دیدار با پدر بزرگ کامپیوترهای شخصی

استیو ووزنیاک، رفیق شفیق استیو جابز

دیدار با پدر بزرگ کامپیوترهای شخصی

استیو ووزنیاک، رفیق شفیق استیو جابز

دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات، یکی از شخصیت های خاطره انگیز خود را استیوو ووزنیاک می داند. کسی که از او به عنوان پدر بزرگ کامپیوترهای شخصی در دنیا یاد می کنند و نقش مهمی در کارخانه کامپیوتر سازی apple در قرن بیستم داشت. او همکاری استیو جابز فقید بود و همان نقشی را در اپل ایفا کرد که افرادی چون پل آلن در کنار بیل گیتس در غول نرم افزار دنیا یعنی مایکروسافت ارائه کردند.

استیو، از موسسان اپل است، جایی که نقش مهمی در تحولات ارتباطات و فناوری تاریخ معاصر از خود به یادگار گذاشت و عصر اینستاگرام و شبکه های اجتماعی و اسمارت فون ها را باید تبلوری از آزمایشگاه های پیشرفته آن به شمار آورد. استیو، مهندسی بود که هیچ گاه مدیر رده بالا در این شرکت نبود و کم تر او را هم چون استیو جابز با لباس جین آبی رنگش، در مراسم و کنفرانس های خبری می دیدیم.

استیو جایز و استیو ووزنیاک، از همان ابتدای کار شرکتشان، با بیل گیتس که بعد ها مایکروسافت را پایه گذاری کرد در ارتباط بودند و بیل، براین سخت افزار های این دو استیو، برنامه نویسی می کرد و سیستم عامل می نوشت.

s5

(استیو جابز در کنار بیل گیتس، دو معمار عصر دیجیتال در یک قاب)

استیو دوم اپل که بود؟

خیلی ها وقتی صحبت از اپل می شود، ‌فقط استیو جابز در خاطرشان نقش می بندد. در حالی که اپل، دو استیو داشت و استیو شماره ۲ به قول نشریه گاردین، نقش کم تر از استیو اول در apple و موفقیت هایش در عصر رایانه نداشت. اگر چه در زندگی زناشویی با وجود ۵ فرزند از ۴ همسرش و هم چنین راه اندازی کسب و کارهای موازی اپل خیلی موفق نبود و زود از این شرکت خداحافظی کرد، اما هم چنان دنیا او را با اپل و جابز می شناسد. ثروت او، ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

استیو یا استفان گری ووزنیاک، در آگوست ۱۹۵۰ میلادی در کالیفرنیا متولد شد و کم تر از سه دهه بعد، یکی از تحولات شگرف عصر رایانه را در شرکت اپل رقم زد. او فرزند خانواده ای چند رگه بود که هم تبار ایرلندی در آن جاری بود هم لهستانی-سوییسی. استیو، نخستین ریانه اش را در سن ۱۳ سالگی ساخت و تنها ۱۹ سال داشت که با استیو جابز ۱۴ ساله آشنا شد. جعبه آبی یا BLUE BOX آن دو در اواخر دهه شصت میلادی، امکان بزرگی برای اختران آنان بود چرا که می تونستند از خدمات تلفن عمومی به رایگان بهره بگیرند.

s1

(استیو ووزنیاک و همکاران دراپل بر روی نخستین نمونه های رایانه های شخصی مشغول به کار بودند-دهه هفتاد)

استیو همواره در مصاحبه هایش به این موضوع تاکید دارد که در انجام کارهای مربوط به رایانه و فناوری اطلاعات و کلا دنیای الکترونیک، پای درس استاد خاصی نبوده و هم چیز بر اساس هوش سرشار، کار مداوم و خلاقیت و مطالعه حاصل شده است. مولفه هایی که به عنوان خصوصیت های کارآفرینی (Entrepreneurial Characteristics) مغزهای نخبه هزاره دوم میلادی نیز مطرح شده و به نظر می رسد بخشی از سبک زندگی استیو باشد.

استیو، در زمانی که دنیا خبری از رایانه های شخصی نداشت، به دنبال روشی بود که رایانه را به شگل امروزی روی میز هر کسی قرار دهد و دنیای mainframe های عظیم و با صداهای وحشتناک را پایان دهد. رایانه هایی که استیو درست می کرد، از چند صد تراشه با به کم تر از ۱۰۰ تراشه کاهش یافت. این در واقع مقدمه برای APPLE1 بود.

البته استیو همواره با بیل گیتس بر سر نرم افزار های مختلفی که برای دستگاه هایش می نوشت، رایزنی می کرد برای همین،‌حضور گیتس در کنار غول های اپل، امری عادی بود.

s6

(کنفرانس خبری بیل گیتس و استیو جابز در نیویورک- ۱۹۸۵ میلادی)

او ۴ سال پیش از بنیانگذاری رسمی اپل، در سال ۱۹۷۲ میلادی، مهندسی فعال در HP بود. جایی که اکنون در زمینه تجهیزات اداری، یک غول غیر قابل انکار به شمار می رود. استفاده از Microprocessor ها در طراحی و ساخت دستگاه های محاسب (computers) سبب شد تا استیو به دنبال راه های نوآورانه برای کوچک کردن دستگاه های محاسبش باشد که مسیر او را به سمت ساخت رایانه های شخصی هموار کرد.

کاری که استیو جایز با استیو ووزنیاک در گاراژ خانه استیو جابز انجام دادند، به خلق اپل منجر شد، همانند کاری که لری پیج و سرگئی برین در گاراژ خانه خانم سوزان وویچتسکی که بعد ها رهبر یوتیوب شد، صورت دادند و غول جست و جوی اینترنت یعنی google شکل گرفت. داستان گاراژ ها، داستانی نوستالژیک در کالیفرنیا است که تاریخ علم و ارتباطات جهان را متحول کرد. البته او بعدها گفت که توسعه اپل از طریق یک گاراژ که در فیلم ها به آن اشاره شده بود، کمی اغراق آمیز است.

s7

(استیو جابز، استیوو ووزنیاک و مایک اسکات در اکتبر ۱۹۷۸ میلادی و نمایش نخستین های اپل)

استیو، قبلا درباره دلایل انتخاب نام این شرکت به نام Apple‌گفته بود که برای ما، مهم تر از ان نام، کاری بود که قصد انجامش را داشتیم و وقتی دفتر کار شما در یک گاراژ باشد، آن چه مهم است، محصول نهایی است نه یک نام!

نامی که آن دو در دهه هشتاد برای شرکت خود انتخاب کردند، اکنون که بیش از ۴۰ سال از آن واقعه می گذرد،‌تبدیل به یکی از برند های صاحب نام جهان فناوری شده است. جایی که ارزشش را چند صد میلیارد دلار برآورد می کنند و یکی از الهام بخش ترین شرکت های نیم قرن اخیر به شمار می رود.

ساخت اپل II در واقع حرکتی بود که شرکت تازه تاسیس این ۲ استیو جوان را رونق بخشید. استیو هم چون بیل گیتس، دانشگاه را رها کرد و از هوش خود در عرصه کسب و کار دانش بنیان (Knowledge based economy) بهره برد و ماحصلش، غولی به نام اپل شد. اپل در سال ۱۹۸۳ میلادی قریب به ۹۰۰ میلیون دلار قیمت گذاری شد که رقم سرسام آوری برای یک استارت آپ آن هم در حوزه فناوری اطلاعات بود.

s2

(تصویری نوستالژیک از استیو جابز و استیوو ووزنیاک)

ووزنیاک، یک مهندس بود اما استیو جابز نگاه بازاری تری به فعالیت کسب و کار اپل داشت به همین خاطر در سال ۱۹۸۵ میلادی، این دو معمار عصر دیجیتال از هم جدا شدند.

s3

استیو جوان در واقع پس از جدایی از اپل به کارهای مختلفی رجوع کرد . در اولین گام توانست مدرک دانشگاهی‌اش را هم یک سال بعد در ۱۹۸۶ دریافت کند. مدرکی که چند سالی به دلیل کنار گذاشتن درس، به آن نظری نداشت.

استیو پس از جدایی از اپل، روشی کارآفرینانه را در پیش گرفت و یک استارت آپ به نام CL9 تاسیس کرد. وی قصد داشت در این شرکت جدید، لوازم خانگی آمریکایی ها را دیجیتالی کرده و کنترل آن ها را از راه دور کند. ایده آقای استیو از زمان خود جلو بود و خیلی مردم علاقه ای به این کار نشان نمی دادند و برایشان خیلی مهم نبود که تلویزیون سیاه و سفید یا رنگی جدید یا یخچال چند قفسه بزرگ، از راه دور کنترل بشود یا نشود.

s8

(استیو جابز و معرفی نخستین مدل های رایانه شخصی مکینتاش)

ووزنیاک تنها ۴ سال پس از ثبت شرکتش، آن را به بهای اندک فروخت. او اما در سال ۱۹۹۰ میلادی، دهه ای که به انفجار دات کام مطرح است، از شهرتش به عنوان خلاق ترین مهندس دره سیلیکون استفاده کرد و با همراهی میشل کاپور، موسسه پیشگامان دنیای الکترونیک (Electronic Frontier Foundation) را تاسیس کرد.

s11

(تصویز کتاب زندگی نامه استیو ووزنیاک با نام Iwoz)

او سپس در سال ۲۰۰۲ میلادی موسسه ای به نام چرخ های زئوس که wwels of Zeus‌نام داشت راه اندازی کرد که با مخفف WOZ شناخته می شود. هدف این شرکت، توسعه فناوری GPS بود.

هم چون شرکت قبلی آقای ووزنیاک، این شرکت نیز ۴ سال بعد از ظهور، منحل شد. وی در سال ۲۰۰۶ میلادی، زندگی نامه خود با نام Iwoz را منتشر کرد و یکسال بعد به شرکت Fusion0io رفت که در زمینه ذخیره داده و سرورهای رایانه ای فعالیت می کرد.

s10

استیو ووزنیاک گر چه نخبه کسب و کار نبود، اما نقش موثری در تحولات عصر رایانه ایفا کرد و شاید یکی از دلایلی که در دوران زناشویی موفقی نداشت و در نهایت در بازنشستگی تصمیم به ازدواج با جنت هیل در سال ۲۰۰۸ گرفت،‌ همین باشد که وقت زیادی به کارهای غیر از رایانه اختصاص نمی داد. او در در سال ۱۹۷۶ با آلیس رابرتسون ازدواج کرد که ۴ سال بعد از او جدا شد. در سال ۱۹۸۱ میلادی با کاندیس کلارک آشنا شد و تنها ۶ سال با وی زندگی کرد.

از سال ۱۹۹۰ میلادی تا ۲۰۰۴ نیز با سوزان مولکرن زندگی کرد و سومین ازدواج ناموفقش را رقم زد.

s15

(تصویر همسر استیو ووزنیاک در سن ۷۵ سالگی)

درباره زندگی جالب او و همکارش، فیلم های زیادی ساخته شده است

s12

(تصویر Seth Rogen در نقش استیوو ووزنیاک در فیلم Jobs)

• جابز (فیلمی دربارهٔ زندگی استیو جابز محصول سال ۲۰۱۳. نقش استیو وزنیاک توسط بازیگری به نام جش گد نیز بازی شد)

• حقیقتی دربارهٔ تشعشعات تلفن همراه (فیلمی مستندی، محصول سال ۲۰۱۲ همراه با استیو وزنیاک)

• کمپ واز: جنونی تحسین برانگیز در بشردوستی (فیلمی مستندی محصول سال ۲۰۰۹)

s13
(سکانس از فیلم استیو جابز که با حضور بازیگری در نقش استیو ووزنیاک همراه شده است)

• راز تاریخی هک کردن (فیلمی مستندی، محصول سال ۲۰۰۱ همراه با استیو وزنیاک)

• پیروزی نردها (سریالی مستندی دربارهٔ ظهور کامپیوتر شخصی، محصول سال ۱۹۹۶)

• غارتگران دره سیلیکون (فیلمی از شبکه تلویزیونی تی ان تی که شرحی از تاریخچه شرکت مایکروسافت و اپل از سال ۱۹۷۱ تا سال ۱۹۹۷ دارد، محصول سال ۱۹۹۹)

s14

(سکانسی از فیلمی که درباره استیو جابز و استیو ووزنیاک ساخته شد و روبروی یک گاراژ تاریخ ساز را به تصویر می کشد)

گشتی در سایت شخصی ووزنیاک

سایت اینترنتی استیو در این نشانی قرار دارد.

s4

(تصویر ایندکس پرتال شخصی استیو ووزنیاک )

سایت استیو، بخش جالی به نام نامه های عاشقانه به استیو دارد. در این سایت، متن مکاتباتی را که کاربران مختلف از اقصی نقاط جهان با پدر بزرگ رایانه های شخصی انجام داده اند، به اشتراک گذاشته می شود. این بخش رادر این نشانی دنبال کنید. در این آدرس، کاربران درباره موضوعات مختلف با استیو تبادل نظر می کنند و نکته جالب آن است که او با حوصله نامه ها را خوانده و پاسخ شایسته ای به ارسال کننده های نامه ارائه می کند.

استیو کلیه پاسخ هایی که به نامه ها می دهد را در سایت به اشتراک می گذارد و شما می توانید صد ها نظر استیو ووزنیاک را درباره مقولات گوناگون کسب و کار و فناوری و مسایلی از این دست در پرتال و بخش نامه ها مشاهده کنید.

نمونه یکی از ای میل های ارسالی به استیو و پاسخ زیبا و ظریف ایشان را در زیر مشاهده کنید:

نامه یک کاربر به استیو ووزنیاک

hank you so much for replying to my first email! I wanted to ask you if you have seen the movie Pirates of Silicone Valley. If so I am wondering what was the best part of the movie for you? And was there anything untrue in the movie that you would like too bring to my attention? Did Jobs really let people throw food at each other like what was shown in the bar scene of the movie were you quit Apple. Jobs was portrayed too have a rather strong personality and seemed to step on people. Well I’ve bothered you enough and, can’t wait to tell my family that I had the opportunity to speak with you. I am glad you didn’t know what your invention was going to turn into because then I would probably not be able to write you tonight….lol thanks for everything.

متن پاسخ استیو به نامه طرفدارانش

The personal drives portrayed in the movie were amazingly accurate. So were the key personalities, but not some others. The incidents themselves were all a best try to represent events that really occurred but they often happened much differently or at different times or with different people.

I never quit Apple. That suggestion was based on an incorrect Wall Street Journal that said I was leaving Apple because I didn’t like things there. Actually, I had told the Wall Street Journal writer that I wasn’t leaving Apple because of things that I didn’t like and that I wasn’t even leaving, keeping my small salary forever as a loyal employee. I just wanted a small startup experience and a chance to design a smaller product again, a universal remote control.

ووزنیاک شاید تنها معمار بزرگ عصر دیجیتال باشد که در طول هفته برای تعامل اینترنتی با جامعه هوادارانش وقت میگذارد. آن هم در یک شبکه اجتماعی، بلکه از طریق پرتال اختصاصی. او در توییتر صفحه شخصی دارد که در این نشانی اینترنتی در دسترس است.

ووزنیاک، نابغه دنیای رایانه های شخصی درباره اش کم تر شنیده ایم و خوانده ایم. در باشگاه کارآفرینی دیجیتالی روزیاتو درباره این مرد و فعالیت هایش بیش تر خواهیم گرفت.

[ منابع: سایت شخصی استیو ووزنیاک، ایسنا، ایرنا، گاردین ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود