کافی شاپ های سیار، نسل جدید مشاغل در کشورهای مختلف

خلاق ترین و جالب ترین شیوه های کسب و کار در کلان شهر های امروز

کافی شاپ های سیار، نسل جدید مشاغل در کشورهای مختلف

کافی شاپ های سیار، یکی از خلاق ترین و جالب ترین شیوه های کسب و کار در کلان شهر های امروز دنیا به شمار می رود و هر روز شاهد ظهور شیوه هایی نوآورانه در این عرصه هستیم.

1-w900-h600

(ایده جالب کافی شاپ سیار GratefulGrail که در شهر بالتیمور آمریکا، شیرینی های خانگی را با طعم چای سبز و اسپرسو در اختیار رهگذران قرار داده است)

کافی شاپ سیار (Mobile Coffee Shop) یکی از جالب ترین ایده ها در کسب و کار نوآورانه شهری به شمار می رود و به همین خاطر،‌ معمولا استقبال از چنین فعالیت های تجاری خودمانی در سراسر جهان رو به افزایش است. به طور کلی کسب و کار های سیار خیابانی، همیشه وجود داشته و بخشی از نیازمندی های رهگذران را در شهر ها و روستاها تامین می کرده اند و اتفاقا این کسب و کار جالب، در همه جای دنیا سابقه دارد.

در ایران نیز کسب و کار های خیابانی مبتنی بر دوچرخه و سه چرخه و موتور و ماشین، سابقه ای بیش از صد سال دارد و هنوز خیلی ها، بستنی فروش ها و پالوده فروش ها و یخ در بهشت های خایان های مرکزی تهران و شهرستان را که در گرمای تابستان، محصول خنگ به مشتریان می دادند، فراموش نکرده اند.

2-w900-h600

(قدیمی ترین بستنی فروشی های سیار در ایران که با سه چرخه به امرار معاض می پرداختند)

در هر کشوری بنا به مقتضیات طبیعی و فرهنگی و سبک زندگی مردمان، کسب و کار های خیابانی رونق می گیرد. در ایران، تمایل به قهوه و نوشیدن نوشیدنی های ایرانی و فرنگی در حالت سیار، خیلی به اندازه کشورهای غربی نبوده، و شایدمردم چای خانه ها و قهوه خانه هایی که در آن جا محفل و بزمی برای صحبت و قلیان کشیدن بودند را به سیستم کافی شاپ های سیار غربی ترجیح می دادند.

اما امروزه شاهد رونق گرفتن کافی شاپ های سیار حتی در ایران هستیم. زوج جوانی که اتفاقا هر دو دانش آموخته دانشگاه در زمینه مردم شناسی و روزنامه نگاری بودند، توانسته اند با صرف هزینه ای ۶۰ میلیون تومانی، یک فولکس واگن آبی رنگ نوستالژی را تجهیز و در پشت آن، سیستم کافی شاپ جالبی را عملیاتی کنند.

کافه را (way coffee) اگر چه مدت کمی از راه اندازی آن می گذرد، اما تا کنون ده ها منطقه شهر تهران را زیر پا گذاشته و صد ها نفر مشتری را جذب کرده و صفحه این کسب و کار جالب در اینستاگرام، اکنون بیش از ۳۳ هزار مخاطب دارد. یکی از نکته های جالب درباره کافه سیار تهرانی ها، سرو نوشیدنی ها و غذاهای خانگی از شربت بیدمشک تا شربت آبلیمو در کنار قهوه اسپرسو و ساندویچ های کوکو و سنتی ایرانیست. فراخوان های روزانه آن ها در تلگرام و اینستاگرام، هر  روز صد ها نفر را به ایستگاه های محل استقرار آن ها می کشاند.

3-w900-h600

کافه راه، کافه ای سیار در تهران بزرگ، با استقبال برخی از گردشگران خارجی که برای دیدن زیبایی های تهران به این شهر آمده اند قرار گرفته و به نظر می رسد با حضور در مناطق پر رفت و آمد توریستی بین المللی تهران مانند تجریش و نیاوران و خیابان امام خمینی، بتواند آوازه این فعالیت جالب و نوآورانه تهرانی ها را به آن سوی آب ها هم ببرد.

4-w900-h600

(استقبال  دو گردشگر مجارستانی از کافه راه تهران )

کافی شاپ های سیار، در ایران تازه در حال پا گرفتن است و به نظر می رسد  در کلان شهر هایی هم چون تهران، تبریز و اصفهان و شیراز که هم با گردشگران داخلی و هم گردشگران خارجی مواجه هستند، چنین ظرفیت هایی بتواند گردشگری را در ایران ارتقا دهد و خدمات جالبی را در اختیار مخاطبان و رهگذران در طول روز قرار دهد. مخصوصا در روز های زمستان که نوشیدن چای طعم دار ایرانی و قهوه اسپرسو داغ با طعم شیرینی های خانگی ایرانی ها، حال و هوای خاصی را به رهگذران یخ کرده می دهد. حال و هوایی جالب و به یاد ماندنی که شاید در کافی شاپ های لوکس و آنچنانی این روز ها با موسیقی های دراماتیک و فضای رمانتیک قابل تجربه نباشد.

کافی شاپ های سیار در بسیاری از کشور ها دنیا سابقه زیادی دارد و در ادامه نگاهی داریم به ۲۰ مورد از این کافی شاپ ها و با شیوه ها و سبک های ارائه خدمات در این عرصه آشنا می شیوم. شاید این سلسله گفتار ها بتواند زمینه راه اندازی کسب و کارهای جالب و خلاقی را برای کارآفرینان جوان ایرانی فراهم کند.

5-w900-h600

(کافی شاپ سیار پشت که ماشین قدیمی انگلیسی که با تصویری از تبلیغات دهه هشتادی اروپا )

6-w900-h600

(کافی شاپ سیاری که متعلق به شرکت بستنی سازی آریستانال آمریکا ست)

این کافی شاپ سیار در طول روز به صد ها نفر قهوه و بستنی می دهد و در نشریاتی چون نیویورک تایمز هم بازتاب پیدا می کند

7-w900-h600

(کافی شاپ سیار موتوری  معروف به Piaggio که فضایی جالب را برای رهگذران در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی به ارمغان آورده است )

8-w900-h600

(این کافی شاپ سیار تنها بر اساس رویدادهای مختلفی که در شهر برگزار می شود، به ارائه خدمات می پردازد و باید از قبل آن را رزرو کرد)

 9-w900-h600

(ایده کافی شاپ سیار  مبتنی بر مراسم (event-occasion) )

10-w900-h600

( کافی شاپ سیار در هوکایدوی ژاپن )

11-w900-h600

(کافی شاپ سیار در استرالیا )

12-w900-h600

( cafe2u  کافی شاپ سیاری که به کارگرانی که فرصت زیادی برای ترک محل کار ندارند خدمات  می دهد)

13-w900-h600

( کافی شاپ سیار دوچرخه ای در هلند )

14-w900-h600

 15-w900-h600

(کافی شاپ سیار تعبیه شده در یک خودروی ون بزرگ در سوییس که متعلق به شرکت استارباکس است) 16-w900-h600

(کافی شاپ سیار در پراگ جمهوری چک ) 17-w900-h600

( کافی شاپ سیار مدرن در انگلیس )

18-w900-h600

(کافی شاپ سیار موتوری معروف سیاه رنگ در یکی از خیابان های آمستردام هلند )
19-w900-h600

(کافی شاپ سیار جالب مخصوص کمپ زدن در انگلستان)


20-w900-h600

21-w900-h600 (کافی شاپ سیار مجهز به تجهیزات مدرن در استرالیا )

22-w900-h600

(کافی شاپ سیار سبز رنگ در پاریس)
23-w900-h600

(ایده جذاب و جالب مینی کافی شاپ سیار در یکی از شهر های ایتالیا)


24-w900-h600

(کافی شاپ سیار در یکی از شهر های نیوزلند)

25-w900-h600

(کافی شاپ سیار دوچرخه ای زوج جوان در ایتالیا)

کافی شاپ سیار، ایده خیلی جدیدی در دنیای کسب و کار های خیابانی نیست. اما برای خیلی از شهرها و کشورهای دنیا، چنین بستر کارآفرینی خیابانی جالب توجه و با مخاطبان همراه خواهد بود. در هر کشور دنیا که ساکن هستید، می توانید با همکاری دوستان و آشنایان و حتی هم کلاسی ها، یک کافی شاپ سیار طراحی و راه اندازی کرده و درامدی جالب کسب کنید.

 

کافی شاپ های سیار، می توانند فرصت تبلیغات، بازاریابی و اطلاع رسانی خوبی را به شرکت ها و موسسات خدماتی فرهنگی، هنری و اجتماعی و عمومی شهر ارائه کنند. کافی شاپی که می گردد، ابزار تبلیغاتی و رسانه موثری است که از تبلیغات نیز می تواند درآمد زایی کند. خیلی ها دوست دارند در جاهای خاص دیده شوند. حتی اگر مخاطبان و چشم های خیلی زیادی به نسبت تلویزیون و روزنامه،‌آن ها را نبیند. برای مشاهده شدن چیز های خاص در جا های خاص، کافی شاپ سیار، بستر خوبی است. به این نکته مهم توجه کنید که بخشی از هزینه ها را سریع بر می گرداند!

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود