مسابقه ای دیوانه وار که به سرگرمی جوانان ثروتمند عرب بدل شده است

جایی که مصدومیت افتخار محسوب می شود

مسابقه ای دیوانه وار که به سرگرمی جوانان ثروتمند عرب بدل شده است

یاد گرفتن قوانین مسابقه موسوم به hajwalah چندان سخت نیست. در گام نخست، باید یک ماشین مسابقه اسپرت با حداقل سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت تهیه کنید. سپس به سرعت حرکت کرده و با ماشین خود به طور مداوم دور بزنید. با درست انجام دادن این کار، می توانید در پایان بر روی دو چرخ هم دور بزنید. اگر مهارت کافی داشته باشید، از چرخ های ماشینتان دود بلند می شود. دست خود را از پنجره بیرون آورده و با انگشتان خود اشاره نمایید که اکنون با چه دنده ای رانندگی می کنید. با رسیدن به پنجمین مرحله، احتمال برنده شدن شما وجود دارد.

شاید این کار کمی خطرناک به نظر برسد، اما نکته مسابقه دقیقا همینجاست. «پیتر گاریتانو» می گوید: “تا زمانی که تصادف نکرده باشید، بی پروا تر هستید.” وی سال گذشته برای تهیه عکس از این مسابقات دیوانه وار، یک هفته در امارات متحده عربی اقامت داشت.

Hajwalah کار خود را از سال ۱۹۷۰ میلادی در خیابان های عربستان آغاز نموده. بعد از مشهور شدن، این مسابقات توانست به قطر، عمان و امارات متحده نیز راه پیدا کند. کشتن تماشاگران بی گناه توسط جوانان ثروتمند و برخورد ناشایست با آنها موجب شد که دولت این مسابقات را سرکوب کند. سه سال قبل از آن هم یک راننده سعودی به جرم کشتن دو شخص، به مرگ محکوم شد.

با این وجود، خواسته جوانان باعث شد تا این مسابقات همچنان ادامه پیدا کند و بدین ترتیب، رقابت های Hajwalah، خونبارترین مسابقه دریفت خیابانی نام گرفت. آقای گاریتانو در ادامه اظهارات خود بیان داشته: “حالا افراد مختلف در تلاش هستند که این ورزش را سامان دهی نمایند. من در مجموعه موتور پلکس (Emirates Motorplex) واقع در شمال دبی، مسابقه ای ترتیب دادم و همه چیز بسیار معمولی تر از تصورات من بود. در این ورزش، دوستان قبلا با یکدیگر به خیابان ها می رفته و در برخی موارد اتفاقات بدی نیز رخ می داد. اما اکنون این حودث تلخ، به طور سازمان یافته انجام می شود.

مسابقات معمولا هر جمعه همزمان با غروب خورشید برگزار می گردد. ۷۰ نفر که همگی تقریبا ۲۰ سال دارند، توانایی خود را در جلوی دیدگان ۲۰۰ تماشاگر به نمایش می گذارند. هر شرکت کننده ۳ دقیقه فرصت دارد تا هر مهارتی که دارد را رو نماید. ماشین های مورد استفاده، معمولا نیسان پاترول و تویوتا لندکروزر هستند که موتور آنها برای کارایی بیشتر تقویت شده.

رقابت ها معمولا ساعت ۲ صبح به اتمام رسیده و صاحب مسیر یعنی وال هامند (Wael Hammad) جوایز را به رانندگان برتر اهدا می کند. آقای گاریتانو می گوید: “هرچه بیشتر از کنترل خارج شوید، امتیاز بیشتری به دست خواهید آورد. شرکت کنندگان تمایل دارند لاستیک های خورد را سوزانده و خود را به گارد های فلزی بکوبند.”

رانندگان کمی هستند که بعد از تصادف مجروح نمی شوند که البته این امر باعث ناراحتی شان می شود، زیرا مصدومیت برای آنها افتخار محسوب می گردد. گاریتانو بیان نموده: “هر شخصی را که من می شناسم، یک عکس از خودش روی تخت بیمارستان دارد.”

به فرد برنده مقدار کمی دلار اهدا می شود که تنها خرج لاستیک ها را تامین می نماید. مسئله اینجاست که هیچ کس این کار را به خاطر پول انجام نمی دهد. آنها به خاطر هیجان مسابقه می دهند. همه جوانان در سراسر دنیا، احتمالاً این احساس را می پسندند.

منبع: wired
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود