از ۶۵۰۰ ساله شدن شیراز تا بازگشت الواح هخامنشی به ایران

 مروری بر مهم ترین رویدادها و اتفاقات صنعت گردشگری و میراث فرهنگی ایران در چند وقت اخیر

از ۶۵۰۰ ساله شدن شیراز تا بازگشت الواح هخامنشی به ایران

 

1-w600-h600

 

تابستان داغ ۹۵ فرصت خوبی را پس از ماه مبارک رمضان برای ایران دوستان و عاشقان ایران فراهم کرده تا در این کشور زیبای ۴ فصل به گشت و گذار بپردازند. مجله گردشگری روزیاتو در روزهای شنبه هر ماه، نگااهی دارد به مهم ترین اتفاقات عرصه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران در چند وقت اخیر. اگر دوست دارید بدانید در صنعت گردشگری ایران چه خبر است، با مجله گزدشگری شنبه ها، همراه ما باشید.

کمپین رضا کیانیان در حمایت از صنایع دستی ایران

راه اندازی کمپین های مجازی در سال های اخیر به مناسبت های گوناگپون فرهنگی اجتماعی و سیاسی و خیریه با استقبال بین المللی همراه بوده است. اخیرا مطلع شدیم که رضا کیانیان، بازیگر پیشکوست سینمای ایران، در راستای حمایت از صنایع دستی ایران زمین، کمپین حمایت از صنایع دستی راه انداخته است. گفتنی است، رضا کیانیان، بازیگر و عکاس زبر دست ایرانی هست که امیدواریم حمایتش از صنایع دستی ایران، تلنگری به مسئولان و عموم مردم برای حفظ میراث ملموس و نا ملموس ایران در این عرصه باشد.

 

استقبال گردشگران از جشنواره شقایق های میامی

2-w600-h600

خبر بعدی این که مطلع شدیم نهمین جشنواره سفر به دشت شقایق های کالپوش با استقبال گردشگران داخلی و بین المللی مواجه شد. بازید از مناطق نمونه گردشگری دشت شقایق، جنگل دشت شاد، جنگل و آبشار نام نیک و دیگر جاذبه های طبیعی منطقه، اجرای موسیقی محلی و چوب بازی از جمله برنامه های تکمیلی بود که در شنواره شقایق های میامی در اختیار گردشگران قرار گرفت. عرضه صنایع دستی و محصولات محلی شهرستان میامی  در غرفه های این جشنواره از دیگر برنامه هایی بود که ارائه شد.

گفتنی است، کالپوش در ۱۰۰ کیلو متری شمال شهر میامی قرار دارد و یکی از مناطق خوش آب و هوای استان سمنان است. این منطقه در فصل بهار تا دشت هایی از شقایق و در فصل تابستان با گل های آفتاب گردان و زیبا، میزبان گردشگران از سراسر ایران و جهان است.

3-w600-h600

تابستان ۹۵ را در کالپوش میامی سپری کنید. استان سمنان یکی از بهترین مناطق گردشگری ایران هست که جذابیت های طبیعی و باستانی فراوان داشته و سوغات بسیار خوشمزه ای دارد. سمنان را پایتخت نان های سنتی ایران می دانند.

 

4-w600-h600

موزه علوم اردبیل، موزه برتر ایران شد

افتخار دیگری نصیب استان اردبیل در سال ۹۵ شد. خبر دار شدیم که همزمان با روز جهانی موزه و صدمین سال تاسیس موزه ملی ایران و هفتادمین سال تاسیس شورای بین المللی موزه ها، موزه تاریخ علوم اردبیل به عنوان موزه برتر ایران انتخاب شد.

موزه تاریخ علوم اردبیل دانشگاه محقق اردبیلی در چهار زمینه نوآوری و خلاقیت، توسعه مدیریت، گردآوری و کودک و نوجوان حائز رتبه برگزیده شد و به دلیل کسب چهار رتبه، جایزه ویژه ایکوم را نیز دریافت کرد.

برای روز جهانی موزه سال ۹۵ نیز این فرایند با برگزاری جلسات مشورتی از بهمن ماه گذشته آغاز شده و در اواخر فروردین دوازده شاخص و زمینه به همراه رئوس ارزیابی طی فراخوانی به همه موزه‌های کشور اعم از دولتی یا خصوصی و همچنین موزه‌های متعلق به میراث فرهنگی و یا سایر ارگان‌ها اعلام شد.

به دانشگاه محقق اردبیلی و موزه علوم اردبیل بابت این افتخار تبریک می گوییم.

 

الواح هخامنشی به ایران می آید

5-w600-h600

خبر بعدی این که خبر دار شدیم که قرار هست بالاخره الواح هخامنشی به ایران امده و این خبر خوشی برای میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران هست که امیدواریم در تابستان امسال محقق شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان گردشگری اعلام کرد: دانشگاه شرق‌شناسی شیکاگو آماده تحویل الواح هخامنشی به ایران است. پرونده این الواح اکنون در دیوان عالی کشور آمریکا قرار دارد. آن‌ها حتی از ما خواسته‌اند تا درباره بسته‌بندی این الواح جلسه برگزار کنیم.

الواح هخامنشی شامل بیش از ۳۰ هزار لوح بود که در سال ۱۳۱۴ بر اساس مصوبه دولت از طریق کشتی به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو فرستاده شد و سال ۱۳۱۶ به آنجا رسید. بر آن اساس قرار بود در مدت سه سال بررسی‌های کارشناسی و مطالعات روی این الواح انجام و به ایران برگردانده شود،‌ چند سال نخست که این اقدام انجام نشد، اما با پیگیری‌ها بخشی از الواح در سال ۱۳۲۷ به ایران برگردانده شد، بخشی نیز در سال ‌۱۳۵۰. همچنین بخش دیگری از آن‌ها در سال ۱۳۸۳ به ایران برگردانده شد، اما هنوز بخشی از الواح در آن موسسه است.

امیدواریم بازگشت همه آثار باستانی و تاریخی ایران که خلاف عرف بین الملل در موزه ها و موسسات خارج از کشور نگهداری می شود، با پیگیری دولت تدبیر و امید به ایران باز گردد.

طرح هر خانه یک موزه، تصویب شد

خبر خوش دیگری که در زمینه میراث فرهنگی و صنایع دستی به گوشمان رسید، تصویب طرح هر خانه یک موزه بود که در روز جهانی موزه اعلام شد. مدیر کل موزه ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشورمان اخیرا اعلام کرده بود که در آینده هر ۱۰ روز، یک موزه در کشور به بهره برداری خواهد رسید و به مرور مسئولان امیدوارند که هر روز یک موزه در کشور راه اندازی شود تا به طرح هر خانه یک موزه برسیم.

گفتنی است در سال ۹۴، بیش از ۲۰ میلیون نفر از موزه های ایران بازدید کردند که نسبت به سال های قبل روند صعودی داشته است. امیدواریم فرهنگ موزه گردی و گالری گردی در ایران با حمایت ملت ایران از صنایع دستی و آثار موزه های کشور با کمک های خیریه، در سال های آینده و با فرهنگ سازی رسانه ملی، توسعه یابد.

 

شیراز ۶۵۰۰ ساله شد

خبر جالبی که اخیرا در فضای گردشگری ایران پیچید، کاوش های باستان شناسی در تپه پوستچی شیراز بود که نشان داد، پیشینه شکل گیری شهر شیراز به بیش از شش هزار و پانصد سال پیش می رسد.

اخیرا مطلع شدیم که کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه «پوستچی» در جنوب بلوار «رحمت» شهر شیراز، منجر به کشف و شناسایی آثار و شواهدی از دوره‌های پیش از تاریخ و تاریخی منطقه شده است

این محوطه فرهنگی- تاریخی که در حال حاضر در محدوده‌ای به مساحت ۱۲ هکتار در کنار بلوار رحمت قرار گرفته، در واقع وسعتی بیش از این داشته و متأسفانه براثر ساخت‌و‌سازهای مسکونی در سال‌های اخیر، حدود نیمی از آن تخریب و نابود شده اشت.

شواهد اولیه حاصل از بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی، نشان‌دهنده وجود لایه‌های فرهنگی از دوره «باکون» در هزاره پنجم پیش از میلاد، دوران آغاز تاریخی و تاریخی (اشکانی) است و این شواهد پیشینه‌ی شکل‌گیری شهر شیراز را به شش هزار و پانصد سال پیش نسبت می‌دهد.

امیدواریم گردشگری استان فارس به عنوان یکی از قطب های گردشگری ایران در سال های آینده با برند سازی بهینه و تبلیغ گسترده بااستقبال بهتر گردشگران داخلی و بین المللی همراه شود.

 

۸۱ هزار شی تاریخی ساماندهی شد

ظرف یک سال گذشته بیش از ۸۱ هزار شی تاریخی فرهنگی در موزه های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران ساماندهی شده که از این رقم، بیش از ۵۰ هزار قلم آن اشیا توفیقی بوده است که از سال ۷۰ شمسی به این سو به موزه ملی ایران تحویل داده شده است.

یکی از مسئولان گردشگری کشورمان اخیرا اعلام کرد که ۵۰ هزار شیء توقیفی موجود در موزه ملی ایران به مخزن موزه بزرگ خراسان منتقل شده است و این حجم جابه‌جایی به لحاظ تعداد و آماده‌سازی برای انتقال که با همکاری موزه ملی ایران، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، یگان حفاظت سازمان و راه آهن جمهوری اسلامی ایران ممکن شده تا کنون در کشور بی سابقه بوده است.

امیدواریم ساماندهی اشیا تاریخی ایران با راه اندازی موزه های تخصصی و متعدد با حمایت خیرین میراث فرهنگی ایران در سال های آینده نیز با قوت ادامه یابد و اطلاع رسانی این موضوعات در رسانه ملی در دستور کار فعالان دولتی قرار بگیرد.

 

شهر زیر زمینی نوش آباد، با قهوه خبر ساز شد

6-w600-h600

خبر بعدی این که آیین جان بخشی به قهوه انوشه در شهر نوش آباد آران و بیدگل برگزار شد و ابتکار دیگری در دنیای گردشگری ایران در سال ۹۵ ثبت شد. قهوه انوشه نوش آباد یکی از قهوه های معروف ایران هست که در آیین آماده سازی قهوه انوشه اخیرا توسط قهوه پزان هیات حسینی نوش آباد در میان شرکت کننده گان این آیین توزیع شد.

گفتنی است  منطقه و مجموعه فرهنگی کاشان شامل کاشان، آران و بیدگل، نطنز و نراق که با عنوان واحد فرهنگی کاشان شناخته می‌شده‌اند، میراث غنی و سرشاری مربوط به دوره‌های ایلخانی و سلجوقی و… در حوزه میراث ملموس غیرملموس دارند و باعث خوشحالی است که دو اثر غیرملموس ثبت‌شده ایرانی (بافت فرش و آیین قالی‌شویان مشهد اردهال) متعلق به کاشان است.

سرویس گردشگری روزیاتو در روز های آینده درباره مقصد های گردشگری ایران در منطقه کاشان و نراق و آران و بیدگل مطالب مفصلی در اختیار گردشگران و مخاطبان گرامی قرار خواهد داد.

امیدواریم از انوشه نوش آباد بیش تر بشنویم.

آخرین هدیه مجلس نهم به صنعت گردشگری ایران

مطلع شدیم که آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی در دور نهم، تصویب طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی تاریخی و توان مند سازی ساکنین و مالکین آن ها بود که در ۲۰ ماده از بافت های تاریخی ایران حمایت خواهد کرد و قرار هست تسهیلات بانکی و مشوق های لازم در اختیار ساکنان بافت های فرهنگی و تاریخی قرار بگیرد.

گفتنی است تقاضای رسیدگی به طرح حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی و تاریخی و توان مند سازی ساکنین و مالکین آن ها بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در بهمن ماه ۹۴ به صحن مجلس رفت که به تازگی به تصویب رسید.

سعد ٖآباد حتی در روز جهانی موزه هم رایگان نبود

یکی از اتفاقات جالب در دنیای گردشگری ایران در چند وقت اخیر، غیر رایگان بودن بازدید از کاخ سعد آباد در روز جهانی موزه بود که بر خلاف عرف جهانی اتفاق افتاد. همزمان با روز جهانی موزه ها، بازدید از کلیه موزه های کشور رایگان اعلام شده بود که کاخ سعد آباد در شمال تهران، هزینه بازدید از گردشگران خارجی را به طور کامل دریافت کرد. این در حالی بود که گردشگران خارجی برای بازدید از بخش های مختلف کاخ، می بایست بیش از ۳۰۰ هزار ریال هزینه می کردند و به واسطه هجوم جمعیت به بازدید رایگان از کاخ سعد آباد تهران، برخی ار گردشگران خارجی که حتی بلیط هم خریداری کرده بودند، نتوانستند وارد کاخ بشوند.

سیل جمعیت بازدیدکنندگانی که سعدآباد با انتشار تصاویر آن سعی در نشان دادن وقوع یک حماسه در اثری تاریخی داشت، به تعطیلی زودهنگام برخی کاخ موزه‌ها و البته بازماندن گردشگران خارجی از بازدید آن موزه‌ها منجر شد، این در حالی بود که آن گردشگران، بلیت موزه‌ی تعطیل شده را خریده بودند!

امیدواریم مسئولان گردشگری استان تهران که یکی از قطب های اصلی گردشگری ایران را در اختیار دارند، با اتخاذ تدابیر حرفه ای و در شان صنعت گردشگری ایران، از وقوع چنین اتفاقات ناگواری در عرصه گردشگری شهری پایتخت ممانعت کنند.

درباره کاخ سعد آباد به زودی در پرونده یک سایت روزیاتو مطالب مفصلی ارائه خواهد شد.

صدور ویزای الکترونیک گردشگران تا پایان سال ۲۰۱۶

خبر بعدی این که مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی کشورمان که اخیر مادر خود را از دست داده است،  از برنامه ریزی برای صدور ویزای الکترونیکی گردشگران خارجی تا پایان سال میلادی خبر داد. گفتنی است ویزای فرودگاهی یا visa on arrival در برخی از فرودگاه های کشور به گردشگران ۱۹۰ کشور دنیا ارائه می شود و دولت قصد دارد این فرآیند را به صورت مکانیزه کامل درآورد.

انتظار می رود تسهیل و تسریع در امور صدور روادید برای گردشگران خارجی، ایران را با سونامی گردشگران در سال های آینده رو به رو کند که بر اساس نظر ۱۹ نشریه بین المللی معتبر گردشگری، ایران در فهرست ۱۰ مقصد برتر سال های آینده معرفی شده است.

 

دفترچه راهنمای موزه ملی ایران پس از ۱۰۰ سال تجدید چاپ شد

7-w600-h600

از موزه ملی ایران که یکی از برترین موزه های خاورمیانه به شمار می رود خبر رسید که دفترچه راهنمای موزه ملی ایران پس از ۱۰۰ سال تجدید چاپ شد. ایسنا خبر داد که نخستین  دفتر راهنمای بازدید از موزه ملی که تحت عنوان «نظام‌نامه موزه ملی ایران» در سال ۱۲۹۵ به چاپ رسید، پس از ۱۰۰ سال به‌مناسبت فرارسیدن هفته میراث فرهنگی و به‌منظور گرامیداشت یکصدمین سال تأسیس موزه ملی ایران و ۷۰ سالگی ایکوم تجدید چاپ شد.

گفتنی است، این دفترچه که به‌عنوان سندی دقیق از اولین قوانین بازدیدی در موزه ملی ایران محسوب می‌شود، با همان سبک ۱۰۰ سال پیش توسط موزه ملی ایران و ایکوم به چاپ رسیده است.

در مقدمه آن نیز جبرئیل نوکنده – مدیر موزه ملی ایران – و سیداحمد محیط طباطبایی – رئیس ایکوم ایران – نوشته‌اند: «… یک‌صد سال پیش موزه ملی ایران مانند کتابخانه ملی، باغ ملی و مجلس شورای ملی پا به عرصه حیات گذاشت….

روی جلد «نظام‌نامه» ۱۰۰ سال پیشِ موزه ملی ایران، تاریخ تأسیس «برج حوت اوایل ۱۲۹۵ شمسی مطابق با شهر جمادی‌الاولی ۱۳۳۵ قمری» نوشته شده است. همچنین انتشار نخستین نظام‌نامه موزه ملی ایران در «مطعبه “برادران باقرزاده” در طهران» انجام شده است. با انتشار دوباره این نظام‌نامه، قرار است به‌زودی برای فروش در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

خبر های بیش تر را در مجله گردشگری هفته های بعد ارائه خواهیم کرد.

 

از سازمان میزاث فرهنگی چه خبر؟

8-w600-h600

از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران که هدایت صنعت گردشگری کشورمان را بر عهده دارد خبر رسید که تفاهم نامه توسعه گردشگری ایران و کشور چین امضا شد. چین هر ساله ۱۲۰ میلیون گردشگر به سراسر جهان می فرستد که مسئولان دولتی امیدوارند سهم ایران از گردشگران چین افزایش یابد. خبرگزاری میراث آریا نیز اخیرا اعلام کرد که شرکت ترکیش ایر لاینز پرواز مستقیم تهران به قونیه را در دستور کار قرار داده است و خانه تاریخی طاهریان سمنان تحویل بهره بردار خصوصی شد.

این در حالی که است دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی اخیرا از مسعود سلطانی نفر تقدیر کرد. طالب الرفاعی طی نامه ای با قدردانی از دولت جمهوری اسلامی ایران از مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور و هم چنین جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی به جهت میزبانی شایسته ششمین برنامه نشست کاری راه ابریشم تقدیر و تشکر کرد . وی در این برنامه عنوان کرده ششمین نشست برنامه کاری راه ابریشم ۲۰۱۶ ؛ آذربایجان غربی بعنوان تقاطع تمدنها بخوبی نشان داده شد .

 

از کاخ ها و موزه های ایران چه خبر؟

کاخ سعید آباد اعلام کرد که موزه پوشاک سلطنتی سعد آباددر بخش نوآوری و خلاقیت، رتبه نخست را کسب کرد.

کاخ نیاوران اعلام کرد به مناسبت روز جهانی موزه ها، از شیشه های تاریخی که متعلق به قرن اول هجری بودند رونمایی کرد.

موزه ملی ملک، بزرگ ترین موزه وقفی ایران، چند نشست با عنوان موزه و گفتمن های اجتماعی را برگزار کرد.

موزه هنرهای معاصر تهران به واسطه نمایش آثار هنرمندان تاثیرگذار جهان با استقبال گسترده شهروندان تهرانی مواجه شد. برای اطلاعات بیش تر به http://www.tmoca.com مراجهه کنید.

 

 

دیجیاتو
بدون نظر

ورود