لوکیشن های واقعی که الهام بخشِ فیلم های والت دیزنی بودند

چرا والت دیزی، والت دیزنی شد

لوکیشن های واقعی که الهام بخشِ فیلم های والت دیزنی بودند

در سال ۱۹۹۱ اتفاق نادری در تاریخ جوایز آکادمی روی داد. موزیکالِ رمنس استودیوی والت دیزنی، یعنی «دیو و دلبر» برای بهترین تصویر نامزد شد. پیش از آن هیچ انیمیشنی موفق به دریافت چنین افتخاری نشده بود. پس از آن نیز «آپ» در سال ۲۰۱۰ و «توی اِستوری ۳» در سال ۲۰۱۱ به چنین توفیق تاریخی ای دست یافتند.

دلربایی های فیلم های دیزنی غیرقابل انکار است. فلیم های این کمپانی، روایاتی از قهرمانان مرد و زن، جنگجویان و دیوها، قلعه ها و مادرخوانده های شاه و پریایی و بسیاری از حماسه های موزیکال است. تمامی این عوامل در قالب تصاویر متحرک به گونه ای به تصویر در می آیند که گویی از دل رویا بر خاسته اند. زمانی که پای انتخاب مکان های طبیعی برای صحنه های باشکوه این فیلم ها فرا می رسد، از شهرهایی زیبا، هتل های باشکوه تا مناظر خیره کننده، والت دیزنی به انیماتورهای خود اعتماد کرده و انتخاب چنین صحنه های تعیین کننده در طول انیمیشن هایش را به آنها می سپارد تا آن را به حیرت انگیزترین طرز ممکن به بیننده نشان دهد.

مسلم است که بسیاری از فیلم های دیزنی، مستقیما از چنین مکان هایی گرفته شده و هر کدام از ما و در هر سنی، خاطراتی از تصاویر عاشقانه این انیمیشن ها را در ذهن داریم.

در این نوشته بر آنیم که علاقمندان دیزنی را در سفری کوتاه تصویری با خود همراه کنیم و در آن ۱۲ مکان واقعی که الهام بخش برخی از انیمیشن های دیزنی بوده را با هم مرور کنیم.

سیندرالا در آلمان 

1

قلعه سیندرالا، در سال ۱۹۵۰ میلادی به سبک خاص خود شکل گرفت و  بعدها به عنوان نمادی از قلمروی معجزه آسای والت دیزنی در آمد. همان مکان معروفی که با نمای سفید رنگ و محسور کننده خود، با آن برجک های آبی رنگ زیبا، امضای خاص خود را یافت که ترکیبی از سبک های معماری اروپایی را نیز در بردارد. قلعه سیندرالا بیشترین شباهت را به باروهای قلعه نویشوان اشتاین در باواریای آلمان دارد. (که به طور اتفاقی در انیمیشن «زیبای خفته» هم به کار گرفته شد) همچنین از قلعه های دوره های رنسانس همچون دره لویر فرانسه هم الهاماتی گرفته است.

دیو و دلبر در فرانسه 

2

با دارا بودن اسامی کاراکترهایی چون، بل، لومیر و گَستون، تعجبی وجود نخواهد داشت اگر بگوییم که «دیو و دلبر» در قلب فرانسه اتفاق افتاده باشد. خانه روستایی بِل از منطقه ای در شمال شرقی خصوصا ناحیه ای به نام آلساک، و «شهرهای کوچک زیبای آن» الهام گرفته. در این مکان، خیابان ها سنگفرش و متشکل از خانه های رنگارنگی در مسیر رودخانه راین هستند. مدل قلعه دیو معروف این فیلم از Château de Chambord، برگرفته شده که خانه ای مخصوص شکار خانواده های سلطننتی فرانسه در قرن ۱۶ ام میلادی در Loir-et-Cher است و سمبلی از دوران معماری رنسانس فرانسه محسوب می شود. همانند فیلم، می توان ۴۲۶ اتاق، ۲۸۲ دودکش و ۷۷ راه پله را در این مکان ملاحظه کرد که سفر به این ناحیه را برای هر بیننده ای پر رمز و راز می سازد.

پینوکیو در تاسکونیِ ایتالیا 

3

داستان پنوکیو نخستین بار در سال ۱۸۸۱ توسط نویسنده کتاب های کودکان، کارلو لورِنزینی معروف به کارلو «کُلودی» نوشته شد. وی خود در روستایی در دره کُلودی در منطقه ای روستایی در تاسکونی ایتالیا بزرگ شده بود که همین مکان را هم، در داستان اصلی این کتاب در نظر گرفت. امروزه پارک پینوکیو و باغ گارزونی، از زیباترین باغ های اروپا به شمار می آیند و از شهر فلورانس مرکز ایالت تاسکونی، می توان رهسپار این مکان شد.

پری دریایی کوچک  (The Little Mermaid) در سوئیس 

4

قلعه ساحلی پرنس اریک در انیمیشن «پری دریایی کوچک» برگرفته از دژی به نام «شیلون» در سوئیس است که در راستای شهر «ژنوا لیک» قرار دارد. تصویر دیوارهای سنگی این قلعه در آب های اطراف منعکس می شود. طاق های این قلعه در سال ۱۸۱۶ و در قطعه ۳۹۲ شعرحماسی «لورد بایرون»، پرآوازه ترین شاعر رمانتیک، به نام «زندانی شیلون» جاودانه شد. پس از سال ها هنوز هم بازدیدکنندگان این ناحیه نام لورد بایرن را بر روی یکی از دیوارهای این قلعه شاهدند.

شجاع (Brave) در اسکاتلند

5

جهان خلق شده در انیمیشن «شجاع» بی شک سرسبزی های بکر را در کشور اسکاتلند به تصویر می کشد. قلعه خانواده DunBroch جلوه های تصویری خود را از دژهای دیگری در اسکاتلند گرفته. این دژها عبارتند از؛ Urquhar، روی دریاچه Loch Ness، Dunnottar که به صورت بنایی متزلزل بر روی تپه ای ساحلی قرار گرفته و Eilean Donan، که یک بنای قرن ۱۳ امی است که از سمتی به سوی یک دریاچه و از سمت دیگر به سرزمین های مدوری که بر روی بلندی قرار دارند منتهی می شود و مجموعه سنگ های ستونی شکل و مدور در کنار هم قرار گرفته که «سنگ های کالانیش»، نامیده می شوند. این بنای بسیار کهن در جزیره لوئیس قرار دارد و قدمت آن به دوران نوسنگی باز می گردند.

گیسوکمند (Tangled) در فرانسه 

6

جزیره مونت سنت مایکل، در نورمندی فرانسه، از جمله نخستین مکان های بود که انیماتورهای والت دیزنی پیش از آنکه به جزیره کرونا  که لوکیشن فیلم «گیسوکمند» بود دست پیدا کنند، به مطالعه آن پرداختند. بلندترین باروی قلعه کرونا، از Mont Saint Michel Abbey برگرفته شده. کارگردان این انیمیشن، یعنی لورنت دن می مون، برای ساخت سایر بخش های قلعه فیلم خود از دیگر دژها و قلعه های فرانسوی دوران رنسانس بهره برد.

 یخ زده (Frozen) در نروژ

7

یخ زده، عاشقانه ای است که در فضای سرد اسکاندیناویایی و در خانه قلعه ای شکل آنا و اِلسا، به نام قلعه «آروندل» که بیشترین ملیت گرایی قرن نوزدهمی را دراراست، رخ می دهد. مدل این شهر خود برگرفته از اقامتگاه های وایکینگ ها مانند Odda در سرزمین های fjord در غرب نروژ بود. برای قصر یخی اِلسا شاید بهترین مقایسه، هتل شیشه ای در کبک باشد.

راتاتویی یا موش سرآشپز (Ratatouille) در فرانسه 

8

استودیویی که در پس ساخت انیمیشن موش سرآشپز قرار داشت آشپزخانه اجاره شده توماس کِلِر، سرآشپز معروف آمریکایی در «ناپا وَلی» کالیفرنیا بود. از وی به عنوان یکی از مشاورین در ساخت این فیلم نیز بهره برده شد. آشپزخانه کاراکتر این فیلم یعنی آگوست گوستو هم، مدل برگرفته از آشپزخانه Yountville’s French Laundry، در رِمی فرانسه بود. بنابراین واضح است که فیلم در فرانسه ساخته شده بود.

پرنسس و قورباغه (Princess and the Frog) در نیواورلئان

9

اگرچه در پس ساخت این فیلم، قلعه معروفی همچون موارد دیگر وجود ندارد اما عمیقا برگرفته از تزئینات معماری سبک «آرت دِکو» در قلب نیواورلئان است.

مولان (Mulan) در پکن 

10

آیا می دانستید که قصر زیبای فیلم مولان از قصر منطقه ممنوع پکن برگرفته شده؟ «تصنیف مولان» نخستین بار در قرن شانزدهم میلادی نوشته شد. این تصنیف حکایت زنی به نام «هائو مولان» را روایت می کند که قصر پدرش را به مدت دوازده سال در طول دوران جنگ می گیرد و زمانی که جنگ پایان می یابد و به خانه بازمی گردد، جنسیتش آشکار می شود. این تصنیف معروف به The Ballad of Mulan شهرت دارد.

رالف خرابکار (Wreck-It Ralph) در نیویورک 

11

انیمیشن کامپیوتری رالف خرابکار را استودیو دیزنی در سال ۲۰۱۲ میلادی ساخته. شاید تصور شود که این بازی فانتزی در هر گذرگاه طاق مانندی قابل روی دادن است، اما بد نیست بدانید که یکی از صحنه های اصلی آن از دنیای واقعی ملهم شده؛ درست جائی که شخصیت های داستان، زمان های خارج از دنیای دیجیتال خود را در آن سپری می کنند. این مکان جایی نیست جز ترمینال مرکزی بزرگ شهر نیویورک که تمامی صحنه های ازدحام جمعیت، سقف های طاقی و پنجره های بلند و قوسی از آنجا الهام گرفته شده است.

آپ (Up) در ونزوئلا

12

کارل فردریکسون، شخصیت این انیمیشن، پیرمردی است که با بادکنک های پرشده از هلیوم برای بالا بردن خود و خانه اش، به «آبشار بهشت» ماجراجویی می کند. از آنجا برای رسیدن به یکی از بلندترین آبشارهای جهان به نام «آبشار فرشته» تنها کمی طول می کشد، آبشاری که در منطقه جنگلی گویانا، واقع و با پروازی به کانایما، در ونزوئلا از طریق «سیوداد بولیوار» یا «پوترتو اورداز» به دنبال سفری با قایق که حدود ۴ ساعت طول می کشد قابل دسترسی است. برای رسیدن به سرچشمه این آبشار نیز حدود ۹۰ دقیقه باید پیاده روی کرد.

منبع: thisisinsider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود