۲۰ حقیقت جالب در مورد پائیز [قسمت اول]

پائیز، فصل تغییر

۲۰ حقیقت جالب در مورد پائیز [قسمت اول]

آمدن پائیز را می توان از خنک شدن هوا، وزیدن باد، ریختن برگ ها و تغییر رنگ آنها احساس کرد. این فصل خوش آب و رنگ نه تنها در شرایط جوی تغییر ایجاد می کند، بلکه تحولات جالبی نیز در پی دارد که هر سال و به طور منظم تکرار می شوند. از جمله مثلا می توان به این مورد اشاره کرد که کودکان متولد این فصل باهوش تر بوده و عمر طولانی تری نیز دارند.

برای آگاهی از دیگر تغییرات عجیب دنیا در فصل پائیز با روزیاتو همراه باشید.

سنجاب ها باهوش تر می شوند

1-w900

سنجاب ها و موش های خاکستری در طول فصل پائیز به ذخیره غذایی برای زمستان می پردازند. در همین راستا و در نتیجه فعالیت های آن مشخص شده که سنجاب های خاکستری در طول این سه ماه، حدود ۱۵ درصد به حجم هیپوکاموس مغزشان که مرکز حافظه و احساسات محسوب می گردد، افزوده می شود.

کودکان متولد پائیز دانش آموزان بهتری هستند

2-w900

از اینکه سنجاب یا موش نیستید خیلی ناراحت نباشید زیرا کودکانی که در فاصله ماه های مهر تا آذر به دنیا می آیند نیز از هوش بالایی برخوردار هستند و در نتیجه تحقیقات متعدد مشخص شده محصلان بهتری نیز هستند.

کودکان متولد پائیز عمر طولانی تری دارند

3-w900

در نتیجه تحقیقات صورت گرفته روی ۱۵۰۰ نفر در دانشگاه شیکاگو، مشخص شد کودکانی که در فصل پائیز متولد می شوند تا یکصد سال عمر می کنند. یکی از دلایل آن این است که قرار گرفتن در معرض بیماری های فصلی به ویژه تابستان در روزهای نخست زندگی، تاثیر مستقیمی روی سلامت بدن دارد.

رنگدانه های برگ های پائیزی در تمام طول سال وجود دارند

5-w900

رنگدانه ها بسیار زیبای الوان قرمز، نارنجی و زرد برگ ها در تمام طول سال هستند اما به سطح نمی آیند. نور خورشید به تغذیه سلول های گیاهان که حاوی ماده شیمیایی کلروفیل است و موجب رنگ سبز آنها می شود، کمک می کند. وقتی که در پائیز نور خورشید کم می شود، کلروفیل ها در هم شکسته و باعث می شوند تا رنگدانه های زرد، قرمز و نارنجی که پنهان بوده اند، نمایان گردند.

افزایش دمای جهانی روی برگ درختان در پائیز تاثیر می گذارد

6-w900

تا می توانید از رنگ های این فصل لذت ببرید زیرا بر اساس مطالعات اخیر مشخص شده که افزایش گرمای زمین موجب می شود تا رنگ برگ ها نیز دیرتر تغییر کنند. به این مفهوم که پائیز دیرتر خودنمایی کرده و هر چه گرما بیشتر شود، برگ ها کمتر تغییر رنگ خواهند داد.

عشق و عاطفه نیز در پائیز بیشتر می شود

8-w900

در پائیز مردم احساسات لطیف تری داشته و بیشتر از دیگر ماه های سال به برقراری ارتباط با یکدیگر روی می آوردند. این امر نیز در نتیجه افزایش میزان احساسات، عاطفه و عشق آدم هاست. شاید جالب باشد بدانید که بر اساس آمار اعلام شده بسیاری از طلاق ها و جدائی ها در فصل تابستان صورت می پذیرند و برعکس، ازدواج ها و نامزدی ها در پائیز روی می دهند. شاید برای همین پائیز را فصل عشاق نامگذاری کرده اند.

جفتگیری حیوانات در پائیز افزایش می یابد

9-w900

حیوانات نیز در این فصل بیشتر از دیگر روزهای سال جفت گیری می کنند به طوری که در آزمایشات مشخص شده مثلا همسترها در پائیز ۱۷ مرتبه بیشتر از فصل های تابستان به این امر مبادرت می ورزند.

پروانه های شهریار در این فصل به مناطق گرمسیر مهاجرت می کنند

10-w900

پروانه شهریار که بال های بزرگی حدود ۱۰ سانتی متر دارند در فصل پائیز از آمریکا به سمت مکزیک مهاجرت می کنند. سرعت پرواز آنها نیز ۴۰ کیلومتر در ساعت است. آنها تنها حشراتی هستند که حدود ۴ هزار کیلومتر بال می زنند تا به یک مکان خوش آب و هواتر برسند.

منبع: rd
بدون نظر

ورود