شب رکوردشکن هنرهای تجسمی ایران

شب رکوردشکن هنرهای تجسمی ایران

روش ۷۹ اثر در مجموع به قیمت ۲۵ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان، فروش شش اثر بالای یک میلیارد تومان که چهار اثر آن به هنرمندانی تعلق دارد که در قید حیات هستند، و فروش ۵۴ اثر بالای یکصد میلیون تومان بخشی از دستاوردهای این رویداد فرهنگی اقتصادی ست. این حراج که به آثار اساتید کلاسیک و مدرن ایران اختصاص داشت، ۱۵ تابلو از نقاشی آکادمیک ایران شامل آثار اساتید نقاشی واقع گرا، نگارگری نوین و قهوه خانه را در کنار ۶۵ اثر از اساتید مدرنیست ایران ارائه کرده بود. آثار هنرمندان معاصر در این مجموعه غایب بوده و به حراج دیگری موکول شده است.

پنجمین حراج تهران شامگاه جمعه هفتم خرداد ۱۳۹۵ در حالی برگزار شد که عنوان گرانترین اثر این شب و نیز گران قیمت ترین تابلوی نقاشی به فروش رسیده در ایران به نقاشی از سهراب سپهری رسید، تابلوی ۱۲۰ در ۱۸۰ سانتیمتر این نقاش شاعر از معروف ترین مجموعه اش، درختان، در رقابتی نفسگیر میان چندین خریدار، سه میلیارد تومان چکش خورد.

الناز شاکردوست خریدار تابلویی از ناصر اویسی

اولین اثر حراج از ناصر اویسی که بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان برآورد شده بود به قیمت ۹۵ میلیون تومان چکش خورد.  خریدار این اثر الناز شاکردوست –بازیگر- بود.

اثر حسین کاظمی اولین اثری بود که با صد میلیون بالاتر از قیمت بیشینه که ۱۲۰ میلیون تومان بود به قیمت ۲۴۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثر «مرغ سعادت» بیژن رافتی اثری بود که بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان برآورد فروش داشت و پاکدل حراج آن را با قیمت ۳۰ میلیون تومان آغاز کرد اما به فروش نرفت.

 

ستاره پرویز کلانتری همیشه با کویر می درخشد

هشتمین اثر حراج تهران اثری از زنده یاد پرویز کلانتری بود. هنرمندی که یک هفته از درگذشتش را پشت سر گذاشتیم. اثری بدون عنوان اما از همان سری کارهای کویر این هنرمند یا به قول حسین پاکدل شعر تصویری از جنس خاک.

پیش از آوردن اثر این هنرمند پاکدل با نقل جمله ای از داستایفسکی که گفته زیبایی جهان را نجات خواهد داد، گفت: هر کس بر زیبایی جهان بیفزاید نخواهد مرد و ما گرچه هفته گذشته یکی از بزرگترین هنرمندان عرصه تجسمی یعنی پرویز کلانتری را از دست دادیم اما او تا همیشه در زیبایی جهان این هنرمند سهم خواهد داشت پس زنده است.

اثر پرویز کلانتری که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت پایه اش برآورد شده بود در نهایت به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان به فروش رسید.

 

 

 

یکی از شگفتی های حراج تهران اما با شروع فروش نوزدهمین اثر حراج کلید خورد. اثری از منوچهر یکتایی که گرچه برآورد فروش آن ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بود و حسین پاکدل از ۱۲۰ میلیون حراج آن را آغاز کرد در نهایت به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رسید و هیجان خاصی در بین حاضران در سالن ایجاد کرد.

چهار میلیارد و دویست و نوزده هزار تومان عایدی فروش حراج تهران در بیست اثر نخست حراجی بود.

در ادامه یکی دیگر از شگفتی های حراج رقم خورد و اثری از منصور قندریز به بیش از دو برابر قیمت بیشینه که ۴۰۰ میلیون تومان بود یعنی به قیمت ۸۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

۱۴ اثر کلاسیک این دوره حراج با فروش آثاری از محمد غفاری، علی اکبر مزین، حسین ارژنگی، جعفر پتگر، علی اصغر پتگر، علی محمد حیدریان، علی رخسار، محسن سهیلی، ابوالحسن صدیقی، میشا شهبازیان، عیسی بهادری، حسین طاهرزاده، محمود فرشچیان محمد مدبر و حسین قوللر آقاسی به همراه بود که اثر محمود فرشچیان در این بخش شگفتی ساز شد.اثر این هنرمند با عنوان «تعالی» به قیمت یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان چکش خورد در حالیکه برآورد روی قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان بود.

اثر دیگری که در این بخش درخشید اثر «پیرمرد چپقی» جعفر پتگر بود که با وجود شروع چکش خوردنش با قیمت سی میلیون تومان و قیمت گذاری ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان به قیمت ۲۲۰ میلیون تومان توسط پاکدل چکش خورد.

رقم فروش چهارده اثر کلاسیک در مجموع دو میلیارد و ۶۳۴ میلیون تومان شد و با پایان چکش خوردن این ۱۴ اثر، ۴۴ اثر در پنجمین حراج تهران چکش خورد که رقم آن در مجموع ۹ میلیارد و ششصد و هفتاد میلیون تومان شد.

اثر چهل و نهمی که حسین پاکدل چکش حراجش را زد اثری نقاشی خط از حسین زنده رودی بود که بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برآورد فروش داشت اما به قیمت یک میلیارد تومان به فروش رسید.

اقبال آثار نقاشی خط همچنان بلند بود و اثری از محمد احصایی با عنوان رقص آبی که بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود به قیمت یک میلیارد تومان به فروش رفت.

 

یک نفر چکش زد:۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان

اما در شماره ۵۷ نوبت به مهمترین اثر رسید که چکش حراج بخورد. اثر هنرمندی که تا به حال رکورد گران ترین اثر چهار دوره قبل و حتی حراج کریستیز را دارد. اثری بدون عنوان از سهراب سپهری که برای چکش خوردن پایش به حراج باز شد هیجان بار دیگر به سالن برگشت. دوره قبل اثری از این هنرمند با قیمت دو میلیارد و هشتصد هزار تومان به فروش رفت و رکورددار شد. در این دوره اثر این هنرمند به قیمت ۳ میلیارد تومان به فروش رسید تا احتمال رکورددار شدن دوباره این هنرمند نزدیک به یقین شود.

اثر ۶۶ حراجی اثری از منیر فرمانفرمایان بود که به قیمت نهصد میلیون تومان به فروش رسید در حالیکه قیمت بیشینه آن ششصد میلیون تومان بود.

اثر زنده رودی نیز به قیمت ۶۵۰ میلیون تومان و دویست و پنجاه میلیون تومان بالاتر از قیمت بیشینه چکش خورد تا بار دیگر نوبت به سهراب سپهری برسد که اثرش بین یک میلیارد تومان تا یک میلیارد و نیم قیمت گذاری شود و در نهایت به قیمت یک میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون تومان چکش بخورد.

اما از اثر شصتم به بعد آثار در حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی مرادخانی معاون فرهنگی او چکش خورد.

آخرین اثر این مجموعه به اثری از منوچهر یکتایی اختصاص داشت که شاید باید او را شگفتی ساز واقعی این حراج نام نهاد که اثر قبلی او نیز به قیمت هفتصد میلیون تومان و پانصد میلیون تومان بالاتر از برآورد چکش خورد و اثر دوم این هنرمند نیز به قیمت یک میلیارد و چهار صد و پنجاه میلیون تومان چکش خورد در حالیکه قیمت بیشینه آن ششصد میلیون تومان بود.

در نهایت پرونده حراج تهران در حالی بسته شد که بیست و پنج میلیارد و سیصد و شصت میلیون تومان آثار در حراج تهران چکش خورد و این حراج توانست رکورد سال قبل خود را در حالی بزند که تعداد آثار تقریبا نصف آثار سال گذشته بود.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود