالیا)

 این دانشگاه از ۱۱ دانشکده کشاورزی و دامداری، اقتصاد مدیریت و آمار، مهندسی و معماری، زبان‌های خارجی-ادبیات و ترجمه، حقوق، میزاق فرهنگی، پزشکی و جراحی، ورزش-بیوتکنولوژی و داروسازی، علوم سیاسی، روانشناسی و آموزش، و در نهایت علوم برخوردار است. دانشگاه بولونیا از ۳۳ بخش یا دپارتمان برخوردار است که مدیریت هریک از آنها به عهده واحد‌های پژوهشی یکپارچه است.

گشتی در دانشگاه بولونیا

8-w900-h600

(تصویر ایندکس پرتال دانشگاه بولونیا، قدیمی ترین دانشگاه جهان در کشور  ایتالیا)

وب سایت دانشگاه در نشانی اینترنتی به آدرس www.unibo.it/en/homepage قرار دارد که نسخه انگلیسی زبان نیز در اختیار مراجعه کننده گان بین المللی قرار داده است. اما به هر حال اگر عاشق تحصیل در ایتالیا و این دانشگاه معتبر هستید، با یادگیری زبان ایتالیایی به خصوص در تهران (مدرسه ایتالیایی ها)، فرصت آشنایی بهتر و بیشتر با دنیای علم و فناوری و تاریخ این کشور کهن اروپای مرکزی را بدست آورید. اگر علاقمند به بررسی تاریخی و آماری دانشگاه بولونیا هستید، به این نشانی مراجعه کنید.

آمارهای سایت دانشگاه نشان می دهد که مشتاقان تحصیلی در این مجموعه تاریخی، می توانند در ۲۱۰ رشته این که در این دانشگاه در  مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا ارائه شده است استفاده کنند. ۱۱  مدرسه در این دانشگاه مشغول به فعالیت است که عبارتند از : مدرسه کشاورزی، مدرسه اقتصاد و مدیریت،  مدرسه داروسازی، مدرسه حقوق، مدرسه مهندسی و معماری، مهندسی هنر و میراث فرهنگی، مدرسه زبان های خارجی و ادبیات، مدرسه بیوفناوری، مدرسه روان شناسی و آموزش،مدرسه علوم طبیعی و مدرسه علوم سیاسی.

9-w900-h600

(هزاران دانشجوی بین الملل از جمله دانشجویان ایرانی در دانشگاه بولونیا مشغول به تحصیل هستند)

در مدرسه کسب و کار و مدیریت دانشگاه بولونیا، رشته های بسیاری تدریس می شود که از آن جمله می توان به رشته های: MBA، اتقتصاد، حسابداری، مدیریت گردشگری، اقتصاد گردشگری، مدیریت واقتصاد سلامت و نوآوری در سازمان ها اشاره داشت.بسیاری از این رشته ها به زبان انگلیسی ارایه می شود.

مثلا برای کسب اطلاع درباره رشته فوق لیسانس نواوری و فرهنگ سازی که به زبان انگلیسی ارائه می شود، به این نشانی

http://www.ems.unibo.it/en/programmes/degree-programmes/study-plan/2016/0902 مراجعه کنید.

10-w900-h600

(موسسه علوم بولونیا در صد ها سال پیش)

رشته های مهندسی این دانشگاه نیز طرفداران زیادی دارد. رشته هایی هم چون: طراحی پیشرفته، مهندسی هوا فضا، مهندسی معماری، مهندسی خودرو، مهندسی بیوفناوری، مهندسی عمران،‌مهندسی مکانیک و مهندسی برق، از جمله رشته های پر طرفدار این دانشگاه برای دانشجویان خارجی هستند.

شیوه نمایش اطلاعات در دانشگاه بولونیا روش خاص خود را دارد. مثلا در رشته مهندسی شیمی و فرآیند ، اطلاعات زیر در دسترس خواهد بود.

Chemical and Process Engineering [LM] TDM EN

School of: Engineering and Architecture
Laurea Magistrale (Second cycle degree/Two year Master – 120 ECTS) – A.Y.2016/2017
Place of teaching: Bologna
General policies and regulations D.M. 270 – Code 8896

The degree programme has the following curricula:

  1. Processes engineering (Taught in Italian)
  2. Sustainable technologies and biotechnologies for energy and materials(Taught in English)
  3. Food engineering (Taught in Italian)

Years in which the programme is being held: I, II
Course with one or more international curricula
Only few courses provide joint degree
Language: Italian, English

 

(اطلاعات مربوط به رشته مهندسی شیمی  و فرآیند در دانشگاه بولونیا ایتالیا که به زبان انگلیسی ارائه می شود)

 

همه ۲۱۰ رشته ای که در این دانشگاه در دسترس  علاقمندان است، بر اساس ساختاری که در بالا مشاهده می کنید، معرفی شد. این رشته ها، از سه زیر شاخه تشکیل شدند که عبارتند از :

۱-مهندسی فرآیند که به زبان ایتالیایی فقط برگزار می شود.

۲- بیوفناوری و فناوری های توسعه پایدار برای انرژی و مواد که به زبان انگلیسی تدریس می شود.

۳- مهندسی صنایع غذایی که فقط به زبان ایتالیایی برگزار می گردد.

11-w900-h600

(صفحه معرفی ۲۱۰ رشته در دانشگاه بولونیای ایتالیا)

برای دسترسی به فهرست ۲۱۰ رشته، به این نشانی مراجعه کنید که اطلاعات دقیق و گسترده ای را در اختیار دانشجویان و متقاضیان بین المللی قرار می دهد. همان طور که در جدول زیر  مشاهده می کنید، رشته هایی که در این دانشگاه ارائه شده است، با اختصاراتی همراه است که آشنایی با آن ها ضروری است.

مثلا کارکتر L نشان می دهد که هر رشته با این علامت، دوره کارشناسی است و ۳ سال هم به طول خواهد انجامید. کارکتر LM مربوط به دوره کارشناسی ارشد بوده و بین ۱.۵ تا ۲ سال به طور می انجامد و برای پذیرش در ان، حتما بایستی مدرک کارشناسی در اختیار داشت و پذیرش مستقیم ۵ ساله که در دانشگاه های سوئد و فنلاند متداول است، در این دانشگاه صورت می گیرد و کارکتر LMCU‌ مبین همین موضوع است.

برای پذیرش در دوره هایی که با علامت lmcu ارائه شده، دیپلم دبیرستان هم کفایت می کند. بنابراین علاقمندانی که قصد دارند از مقطع دیپلم، دوره ۵ ساله فوق لیسانس در دانشگاه بولونیا را بگذرانند، رشته هایی را انتخاب کنند که با این اختصار نشان داده شده است.

 

L: First cycle degree/Bachelor. Qualification required: High School Diploma, duration 3 years.

LM: Second cycle degree/Two year Master. Qualification required: First cycle degree, duration 2 years.

LMCU: Single cycle degree/Combined Bachelor and Master. Qualification required: High School Diploma, duration 5/6 years.

TDM: The programme or one of its curricula lead to a dual or multiple degree.

TC: The programme leads to a joint degree.

EN: The programme or one of its curricula are delivered in English.

(جدول اختصاراتی که در سایت دانشگاه بولونیا برای پذیرش تحصیلی با آن رو به رو خواهید بود)

 

دوره هایی که با علامت TDM مشخص شده مربوط به برنامه هایی است که منجر به کسب دو مدرک می شود و به آن ها DUAL DEGREE PROGRAM گفته می شود. مثلا دوره هایی که دانشگاه بولونیا با همکاری دانشگاه های مختلف جهان در یک رشته تحصیلی برگزار می کند. پذیرش در این رشته ها شما را وادار می کند که حداقل ۱ سال تحصیلی به دانشگاهی خارج بولونیا بروید.

کارکتر TC به این موضوع اشاره دارد که دوره های مشترکی بین دانشگاه بولونیا با دانشگاه های دیگر برگزار می شود اما مدرک نهایی توسط دانشگاه بولونیا صادر می شود. دوره هایی که با علامت EN همراه است نیز نشان گر تحصیل به زبان انگلیسی است.

اگر می خواهید درباره سیستم آموزشی این دانشگاه معتبر ایتالیایی اطلاعاتی کسب کنید، به این نشانی مراجعه کنید. برای آگاهی از سیستم نمره دهی در این مجموعه نیز به این آدرس مراجعه نمایید.

در این سایت، با ۳ موضوع در انتخاب رشته مواحه می شوید که عبارتند از:

First cycle and Single cycle degree programmes: First Cycle Degrees, Single Cycle Degrees.

Second cycle degree programmes: Second Cycle degree programme.

Third cycle degree programmes: Doctoral studies (PhD) and Specialisation Schools

خط اول مربوط به رشته های کارشناسی، خط دوم مربوط  به رشته های کارشناسی ارشد و خط سوم نیز مربوط به رشته های دکترا است.

اگر درباره پذیرش تحصیلی در این دانشگاه با پرسش مواجه شدید، از طریق urp@unibo.it با دانشگاه مکاتبه کنید.

 

دوره های تخصصی فوق لیسانس

در دانشگاه بولونیا، رشته های تخصصی در مقطع ارشد یا نام professional master برگزار می گردد که فهرست آن عبارتند از :

۸ Professional Master programme 2016-2017

Data Science – 8960

Democracy and Human Rights in South East Europe

Forensic Chemical and Chemical-Toxicological Analyses – 8638

Global Master in Business Administration – 8881

Human Resources and Organization – 9023

International Management MIEX – 8367

Marketing, Communication and New Media – 8549

Quantitative Risk Management – 9048

علوم اطلاعات و آمار، دموکراسی و حقوق بشر در اروپای شرقی، مهندسی شیمی، مدیریت کسب و کار بین المللی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بین المللی، بازاریابی و ارتباطات، مدیریت ریسک.

دوره های ۸ گانه تخصصی بالا، به زبان انگلیسی برگزار می شود و شهریه آن بین ۴ هزار تا ۲۰ هزار یورو متغیر است. مثلا رشته مدیریت ریسک ۵ هزار یورو شهریه دارد و اطلاعات بیشتر را در این بخش مشاهده نمایید.

 

دوره های دکترا

12-w900-h600

(صفحه معرفی دوره دکترای مطالعات جهان در دانشگاه بولونیا ایتالیا که ۳ سال به طول می انجامد)

دوره های دکترا در این دانشگاه، ۴۱ مورد از ۲۱۰ رشته را شامل می شود که برای کسب اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایید. هشتم ماه May هر سال، آخرین فرصت ارسال مدارک جهت پذیرش در دوره های ۴۱ گانه دکترای دانشگاه بولونیا بوده و متقاضیان می بایست مدارک مورد نیاز را بر اساس اطلاعات اعلامی در هر رشته به دانشگاه ارسال کنند. مثلا بخش دکترای  مطالعات بین المللی در این نشانی در دسترس است.

 

نیازمندی های زبان و شهریه برای پذیرش

برای پذیرش در این دانشگاه به زبان انگلیسی، بایستی  اطلاعاتی که در این بخش ارائه شده را بررسی کنید

English language knowledge: a minimum B2 level certificate is required.
Proof of English language (minimum B2 level) demonstrated by submitting any one of the following:
– certificates: TOEFL, IELTS, CAMBRIGE SUITE, TOEIC, Trinity College, issued not longer than 3 years prior to the deadline for application. To check the equivalence with the B2 level. Please also refer to the conversion table available here 
– Attended a first cycle degree (bachelor) held in English (to indicate on the CV)
– Passed a B2 level English exam in the previous study plan
– English is the student’s mother tongue (to indicate on the CV)

همان طور  که در اطلاعات انگلیسی بالا ملاحظه می کنید، مدرک آیلتس و تافل یا کمبریج، برای پذیرش در رشته های انگلیسی  زیان نیاز است. اما حداقل نمره تعیین نشده است. ولی مدارک شما نباید بیش از ۳ سال پیش اخذ شده باشد.

13-w900-h600

(صفحه معرفی فرصت های بورسیه، کمک هزینه تحصیلی و معافیت از پرداخت شهریه در دانشگاه بولونیا)

حداقل شهریه معرفی شده در این دانشگاه حدود ۴۱۰۰ یورو  بوده که دانشجو می تواند آن را در ۳ قسط پرداخت کند. این دانشگاه فرصت های بورسیه متنوعی دارد که در بخش بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی مشاهده نمایید. توضیحات تکمیلی مربوط به بورس و مدارک مورد نیاز را در این صفحه نیز می توان مشاهده نمود. اگر علاقمند هستید تا شانس خود را برای دریافت فرصت تحصیلی رایگان (TUTION FEE EXPEMPTION) بیازمایید، به این آدرس مراجعه کنید.

نکته جالب این که دانشگاه بولونیا به دانشجویان خارجی خود، فرصت های کارآموزی در شرکت ها و سازمان های مختلف پیشنهاد می کند که می توان با آن بخشی ازهزینه های تحصیل و زندگی در این دانشگاه را جبران کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این بخش مراجعه کنید.

توصیه هایی برای تحصیل در بولونیا

به جهت تحصیل در یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان، موارد زیر می تواند اثربخش باشد:

۱-برای آشنایی با دانشگاه و فرصت های تحصیلی در ان، به دقت سایت معرفی شده و بخش هایی که در این مطلب به آن اشاره شد را بررسی و با اصطلاحات معرفی شده آشنا شوید.

۲-دانشگاه بولونیا، کلاس های تابستانی ۱ تا ۴ هفته را در زمینه های مختلف برگزار می کند. در صورتی که خواهان گذراندن دوره ای تابستانی در این مجموعه هستید، پیشنهاد می کنیم به این بخش مراجعه کنید.

۳-پذیرش در دانشگاه بولونیا، در برخی از رشته های به انگلیسی اما در ۶۰ درصد موارد به زبان ایتالیایی صورت می گیرد. یادگیری زبان ایتالیایی در مدرسه ایتالیایی های تهران و یا در استان های کشور، هزینه تحصیل و زندگی در کشور گران ایتالیا را برای شما کاهش می دهد و شانس پذیرش را نیز ارتقا می بخشد.

۴-همان طور که در مطالب عنوان شد،‌هر یک از ۲۱۰ رشته ایی که در سایت دانشگاه معرفی شده، دارای صفحه مربوطه و هماهنگ کننده رشته است. با ارتباط با این فرد، اطلاعات بیشتری درباره چند و چون رشته و برنامه کلاسی و واحد ها، کسب کنید.

۵-دانشجویان دکترا و پسا دکترا برای کسب اطلاعات درباره فرصت های تحقیقاتی  گسترده این دانشگاه معتبر اروپا به نشانی RESERAVH مراجعه کنید .

۶-اگر خواهان تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه بولونیا با بورس هستید، تا اول سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی وقت دارید که مدارک را ارسال کنید. اطلاعات بیشتر را در این نشانی دنبال کنید.

۷- اگر می خواهید بدانید که داشگاه سیستم تبادل دانشجویی *(EXCNAGE STUDENT) با کدام دانشگاه ها دارد، به این بخش مراجعه نمایید.

۸-برای پذیرش در این دانشگاه، به بخش پذیرش بین المللی همه ۱۱ مدرسه این دانشگاه مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود