۹ چیزی که ممکن است در مورد کوررنگی ندانیم

در جریان جنگ جهانی دوم، کوررنگ ها از بهترین گزینه های شرکت در جنگ بودند

۹ چیزی که ممکن است در مورد کوررنگی ندانیم

دانستن برخی از حقایق در مورد مشکلات چشم ممکن است، بسیار تعجب آور باشد. در این نوشته به بررسی برخی از نادانسته ها در مورد کوررنگی پرداخته ایم:

۱- مردان بیشتر از زنان کوررنگ هستند

1

از آنجایی که در به وجود آمدن این اختلال در بینایی کروموزوم های ایکس دخالت دارند، مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض کورنگی قرار دارند. در ایالات متحده آمریکا، از هر ۱۲ مرد، یک نفر و از هر ۲۰۰ زن، یکی به کوررنگی مبتلا می شوند. اینها رازهایی هستند که شاید پزشکان برای بیمارنشان برملا نکنند.

۲- کوررنگی می تواند در هر سنی شروع شود

2

کوررنگی ممکن است در کودکی آغاز شود اما تا بزرگسالی خود را نشان ندهد. اگرچه این اختلال اغلب جنبه های ژنتیکی دارد با این حال عواملی چون، بالارفتن سن، ضربه به شبکیه چشم و یا برخی دیگر از بیماری مربوط به چشم، می تواند باعث بوجود آمدن چنین اختلالی در افراد شود.

۳- سه نوع کورنگی وجود دارد

3

سه نوع کوررنگی وجود دارد که عبارت است از کوررنگی از نوع قرمز-سبز، کوررنگی از نوع آبی-زود و کوررنگی کامل. از طرف دیگر، ممکن در برخی افراد، حالت های فوق دیداری (super vision) نیز وجود داشته باشد که بیش از ۱۰۰ میلیون رنگ در آن قابل تمیز دادن از هم باشند.

۴- اگر کوررنگ باشید، تشخیص رنگ در موارد ساده هم برایتان دشوار خواهد بود

4

۵- درواقع این اختلال فقدان رنگ است نه ندیدن هیچ رنگی

5

۹۹ درصد از کسانی که کوررنگ هستند، توانایی دیدن برخی از رنگ ها را دارند و در واقع از فقدان تشخیص برخی از رنگ ها (color deficient) رنج می برند.

۶- پدران نمی توانند کوررنگی را به فرزندان شان انتقال دهند

6

تنها زنان هستند که می توانند ژن کوررنگی را حمل کنند. اگر زنی دارای اختلال کوررنگی از نوع قرمز-سبز باشد، پسرانی که بدنیا می آورد نیز همین اختلال را دارا خواهند بود.

۷- افرادی با اختلال بینایی کوررنگی، ۸۰ رنگ را کمتر از افراد نرمال می بینند

7

یک فرد با قدرت بینایی متوسط، می تواند ۱۰۰ رنگ و یا طیف های مربوط به صدرنگ را ببیند اما اگر از کوررنگی از نوع حاد آن رنج ببرد، تنها ۲۰ رنگ را می تواند تشخیص دهد.

۸- افراد کوررنگ از خدمت سربازی معاف می شوند

8

برخلاف اکنون، در طول جنگ جهانی دوم، سربازانی که کوررنگ بودند برای خدمت نظام وظیفه گزینه بسیار مناسبی به شمار می رفتند. از آنجایی که آنها قادر به دیدن رنگ سبز نبودند، نسبت به افراد نرمال، قادر بودند دشمن را بهتر ببینند.

۹- در برخی از کشورها، اگر کوررنگ باشید، قادر به دریافت گواهی نامه رانندگی نخواهید بود

9

در برخی کشورها لازم است برای دریافت گواهی نامه از دید کاملا سالم برخوردار باشید، در نتیجه در برخی از نقاط جهان، برای افراد کوررنگ امکان گرفتن گواهی نامه رانندگی وجود ندارد.

منبع: rd
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • محمدرضا اسفند ۲۲, ۱۳۹۹

    سلام ببخشید من کور رنگی به صورت کامل دارم و ۲۰ درصد جسمم داخل تصادف آسیب دیده میخواستم بدونم از خدمت سربازی معاف میشوم یا نه

    • مالک اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰

      توی ایران چنین قانونی وجود نداره ولی اگه هیچ رنگی رو نمی تونید ببینید ، معاف می شید.