بررسی بیش از ۴۰.۰۰۰ رزومه و ۵ خطای رایج نویسندگان آن

برای نگاشتن یک رزومه خوب، زمان کافی بگذارید و از بیش از حد رسمی بودن بپرهیزید

بررسی بیش از ۴۰.۰۰۰ رزومه و ۵ خطای رایج نویسندگان آن

خانم تینا نیکولای (Tina Nicolai)، در اواخر سال های ۱۹۹۰ به منظور استخدام نیروی جدید در والت دیسنی (Walt Disney World)، به بررسی خطاهایی مبادرت کرد که افراد معمولا در نوشتن رزومه های خود، با آن مواجه هستند.

نیکولای در مصاحبه ای با بیزنس اینسایدر (businessinsider) می گوید، مردم غالبا نمی دانند که چگونه دستاوردهایی که به آن ها دست پیدا کرده اند را به نگارش درآوردند و این آن چیزی است که من در بررسی تعداد قابل توجهی از رزومه ها، دریافته ام. آنها به درستی نمی دانند که چگونه خود را در یک بازار کاری، با توجه به میزان تحصیلات و سوابق شان، معرفی نمایند.

به همین دلایل وی در سال ۲۰۱۰ میلادی برای آشنایی با نحوه نگارش نگارش رزومه، اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار داد که برای دست یابی به جزئیاتش می توانید گزیده ای از آن را در ادامه مطالعه کنید.

نیکلای می گوید: “پیش از آنکه نیروهای جدید را برای شرکتم به کارگیرم، به بررسی بیش از ۴۰.۰۰۰ رزومه پرداختم. دراین میان خطاهایی نظرم را جلب کردند که تقریبا در بسیاری از این رزومه ها وجود داشتند و آزار دهنده هم بودند.”

این اشتباهات رایج از قرار زیر هستند:

در هم و برهم بودن نوشته های موجود در رزومه

وی در این مورد می گوید: “از بزرگ ترین مشکلات نویسندگان رزومه ها این است که در هم و برهم می نویسند و در دادن جزئیات توجه کافی نمی کنند. درواقع آنها برای انجام این کار تنبلی می نمایند.”

او به انبوهی از رزومه ها با غلط های فراوان تایپی، فونت های نامناسب برای تایپ، اطلاعاتی که مدت هاست از تاریخ آنها گذشته و نیز داده های بسیار نامربوط اشاره کرد.

خلاصه هایی که بسیار طولانی هستند

نیکلای می گوید، خواندن روزمه ها زمانی که بیش از اندازه رسمی نوشته شده باشند و در آنها بیش از اندازه مورد نیاز صفت به کار برده شده باشد، بسیار آزاردهنده است.

در برخی مواقع این توضیحات به اندازه ای اضافی و طولانی هستند که گویی خواننده یک فصل از یک کتاب را مطالعه می کند. بهتر است اطلاعات مهم به صورت تیتروار و با خطوط مشخص تایپ شود که برای مخاطب به آسانی قابل دیدن باشد.

شروع سرتیترها با برشمردن سمت

این یکی دیگر از اشتباهات رایجی است که به دلیل تنبلی فرد نویسنده به وجود می آید.

نامزدهای دریافت شغل، باید بدانند وقتی جمله ای را با اشاره به “دارا بودن مسئولیتی” آغاز می کنند، به خواننده این پیام را می دهند که لازم بوده است که برای انجام آن کار، چنین مسئولیتی را برعهده بگیرند، اما به نظر نمی رسد که صاحب آن رزومه، به طور عملی قادر به انجام آن مسئولیت بوده باشد. وی ادامه می دهد: “این عدم شفاف سازی دقیقا این حس را در خواننده به وجود خواهد آورد که چنین توانمندی در آن فرد وجود ندارد تا بتواند با موفقیت آن کار را به انجام برساند.”

همچنین به صراحت می گوید: “تنبل نباشید و با اختصاص دقایقی بیشتر به مراحل نگاشتن روزمه تان، دقیقا بگویید که چه کارهایی را تا کنون به خوبی انجام داده اید.”

شعاری بودن بیش از اندازه رزومه

نیکلای می گوید: “از به کار بردن توضیحات اضافه ای چون، “موفق در کارگروهی” و یا “داشتن روابط اجنماعی بالا” بپرهیزید. اگر در چنین موادری توفیقاتی را کسب کرده اید، بسیار موجز و تنها در حد چند کلمه با پرهیز از صفات مکرر، از آنها یاد کنید.”

بیش از اندازه رسمی بودن

درنهایت، نیکلای بر آن باور است که بیش از حد رسمی نوشتن یک رزومه سبب می شود، خواننده آن حس خوبی از صاحب رزومه نداشته باشد و این دقیقا اشتباهی است که بسیاری از نویسندگان رزومه بدون آنکه بدانند، انجام می دهند.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود