گزارش جالب روزیاتو از مانکن های با حجاب نیویورک

نخستین FASHION SHOW با حجاب دنیا

گزارش جالب روزیاتو از مانکن های با حجاب نیویورک

صنعت مد و لباس دنیا، امروزه به مدد شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، روزگار داغی را پشت سر می گذارد و فعالیت فشن بلاگرها نیز که در اطلاع رسانی دنیای مد و لباس در فضای مجازی نقش فعالی را در چند سال اخیر ایفا کردند، تنور آن را شعله ور تر می کنند.

در ایران نیز دنیای مد و لباس بسیار پر مخاطب بوده و مرز هایش به رد کارپت ها نیز کشیده شده است.

مد و لباس، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی میلیاردها شهروند سراسر دنیاست و در سبک زندگی همه انسان ها،‌ به نوعی جایگاه خاص خود را دارد. دنیای مد و لباس، صنعتی فعال بوده و هم چون صنعت تبلیغات و سینما، دنیایی میان رشته ای از فعالیت ها و تخصص های گوناگون به شمار می رود.

فضای میان رشته ای (interdisciplinary) که در عرصه مد و لباس شاهد هستیم، خیلی از تخصص ها را وارد بازی کرده و دنیای استیج ها را با هنرنمایی فعالانی همراه کرده که شاید در عرصه مد و لباس، دستی بر آتش نداشته، اما در داغ شدن فضا،‌ کمک می کنند.

فعالان تبلیغات، شبکه های اجتماعی، فناوران اطلاعات و ارتباطات و متخصصان روان شناسی و جامعه شناسی و ده ها تخصص غیر مرتبط با دنیای مد و لباس، امروزه مغزهای  متفکر مزون های معروف مد و لباس پاریس، میلان، نیویورک و لندن هستند که جدیدترین محصولاتشان را در برندهای معروف میانی و گران دنیای فشن مشاهده می کنیم.

یکی از برنامه های عمومی متداول و منظم در عرصه دنیای مد و لباس که در واقع جام جهانی این عرصه رنگارنگ جذاب به شمار می رود، برگزاری فشن ویک یا همان هفته های مد در سراسر جهان است.

برخی از کمپانی های بزرگ در عرصه صنعت مانند مرسدس بنز آلمان، از قابلیت های اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده دنیای مد و لباس استفاده کرده و با راه اندازی هفته های مد، مخاطبان بسیاری را با محصولات خود همراه می کنند. برای کسب اطلاعات بیش تر درباره فشن ویک مرسدس بنز آلمان به این نشانی مراجعه کنید.

هفته های مد از پایتخت های مد و لباس دنیا که پاریس و میلان و نیویورک و بعضا استکلهم بود در اوایل قرن بیستم میلادی آغاز شد و با توسعه فناوری و اطلاع رسانی در قرن بیستم، فراگیر شد. به گونه ای که اکنون هفته های مد تا سیدنی و مسکو و برازیلیلا و توکیو نیز رفته و مخاطبانی جهانی دارد.

نخستین هفته مد نیویورک در سال ۱۹۴۳ میلادی به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم و این که بسیاری از طراحان، امکان حضور در پاریس را پیدا نکرده اند، در  پایتخت اقتصادی آمریکا برگزار شد. از آن زمان به بعد، نیویورک، به واسطه جذابیت های بصری، معماری، شهری، هنری و حضور سلبریتی های هالیوودی، توانست یکی از پایتخت های نوظهور دنیای مد و لباس شود.

در هفته مد نیویورک که معمولا در ماه شهریور برگزار می شود، امسال برای نخستین بار در تاریخ هفته های مد جهان، فشن شو با حضور مانکن های با حجاب برگزار گردید که بازتاب گسترده ای  در رسانه های جهان و در میان عاشقان مد و لباس در کشور های گوناگون داشت.

f1

هفته مد امسال در که در ماه سپتامبر هم چون روال سال های پیش برگزار شد، بازتاب های بسیاری در رسانه ها به خصوص رسانه های آمریکایی از جمله خبرگزاری سی ان ان داشت.

f3

برگزاری نخستین هفته مد با مانکن های با حجاب نشان داد که برگزار کننده گان این عرصه، به دنبال بازار خاص در بخش های مختلف جهان هستند که محصولات عرضه شده در هفته های مد تا کنون، پاسخ گوی نیاز های آنان نبوده است. برای کسب اطلاعات درباره هفته مد نیویورک به سایت رسمی آن به این نشانی مراجعه کنید.

شرکت های بسیاری در دنیا، اسپانسر هفته های مد به خصوص هفته مد نیویورک هستند که برند آن ها را در تصویر زیر ملاحظه می کنید.

f2

خانم آنیسا حسیبوان (Annisa Haibuan)، از طراحان معروف اندونزی، دنیای مد و لباس را در سپتامبر ۲۰۱۶، تاریخ ساز کرد و برای نخستین بار در طول هفته های مد آمریکا، مانکن هایی با طرح های لباس پوشیده و باحجاب را روی استیج فرستاد و نخستین کت واک های (cat walk)‌ با حجاب در هفته مد برگزار شد.

طراحی لباس با حجاب توسط این طراح مسلمان، تلاش مزون های معروف دنیا به توجه به عرصه مد برای صد ها میلیون بانوی مسلمان را نشان می دهد که بازاری پر پتانسیل را فرا روی آنان در دنیای امروزی قرار می دهد. دنیای که حتی صنعت گردشگری و بانکداری آن، علاقمندی های زیادی به گردشگری حلال و بانکداری اسلامی  نشان داده است.

f6

آقای Lori Riviera سخنگوی هفته مد نیویورک به CNN گفت که شرکت کننده گان در هفته مد امسال، به شدت این طراح اندونزیایی را تشویق کردند و استقبال مخاطبان از کارهایش فوق العاده بود که این موضوع، گریه های آنیسا را به دنبال داشت.

این طراح خلاق مسلمان نیز در گفت و گو با سی ان ان، از این که طرح هایش با استقبال جهانی همراه شد، ابزار شگفتی کرد و اظهار داشت که از بازتاب های جهانی، متعجب و هیجان زده شده است.

او پیش تر در مارچ ۲۰۱۵ ، طرح هایش را در لندن و سپس در پاریس عرضه کرده بود که هفته مد نیویورک، سومین تجربه وی بود که با استقبال بین المللی همراه گردید.

این طراح اندونزیایی، نام خیلی آشنایی نیست اما امسال با این حرکت، مخاطبان زیادی را شیفته خود کرد. این افتخار بزرگی برای یک طراح مسلمان بود که برای اولین بار نصیب یکی از طراحان بزرگ ترین کشور اسلامی شد. بانوان مسلمان نمی توانند از طرح های بازی که توسط طراحان در نمایشگاه ها عرضه می شوند، استفاده کنند و همین عامل سبب از دست رفتن تقاضای میلیون ها مشتری مسلمان از دست طراحان مدو لباس می شود.

f4
(تصویری از پشت صحنه آماده شدن یکی از مانکن های آنیسا در هفته مد نیویورک)

این طراح جوان اندونزیایی نشان داد که می توان بین مد و حجاب، آشتی برقرار کرد. طرح های آنیسا، از الگو های سنتی کشورش الهام گرفته بود و تلفیق سنت و مدرنیسم را در طرح های او می توان مشاهده نمود. جایی که طرح های رنگارنگ و لباس ها با پارچه های ساتن و مخمل طرح دار، آن هم به صورت پوشیده، حتی سخت سلیقه ها را نیز می تواند با خود همراه کند.

آنیسا کیست؟

f5

سایت این طراح جوان مسلمان اندونزیایی را در این نشانی دنبال کنید. این طراح مد سی ساله، همه طرح های خود را به صورت کامل با روسری که تا روی ابروهای مانکن ها را پوشانده بود، ارائه کرد. وی از کیموتو و تونیک، در طراحی لباس های با حجاب خود در نمایشگاه امسال استفاده نمود.

f7
(کت واک مانکن های با حجاب در هفته مد نیویورک)

آنیسا جسیبوان، در ۳۰ جولای ۱۹۸۶ میلادی در جاکارتا متولد شد. وی  همسر آندیکا سوراچمان، کارآفرین  و موسس First Travel در این کشور است. علاقمندی او به دنیای مد و لباس از زمانی آغاز شد که وی به همراه همسرش، نخستین بوتیک مد را در محله ای که زندگی می کردند افتتاح نمودند.

f13
(آنیسا در لباس های سنتی با حجاب اندونزی در ۳ قاب زیبا)

او، لباس های زیادی را طراحی کرد و زمانی که به لندن رفته بود، یکی از مدیران برگزار کننده مراسم مد و لباس، از وی خواست تا لباس های سنتی طراحی شده خود را در نمایشگاهش به نمایش بگذارد. در مارچ ۲۰۱۵، نخستین شو لباس آنیسا در پایتخت انگلیس برگزار شد. این کار، انگیزه آنیسا را برای فعالیت حرفه ای در عرصه مد با حجاب ، افزایش داد.

تصویر زیر، تصویر فریزر هریسون را نشان می دهد که یکی از طرح های با حجاب انیسا را در هفته مد نیویورک ۲۰۱۶ میلادی بر تن کرد. این لباس، الهامی از لباس های محلی زنان جاکارتا اندونزی بوده و با سنگ های قیمتی ظریف کاری شده است. نوع کیفیت پارچه و سبک دوخت آن و آراستگی پوششی که برای بانوان مسلمان به همراه دارد، می تواند این مدل را در سال ۲۰۱۷ میلادی به مزون های معروف جهان معرفی کند.

f8

در تصویر زیر، کت واک فریزر هریسون در کنار دیگر مانکن های با حجاب با طرح های آنیسا را می توان مشاهده کرد.

f9

تنوع رنگ بندی و ظریف کاری هایی که در طرح های آنیسا در هفته مد امسال به کار رفت، نشان می دهد که او در طرح های خلاقانه امسالش، به سلیقه های طیف های مختلفی از زنان مسلمان در سراسر جهان توجه کرده است.

f10

درطرح زیر که تلفیقی از طیف های مختلف رنگ آبی است، آنیسا تلاش کرده تا جواهرات سنتی که زنان اندونزیی استفاده می کنند را با طرحی خاص از لباس  های پوشیده به نمایش در آورد.

f11

تلفیق جواهرات سنتی خطه شرق آسیا با لباس های پوشیده رنگارنگ جذاب که در  تصویر زیر نیز مشاهده می شود، یکی از عوامل تاثیرگذاری طرح های این جوان نوآور دنیای مد و لباس جهان است.

f12

برای آگاهی از جدید ترین کارهای آنیسا به صفحه شخصی وی در اینستاگرام مراجعه کنید. او را در این لینک دنبال نمایید که مجموعه ای از طرح ها و سبک زندگی دیجیتالی این طراح جوان مسلمان را به تصویر کشیده است. وی تا کنون بیش از ۲۴۰۰ پست منتشر کرده و بیش از ۱۱۶ هزار فالور دارد.

f14
(تصویر صفحه اینستاگرام آنیسا)

وی اخیرا به همراه همسرش به جزایر بالی اندونزی رفته و با استایل خاصی، برای هزاران هوادارش در سراسر جهان، تصویری را منتشر کرده است که در زیر مشاهده می کنید.

f15

اخیرا، وی با همراهی همسرش، گالری لباس های اندونزی را در شهر نیویورک افتتاح کرده و گویا مخاطبان بسیاری هم در این شهر ۳۰ میلیونی چند ملیتی، برای طرح های جذاب و جالب و سنتی آنیسا پیدا شده است.

f16
(تصویر آنیسا در نخستین گالری لباس های اندونزیایی در نیویورک)

اگر می خواهید طرح هایی که آنیسا در این گالری معروف لباس عرضه کرده را ببینید، توصیه می کنیم به این هشتگ مراجعه کنید.

f17

بررسی تصاویری که در  اینستاگرام آنیسا منتشر شده نشان می دهد که او از دنیای فشن بلاگر ها الهام گرفته و تلاش دارد تا با ارائه طرح های با حجاب و معرفی آن ها در دنیای اینستاگرام باز ها، بستری برای بازار لباس های با حجاب رنگارنگ جذاب با الگوهای شرقی ایجاد کند.

ماموریتی که به نظر می رسد با دفتر نیویورک و موفقیت او در هفته مد امسال، دور از دسترس نباشد.

چند توصیه

۱- طراحان خلاق مد و لباس ایرانی از فضای اینستاگرام برای نمایش بیش تر طرح های خود در سطح جهانی استفاده کنند و از تجارب طراحان مسلمان استفاده کنند.

۲- موفقیت آنیسا نشان داد که می توان لباس های پوشیده و جذاب با الگوهای شرقی را وارد دنیای مد و لباس دنیا کرد.

۳- وزارت ارشاد با همکاری فعالان مد و لباس و همیاری رایزن های فرهنگی ایران در خارج از کشور، نمایشگاه مد و لباس ایرانی را در کشورهای هدف برگزار کنند.

درباره دنیای مد و لباس در صفحه هنری روزیاتو در روز های آینده مطالب جالبی از عرصه مد ۲۰۱۶ ارائه خواهیم کرد.

نظر خود را درباره امکان جهانی شدن این طرح ها ارائه کنید.

آیا طراحان ایرانی نیز  می توانند با الگو هایی از لباس اقوام ایرانی، به موفقیت هایی مانند این طراح مسلمان اندونزیایی دست یابند؟

[ منابع: گزارش CNN، اینستاگرام آنیسا، سایت آنیسا ]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • حسین مهر ۲۴, ۱۳۹۵

    ساده بودن لباس یکی از مقوله های حجاب هستش
    بعضی هاش پوشیده است ولی کلی جینگیل بینگیل داره

  • آشتیانی بهمن ۳۰, ۱۴۰۰

    حجاب با چاشنی مصرف گرایی…
    اسلام در چنگال سرمایه داری؟!

  • بیتا اسفند ۴, ۱۴۰۰

    وای خدا کلی ایده از مانتوهای ایرانی گرفته مخصوصا مدلای ابایی خفاشی و…. اما در کل من طرفدار لباسای گل و منجوق و منگوله دار بقول امروزیا اکسسوری نیستم نمی دونم زنهای مسلمون امریکا یا اندونزی یا مابقی مسلمونا چی می پوشن چادرو ترجیح می دم