جهت اطلاع علاقمندان به تحصیل در لهستان

بررسی فرصت های تحصیل و بورسیه در جمهوری لهستان

جهت اطلاع علاقمندان به تحصیل در لهستان

بررسی فرصت های تحصیل و بورسیه در جمهوری لهستان

لهستان، کشوری در اروپای شرقی و از جمله مجموعه های جدا شده از آلمان در طی جنگ های جهانی اول و دوم، هیچ گاه به عنوان پاتوق تحصیلی متقاضیان ایرانی تحصیل در آن سوی آب ها به شمار نمی رفت. زبان لهستانی و وضعیت اقتصادی و صنعتی به نسبت ضعیف آن در طول نیم قرن اخیر سبب شده بود تا محققان ایرانی و مشتاقان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور، روی خوشی به دانشگاه های لهستان نشان ندهند.

اما به نظر می رسد در یکی-دو دهه اخیر، کشور لهستان به واسطه روند رو به رشد اقتصادی و صنعتی و هم چنین افزایش سطح گردشگر و عضویت در اتحادیه اروپا و پیمان شنگن، به عنوان یکی از مقصد های گردشگری و تحصیلی در قاره سبز شناخته شده است. جایی که به واسطه هزینه کم زندگی و تحصیل به نسبت مناطق پر رونق شمال اروپا، با استقبال دانشجویان بین المللی همراه شده و هم چنان پرمخاطب به نظر می رسد.

پر مخاطب بودن لهستان، به واسطه مسائل گوناگونی است. یکی این که هزینه های تحصیل در این کشور اروپایی، نه به اندازه سوئد و انگلیس،‌ سرسام آور است و نه هزینه های زندگی عجیب و غریب نروژ و دانمارک را به دانشجویانی که با سطح متوسط راهی قاره سبز می شوند، تحمیل می کند. با این حال، بیش از ۵۸ هزار دانشجوی بین المللی در این کشور مشغول به تحصیل هستند که صدها تن از آن را دانشجویان ایرانی تشکیل می دهند.

لهستان، مقصدی ارزان در اروپا

p9

اگر چه زبان رسمی این کشور لهستانی (Polish) بوده و بسیاری از دانشگاه ها، از این زبان برای تدریس استفاده می کنند، اما بر خلاف اوکراینی ها یا اسپانیایی ها، مردم لهستان به خصوص دانشگاه های این کشور،‌ به زبان انگلیسی آشنایی دارند و به همین خاطر، رشته های بین المللی به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور به وفور یافت می شود.

ورشو، پایتخت اقتصادی و سیاسی لهستان، در تاریخ معاصر سیاسی جهان نقش ویژه ای دارد. این شهر زیبا اکنون با جمعیت ۲ میلیون نفری خود،‌ از مقصد های گردشگری و هم چنین تحصیلی در جنوب اروپا محسوب می شود که اتفاقا از ایران نیز متقاضیان زیادی راهی این شهر و دانشگاه معروفش شده اند.

اگر چه لهستان هیچ دانشگاهی در فهرست ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان ندارد، اما هم چنان از دانشگاه های قدیمی و معتبری بهره مند است که اساتید و محققان بسیاری در آن به تولید علم و دانش مشغولند و شهریه به نسبت کمی از دانشجویان بین الملل دریافت می کنند.

هزینه های زندگی در پایتخت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو برای زندگی دانشجویی است که این رقم برای شهر های دیگر این کشور کمی کم تر است. در این کشور تحصیل در دانشگاه برای مقطع کارشناسی، عموما به زبان لهستانی بوده اما رشته های بسیاری در مقطع ارشد و دکترا به زبان انگلیسی تدریس می شود.

به همین خاطر، برخی ازدانشگاه های لهستان پاتوق دانشجویانی از آسیا، آمریکای لاتین و حتی مناطق دیگر قاره سبز محسوب می شود.

زبان لهستانی

یادگیری زبان لهستانی به واسطه تحصیل در مقطع کارشناسی یا ارشد در این کشور خیلی ارزش علمی ندارد چرا که به جز این کشور،‌ کشور دیگری از این زبان استفاده نمی کند و زبان موثری در اقتصاد و علم و فناوری نیز محسوب نمی شود.

بنابراین اگر قصد تحصیل در لهستان را کردید، تلاش کنید تحصیل خود را به زبان انگلیسی دنبال کرده و برای انجام امور روزانه و کارهای اداری و بانکی، چند ماهی این زبان را در ایران یا از طریق دوره های آموزشی زبان لهستانی در این کشور بگذرانید تا بهتر وارد فرهنگ و سبک زندگی لهستانی ها شوید.

البته اگر دانشجویی قصد اقامت و کار و زندگی بلند مدت در این کشور داشته باشد، یادگیری تخصصی زبان لهستانی آن، خالی از لطف نخواهد بود. همین قضیه برای زبان های کم تر شناخته شده اروپا مانند فنلاندی، نروژی و سوئدی نیز مطرح است.

زبان لهستانی زبان آسانی نیست اما معتقدیم که برای کسانی که عاشق فرهنگ و ادب یک سرزمین باشند، هیچ راه سخت و طاقت فرسایی وجود ندارد، اما به هر حال هر کسی می بایست بر اساس علایق و برنامه ریزی بلند مدت خود، تصمیم های کوتاه مدتی چون یادگیری یک زبان خارجی کم مخاطب را در دستور کار قرار دهد که لهستانی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

تحصیل در لهستان

به هر حال، طبق آن چه برخی از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این کشور اظهار کرده اند، برای تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی، بین ۲ تا ۳ هزار یورو در سال نیاز است که این رقم برای رشته های پزشکی، گاهی تا ۱۰ هزار یورو نیز افزایش می یابد.

توجه داشته باشید که این هزینه ها معمولا برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، چه به زبان انگلیسی و چه به زبان لهستانی، خیلی با هم تفاوتی ندارد، چرا که بر خلاف فنلاند و نروژ، سیستم شهریه رایگان (Tuition free) یا سیستم معافیت شهریه (Tuition waiver) برای دانشجویان بین الملل (International student) ارائه نمی کند.

بسیاری از دانشگاه های این کشور مورد تایید نظام ارزشیابی دانشگاه های خارج از کشور اداره کل امور دانشجویان خارج از کشور وزارت علوم قرار دارد، اما پیش از انتخاب این دانشگاه ها، می بایست از این اداره کل، آخرین وضعیت ارزشیابی تحصیلی آن را استعلام کنید. حتی اگر هم از موسسات اعزام دانشجو به خارج استفاده می کنید، باید نکاتی در این باره بدانید که ضرر نکنید.

قبلا در گفتار داستان ارز دانشجویی و شیوه های ارزشیابی مدارک تحصیلی، به نکته های مهمی درباره اهمیت انتخاب دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم کشورمان اشاره کردیم که بهتر است آن گفتار را مطالعه کنید. به هر حال کسانی که عشق خارج هستند، باید پیش از اقدام برای تحصیل در آن سوی مرز ها،‌ نکاتی را مد نظر قرار دهند تا پس از دانش آموختگی، با چالش های متعددی مواجه نشوند.

این که هنوز خیلی ها نمی دانند برای شروع تحصیل در خارج از کشور، از مقاطع لیسانس اقدام کنند یا فوق لیسانس، مقوله ای است که تا حدودی در گفتار مربوطه اشاره کردیم. این قضیه برای کسانی که عاشق تحصیل در لهستان هستند نیز صادق است.

برای تحصیل در این کشور باید توجه کنید که تحصیل در مقطع کارشناسی، به ندرت به زبان انگلیسی در دسترس است و شما باید یا به زبان لهستانی مسلط باشید، یا پیش از شروع مقطع کارشناسی، دوره ۶ ماهه زبان لهستانی را بگذرانید.

حتی اگر این دوره به صورت رایگان برگزار شود، شما باید ابتدا تکلیف خود را با این مساله روشن کنید که آیا علاقمندید در دنیایی که شاید یک دهم درصد تولید علم آن به زبان لهستانی نیست، به این زبان در دانشگاه درس بخوانید یا خیر. اگر پاسخ شما مثبت بود و دلایل مختلفی داشتید وارد یادگیری تخصصی این زبان و ادامه تحصیل به زبان Polish شوید. یادگیری زبان لهستانی بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه هزینه در بر خواهد داشت.

اما بسیاری از دانشجویان ایرانی لهستان، مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را در این کشور دنبال می کنند که عموما به زبان انگلیسی ارائه می شود یا حداقل رشته هایی به زبان انگلیسی در دسترس دانشجویان بین المللی قرار دارد.

از طرفی، فرصت های بورسیه (Scholarship) و کارآموزی (Internship) برای دانشجویان ارشد و PhD و حتی Post-doc به مراتب بیش تر از دانشجوی کارشناسی خواهد بود. به همین خاطر، توصیه ما این است که علاقمندان لهستان، از مقطع ارشد به این کشور سفر کرده و به زبان انگلیسی تحصیل کنند تا فرصت ادامه تحصیل در کشور های انگلیسی زبان جهان را نیز داشته باشند.

معمولا دانشجویان خارجی اجازه کار به مدت ۲۰ تا ۳۰ ساعت در هفته را دارند. اما به واسطه مشکلات اقتصادی و بحرانی که در آن جا وجود دارد. شاید به راحتی در ترم اول و حتی سال اول، کار مناسبی برای شما پیدا نشود. مگر این که کارهای تخصصی مانند برنامه نویسی، طراحی، تدریس، تعمیر تجهیزات و مقولاتی از این دست را آشنا باشید که با مختصری زبان لهستانی بتوانید کار موقت مطلوب غیر سیاه پیدا کنید.

بنابراین، اگر با مشکل بودجه رو به رو هستید، برای سال نخست، ریسک نکرده و هزینه کامل با خود همراه داشته باشید و از ریخت و پاش ها حتی در کشوری به نسبت ارزانی چون لهستان پرهیز کنید. ویزای لهستان شنگن است و شاید شما بتوانید در مدت تابستان یا حتی در حین تحصیل، فرصت های تحصیلی و بورسیه دیگری در سایر نقاط اروپا پیدا کرده و به آن جا سفر کنید.

۳۰ نکته برای تحصیل در لهستان

p1اگر علاقمند تحصیل در لهستان هستید، همواره سرویس فرهنگ و هنر را در طول هفته ملاحظه کنید که به مسائل تحصیل در خارج از کشور پرداخته می شود و هر از گاهی هم، گریزی به دانشگاه های پر مخاطب این کشور می زنیم. اما به هر حال جهت تحصیل در این کشور، ۳۰ نکته را در ذهن داشته باشید و این صفحه را بوک مارک کنید:

۱- فهرست دانشگاه های لهستان را مستقیما از این لینک استفاده کنید که بیش از ۶۰ دانشگاه این کشور در رشته ها و شهر های مختلف این کشور در دسترس خواهد بود و راهنمای ارزشمندی است.

۲- یکی از برترین پرتال ها برای آشنایی با دانشگاه ها و سیستم بورسیه در این کشور، سایت تحصیل در لهستان است. اگر خواهان تحصیل در این کشور هستید، ابتدا از این لینک، اطلاعات لازم را به زبان انگلیسی کسب کنید. برای این که بدانید چه طور برای تحصیل در این دانشگاه اقدام کنید. به این لینک مراجعه کنید.

۳- در لهستان، قریب به ۴۰۰ رشته دانشگاهی برای تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد که از طریق بررسی پرتال ۵۰ دانشگاه آن که در بند ۱ اشاره کردیم، می توان از آن آگاهی داشت.

۴- از طریق پرتال های دولتی این کشور مانند این آدرس نیز می توانید اطلاعات لازم برای تحصیل در این کشور را به طور رسمی دریافت کنید.

۵- برای سفر به لهستان، از پرتال های معروف استفاده کنید. مثل http://www.poland.travel/en یا تریپ ادوایزر. حتی پرتال هایی برای اقامت رایگان چند روزه نیز می تواند خالی از لطف نباشد .

p2۶- تحصیل در لهستان، تحصیل در قاره اروپا با فرصت تردد رایگان در ۲۵ کشور اروپا با روادید شنگن است. این فرصت قابل مقایسه با تحصیل در فیلیپین، هندوستان، مالزی و حتی تایلند نیست که در چند سال اخیر متداول شده است.

۷- به تحصیل در لهستان به عنوان فرصتی برای ورود به دیگر مقصد های تحصیلی و کاری ارزشمند قاره سبز توجه داشته باشید که شاید در آسیا و آمریکای جنوبی و حتی آفریقا در اختیار شما نباشد.

۸- همان طور که گفتیم، تنها در صورتی به یادگیری زبان لهستانی مبادرت کنید که برنامه طولانی برای اقامت و تحصیل و زندگی در این کشور داشته باشید. چرا که این زبان بر خلاف آلمانی و فرانسوی و اسپانیولی، مخاطبانی در اروپا و جهان ندارد.

۹- برای تحصیل در این کشور، سفارت لهستان در تهران و سفارت ایران در ورشو بهترین منابع اطلاعاتی موثق به شمار می آید که همواره در فرآیند تحصیل در این کشور از این منابع استفاده کنید.

۱۰- کمیته اعتبار دهی دانشگاه های لهستان، مرجعی برای وضعیت علمی و کیفی این مراکز محسوب می شود که برای شما که متقاضی تحصیل در این کشور هستید، رایزنی با این کمیته برای کسب اطلاعات درباره مقولات آموزشی خالی از لطف نیست.

۱۱- تحصیل در رشته های زبان انگلیسی در لهستان، معمولا آیلتسی بین ۶ تا ۶.۵ نیاز دارد. البته پذیرش با نمره آیلتس ۵.۵ نیز امکان دارد. اما این احتمال وجود دارد که پذیرش مشروط (conditional admission) برای شما صادر شود. پذیرش مشروط، شاید سفارت این کشور در تهران را نسبت به صدور روادید دانشجویی برای شما متقاعد نکند. بنابراین تلاش کنید تا همواره بر اساس نیازمندی های پذیرش (admission’s requirements) اعلامی دانشگاه، مدارک لازم را آماده کرده تا پذیرش قطعی برای شما صادر شود.

۱۲- توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در لهستان، کمی بالا تر از اوکراین و حتی لتونی و آذربایجان و ترکیه است. اما تحصیل در این کشور عضو شنگن با دانشگاه های معتبر و صدها رشته انگلیسی زبان،‌ به مراتب بهتر از کشور های جدید المقصد ایرانیان در یک دهه اخیر به شمار می رود.

۱۳- سایت هایی برای یادگیری زبان لهستانی مانند مووی پو پولسکا، آپرونوس، اسکورزینا، خارجی های لهستان فرصت خوبی برای آموزش این زبان پیش از عزیمت به این کشور است. از این منابع استفاده کنید.

۱۴- جهت اقامت دانشجویی در این کشور، از منابع خوبی می توان بهره گرفت یکی از آن ها سایت easyrenting و pepehousing خواهد بود. البته پرتال دانشجویان ورشو نیز می تواند شما را با ظرفیت های اقامت دانشجویی (student accommodation) آشنا کند.

p3۱۵- همه دانشگاه های لهستان، بخش خاصی را برای ارائه خدمات اقامتی به دانشجویان خارجی اختصاص داده اند. مثلا بخش اقامتی دانشگاه ورشو. اگر برای پیدا کردن محل اقامت پس از اخذ روادید با مشکلی رو به رو شدید، از مسئول اقامت دانشگاه (accommodation officer) استفاده کنید. ایشان می توانند شما را در محل های کمپ دانشجویی یا shared flat اسکان موقت یا دائمی بدهند که هزینه های کم تری به نسبت اجاره خانه در محل های عمومی شهر دارد.

۱۶- لهستان، بلوک شرق اروپا محسوب می شود و وضعیت خاص خود را دارد. توصیه دانشجویان ایرانی به دانشجویانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، معمولا اقامت موقت حداقل ترم اول در محیط کمپ های دانشگاهی است تا به محیط و فرهنگ و سیستم کاری دانشگاه و شهر محل اقامت آشنا شوند.

۱۷- با ماهی ۸۰ تا ۱۵۰ یورو، معمولا می توان در کمپ های دانشجویی، اتاقی را اجاره کرد که آشپزخانه مشترک داشته باشد. این رقم برای کشوری مانند نروژ، بین۶۰۰ تا ۹۰۰ یورو خواهد بود. حتی با تحصیل رایگان!

۱۸- دانشگاه ورشو، یکی از مهم ترین مقصد های تحصیلی دانشجویان بین المللی در این کشور است که فرصت های تحصیلی و بورسیه متنوعی را در رشته های گوناگون در اختیار متقاضیان تحصیل در این کشور قرار می دهد.

p4

( ایندکس دانشگاه ورشو)

۱۹- ۲۰رشته در این دانشگاه پر مخاطب به زبان انگلیسی تدریس می شود که در فهرست زیر مشاهده می کنید.

European Administration (2)

Archaeology (2)

Internal security (1)

Chemistry (1)

Economics (1)

English studies (4)

Philosophy (3)

Finance, investments and accounting (2)

Teaching English to Young Learners (1)

Applied Petroleum Geosciences (1)

Double Diploma with University of Haifa (1)

Political science (1)

Humanitarian Action (2)

Psychology (1)

U.S. Society and Culture (4)

International relations (3)

American Studies (4)

International Business Program (1)

Environmental management (2)

۲۰- دانشگاه پلی تکنیک ورشو، دومین مقصد پرطرفدار ایرانیان در این کشور به شمار می رود. رشته های تحصیلی انگلیسی زبان و هم چنین فرصت های بورسیه آن را همواره بررسی کنید. دانشکده های معماری، علوم اجتماعی، خودرو، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی برق، ریاضیات و مدیریت و علوم مواد، از جمله دانشکده های پر مخاطب این دانشگاهبرای دانشجویان خارجی بوده است. این دانشگاه رشته های پزشگی ندارد. رشته مهندسی تولید این دانشگاه نیز اخیرا با استقبال متقاضیان رو به رو شده است.

اگر خواهان تحصیل در این رشته هستید، حوزه های تحقیق در این رشته را در زیر مشاهده کنید:

Machine design and maintenance – mechanics, durability, construction of machining devices and technological devices, construction of weapons, machine technology, advanced computer-aided design (CAD) and manufacturing (CAM) systems, modelling of production processes, manufacturing techniques, engineering biomechanics, CNC machining devices, materials science;

p5

(ایندکس پرتال دانشگاه پلی تکنیک ورشو در صدمین سال فعالیت)

۲۱- اگر عاشق تحصیل در رشته های پزشکی هستید، دانشگاه پزشکی معروف گدانسک را در نظر داشته باشید. یکی از دلایل اشتیاق دانشجویان به تحصیل در لهستان، تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی خواهد بود که هم چون اوکراین و مجارستان، مخاطبان زیادی دارد. هزینه تحصیل در رشته های پزشکی این دانشگاه سالانه ۴۳ هزار زلات (PLN) اعلام شده است. برای پذیرش به این قسمت مراجعه کنید.

۲۲- شرایط پذیرش در اکثر دانشگاه های لهستان، به صورت زیر است:

signed application form (printed from the electronic candidate database

a copy of High School Diploma (or its equivalent) in the candidate’s native language certified by candidate’s school or by a public notary

an English translation of the above original documents, translated and certificated by candidate’s school or by a sworn translator (does not apply to documents in English or Polish)

a photocopy of the applicant’s passport certified by a public notary

two recent (size 35mm-45mm) photographs (head not covered) signed at the back

a certificate confirming English language skills.

همان طور که ملاحظه می کنید، برای اثبات مهارت زبان انگلیسی، حتما نیاز به ارائه آیلتس با نمره ۶.۵ نیستید. همواره این موارد را از Graduate officer استعلام کنید.

۲۳- دانشگاه ورتسلاوو و دانشگاه لوژ از جمله مقصد معروف تحصیل خارجی ها در این کشور به خصوص در رشته های مهندسی و مدیریت و اقتصاد به شمار می رود.

۲۴- برای تحصیل در لهستان، همواره رایزنی بااساتید دانشگاه های این کشور را فراموش نکنید که فرصت خوبی برای کسب بورسیه تحصیلی خواهد بود.

۲۵- برای آگاهی از آخرین شرایط زندگی و تحصیل و بورس در این کشور، از طریق شبکه های اجتماعی با دانشجویان ایرانی و خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه های این کشور رایزنی کنید. شبکه های اجتماعی لینکدین و فیس بوک، فرصت خوبی برای آشنایی با دانشجویان خارجی لهستان است.

۲۶- دانشگاه صنعتی گدانسک برای تحصیل در رشته های مهندسی هم چون دانشگاه پلی تکنیک ورشو پیشنهاد می شود. این دانشگاه در فهرست ۷ دانشگاه برتر لهستان و یکی از برترین دانشگاه های فنی اروپا به شمار می رود. فرصت های کارآموزی متنوع دانشگاه را در این لینک دنبال کنید.
p7

(ایندکس پرتال دانشگاه صنعتی گدانسگ لهستان)

۲۷- دانشگاه علوم پزشکی پزنان، برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و دارو سازی پیشنهاد می شود.

p8( ایندکس پرتال دانشگاه علوم پزشکی پزنان لهستان)

۲۸- البته دانشگاه LODZ نیز از جمله فرصت های تحصیلی در بخش بهداشتی و پزشکی این کشور به شمار می رود.

p6

( ایندکس پرتال دانشگاه لودز لهستان)

۲۹- دانشگاه صنعتی پزنان نیز هم چون دانشگاه گدانسگ و ورشو برای تحصیل در رشته های مهندسی مطلوب است. فهرست رشته های دکترای انگلیسی زبان این دانشگاه را در این نشانی دنبال کنید که سالی ۳ هزار یورو شهریه دارد.

۳۰- اگر خواهان تحصیل در لهستان شدید، همواره تجربه دانشجویان شاغل به تحصیل و دانش آموخته های این کشور را از وزارت علوم دریافت کنید تا با اشراف اطلاعاتی برای این کشور اقدام کنید.

 

منبع: روزیاتو
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود