خوب و کامل بخوابید و لاغر شوید

خوب و کامل بخوابید و لاغر شوید

خواب یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش وزن در بدن انسان محسوب می‌گردد و باوجوداینکه اهمیت این موضوع کاملا شناخته و ثابت‌شده است ولی از سوی بسیاری از مردم نادیده گرفته می‌شود. متاسفانه باید گفت که فعالیت‌های زیاد کاری و اجتماعی، روی زمان خوابیدن تاثیر منفی دارد و موجب کاهش میزان استراحت می‌گردند.

همیشه فکر می‌کنیم خوابیدن بی‌اهمیت‌ترین کاری است که انجام می‌دهیم چون هنگام خواب چیزی در ذهن ما ثبت نمی‌شود. بنابراین اگر قرار است کاری را دنبال کنیم، در اولین قدم از استراحت و خواب خود می‌کاهیم که این موضوع می‌تواند به‌سلامتی فرد در طولانی‌مدت آسیب جدی وارد کند.

اهمیت خواب و کاهش وزن

آیا می‌دانید هنگامی‌که خواب هستید، اعضای بدن شما نیز به استراحت می‌پردازند؟ هورمون‌های بدن ما که بخشی از وظایفشان کنترل وزن است و بدون استراحت کافی نمی‌توانند عملکرد خوب و مناسبی داشته باشند.

کم خوابیدن باعث می‌شود میزان کورتیزول در سطح بالایی باقی بماند و این مسئله به ذخیره بیش‌ازاندازه چربی در بدن منجر می‌گردد. حتی ورزش و کم کردن کالری نیز در رفع این اشکال موثر نیست و حتی بد نیست بدانید که این فعالیت‌ها هر دو به افزایش کورتیزول در بدن کمک می‌کنند.

برای کاهش وزن باید رژیم غذایی مناسب و استراحت کافی داشته باشید، آب زیاد بنوشید و دست‌کم بین ۷ تا ۸ ساعت در شبانه‌روز بخوابید. افرادی که از تغذیه ناکافی برخوردارند باید زمان استراحت خود را افزایش داده و دست‌کم ۱۰ ساعت در شب بخوابند.

بنابراین اگر تمایل دارید درباره کاهش وزن بیشتر بدانید، مطالب زیر را که نکات آموزنده‌ای در این زمینه دارد را از دست ندهید.

نکاتی برای بهتر خوابیدن

اگر نمی‌توانید راحت بخوابید، بهتر است قبل از رفتن به رختخواب دوش آب گرم بگیرید، چای بابونه و سنبل‌الطیب بنوشید که باعث آرامش شما می‌شوند. همچنین سعی کنید پیش از خوابیدن  بجای دیدن تلویزیون و استفاده از لپ‌تاپ، دست‌کم نیم ساعت کتاب مطالعه نمایید.

مطمئن باشید دمای اتاق برای خوابیدن خنک است و در صورت نیاز از پنکه استفاده کنید، زیرا دمای پائین بدن باعث می‌شود تا سطح کورتیزول در بدن نیز کاهش‌یافته و به خواب راحت‌تر کمک  می‌کند.

سرانجام آنکه اگر شما نیاز به داروی آرام‌بخش برای خوابیدن دارید، ملاتونین بهترین و ایمن‌ترین انتخاب است که از این دارو می‌توانید به‌طور موقت برای اینکه ساعت بدن شمارا به حالت طیبعی برگرداند، استفاده کنید. این دارو بدون نسخه در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

 

غذای مناسب پیش از خوابیدن و برای یک خواب طبیعی و کاهش وزن چیست؟

نوع غذا در هنگام شب تاثیر زیادی در خوابیدن دارد. سعی کنید از خوردن غذاهای چرب یا پر ادویه و فلفلی پیش از خوابیدن پرهیز کنید. این غذاها سیستم گوارش را تحریک کرده  و در روند خوابیدن تداخل ایجاد می‌کنند.

بهتر است برای شام از مواد غذایی که هضم آسان و کربوهیدرات دارند، نظیر برنج، جو دوسر، برنج قهوه‌ای یا سیب‌زمینی شیرین در کنار مواد پروتئینی کم‌چرب استفاده کنید. به دلیل اینکه آمینواسیدها باعث آرامش در بدن شده و چربی سوز محسوب می‌گردند.

از غذاهایی که چربی دارد در شب استفاده کنید و از آن لذت ببرید. چربی موجود در غذا باعث بهتر جذب شدن مواد به بدن می‌شود. همچنین این چربی باعث می‌شود تا ذهن شما به آرامش برسد. اما باید دوباره تاکید کرد از خوردن چربی زیاد اجتناب کنید.

کربوهیدرات‌های ترکیبی و آمینواسیدها نه‌تنها باعث خوابیدن سریع می‌شوند، بلکه گلیکوژن را در عضلات جمع می‌کنند و این تجمع باعث می‌شود تا هنگام سوزندان کالری، عضله‌ها چربی خود را از دست بدهند و شکل مطلوب به دست بیاورند. همچنین از سبزی‌هایی مانند گیاهان سبز و زرد به‌اندازه کافی در وعده شام بگنجانید.

به‌طورکلی بهتر است روزانه نیم پیمانه از کربو هیدارت های ترکیبی استفاده نمایید تا میزان قند خون افزایش نیابد. استفاده از کربوهیدرات‌ها در وعده غذایی شبانه لزوما باعث افزایش وزن نخواهد شد اما بهتر است در مصرف آن‌ها حد اعتدال را رعایت کنیم.

اگر از آن دسته افرادی هستید که تمایل به خوراکی شیرین دارند، می‌توانید میوه مصرف کنید. میوه‌ها سرشار از فیبر و آب هستند که آب بدن را نیز تأمین می‌کنند. اما بهتر است میوه‌هایی را انتخاب نمایید که قند کمی داشته باشند همانند انواع توت‌ها، آناناس و سیب سبز که یک پیمانه از آن‌ها کمتر از ۱۵ گرم قند دارد.

استراحت کافی بدون شک وزن بدن شمارا بدون اینکه کار خاص دیگری انجام بدهید تغییر خواهد داد، بنابراین اگر با وزنتان مشکل‌دارید سعی کنید بیشتر بخوابید.

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • A.m تیر ۳, ۱۳۹۶

    سلام ممنون از نویسنده محترم . ماست وخیار عالیه . ممنون از مطالب مفیدتون .