اگر در طول پرواز موبایل خود را خاموش نکنید چه اتفاقی برای هواپیما روی خواهد داد؟

اگر در طول پرواز موبایل خود را خاموش نکنید چه اتفاقی برای هواپیما روی خواهد داد؟

وقتی وارد هواپیما شده و همه مسافران در جای خود مستقر می شوند، مهماندار در میان جملات همیشگی و تکراری خود، از مسافران درخواست می کند تا در طول پرواز تلفن های هوشمند خود را خاموش کرده و تا توقف کامل هواپیما بر روی زمین، آن را روشن نکنند.

اما آیا تاکنون فکر کرده اید که اگر از این تقاضا سرپیچی کرده و این کار را نکنید، چه اتفاقی برای آن روی خواهد داد؟

یکی از دلایل ذکر شده برای تاکید روی این امر این است که موبایل ها در ارتفاع ۱۰ هزار پائی، سیگنال های قوی تری ارسال می کنند که ممکن است روی سیستم الکترونیکی هواپیما اختلال ایجاد نماید.

البته، یکی از مهندسان سابق بوئینگ به نام «کنی کرچوف» در این رابطه گفته است: «اسمارت فون ها فی نفسه موجب سرنگونی یا سقوط هواپیما نمی شوند. بلکه سیگنال های آنها می توانند در سیستم های الکترونیکی پرواز اختلال ایجاد کرده و موجب سردرگمی، یا ایجاد کار مضاعف برای خلبان در طول انجام بخش های مهم پرواز یعنی تیک آف و فرود آمدن بشوند.»

شایان ذکر است که پیرو پیشرفت های اخیر فناوری، خطرات این موضوع به کمترین میزان خود رسیده است. در حقیقت باید گفت در سال ۲۰۱۴، آژانس امنیت پرواز اروپا اعلام کرد که دیوایس های الکترونیکی هیچ گونه خطری برای پرواز ندارند و این مشکلات مستقیما به سیستم های پرواز خطوط هوائی مختلف مربوط است.

حتی باید بدانید این روزها برخی از خطوط هوائی  اجازه برقراری تماس تلفنی در طول پرواز را از طریق شبکه های مخابراتی برون مرزی همانند AeroMobile  و On Air به مسافران می دهند. این هواپیمائی ها شامل امارات، ویرجین، بریتیش ایرویز و ۲۷ کمپانی دیگر هستند.

با تمامی این تفاسیر، آژانس های امنیت پرواز  FAA و FCC همچنان برقراری تماس صوتی از طریق تلفن همراه در طول پرواز را ممنوع اعلام کرده اند. البته به گفته یکی از کارکنان بخش ارتباطات خارجی FAA به نام الیزابت ایشام، با اینکه برقراری تماس صوتی از طریق هر دیوایسی در طول پرواز ممنوع است اما این موضوع به خود خطوط هوائی بستگی دارد که تشخیص دهند که آیا سیگنال های موبایل روی سیستم پرواز آنها تاثیر خواهد داشت یا خیر.

همچنین به واسطه تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفت، اعلام شد به موجب وجود ایستگاه های تلفن های مخابراتی آنبورد، هیچگونه اشکالی در سیستم پرواز هواپیماها به واسطه سیگنال های موبایل پیش نخواهد آمد.

این ایستگاه های مینیاتوری «پیکوسلز» نام دارند و به مسافران امکان برقرار تماس تلفنی بدون این که روی سیستم های آنبورد تاثیری داشته باشند را می دهند.

همچنین ، «آلیسون مارکی» متخصص امنیت هوائی نیز بیان داشته که بسیاری از دیوایس های الکترونیکی امروزی، خودشان محافظ هایی برای پیشگیری از ایجاد اختلال دارند. با اینکه FCC با این مساله موافق است اما هنوز معلوم نیست که آیا اجازه استفاده از موبایل را به کاربران خواهد داد یا خیر.

قانون کنونی FCC مبنی بر ممنوعیت استفاده از اسمارت فون در هواپیما از ۲۰ سال پیش به منظور محافظت در برابر تداخلات رادیویی در شبکه های موبایل روی زمین وضع شده است. به گفته همین آزانس، فناوری ای که مستقیما روی هواپیما نصب شده و از چنین تداخلاتی پیشگیری می نماید، در حال حاضر موجود است و در بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

این یک تصمیم فنی است و اگر انجام شود، شرکت های هواپیمائی خواهند توانست امکان برقراری تماس تلفنی در طول پرواز که سال هاست به آن می اندیشند را برای مسافران خود مهیا نمایند.

البته FCC در مورد اینکه بسیاری از مسافران ترجیح می دهند که اجازه برقراری تماس تلفنی به آنها داده نشود. زیرا این مساله بسیار آزاردهنده به نظر می رسد. مخصوصا اگر مثلا کنار دستی شما با صدای بلند در تمام طول پرواز بخواهد در مورد مسایل کاری اش بحث کند.

در آخر هم بگویئم با تمامی این تفاسیر، هیچ دلیل روشنی برای خاموش نگه داشتن موبایل در طول پرواز ارائه نشده است.

منبع: thisisinsider
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • رضا آبان ۲۲, ۱۳۹۵

    جدای از همه دلایل فنی ای که اشاره کردید، پاراگراف آخرتون میتونه دلیل خیلی خوبی برای تماس نگرفتن در داخل هواپیما باشه چون دقیقا باعث ایجاد مزاحمت برای مسافران دیگه میشه….

  • soorena آبان ۲۲, ۱۳۹۵

    احتمال وقوع تداخل فرکانسی هست که منجر به عملکرد ناصحیح ادوات الکترونیکی میشه.