رازهای شاد بودن از زبان روانشناسان

پیرها شادتر از جوانان هستند

رازهای شاد بودن از زبان روانشناسان

روانشناسان با مطالعه شرایط روحی و جسمانی بیش از ۱۵۰۰ فرد سالم و شاد توانسته اند تا حدی رازهای شاد بودن را کشف نمایند.

بر اساس تحقیقاتی که در نشریه «روانشناسی بالینی» منتشر شده، افراد مسن بسیار بیشتر از جوانان شاد هستند و این خوشحالی با سن آنها ارتباط مستقیم دارد.

لازم به یادآوری است که تحقیقات مذکور توسط تیمی از پزشکان دانشگاه کالیفرنیا صورت پذیرفته است. آنها ۱۵۴۶ نفر که بین ۲۱ تا ۱۰۰ سال سن داشتند را مورد مطالعه قرار داده و توانایی درک، سلامت جسمانی و دیگر شاخص های تعیین کننده سلامت روحی و جسمی‌شان را اندازه گیری نموده اند.

در نتیجه این مطالعات، مشخص شده با وجود بیماری های جسمانی در افراد پیر، آنها از سلامت روحی بیشتری برخوردارند و در مقایسه با جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله، درصد بسیار کمی از آنها به عارضه هایی همانند استرس، افسردگی و تشویش مبتلا هستند.

یکی از محققان این پروژه به نام Dilip V. Jeste در مصاحبه با مجله تایم، دلیل اصلی رواج مشکلات روحی در میان جوانان را اینگونه توضیح داده که: «همیشه یک فشار روانی دایمی وجود دارد: شما به بقیه نگاه می کنید و این حس بد را دارید که آن طور که باید در زندگی خود موفق نیستید و احساس می کنید حق انتخاب های زیادی دارید اما در واقعیت نمی توانید از آنها استفاده کنید.»

در مقایسه، افراد پیر این نگرانی ها و دلواپسی ها را نداشته و در نتیجه فشار روانی کمتری را تجربه می نمایند. پیرو همین امر نیز سلامت روحی آن بیشتر بوده و شادتر از جوانان زندگی می کنند.

با این تفاسیر باید گفت که مطالعات جدید، یافته های پیشین که سلامت ذهنی را به شکل U تشبیه نموده و بهترین سن برای این مورد را ۴۵ تا ۵۵ سال اعلام کرده بود را رد می کند. همچنین، برای تاکید درستی تحقیقات اخیر بد نیست یادآوری نماییم که بررسی های دیگری نیز در سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۸ میلادی انجام شده و هر دو آنها ثابت کرده بودند که افراد پیر و کهنسال از سلامت روحی و روانی بیشتری برخوردار بوده و کمتر از جوانان در معرض ابتلا به افسردگی و استرس قرار دارند.

منبع: independent
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • حامد مهر ۲۸, ۱۴۰۰

    تیتر مقاله به شدت گمراه کننده و زرد بود!!!
    یعنی چی نوشتین رازهای شاد زیستن، بعد میای تو مقاله فقط نوشته افراد پیر شادترن از جوونان!!
    همین!