تهران، استانبول و لس آنجلس با خطر زلزله های مهلک بعدی رو به رو هستند

تهران در ۵۰ سال پیش رو شاهد زلزله ای ۶ ریشتری خواهد بود

تهران، استانبول و لس آنجلس با خطر زلزله های مهلک بعدی رو به رو هستند

از زلزله مهلکی که در ایتالیا رخ داد تنها چند روز می گذرد و هنوز بسیاری از رسانه ها مشغول پوشش دادن جزئیات و اتفاقات مرتبط به آن هستند. اما در این بین زلزله شناسان اخبار ناخوشایند جدیدی را منتشر کرده اند و می گویند احتمال دارد که زلزله هایی شدیدتر در برخی دیگر از شهرهای مهم و پرجمعیت جهان رخ دهد.

این قشر در گزارش خود آورده اند که در سال جاری میلادی میزان تنش میان لایه های زیرین کره زمین و تکتونیکی آن نسبت به قبل فزونی یافته. بر همین اساس بعید نیست به زودی شاهد به وقوع پیوستن زلزله هایی مرگبار در برخی از کلان شهرهای مهم جهان باشیم.

در میان این کلان شهرها پیکان شک و احتمالات به سمت لس آنجلس، تهران و استانبول گرفته شده. در رابطه با لس آنجلس «مرکز آزمایشات نیروی جت ناسا» موسوم به «JPL» می گوید ریز لرزه هایی که در لایه های زیرین شهر فرشتگان در حال رخ دادن است سبب شده اند تا فشار میان این لایه ها افزایش یابد؛ لذا و بر مبنای شواهد موجود گمان می رود تا ۲۰۱۸ لس آنجس شاهد زمین لرزه ای ۶.۱ تا ۶.۳ ریشتری باشد.

ناگفته نماند که تهران نیز در نزدیکی سه گسل بزرگ واقع شده و این امر به عقیده اهالی امر قادر است به رخ دادن زلزله در پایتخت کشورمان دامن بزند. در طی سال های اخیر کلان شهر تهران شاهد انبوه سازی های متعددی بوده که در بسیاری از آنها ایمن سازی نسبت به زلزله در دستور کار قرار نداشته. بدیهی است که به سبب همین موضوع حالا جمعیت زیادی در برابر این پدیده طبیعی آسیب پذیر هستند و می بایست پیش از وقوع حادثه در پی علاجی برای آن بود.

در رابطه با مسئله مورد بحث بهرام آکاشه، زلزله شناس و استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران، در گفتگویی اظهار داشته طی ۵۰ سال آینده به احتمال ۹۰ درصد زلزله ای به قدرت ۶ ریشتر در تهران رخ خواهد داد. او می گوید زمین لرزه ی مذکور شاید همین امشب و یا شاید ۵۰ سال دیگر اتفاق بیافتد.

آخرین شهری هم که از آن سخن به میان آمده استانبول است. این کلان شهر نیز در پیشینه ی خود وقوع زلزله های مهیبی را جای داده که منجر به کشته شدن جمعیت انبوهی گشته اند و در زمان حاضر ساختار خانه های آن به گونه ایست که بر حسب وقوع این پدیده طبیعی بازهم جمعیت قابل توجهی در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

کارشناسان می گویند یکی از مهم ترین شهر های ترکیه -یا همان استانبول- تا ۲۰۳۰ و به احتمال ۶۰ درصد با زلزله ای به قدرت ۷ درجه در مقیاس ریشتر مواجه خواهد گشت.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود