آیا کیسه های هوا می توانند سلامتی ما را تهدید کنند؟

آیا کیسه های هوا می توانند سلامتی ما را تهدید کنند؟

ایده اصلی ساخت کیسه های هوا، هدفی خوب و متعالی دارد. آن ها بدین منظور طراحی شده اند که افراد به جای برخورد با شیشه و داشبورد ماشین در هنگام تصادف، با سطحی نرم مواجه شوند تا بدین شکل خطر مرگ و آسیب دیدگی کاهش یابد. از سال ۱۹۹۸ میلادی، کیسه های هوا برای راننده و شاگرد در تمامی خودروها و کامیون های ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته اند. آن ها در طول این مدت توانسته اند ۲۵ هزار بار جان افراد را نجات دهند که همین امر، کیسه های هوا را به یکی از تجهیزات اصلی برای افزایش ایمنی سرنشینان تبدیل کرده است.

امروزه ماشین هایی وجود دارند که بیش از ۱۰ عدد ایربگ برای آن ها در نظر گرفته شده است. برخی تولید کنندگان نیز توانسته اند آن ها را در سامانه کمربندهای ایمنی جاسازی کنند. با این حال، سوال اصلی اینجاست که آیا کیسه های هوا باعث نجات سرنشینان می شوند و یا این که آن ها را به کام مرگ می فرستند؟

افرادی که چنین فرایندی را تجربه کرده اند، باز شدن ایربگ ها را عملی بسیار سخت می دانند. کیسه های هوا وظیفه دارند بلافاصله جلوی فرد قرار گرفته و از برخورد وی با جسمی سخت تر جلوگیری نمایند. کیسه هوای راننده معمولا در ۲۰ الی ۳۰ میلی ثانیه عمل می کند و با سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت باز می شود. فناوری به کار رفته برای گسترش آن ها، مشابه با تکنولوژی مورد استفاده در برخی تقویت کننده های موشک است.

ایربگ ها نیروی بسیار زیادی تولید می کنند، بنابراین احتمال آن وجود دارد که بتوانند به افراد آسیب وارد کنند. قرار گرفتن در فاصله نزدیک به آن ها می تواند آسیب دیدگی ایجاد نماید و به سوختگی منجر گردد. عدم استفاده از کمربند ایمنی و یا قرار داشتن حیوانات خانگی، بطری شیشه ای و تلفن هوشمند میان شما و کیسه هوا می تواند بسیار خطرناک باشد.

کودکان و نوجوانان با توجه به ضعف بدنی و عدم توانایی در تحمل نیروی ایجاد شده، بیشتر در معرض خطرات ناشی از باز شدن ایربگ ها قرار دارند. به علاوه، صندلی های مخصوص کودکان برای استفاده همزمان با کیسه های هوا طراحی نشده اند. نوع نشستن و موقعیت قرارگیری بچه ها نیز می تواند سلامتی آن ها را به خطر اندازد. به عنوان مثال، صندلی های کودکی که رو به عقب هستند، هیچ گاه نباید در صندلی جلوی ماشین مورد استفاده قرار بگیرند. چنین کاری خطرات بسیار زیاد و آسیب های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

بدون شک ایربگ ها می توانند جان افراد بسیار زیادی (به خصوص بزرگسالان) را نجات دهند. اگر در مواقعی مجبور شدید صندلی کودک را در قسمت جلوی ماشین قرار دهید، می توانید به راحتی کیسه هوای سرنشین جلو را غیر فعال کنید. نحوه انجام این کار در دفترچه راهنمای ماشین درج شده است. در موقعیت های اضطراری می توان به یک تعمیرکار مراجعه نمود و خاموش کردن کیسه های هوا را بر عهده آن گذاشت. اگر در رابطه با ایربگ های جانبی نگران هستید، می توانید فرزند خود را میان صندلی ها بنشانید.

منبع: howstuffworks
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود