۷ راهکار موثر برای بالا بردن سطح هوشیاری در هنگام رانندگی

چرت زدن بیش از 15 دقیقه ...

۷ راهکار موثر برای بالا بردن سطح هوشیاری در هنگام رانندگی

علت بسیاری از تصادفات جاده ای، خواب آلودگی رانندگان در حین رانندگی است. در زندگی مدرن با توجه به توسعه فرهنگ زندگی در حومه شهرهای بزرگ، رفت و آمدهای روزانه جاده ای افزایش چشمگیری پیدا کرده. افراد برای رسیدن به موقع به محل های کار خود ناگزیر به مسافرت های کوتاه و گاه بلند جاده ای آن هم در زمان های که ممکن است دید کافی روز را نداشته باشند، شوند. به همین دلیل با تمام احتیاط هایی که ممکن است هر فرد در حین رانندگی مورد توجه قرار دهد اما همواره دانستن نکاتی که بتواند سطح هوشیاری را افزایش دهد از اهمیت بالایی برخوردار است. با این کار نه تنها امنیت و آرامش خود آن فرد تضمین خواهد شد بلکه برای دیگران کاهش مخاطرات را  به همراه خواهد داشت.

در این نوشته، خانم ماریسا لابیبرتِ به بررسی۷ راهکار کاربردی برای بالابردن سطح هوشیاری رانندگان پیشنهاد داده که آنها را مرور می کنیم.

۱- گه گاهی توقف کنید

1

هر دو ساعت یک بار، به خودتان استراحتی بدهید، توقف کرده و کمی پاهایتان را دراز کنید. حتی اگر فرصت آن را ندارید که چند دقیقه ای چشم تان را روی هم بگذارید همین که در جای خود تکانی بخورید و موقعیت نشستن تان را تغییر دهید می تواند باعث بالا بردن سطح هوشیاری تان شود.

۲- به جای تنها سفر کردن، همسفری برگزینید

6

در مسافرت های نسبتا طولانی تر سعی کنید که برای خود همسفری برگزینید تا در مسافتی که طی می کنید با شما صحبت کند. این مکالمه سبب بالا رفتن سطح هوشیاری تان می شود و مهم تر اینکه می توانید جای خود را به او بدهید تا زمانی که شما اندکی استراحت می کنید او به جای تان رانندگی کند.

۳- با نوشیدن چای یا قهوه خستگی خود را رفع کنید

3

در مکان هایی مانند پمپ بنزین ها که عمدتا می شود چیزی برای نوشیدن پیدا کرد، با یک لیوان چای یا قهوه خستگی خود را برطرف کنید. در مطالعه ای که نتایج آن در مجله بی ام جِی چاپ گردید، رانندگان کامیون و ماشین های سنگینی که در مسیر نوشیدنی هایی چون چای یا قهوه که مقادیری کافئین در آنها وجود دارد مصرف می کنند در مقایسه با کسانی که این کار را نمی کنند تا ۶۳ درصد میزان تصادفات شان کاهش داشته است.

۴- در مقابل خواب آلودگی تان مقاومت بیش از اندازه نداشته باشید

4

اگر هر چقدر هم تلاش کرده اید که خود در طول رانندگی بیدار و هوشیار نگه دارید اما موفق به انجام این کار نشدید حتما ماشین خود را کنار بزنید و ۱۵ دقیقه هم که شده چرت بزنید. اما اگر بیش از ۲۰ دقیقه بخوابید نه تنها سر حال نمی شوید بلکه احساس خواب آلودگی بیشتری هم می کنید. این ۱۵ دقیقه توقف ارزش این را دارد چرا که به اصلاح رایج «کمی دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است».

۵- بعد از نیمه شب رانندگی نکنید

5

ساعت بیولوژیکی بدن بیشترین نیاز برای خواب را بین ساعت های ۱۲ شب تا ۶ صبح دارد. به همین دلیل است که اگر در چنین ساعت هایی رانندگی کنید حتی میزان نیاز بدن برای خوابیدن از حالت عادی آن افزایش هم پیدا می کند. تا آنجا که امکان دارد تلاش کنید که سفرهای خود را به گونه ای تنظیم کنید که با این ساعت ها برخوردی نداشته باشد.

۶- غذای سالم با حجم کم مصرف کنید

6

خوردن یک تکه شکلات اگرچه می تواند انرژی و نیروی شما را سریع افزایش دهد اما به همان اندازه هم زودتر گرسنه می شوید و احساس نیاز به خوردن چیز دیگری پیدا می کنید. اما زمانی که موادی با میزان پروتئین بالا مانند بادام مصرف کنید تا مدت ها شما را سر حال و سیر نگه می دارد.

۷- شیشه را پایین نگه دارید

8

زمانی که که شیشه اتومبیل را پایین می آورید باعث ورود هوای خنک به داخل ماشین می شوید و این کار در بالا بردن سطح هوشیاری شما بسیار موثر است. البته ممکن است بدن شما به این هم عادت کرده باشد اما در کنار توقف های کوتاهی که در میان راه انجام می دهید و در فواصل این توقف ها می تواند مفید واقع شود.

رعایت تمامی این کارها می تواند به شما کمک کند سفری با امنیت بیشتری را تجربه کنید.

منبع: rd
بدون نظر

ورود