زندگینامه رنزو روسو خالق برند “دیزِل”

امپراطوری Diesel و سیر تکاملی تریلیاردر مجنون

زندگینامه رنزو روسو خالق برند “دیزِل”

رنزو روسو که مایل است خود را “کارآفرینی مجنون” بنامد، خالق  و مدیر یکی از بزرگترین امپراطوری های پوشاک جین در دنیا، یعنی دیزل است. تریلیاردری که با هوش سرشار و ایده های خلاقانه توانست از فرزند یک کشاوز ایتالیایی به یکی از ثروتمندترین کارآفرینان عرصه پوشاک در دنیا تبدیل شود.

وی که در سال ۲۰۱۲ در فهرست تریلیاردهای مجله فوربس قرار گرفت و سرمایه کنونی اش بالغ بر ۳.۴ میلیارد دلار تخمین زده می شود؛ در گفتگو با نشریه اینترنتی بیزینس اینسادر به تشریح زندگی شخصی و حرفه ای خود پرداخته که شاید خواندنش خالی از لطف نباشد:

روسو در سال ۱۹۵۵ در شهر کوچک بروجین واقع در شمال ایتالیا و در خانواده ای کشاورز متولد شد.

rosso-was-born-in-1955-in-the-tiny-northern-italian-town-of-brugine-the-son-of-a-farmer

 

روسو در جایی گفته بود برای اولین بار سربازان آمریکایی مستقر در یکی از پایگاه های نظامی نزدیک به بروجین، به وی پودینگ برنج دادند و برای او، آن هدیه نوعی “رویای آمریکایی” محسوب می شد.

according-to-an-anecdote-he-recounted-to-w-magazine-he-was-once-given-rice-pudding-by-a-group-of-american-soldiers-from-a-nearby-army-base-that-for-me-was-the-american-dream-he-said

 

با گرایشی که پس از آن در روسو ایجاد شد، وی نخستین شلوار جین خود را دوخت. این اتفاق در دهه ۷۰ میلادی می افتاد؛ در دوره ای که شلوارهای دم پا گشاد بسیار در چشم بودند. قطر دم پای شلوار روسو ۴۲ سانتی متر بود و این شکل عجیب با استقبال دوستان وی مواجه شد، طوری که روسو از همه آنها سفارش دوخت گرفت.

with-that-drive-he-made-his-first-pair-of-jeans-it-was-the-70s-and-they-had-a-42-centimeter-leg-opening-my-friends-were-so-much-in-love-with-these-jeans-that-they-started-asking-for-them-rosso-told-us

همان شلوار دم پا گشاد و استقبال اطرافیان، روسو را بر آن داشت تا با قرض گرفتن مبلغی از پدرش، ۴۰ درصد سهام شرکتی که در آن زمان درآنجا کار می کرد را بخرد. این شرکت که مولتکس نام داشت بعدها به دیزل تغییر نام داده شد.

 

تا سال ۱۹۸۵، روسو سهام شریک مالی خود آدریانو گلد اشمید (یکی از پیشگامان عرصعه پوشاک جین) را خرید و شخصا مدیریت شرکت را در دست گرفت. در همان زمان وی با ایده جین های لوکس و باکیفیتِ سنگ شور بازار اروپا و آمریکا را تسخیر کرد. پوشاکی سنگ شور و در ظاهر کهنه که در دهه ۸۰ و ۹۰ با استقبال چشم گیری همراه بود.

8192063576_c0c8292e20_h

روسو درباره آن روزها می گوید: جین پاره و سنگ شور به من حس یاغی گری می داد. من تقریبا هر روز جین به تن می کنم.

 

دیزل برای تبلیغات غیرمتعارف و تحریک کننده اش در سرتاسر جهان معروف است، تبلیغاتی که گاهی پا را از تحریک آمیز فراتر گذارده و رنگ و بوی هتاکانه به خود می گیرند. 

diesel-concept-store-tokyo-shibuya-02

 

دیزل در تلاش برای رجوع به برخی نماد های فرهنگی گذشته خود، نیکولا فورمیچتی -استایلیست لیدی گاگا- را در سال ۲۰۱۳ به استخدام خود درآورد.

diesel-638x366

این برند سال گذشته طی جشنی باشکوه فروشگاه خود را در خیابان مدیسِن نیویورک بازگشایی کرد، جو جوناس و گروهش در این جشن به اجرای برنامه پرداختند.

 

روسو در سال ۲۰۰۲ در اقدامی مدیریت شرکت OTB را با هدف یکپارچه سازی تمامی برندهای متعلق به خود در دست گرفت. برند طراحی  و مد میسون ماریلا در فرانسه، ماری در ایتالیا و ویکتور اند رولف در هلند از دیگری زیرمجموعه های دیزل و روسو محسوب می شوند.

famous-brand-font-b-mens-b-font-font-b-jeans-b-font-fashion-ripped-font-b

 

روسو با ساخت مقری جدید برای OTB در حومه شهر ونیز عملا مرکزیت شرکت را به این ساختمان جدید منتقل کرد. این مقر جدید که سازه ای بسیار بزرگ و مدرن دارد، امکاناتی مهم همچون باشگاه ورزشی برای تمام کارمندان و کافه تریای اختصاصی را در خود جای داده است.

rosso-built-a-glittering-new-headquarters-in-breganze-italy-in-the-countryside-north-of-venice-the-otb-group-building-is-enormous-with-a-cafeteria-and-full-gym-for-employees

 

ویلای  بزرگ روسو در منطقه باسانو دل گراپا واقع است که تا شهر ونیز ۳۰ دقیقه با خودرو فاصله دارد. این شهر حدود ۵۰ هزار سکنه دارد و نکته جالب اینکه روسو برای کل روستا اینترنتی مجانی Wi-Fi فراهم کرده است.

rosso-owns-a-home-in-th

وی همچنین حامی مالی پروژه های بازسازی این شهر تاریخی است. پروژه هایی که قدمت آنها به قرون وسطی با می گردد.

 

رنزو روسی در گفتگو با بیزینس اینسایدر با اشاره به اینکه: “انسان های مجنون، پیرامون خود را آنگونه می توانند باشند می بینند و نه آنگونه که در حال حاضر به چشم می آیند” گفت: در شرکتم به دنبال چنین افرادی هستم تا با ایده های نوآورانه دیزل را اداره کنند. وی همچنین کتابی با عنوان “مجنون باش: برای یک زندگی موفق” با هدف تشریح فلسفه کاری خود به رشته تحریر درآورد که در سال ۲۰۱۱ توسط ریتسولی منتشر شد. 

11

 

از آنجایی که منزل روسو به ونیز بسیار نزدیک است، او زمان زیادی را در این شهر می گذراند.

13

 

روسو در سال ۲۰۱۲، نزدیک به ۶ میلیون دلار برای بازسازی و مرمت پل تاریخی ریالتو، یکی از چهار پل موجود بر فراز کانال بزرگ ونیز، تخصیص داد.

14

 

روسو یک رفیق باز تمام عیار و علاقمند به مهمانی است. او مدام بانی چنین مهمانی هایی می شود و دعوت شدگان نیز عموما از بزرگان صنعت مد و یا چهره های شناخته شده هنری هستند. در این عکس که به جشن نیویورک مربوط می شود، روسو در کنار آدریان برودی -هنرپیشه معروف هالیوود- قرار دارد.

15

 

وی همچنین عکس های بسیاری با کانیه وست دارد. کسی که از مهمترین تحسین کنندگان و مبلغان برند میسون ماریلا محسوب می شود.

16

 

زمانی که نوبت به خودرو می رسد، استون مارتین DB9 به ارزش تبلیغی ۲۰۰ هزار دلار در بین خودروهای روسو خودنمایی می کند. وی در ابتدا نگران بود خرید این خودروی گران قیمت، بریز  و بپاشی نمایشی  به حساب آید.

17

 

اما او با بیان اینکه ترجیح می دهد ماشینی ساده تر براند، در واقع به دیگر خودروهای پارکینگ خود همچون مرسدس بنز کلاس S و کادیلاک اسکالید اشاره کرد. 

18

 

روسو جتی اختصاصی نیز در اختیار دارد که در واقع از اموال شرکت محسوب می شود. با توجه به  برنامه کاری بسیار فشرده و بازدید های عمومی متعدد، به گفته روسو این جت “همیشه برایش آبرو داری” کرده است.

19

 

مقصد مورد علاقه روسو برای تعطیلات جزایر یونان است؛ جایی که به عقیده وی از عکاسان پاپاراتسی و مزاحم خبر چندانی نیست. 

20

 

اوقات فراغت روسو با موج سواری، اسنو بوردینگ و وِیک بوردینگ می گذرد.

21

 

او همچنین عاشق فوتبال است، وقتی در سال ۱۹۹۶ تیم باسانو ویرتوس را خریداری کرد به انتهای نام این تیم عدد ۵۵ را اضافه نمود که برابر با سال تولدش بود.

divise1

 

وی در عین حال یکی از طرفداران پرو پا قرص دوچرخه سواری محسوب می شود. اینستاگرام وی، مملو از عکس هایی از دوچرخه سواری در ارتفاعات ایتالیا است.

22

 

روسو همچنین یک نهاد خیریه موسوم به “بنیاد OTB” را اداره می کند. این بنیاد زیر نظر شرکت مادر فعالیت کرده و تا کنون ۱۲ میلیون یورو صرف مبارزه با نابرابری اجتماعی و توسعه پایدار مناطق محروم در جهان نموده است. ۹۰درصد هزینه های این بنیاد به کشورهای آفریقایی زیر صحرا و ۱۰ درصد دیگر در داخل ایتالیا هزینه شده.

10

 

دیزل در ۸۰ کشور جهان با ۵۰۰۰ فروشگاه فعالیت می کند. یکی از علل موفقیت روسو قدردانی همیشگی از تلاش کارکنانش بوده است وی هنگام دریافت جایزه تبلیغات کن در ۱۹۹۲ تمام تیم طراحی شرکت را با خود برای دریافت جایزه به محل برگزاری برد و همه را شگفت زده کرد.

رنزو علت انتخاب نام دیزل را آسان فهم بودن آن، تلفظ یکسان اش در سراسر جهان و حس خاکی بودن این کلمه بیان داشته است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود