خبرهای داغ از دانشگاه های ایران

خودروی غزال در خیابان های شهر !

خبرهای داغ از دانشگاه های ایران

 

تولید انبوه خودرو خورشیدی غزال ۴ دانشگاه تهران  

1

هفته پیش خبر دار شدیم که  ۳ نسل از خودروی برقی غزال، محصول محققان مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، ظرف ۱۰ سال اخیر بیش  از ۱ میلیارد تومان هزینه داشته است و قرار است با اعتبار ۲ میلیارد تومان، تولید انبوه خودروی غزال ۴ دانشگاه تهران نیز بزودی در دستور کار قرار بگیرد.

دکتر ابری نیا ، مسئول این پروژه درباره قابلیت تولید انبوه این خودرو و قیمت تمام شده آن گفت: «توان ساخت یک خودروی سبک برقی شهری را داریم و پیشنهاد این کار را هم به نهادهای مختلف از جمله معاونت علمی ریاست جمهوری داده‌ایم. بنابراین ما می‌توانیم این خودرو را به یک محصول تجاری تبدیل نماییم، اما ممکن است با تغییرات و اصلاحاتی این کار صورت گیرد و در صورتی که بتوان آن را به تولید انبوه رساند قیمتی که برای هر خودروی سبک شهری دو نفره پیشنهاد داده‌ایم حدود سه هزار دلار است.»

3lbjlz13gb_003-w900-h600

(تصویری از تست جاده ای خودرو خورشیدی  غزال ۳ دانشگاه تهران)

دکتر ابری نیا، استاد دانشکده مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران اعلام کرد، خودروی خورشیدی غزال ۳ که به دست متخصصان توانمند دانشگاه تهران ساخته شد، پس از کسب مقام سوم در پیست سرعت و مقام هفتم در مسافت در مسابقات سال گذشته استرالیا، در حرکت دیگری در حمایت از محیط زیست و ترویج استفاده از انرژی خورشیدی، شمال تا جنوب کشور را طی کرد. این خودرو در بیست‌وششم تیرماه، از شهر بندر انزلی در سواحل خزر حرکت و دوم مردادماه به جزیره کیش وارد شد. خط پایان خودرو خورشیدی غزال ۳ پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران بود.

image_600_400-w900-h600

ویژگی‌های مهم ساخت خودرو غزال، تمرین کار جمعی بوده است که ابعاد فرهنگی و صنعتی دارد. این پروژه بین‌رشته‌ای پیش رفت، اگر چه شروع آن از دانشکده مهندسی مکانیک بوده است. برای ساخت غزال ۲ دانشکده برق و همچنین پردیس هنرهای زیبا در بخش طراحی صنعتی مشارکت کردند. در حال حاضر در این تیم از دانشکده مهندسی صنایع هم حضور دارند و در مجموع چهار دانشکده در این پروژه فعال هستند. طراحی اصلی و همچنین ساخت قطعات مکانیکی فرمان، شاسی، ‌بدنه و ساخت، در داخل کشور انجام شد و البته بخش‌هایی از خودرو مانند موتور الکتریکی و سلول خورشیدی از خارج وارد شده است.

10-5-w900-h600

خودروی خورشیدی در واقع یک خودروی برقی است که از سلول‌های خورشیدی الکتریسیته دریافت می‌کند. در غیر این صورت می‌توان از باتری استفاده کرد تا این انرژی فراهم شود. تفاوت این خودرو با خودروهای هیبریدی این است که در نوع هیبریدی موتور بنزینی و برقی توامان وجود دارد.

AndroidOnlineNewsImage-w900-h600

fا توجه به پیش‌بینی که کارشناسان و تحلیلگران می‌کنند در آینده استفاده از خودروهای برقی رایج خواهد شد و خودروهای خورشیدی هم که نوعی از خودروهای برقی هستند شاید درحدود ۱۵ تا ۲۰ سال آینده مورد استفاده قرار گیرند.

کوتاه از دانشگاه تهران

علاوه بر خبر مسرت بخشی که هفته پیش از دانشگاه تهرانی ها شنیدیم،‌ نماد اموزش عالی ایران، هفته پیش خبر ساز بود. همکاری یه ناشر معتبر بین المللی با مجله زیست محیطی دانشگاه تهران و بازدید هیاتی از آلمان از این دانشگاه و برگزاری همایش منطق موجهان و کاربرد های ان در علوم رایانه از جمله اتفاقاتی بود که در این دانشگاه روی داد. خبر آخر این که دانشگاه تهران اعلام کرد، ایستگاه لرزه نگاری جدیدی در شمال غرب ایران راه اندازی می کند. معتبر ترین  موسسه لرزه نگاری خاورمیانه،‌ موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران است.

 

افتخاری دیگر برای دانشگاه شریفی ها!

1730832-w900-h600

قطب تولید علم ایران در هفته گذشته پر خبر بود. خبر اول این که از ۲۵ مرداد ، نهمین همایش تخصصی معرفی رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه در دانشگاه شریف برگزار خواهد شد. فراخوان ثبت نام جهت سومین ماراتن برنامه نویسی تلفن همراه دانشگاه شریف که شهریور ماه برگزار می شود اعلام شد. دانشگاه شریف اخیرا توانست رتبه دوم مسابقات بین املللی AIAA را به خود اختصاص دهد. تیم Shadx از دانشکده ی مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف موفق شد در مسابقات بین المللی و معتبر AIAA از بین ۹ تیم از ۵ دانشگاه مختلف در سراسر دنیا که توانستند پروپوزال خود ارایه نمایند، رتبه دوم را به خود اختصاص دهند.

امسال دو تیم از دانشکده ی مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف با نام هاى هما (Homa) و شداِکس(ShadX) با حمایت دکتر ملائک در مسابقه “طراحى هواپیماى آتش نشان” تیمى سطح تحصیلات تکمیلى شرکت نمودند و پس از ٨ ماه تلاش بى وقفه، برای اولین بار در تاریخ دانشکده ی مهندسی هوافضا هر دو تیم موفق به ثبت به موقع پروپوزال طراحى خود شدند.

پس از بررسى پروپوزال هاى تمام تیم ها، هر دو شرکت کننده از دانشگاه صنعتی شریف بازخورد بسیار مثبتى از هیئت داوران مسابقه دریافت کردند و تیم شداکس (ShadX) که سرگروه و اکثریت آن دانشجویان مقطع کارشناسى بودند، موفق به کسب مقام دوم در این رقابت گردیدند.

کوتاه از دانشگاه علامه طباطبایی

NewSardar-w900-h600

دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد بیش  از ۶۰۰ نفر از ۴۳  کشور دنیا برای حضور  در دوره دانش افزایی زبان پارسی این دانشگاه درخواست داده اند. در  دوره همکاری مشترک بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبایی تهران، بیش از ۲۰۰ دانشجوی  زبان فارسی از ۵ قاره جهان شرکت کردند. هم چنین فهرست اسامی پذیرفته شدگان مشروط دکترای  این دانشگاه در سایت ATU.AC.IR منتشر شد.

کوتاه از دانشگاه علوم پزشکی تهران

از قطب علوم پزشکی ایران (دانشگاه علوم پزشکی تهران) هم خبر رسید که پانصدمین پیوند کبد موفق در بیمارستان امام خمینی این دانشگاه بر روی یک جوان ۲۷ ساله انجام شد. هم چنین نخستین کارگاه توسعه عملکردهای نوآورانه این دانشگاه هفته گذشته برگزار شد.

 

از دانشگاه پیام نور چه خبر

دانشگاه پیام نور  اعلام کرد، ثبت نام در رشته های بدون آزمون و پذیرش بر  اساس سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور  آغاز شد. دانش اموخته دانشگاه پیام نور، رتبه اول آزمون وکالت ایران را بدست آورد. نمایشگاه دستاورد های فناورانه دانشگاه پیام نور، اخیرا به کار خود پایان داد. خبرهای تازه از دانشگاه پیام نور را در pnu.ac.ir دنبال کنید.

کوتاه از دانشگاه صنعتی اصفهان

univercity-w900-h600

قطب  علم و صنعت در نصف جهان خبر از پیشتازی مجدد این دانشگاه در رتبه بندی جایگاه وب دانشگاهی خبر داد. هم چنین این دانشگاه اخیرا مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی کشور شده است. هفته گذشته از دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان دانشگاه پیشرو در اجرای مدیریت سبز تجلیل شد. دومین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران به عنوان بزرگ ترین گردهمایی آب کشور، از ۲ تا ۴ شهریور به میزبانی این دانشگاه برگزار می شود. خبرهای تکمیلی درباره دانشگاه صنعتی اصفهان را در iut.ac.ir دنبال کنید.

از دانشگاه شهید باهنر کرمان چه خبر؟

باهنر-کرمان-w900-h600

دانشگاه شهید باهنر کرمان،‌از سوم تا پنج مهر میزبان نهمین جشنواره ملی حرکت  است . ۹۴ دانشگاه کشور با  ۷۲۷ اثر در این جشنواره ملی شرکت خواهند کرد.

جشنواره ملی حرکت فرصتی برای معرفی برترین انجمن‌های علمی دانشجویی است. آثار و دستاوردهای برترین انجمن‌های علمی هر دانشگاه پس از برگزاری جشنواره حرکت دانشگاهی به جشنواره ملی حرکت ارسال می‌شود تا در حوزه‌هایی چون آموزش، ترویج، مسابقه، نشریه، کتاب، کارآفرینی، اختراع و… به رقابت پردازند. دوره نهم جشنواره در سه بخش رقابتی «انجمن علمی فعال»، «انجمن علمی خلاق» و «دانشگاه برگزیده» برگزار می شود.

از دانشگاه مشهد چه خبر؟

از سومین دانشگاه ایران (دانشگاه مشهد) خبر رسید که این دانشگاه از هفته آینده، میزبان رویدادهای مهم علمی در کشور خواهد بود. نخستین کنگره بین المللی دو ، دومین کنگره ملی گل و گیاه، دهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیو سیستم و هم چنین دومین سمپوزیوم بین المللی سرطان، از بین ۷ شهریور  تا ۷ مهر در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیش تر به um.ac.ir مراجعه کنید.

از دانشگاه آزاد چه خبر؟

2-w900-h600

دانشگاه آزادی ها این هفته خوشحالند. چرا که نخستین طلای کاروان ورزشی ایران در رقابت های المپیک ۲۰۱۶ ریو، بر سینه کیانوش رستمی، دانشجوی سمای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت. پیش از این دانشگاه آزاد قول تحصیلات تکمیلی رایگان و هم چنین استخدام قطعی مدال آوران ایرانی این رقابت ها را داده بود. خبر بعدی این که دانشگاه آزاد اسلامی ، رتبه نخست ۴ شاخه علمی کشور را به خود اختصاص داد. دانشگاه آزاد، از بررسی  تاسیس واحد نگارستان عالی  هنرهای سنتی ایران در آینده نزدیک خبر داد. خبر آخر درباره این دانشگاه آن که نخستین سمپوزیوم بایومتریال و تکنیک های پیوند استخوان در جراحی های دهان با همکاری واحد دندان پزشکی دانشگاه آزاد  اسلامی  برگزار می شود.

خبرهای تکمیلی از بزرگ ترین دانشگاه ایران و خاورمیانه را در iau.ac.ir دنبال کنید.

از دانشگاه یزد چه خبر؟

635948436539318562-w900-h600

دو عضو هیات علمی این دانشگاه، موفق به اختراع ابزاری حرفه ای برای ترسیم پیوسته کادر و پاسپارتو شدند. کسب مدال طلای تیمی و نقره انفرادی در المپیاد جهانی آمار توسط دانشجوی ایران دانشگاه خبر خوب دیگری برای یزدی ها در هفته پیش بود. هم چنین دانشجوی دکترای بیابان زدایی این دانشگاه، دستگاه اندازه گیری نسبی حساسیت خاک به فرسایش بادی را طراحی و ساخت. آخرین خبر ها از دانشگاه قدیمی ترین شهر  تاریخ بشریت (یزد) را در نشانی yazd.ac.ir دنبال کنید.

از دانشگاه علم و فرهنگ چه خبر؟

3-w900-h600

از دانشگاه علم و فرهنگ خبر رسید که شهریه مصوب این دانشگاه برای ورودی هایی سال تحصیلی ۹۵-۹۶ که از هفته آینده برای ثبت نام به این دانشگاه مراجعه می کنند اعلام شده است. برای کسب اطلاعات درباره خبرهای جدید  این دانشگاه به usc.ac.ir مراجعه کنید.

از دانشگاه مجازی المصطفی چه خبر؟

نوزدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی با همکاری دانشگاه مجازی المصطفی برگزار می شود. مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی(ره) ۳۰/۰۵/۹۵ همچنین مهلت ارسال مقاله با عنوان « معنویتگرایی در جهان معاصر » ۹۵/۸/۳۰ میباشد. آثار قابل ارائه عبارتند از:کتاب(تألیف،ترجمه، تصحیح و تحقیق)، مقاله چاپ شده، رساله دکتری، پایاننامه ارشد و تحقیق پایانی دفاع شده.

برای کسب اطلاعات بیشتر به miu.ac.ir مراجعه کنید.

برندگان جایزه ملی فاب، ۷ مهر اعلام می شود

خبر مهم بعدی برای فعالان آکادمیک ایران در عرصه آی تی آن که رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) هفته پیش اعلام کرد، جایزه فناوری اطلاعات برتر (فاب) به عنوان تنها جایزه ملی کاربست فناوری اطلاعات، در سه رده طلایی، نقره‌ای و برنزی در چهارمین همایش مدیران فناوری اطلاعات به محصولات فناورانه در ۷ مهر امسال داده می‌شود.

دکتر سیروس علیدوستی با اشاره به تاریخچه جایزه ملی فناوری اطلاعات برتر (فاب) اظهار کرد: از خرداد ماه سال گذشته این جایزه سالانه در چارچوب همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات به محصولات فناورانه داده می‌­شود. وی افزود: سال گذشته دبیرخانه سومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات، ۱۳۸ محصول دریافت کرد که از میان آنها فاب طلایی به سامانه همانندجو از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، فاب نقره‌ای به پایگاه اشتراک دانش از دانشگاه فردوسی مشهد و فاب برنزی به سامانه خدمات دانشگاهی همراه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد داده شد.

سازمان‌ها و شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات می‌توانند مستندات محصولات فناورانه خود را تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ از وبگاه همایش به نشانی itmanc.irandoc.ac.ir برای بررسی ارائه کنند.

ایران، بیومارکر ضد سرطان ساخت

خبر خوش اول این که معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی-ابن‌سینا از اجرای فاز کارآزمایی بالینی تولید استخوان و غضروف از خون قاعدگی خبر داد و گفت: بیومارکرهایی برای تشخیص سلول‌های سرطانی تولید کردیم که با استفاده از آنتی‌بادی‌ها اقدام به از بین بردن سلول‌های سرطانی می‌کند.

دکتر محمدرضا صادقی  با اشاره به سابقه ۱۷ ساله این پژوهشگاه در حوزه پژوهش‌های ناباروری و سقط‌ های مکرر، افزود: فعالیت‌های این پژوهشگاه در مرزهای دانش است و نتایج تحقیقات انجام شده در مجلات و کنفرانس‌های بین‌المللی منتشر شده است. گفتنی است جهاد دانشگاهی ایران، هفته پیش ۳۵ ساله شد. موسسه رویان و شبیه سازی حیوانات در کنار تولید سلول های بنیادی، یکی از شاخص ترین فعالیت های جهاد دانشگاهی ایران به شمار می رود که حیرت موسسات علمی جهان را برانگیخت.

نظریه پرداز برجسته ایران بزودی معرفی می شود

دبیر شورای علمی هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی از معرفی ۲۹ اثر برتر در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: علاوه بر آن نظریه‌پرداز برجسته نیز با مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب خواهد شد.

در هشتمین دوره جشنواره فارابی، در هر ۱۲ کمیته آن، دو نفر انتخاب می‌شوند. به گفته وی، در هر کمیته ۱۲ گانه جشنواره بین‌المللی فارابی دو نفر که شامل یک نفر محقق بزرگسال (بالای ۳۵ سال) و یک نفر محقق جوان (کمتر از ۳۵ سال) معرفی می‌شوند؛ ضمن آنکه پنج برگزیده در بخش بین‌المللی در این جشنواره به عنوان منتخب مورد تقدیر قرار می‌گیرند. خبرهای تکمیلی این جشنواره، در سرویس دانشگاه گردی روزیاتو اعلام خواهد شد.

خبر خوب از دانشگاه شیراز

دار العلم شیراز هفته گذشته خبر خوبی را به جامعه علمی ایران داد. ساخت نخستین حسگر گازی نانو ساختاری که بدون برق کار می کند.

محققان دانشگاه شیراز موفق شدند حسگر نانوساختاری را تولید کنند که به‌صورت بی‌سیم و بدون استفاده از انرژی الکتریکی، میزان گاز سولفید هیدروژن را با حساسیت بالا تشخیص می‌دهد.

سولفید هیدروژن گازی است بی‌رنگ، سمی و آتش‌گیر که بوی آن شبیه به بوی تخم‌مرغ فاسد است. این گاز به عنوان گاز فاضلاب و متعفن همراه با ایجاد خفقان شناخته می‌شود. چاه‌های نفت و مخازن گاز یکی از منابع اصلی این گاز خطرناک به شمار می‌رود. وجود مقادیر گاز سولفید هیدروژن بیش از یک مقدار بحرانی می‌تواند موجب مرگ افراد حاضر در محل شود. ازاین‌رو ابداع و استفاده از روشی که مقادیر اندک این گاز را تشخیص دهد، جهت حفظ سلامتی مهندسان شاغل در صنایع نفت و گاز، ضروری به نظر می‌رسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به نتایج این کار در مجله‌ Sensors and Actuators B: Chemical (جلد ۲۳۱، سال ۲۰۱۶، صفحات ۴۷۴ تا ۴۸۳) مراجعه کنید.

خبرهای کوتاه از دانشگاه های ایران

دانشگاه پیام نور خبر از صدور مجوز قطعی راه اندازی ۲۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه های فنی ومهندسی و علوم  انسانی و علوم پایه در این دانشگاه در سال ۹۵ خبر داد.

دانشگاه یزد، خبر از ایجاد مقطع کارشناسی ارشد برنامه ریزی محیط زیست در دانشکده کویر شناسی در سال جاری داد.

دانشگاه شهید چمران اهواز هم اعلام کرد، رشته کارشناسی ارشد مهندسی انرژی های تجدید پذیر را از سال ۹۶ راه اندازی خواهد کرد و امسال مجوز برگزاری رشته دکترای بیو فناوری میکروبی را اخذ کرده است.

دانشگاه علوم پزشکی بهبهان اعلام کرد تا پایان سال جاری، نخستین آزمایشگاه تحقیقاتی دانشکده  علوم پزشکی بهبان به بهره برداری خواهد رسید.

دانشگاه علم و صنعت ایران اعلام کرد، با همکاری موسسه لیبینز و مرکز تحقیقات زمین شناختی آلمان، بزودی مرکز تحقیقاتی مشترکی بین این دانشگاه و طرف آلمانی تاسیس خواهد شد.

 

 

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود