۱۳ راهکار برای پیشبرد بهتر مکالمات کوتاه

داشتن اطلاعات بیشتر، روحیه یادگیری و ...

۱۳ راهکار برای پیشبرد بهتر مکالمات کوتاه

یکی از راه هایی که می توان با دیگران ارتباط برقرار کرد از طریق مکالمه با آنهاست. روزانه به افرادی برخورد می کنیم که حتی ممکن است در طول زندگی مان دیگر با آنها مواجه نشویم اما خواسته یا ناخواسته باید با آنها روابطی را برقرار کنیم. برخی از ما در ایجاد چنین ارتباطاتی دچار مشکل هستیم. اما اگر بدانیم که این مکالمات، حال روحی مان را بهتر و مار ا خوشحال تر می کند، آن وقت ممکن است در پیشبرد آنها به سمت مسیر بهتر تلاش بیشتری کنیم.

در این نوشته به بررسی نظرات کاربرانی می پردازیم که از تجربیات روزمره خود در برقراری ارتباطات کلامی صحبت می کنند که در ۱۳ مورد با بیان مثال های ملموس بیان شده اند.

همچنین بد نیست به این موضوع هم اشاره ای داشته باشیم که در مقاله اخیر مجله « وایِرد»، کریستین بِرمَن و دَن ارایلی، اقتصاددان رفتارشناس، تجربه های خود از میزبانی در یک مهمانی شبانه را در این جمله خلاصه کردند: “مکالمه کوتاه ایده چندان خوبی در روند یک مکالمه موفق به نظر نمی رسد..”

7

چه برای شما ایده خوبی به نظر برسد و چه دیدگاه هراس آوری باشد، بیشتر کسانی که مناسبت های مهم را سازماندهی می کنند، از مکالمه های کوتاه خودداری می کنند.

برای اینکه بتوانید در ارتباطاتی این چنینی موفق تر باشید می توانید از راهکارهایی که در این نوشته در اختیارتان قرار خواهد گرفت، استفاده کنید. این راهکارها از قرار ذیل هستند:

۱- به صحبت های طرف مقابل علاقه نشان دهید
بیشتر افراد بر این باور هستند، بهترین راه برای برقراری ارتباط کلامی با دیگران زمانی حاصل می شود که طرف مقابل به آن صحبت ها علاقه نشان دهد.

یکی از کاربران در نظرسنجی ها به این موضوع اشاره کرده که زمانی که به صحبت های طرف مقابل علاقه نشان نمی دهیم، در حال فرار کردن از آن مکالمه هستیم.

برخی دیگر از کاربران بر این باور هستند که انسان ها ذاتا دوست دارند که در مورد خودشان صحبت کنند، پس بهتر است به آنها این فرصت را بدهیم که آنچه دوست دارند در مورد خودشان بگویند را بیان کنند.

۲- از پرسیدن سئوال هایی با پاسخ های بله و خیر بپرهیزید

به جای آنکه سئوالاتی مانند اینکه آیا تو با خانواده ات زندگی می کنی؟ که جواب آن بله یا خیر است، می توانید سئوال هایی بپرسید که فرد مقابل بتواند راجع به آن توضیحات بیشتری به شما بدهد.

۳- اجازه دهید که از کسی که با او صحبت می کنید، چیزی یاد بگیرید

اینکه در یک مکالمه فقط یک طرف صحبت کند، چندان جالب به نظر نمی رسد بنابراین به جای آنکه متکلم وحده باشید، گاهی در مورد چیزی که از ان اطلاع ندارید یا دانسته های شما در آن مورد کم است، از طرف مقابل بخواهید در مورد آن موضوع توضیحات بیشتری دهد. این برخورد شما باعث می شود که وی چند دقیقه ای بیشتر صحبت کند.

2
۴- روزنامه بخوانید و در جریان خبرهای روز باشید

در روزگاری که شبکه های اجتماعی در دست به دست شدن اخبار نقش پررنگی را ایفا می کنند، آگاه بودن از خبرهای روز ارزشمند است. بنابراین بد نیست که گاهی مروری به خبرها یا روزنامه ها، حتی آنهایی که علاقه چندانی هم به دانستن آنها ندارید، داشته باشید.

این کار باعث می شود، زمانی که دیگر موضوعی برای صحبت کردن وجود ندارد، به طرف مقابل بگویید که آیا شنیده ای که …. ؟ به این ترتیب در مکالمه بدون کلام و ساکن نمی مانید.

۵- با هم داستان های مرتبطی رد و بدل کنید

زمانی که طرف مقابل مکالمه تان، در مورد موضوعی صحبت می کند، بد نیست که جریانی یا حکایتی در آن ارتباط برای گفتن داشته باشید. به عنوان مثال اگر وی در مورد زندگی در خارج از شهر یا کشور صحبت کرد شما هم در همین موارد چیزهایی را بیان کنید یا از تجارب و خاطرات خود بگویید.

۶- از تکنیک سئوال های رایج استفاده کنید

فردی به نام رابرت اَدِم برای ادامه راحت تر یک مکالمه، تکنیک هایی مبنی بر پرسیدن سئوالات رایج را معرفی می کند که به شرح زیر هستند:

خانواده: سئوال هایی این چنینی بپرسید؛ آیا بچه داری؟ اصالتا اهل کجا هستی؟ چند سال است که این دور و برها زندگی می کنی؟ و …

شغل: برای گذراندن زندگی ات چه کاری انجام می دهی؟ کاری که انجام می دهی، چگونه است؟ و …

تفریح: تفریحت چیست؟ آیا تا به حال به سیرک رفته ای؟ و …

پول: آیا قیمت بنزین که قرار بود افزایش پیدا کند، زیاد شد؟ آیا از میان دوستانت اخیرا کسی شغل خود را از دست داده است؟ و …

۷- در مکالمات خود صادق باشید
مثلا اگر دوست ندارید که فرد مقابل از جملات کوتاهی مثل بله یا خیر استفاده کند، راستش را به او بگویید که شما اصلا به مکالمات کوتاه علاقه ندارید.

برخی هم براین باورند که اگر سئوالاتی بپرسید که برای آنها جواب های بلند لازم است، خود بخود مکالمه های کوتاه از بین می رود. مثلا بپرسید که آیا از این سبک زندگی که در حال حاضر پی گرفته ای راضی هستی؟ و سپس علتش را جویا شوید. آن وقت طرف مقابل فرصت صحبت کردن بیشتری پیدا می کند.

3

۸- از مکالمات خوب دیگران استفاده کرده و بخشی از آنها را در صحبت های خودتان به کار ببرید 

به عنوان مثال به صحبت های کمدین ها، مهمانان برنامه های تلویزیونی و یا افراد شناخته شده توجه و گوش دهید. خوب به سئوالاتی که از آنها پرسیده می شود گوش کنید. به زمان توقف های کلامی آنها توجه کنید و ببینید که چگونه یک سکوت ناگهانی در میان مکالمه ها شکسته می شود و با سئوال و جواب دیگری ادامه پیدا می کند.

۹- به بالابردن اعتماد به نفس طرف مقابل مکالمه تان کمک کنید

برخی بر این باورند که این کار نوعی چاپلوسی به شمار می رود. اما گروهی هم اعتقاد دارند که این کار خوبی است که طرف مقابل مکالمه تان را تشویق کنید تا احساس بهتری نسبت به خودش داشته باشد.

۱۰- این تکنیک ها را در برخورد کلامی با هر کسی که با او مواجه می شوید به کار گیرید

به افراد به یک اندازه ارزش و اهمیت بدهید. کسی که نگهبان یک مجموعه یا ساختمان است و یا مسافری که زمانی کوتاه در داخل مترو کنار شما قرار می گیرد و تمامی افرادی که در زندگی روزمره تان با آنها برخورد می کنید می توانند برای شما تقویت مکالمه کلامی باشند.

۱۱- اندکی هم از برنامه ها و کارهای شخصی تان بگویید

به عنوان مثال می توانید در مورد چیزهای مشترکی که میان شما و آن فرد مقابل وجود دارد صحبت های کمی خصوصی تر هم کنید. از رفتن به فلان رستوران و امتحان کردن فلان غذا یا نوشیدنی برای او بگویید و یا از مسافرت اخیری که با همسرتان رفته اید صحبت کنید.

۱۲- سئوالی بهتر از اینکه چه کاره هستی از او بپرسید

یکی از کاربران به این موضوع اشاره می کند که به جای چنین سئوال کلیشه ای می توان از افراد پرسید که چگونه در طول روز سر خودت را گرم می کنی؟ این نوع سئوال پرسیدن، می تواند احساس بهتری را به فرد مقابل در مورد کارش بدهد.

۱۳- این را هم بدانید که طرف های مکالمه هم احساساتی مشابه شما را تجربه می کنند
تنها شما نیستید که ممکن است در مکالمه ای احساس خجالت کنید. دیگران هم می توانند چنین احساسی را داشته باشند. مثلا آنها هم ممکن است اعتماد به نفس لازم برای ورود به یک مکالمه را نداشته باشند. پس این طور نیست که تنها شما هستید که ممکن است در یک ارتباط کلامی با مشکل مواجه باشید. چه بسا افرادی هستند که به ظاهر اعتماد به نفس بالایی دارند اما در عمل این گونه نیستند.

منبع: thisisinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود