گزارش اختصاصی روزیاتو از پارک های علم و فناوری جهان (قسمت اول)

از کره جنوبی تا سوئد: گشتی در پارک های علم و فناوری جهان

گزارش اختصاصی روزیاتو از پارک های علم و فناوری جهان (قسمت اول)

از کره جنوبی تا سوئد: گشتی در پارک های علم و فناوری جهان

پارک های علم و فناوری (science & Technology Park) از دهه شصت میلادی در دنیا گسترش یافت. در دو دهه اخیر نیز بیش از ۳۰ پارک و صدها مرکز رشد و نوآوری در کشورمان راه اندازی شده است. برخی کشور ها توانسته اند در زمینه توسعه پارک های علم و فناوری به دستاورد های شگرفی دست یابند که این امر به توسعه اقتصاد دانش بنیان آن ها انجامیده است. گزارش امروز سرویس علمی روزیاتو برترین پارک های علم و فناوری جهان را مورد بررسی قرار داده که در ادامه بخش اول آن را با یکدیگر می خوانیم.

p00

همان طور که می دانید، در دنیای امروز که به مدد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) دهکده جهانی (Global village) نام گرفته، بیش از ۳ میلیارد کاربر اینترنت وجود دارد و به همین دلیل شاهد به وجود آمدن گسترده ترین شبکه اطلاعاتی تاریخ بشر هستیم. شبکه های اجتماعی (social networks) نیز توانسته اند با جادوی خود به فراگیر شدن این شبکه کمک شایانی نمایند.

برای نخستین بار در تاریخ کسب و کار جهان، ثروتمند ترین مردان و زنان جهان افراد صاحب اطلاعات هستند. کسب و کار اطلاعات (data business) که آن را با نام هایی چون کارآفرینی دیجیتالی (digital entrepreneurship)‌ می شناسیم، فرصت های بیشماری برای ساکنان کره خاکی به ارمغان آورده است.

افرادی مانند بیل گیتس (رهبر غول نرم افزار جهان)، لری پیچ (موسس گوگل) و مارک زوکربرگ (موسس فیس بوک)، از طریق اطلاعات و دانش، افراد را به سمت ایده پردازی های دیجیتالی و خلق ارزش افزوده های آنلاین هدایت کرده و موفق شدند محصولات و خدمات تحسین بر انگیز را خلق نمایند.

وب سایت economic را می توان نماد مدیریت نوآوری در کسب و کار اینترنتی و ثروت آفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات دانست. کشور هایی که سیاست های برنامه ریزی و سازماندهی مولفه های تولیدی را بر اساس تولید دانش و ثروت با استفاده از اطلاعات تنظیم می کنند، می توانند اقتصادی مولد و کارآفرین داشته باشند.

پارک های علم و فناوری نهاد هایی اجتماعی و خدماتی بوده که حلقه ای از زنجیره توسعه اقتصادی را تشکیل می دهند و اهدافی مانند افزایش خلاقانه فناوری، توسعه اقتصادی و اشتغال زایی را دنبال می کنند. در این مکان ها، بازیگران اصلی کارگران دانش یعنی محققان، متخصصان و دانشجویان هستند که در زمینه های مختلف فعالیت می نمایند.

پارک های علم و فناوری طی ۵۰ سال گذشته با استقبال جهانی مواجه گشته و بسترهای فراوانی برای مشارکت های اقتصادی و علمی بین المللی فراهم نموده. در این پارک ها شرایط کار و پژوهش برای شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) ایجاد می گردد و به همین دلیل بسیاری از افراد شناخته شده در زمینه علم و تحقیق به این مراکز مراجعه می کنند تا پروژه های خود را به سمت تجاری سازی پیش ببرند.

این پژوهش گاه ها می توانند با فراهم کردن سرمایه و ابزار لازم، زمینه بروز و خلق شرکت های نوپا (start-up) را ایجاد کرده و ایده های بزرگ را به طرح های تجاری ممتاز و جهانی بدل کنند. وب سایت «airbnb» و شبکه اجتماعی «Instagram» تنها نمونه ای از پروژه های موفق این چنینی به شمار می روند.

با این توضیح مختصر، بد نیست گشتی اجمالی در پارک های علم و فناوری مطرح جهان زده و آن ها را به شما معرفی نماییم.

پارک های علم و فناوری جهان

بر اساس آمارها بیش از یک صد و بیست پارک علمی در آمریکای شمالی وجود دارد و تقریبا در تمام شهرهای آمریکا و کانادا، یکی از این مراکز به ثبت رسیده است. بریتیش کلمبیا، مانیتوبا، اونتاریو و ساسکاتون از جمله مراکز مهم علمی در کانادا هستند که تمام آن ها با دانشگاه های این شهر در تعامل مستقیم بوده و پروژه های دانشگاهی را به منظور ارتقای سطح عمل و فعالیت خود انجام می دهند.

p2

(تصویر ایندکس انجمن بین المللی پارک های علم و فناوری جهان)

در آسیا نیز کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و حتی مالزی در ۲ دهه، پارک های علم و فناوری متعددی را پایه ریزی نموده که زمینه دست یابی به دستاوردهای مهم در عرصه های فنی مهندسی، بیو فناوری و پزشکی را فراهم آورده اند.

در قاره سبز کشور های بلژیک، چک، فنلاند، سوئد، فرانسه،‌ آلمان،‌ ایتالیا، هلند،لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسپانیا، ترکیه و انگلستان دارای این مراکز هستند.

تمام این مراکز به عضویت «انجمن بین المللی پارک های علمی» (International Association of Science Park) درآمده اند. شما می توانید با مراجعه به این نشانی اینترنتی به انجمن مذکور دسترسی داشته باشید.

p3

(تصویر پراکندگی پارک های علم و فناوری ایران که به عضویت IASP در آمده اند)

اعضای این مرکز که شبکه جهانی پارک های علم و فناوری به شمار می رود را کشورهایی از ۵ قاره آفریقا،‌ اروپا، آسیا، آمریکا و اقیانوسیه و تشکیل داده اند.

این انجمن مرکزی عضو محور، شبکه ای جهانی و سازمانی غیر دولتی و مستقل است که وظیفه هماهنگ سازی متخصصان در امور فناوری، نوآوری و افزایش شفافیت بین المللی را در دستور کار دارد.

آمار ها نشان می دهند که در حال حاضر ۳۸۵ پارک علم و فناوری در جهان وجود دارد و ۱۴۲ هزار شرکت از ۷۲ کشور تحت پوشش فعالیت های این انجمن قرار گرفته اند. دفتر مرکزی سایت بین المللی پارک های علم و فناوری در شهر مالاگاه اسپانیا قرار گرفته. این انجمن تا کنون موفق شده ۳۳ کنفرانس بین المللی و ۱۰۰ رویداد بین المللی در همین زمینه برگزار نماید. همچنین هیات مدیره آن را جان فرانسوا بالدوچی (فرانسه)، جوزف پیکه و لوییس سانز (اسپانیا) تشکیل می دهند.

شما می توانید از طریق پرتال این انجمن به فهرست و اطلاعات تکمیلی ۳۸۵ عضو دسترسی پیدا کنید و از پروژه و برنامه های علمی آنان در عرصه های مختلف آگاه گردید.

در ادامه به وضعیت پارک های علم و فناوری در برخی کشور های جهان می پردازیم.

ابتدا از سوئد آغاز می کنیم.

پارک های علم و فناوری سوئد

p4

(تصویر ایندکس پرتال سازمان پارگ های علم و فناوری سوئد)

سوئد کشور صادرات لقب گرفته و اقتصاد آن کاملا دانش بنیان محسوب می گردد. با این که سرزمین سرد شمالی هیچ میراثی جز یخ و سرما را برای مردمان اسکاندیناوی به ارمغان نیاورده، اما آن ها نا امید نشده و به کسب دانش و تولید ثروت از آن روی آورده اند. نتیجه چنین کاری متولد شدن برندهای صاحب نامی مانند «VOLVO» ،«H&M» ،«SAAB» و «IKEA» بوده است.

این سازمان در سال ۲۰۰۵ میلادی با ادغام دو سازمان داوطلب در عرصه علم و فناوری سوئد یعنی «SwedSpin» و «Swede Park» به وجود آمد.

مرکز ذکر شده ۶۵ عضو رسمی دارد که سازماندهی  ۴۳ انکوباتور تجاری و ۳۳ پارک علم و فناوری سوئد را انجام می دهند. بیش از ۵ هزار شرکت همراه با ۷۰ هزار کارمند در این مجموعه ها مشغول به فعالیت بوده و تسهیل و رشد فعالیت های مراکز دانش بنیان را دنبال می نمایند.

اعضای این انجمن غیر خصوصی بیش از ۷۰ مقوله کاری خلاق را تحت پوشش داشته و با خوشه های کارآفرینی، فعالان پروژه های صنعتی، شتاب دهنده ها و سرمایه گذاران در تعامل است. این مرکز در راستای چشم انداز ملی سیستم نوآوری گفتمانی توسعه محور را با سیاست گذاران سوئدی دنبال می کند و به همین خاطر نقش مهمی در اتخاذ سیاست های بالا دستی در این کشور ایفا می نماید.

در حال حاضر اتحادیه پارک های علم و فناوری سوئد پروژه هایی را برای تعالی نوآوری و جذب سرمایه گذاری با آژانس نوآوری سوئد (VINNOVA) و آژانس توسعه منطقه ای (tillvaxberket) در دستور کار دارد.

شما می توانید برای آگاهی از جدید ترین پروژه های این مرکز به این لینک مراجعه کنید. اگر به استفاده از ابزارها و توان مندی پارک های علم و فناوری سوئد علاقه دارید، توصیه می کنیم حتما از لینک بالا دیدن کنید.

شما می توانید به منظور کسب اعتبار برای پروژه های صنعتی خود، از طریق پست الکترونیک «magnus.lundin@sisp.se» درخواست خود را به زبان انگلیسی مطرح نمایید.

دانشگاه هایی چون «KTH» و «چالمرز و استکهلم» از جمله مراکزی هستند که با پارک های علم و فناوری سوئد تعامل زیادی دارند.

مرکز «Mjärdevi» واقع در استان لینشوپینگ یکی از پارک های مهم علم و فناوری در این کشور به شمار می رود. بیش از ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در این مجموعه مشغول به کار هستند و ۶ هزار محقق اهداف خود را دنبال می نمایند. این منطقه چهارمین بخش پر جمعیت کشور ۹ میلیونی شمال اروپا (سوئد) را تشکیل می دهد.

p5

(تصویر پارک علم و فناوری Mjärdevi  سوئد)

پارک «میر دِوی» در مساحتی به وسعت ۷۰ هکتار، ۱۹۰ هزار متر مربع فضای تجاری را برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و کارآفرین های بین المللی فراهم کرده است. اگر به دنبال توسعه کسب و کار خود هستید و می خواهید در کنار بزرگان فناوری اروپا فعالیت نمایید، این مرکز می تواند گزینه خوبی برای شما محسوب شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به نشانی «mjardevi.se/en» مراجعه کنید.

خانم «لِنا میراندا» مدیر عامل این پارک از طریق پست الکترونیک «lena.miranda@mjardevi.se» آماده است تا به سوالات علاقه مندان و فعالان عرصه دانش پاسخ دهد.

o6

(تصویر پارگ علم و فناوری اوپسالا)

از دیگر مراکز علم و فناوری مطرح سوئد می توان به پارک فناوری «اوپسالا» در نزدیکی پایتخت این کشور اشاره نمود. با مراجعه به این آدرس می توانید اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنید.

فهرست پارگ های علم و فناوری سوئد

۱)Aurorum Science Park

۲) Berzelius Science Park

۳) Chalmers Science Park

۴)Kista Science City

۵) Karolinska Science Park

۶)Lindholmen Science Park

۷) Novum Research Park

۸) Mjardevi Science Park

۹)Pronova Science Park

۱۰)Sceince Park Jonkoping

۱۱) Swedepark (Swedish Science & Technology Parks)

۱۲) Uppsala Science Park

پارک های علم و فناوری سنگاپور

p7

سنگاپور یکی از اقتصاد های نو ظهور در قاره آسیا به شمار می رود و سالانه چند صد میلیارد دلار محصول و خدمات دانش بنیان به کشورهای دیگر صادر می کند. ۳ دانشگاه سنگاپور در فهرست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند و احتمالا در سال های آینده بیشتر از آن ها خواهیم شنید.

پارک های علم و فناوری سنگاپور در رده بزرگترین و با پرستیژ ترین مراکز تحقیقاتی آسیا قرار می گیرند و نقش زیادی در امور تحقیق و توسعه شرکت های صنعتی و خدماتی این قاره ایفا می نمایند.

پرتال مجموعه پارک های علم و فناوری سنگاپور در این نشانی قرار دارد. شرکت Ascendas از جمله مجموعه های فعال در عرصه استقرار شرکت های دانش بنیان و توسعه فعالیت های آنان در امور تجاری سازی ایده به شمار می رود.

پارک علم و فناوری سنگاپور (SSP) در واقع میزبان ۳۵۰ سازمان و شرکت  دولتی و خصوصی این کشور در زمینه فناوری بوده و یک هاب بین المللی در این عرصه به شمار می رود.

p8

پارک علمی سنگاپور نخستین پارک علم و فناوری این کشور به شمار می رود که به منظور تغییر نگاه اقتصاد تولید محور سنگاپور به اقتصاد دانش بنیان به وجود آمد. بیش از ۹ هزار محقق در این مرکز مشغول به کار هستند و پروژه هایی از دانشگاه های برتر آسیا و جهان در آن انجام می شود.

مالکیت این پارک توسط شرکت ساخت و ساز عظیم سنگاپور «Ascends» مدیریت می شود. این کمپانی بزرگترین شرکت ساخت و ساز جنوب شرق آسیا محسوب می گردد.

این مکان از ۳ مرکز کوچک تشکیل شده و بیش از ۱۳۳ هکتار وسعت دارد. پارک علم و فناوری سنگاپور با مراکزی مانند سوفیا آنتی پولیس فرانسه، شورای پژوهش آلبرتا کانادا، پارک فناوری هادیلبرگ آلمان، تکنوپولیس فنلاند و مرکز رشد و کسب و کار بین المللی ایالات متحده آمریکا در تعامل است.

جالب است بدانید که نیمی از شرکت های پارک فناوری سنگاپور در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول هستند و ۱۱ درصد آن ها نیز پژوهش های شیمیایی انجام می دهند. تا سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۳ درصد شرکت های فعال در پارگ علم و فناوری سنگاپور از شرکت های نوپا تشکیل می شد.

درباره ظرفیت های تحقیقاتی مراکز پژوهشی سنگاپور در سال های اخیر، مطالب تکمیلی ارائه خواهد شد.

پارک های علم و فناوری ژاپن

p9

(تصویر پارگ علم و فناوری کاناگاوا)

ژاپن پس از بمباران هسته ای هیروشیما و ناکازاکی در اواسط قرن بیستم، مسیر سازندگی و پیشرفت را به طور شگفت انگیزی طی نمود و توانست مانند آلمان به یکی از قطب های اقتصاد و صنعت جهان تبدیل گردد.

ژاپنی ها محدودیت زیادی از نظر خاک و وسعت داشته و به عنوان پایتخت زلزله های جهان شناخته می شوند.

p10

ژاپن، به لطف اقتصاد تولید بنیان، دانش محور و صادرات گرای خود، توانسته برترین مراکز علمی و تحقیقاتی جهان را تاسیس نماید. برخی از دانشگاه های این کشور مانند دانشگاه توکیو، امروزه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

ژاپنی ها به مدد تحقیق، توسعه، سبک و راه خاصی که در تولید علم دنبال می کنند، توانسته اند خود را به عنوان یکی از قطب های اصلی گردشگری صنعتی (industry truism) در آسیا و جهان مطرح کنند.

p11

(فرودگاه بین المللی کانسای ژاپن که پیشرفته ترین فرودگاه روی آب جهان است)

ساخت عجیب ترین و پیشرفته ترین فرودگاه جهان بر روی آب، بخشی از ظرفیت های دانش و قدرت مدیریتی ژاپنی ها را نشان می دهد.

یکی از پارک های علم و فناوری این کشور، پارگ علم و فناوری «کاناگاوا» بوده که در این نشانی اینترنتی قابل بازدید است.

این مرکز در جنوب توکیو واقع شده و بیش از ۵ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند. پارک «کاناگاوا» بزرگترین پارک علم و فناوری ژاپن به شمار می رود. بیش از ۱۱۸ هزار صفحه ایندکس شده در گوگل، اهمیت رسانه ای آن را نشان می دهد.

احداث شهرک علمی «TSUKUBA» که مجموعه ای متشکل از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ژاپنی بود، در سال ۱۹۷۲ میلادی آغاز شد.

p12

(تصویر پارگ علم و فناوری سوکوبا ژاپن)

فهرست پارک های علم و فناوری ژاپن

۱) Amagasaki Research Incubation Center

۲)Biwoka Science Park

۳) Chusei Hokubu Science City

۴) Fukuoka Soft Research Park

۵)Harima Science Garden City

۶) Hiroshima Central Science Park

۷)Ishikawa Science Park

۸) Kanagawa Science Park

۹)Kansai Science City

۱۰)Kazusa Akademia Park Chiba City

۱۱) Keihana Science City

۱۲)Kitakyushu Science and Research Park

۱۳) Kobe Science Park

۱۴)Kumamoto Technopolis

۱۵)Kumure Research Park

۱۶)Kyoto Research Park

۱۷)North Chusei Scientific City

۱۸)Mie Hi-Tech Park

۱۹) Nagahama Science Park

۲۰) Onaridia Science Park

۲۱) Suzuka Sanroku Research Park

۲۲) Tsukuba Science City

۲۳) Yokosuka Research Park

پارک های علم و فناوری چین

p14

(تصویر Longhua Science and Technology Park.)

چین طی سال های گذشته همواره توانسته رشدهای اقتصادی سرسام آور بالای ۸ درصد را تجربه کند. کمتر کالایی در دنیا وجود دارد که نمونه چینی آن در دسترس نباشد. ۱ میلیارد جمعیت کارآفرین و فعال چینی سبب شده تا محصولات و خدمات چینی همه چیز را تحت تاثیر قرار دهند.

چین، پایتخت outsource (منبع یابی) جهان است و بسیاری از ایده های خلاقانه در شرق و غرب به چین سپرده می شود. اکنون این کشور از جمله اقتصاد های موثر و یکی از ۵ قدرت هسته ای جهان به شمار می رود. چشم بادامی ها بسیاری از موفقیت های خود در عرصه صنایع نوین و راهبردی را مدیون پارک های علم و فناوری هستند.

اگر چه چین با صدها دانشگاه هنوز دانشگاهی در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان ندارد، اما موسسه شانگهای این کشور از ۳۰ سال پیش تا کنون همچنان کار ارزشیابی علمی محافل آکادمیک جهان را انجام می دهد. نخستین پارک علمی ملی این کشور به نام «Zhongguancun» در سال ۱۹۸۸ میلادی تاسیس شد. شما می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

p15

(تصویر ایندگس پارک علم و فناوری ژوانگونچون چین)

این پارک مجموعه ای از ۱۰ پارک و شهر الکترونیک (smart cities) را در در مساحتی به وسعت ۲۳۲ کیلومتر مربع جای داده است. مراکز علمی چین از سال ۱۹۹۰ میلادی تحت برنامه مشخص توانسته اند رشد بسیار سریعی را تجربه کنند. شما می توانید فهرست شرکت های فعال در این پارک بزرگ را در این آدرس دنبال مشاهده کنید.

 

p16(تصویر پراکندگی پارک های مستقر در پارگ علم و فناوری ژوانگونچون چین)

بیش از ۸۰ پارک علم و فناوری در این کشور احداث شده که نقش موثری در اقتصاد چین ایفا می نمایند. پارک علم و فناوری شهر «شن یانگ» از جمله مراکز مهم کشور پهناور قاره آسیا به شمار می رود.

شهر کامپیوتری چین به نام Pacific Computer City, Guangzhou, از مهم ترین شهر های این کشور است که پارک های علم و فناوری بسیاری در آن قرار دارد.

این شهر(گوانگژو) که مرکز استان گواندونگ واقع شده، برای ایرانیان تاجر کاملا شناخته شده است؛ شهری با تاریخی بیش از ۲ هزار سال که پس از شانگهای و پکن، بزرگترین شهر در جنوب چین به شمار می رود. طبق سرشماری سال ۲۰۱۰ جمعیت گوانگژو بالغ بر ۱۲ میلیون نفر اعلام شده. مساحت این شهر نیز پنج برابر بزرگتر از تهران قلمداد می شود.

گوانگجو بزرگ ترین بازار تجارت داخلی و مرکز توزیع پوشاک، کفش، عروسک و هدیه در چین محسوب می گردد. این شهر همچنین مرکز صنایع مهمی مانند تجهیزات راه و حمل و نقل، محصولات شیمیایی، فراورده‌های نفتی، فراورده های غذایی، محصولات چرم و دارو به شمار می رود.

p13

منطقه صنعتی هونان را می توان از پارک های مهم علم و فناوری این کشور به حساب آورد. این منطقه شامل چندین پارک علمی، فناوری و صنعتی به نام «شن یانگ»، «پارک دانشمندان چینی خارج از کشور» و «پارک علمی فناوری حفاظت محیط زیست» است.

از جمله دیگر پارک های علم و فناوری این کشور می توان به پارک علمی «هایدن» اشاره نمود. این مرکز در شمال غرب این کشور واقع شده و صدها دانشگاه موسسه تحقیقاتی در آن فعال هستند.

پارک هایدن یکی از قطب های صنعتی و تولید ثروت این کشور محسوب می گردد. طبق آمار ها، چند هزار شرکت بین المللی در این منطقه مشغول به فعالیت هستند و ارتباط مطلوبی بین این پارک و دانشگاه های فعال در منطقه ویژه علمی پایتخت این کشور (پکن) وجود دارد.

شما می توانید با مراجعه به این لینک بخشی از پارک های علمی کشور چین را مشاهده نمایید.

فهرست پارک های علم و فناوری چین

۱)Anshan High & New Technology Industrial Development Zone

۲)Baoji Science & Technology Industrial Park

۳) Baotou Rare Earth Science & Technology Industrial Park

۴) Boading Science & Technology Industrial Park

۵)Beijing Economic Technological Development Area

۶) Caohejing Hi-tech Park

۷) Changchun Science & Technology Industrial Park

۸) Changsha Science & Technology Industrial Park

۹) Changzhou Electronic Technology Industrial Park

۱۰) China-Singapore Suzhou Industrial Park

۱۱) Chongqing Hi-tech Development Zone

۱۲)Chongqing High Technology Entrepreneur Center

۱۳) Dalian Hi-Tech Industrial Zone

۱۴) Daqing Science & Technology Industrial Park

۱۵) Erlang Hi-Tech Industrial Park

۱۶) Fengtai Science & Technology Garden of Beijing

۱۷) Fuoshan National Hi-Tech Development Zone

۱۸) Fuzhou Science & Technology Industrial Park

۱۹)Goldennox Hi-Tech Industrial Park

۲۰) Guangzhou International Bio-island

پارک های علم و فناوری کره جنوبی

p17(تصویر ایندکس پرتال پارگ علم و فناوری دایدوک کره جنوبی)

کره جنوبی حدود ۴ دهه است که اقتصاد دانش بنیان را در عرصه های مختلف از فناوری اطلاعات تا خودرو سازی و بیو فناوری را در دستور کار قرار داده و توانسته به موفقیت های چشم گیری دست یابد.

دانشگاه های این کشور به خصوص سئول، همواره در فهرست ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داشته اند. کره جنوبی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در فهرست ۵ قدرت برتر آی تی جهان قرار دارد و از این طریق توانسته ثروت آفرینی دانش بنیان خود را توسعه دهد.

دولت این کشور در سال ۱۹۷۳ میلادی شهرک علمی و تحقیقاتی «دایدوک» را با مساحت ۲۸ کیلومتر مربع تاسیس کرد. در حال حاضر دستاوردهای تحقیقاتی زیادی از جمله ده ها هزار اختراع تجاری سازی شده از طریق این منطقه علمی به دنیا عرضه شده است.

طبق آمار ها، ۱۸ هزار محقق و صد ها شرکت در این منطقه مشغول به فعالیت هستند.سایت اینترنتی دایدوک در این نشانی قرار دارد.

پارک علمی ـ تکنولوژیکی «دایدوک» در کره جنوبی از نظر اهداف و ویژگی‌ها شباهت‌های زیادی با شهر “سوکوبا” در ژاپن دارد.

p18

(تصویری از پارک علم و فناوری دایدوک کره جنوبی)

از عوامل کلیدی موفقیت کره جنوبی در احداث شهرک علمی ـ تکنولوژیکی “دایدوک” می توان به بهره گیری دولت کره جنوبی از دو عامل زیر اشاره نمود:

الف ـ تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌های مشخص و روشن در بخش تحقیق و پژوهش و انتخاب مکان مناسب جهت احداث شهرک.

ب- تقسیم عملیات مربوط به احداث و تجهیز شهرک و واگذاری مسؤولیت هر یک از بخشهای آن به دستگاههای اجرایی و وزارتخانه‌های ذیربط.

اگر می خواهید اطلاعات بیش تری درباره پارک های علم و فناوری کره ای داشته باشید، این مقاله را مطالعه کنید.

فهرست پارک های علم و فناوری کره جنوبی

۱) Gangwon Technopark

۲) Gyeonggi Daejin Technopark

۳) Seoul Technopark

۴) Incheon Technopark

۵) Gyeonggi Technopark

۶) Chungnam Technopark

۷) Chungbuk Technopark

۸) Daejeon Technopark

۹) Jeonbuk Technopark

۱۰) Daegu Technopark

۱۱) Gyeongbuk Technopark

۱۲) Pohang Technopark

۱۳) Ulsan Technopark

۱۴) Busan Technopark

۱۵) Gyeongnam Technopark

۱۶) Gwangju Technopark

۱۷) Jeonnam Technopark

۱۸) Jeju Technopark

در روزهای آینده به معرفی پارک های علم و فناوری در دیگر کشور های جهان خواهیم پرداخت.

منابع: پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، فصلنامه تخصصی مراکز رشد ، انجمن بین المللی پارک های علم و فناوری ،  انجمن پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ایران، یونسکو

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • محسن دی ۱۶, ۱۳۹۶

    سلام
    درود بر شما جناب زمانی عزیز و سپاس از مطالب خوبتون