کارآفرینان: لری پیچ، آقای خلاقیت Google

کارآفرینی که در بیش از ۴۰۰ هزار کتاب درباره او سخن گفته شده است

کارآفرینان: لری پیچ، آقای خلاقیت Google

کم تر کسی در دنیای امروز را می توان سراغ داشت که از محصولات و خدمات متنوع پرتال Google استفاده نکرده باشد. حتی رقبای گوگل مانند یاهو و msn، ساعت به ساعت فناوری ها و ظرفیت های توسعه کسب و کار این غول جست و جو  را زیر نظر دارند. سایتی که اوایل دهه ۹۰ توسط دو دانشجوی دانشگاه استنفورد راه اندازی شد، اکنون در میان میلیون ها سایت اینترنتی، در فهرست ۳ پرتال پر بیننده برتر اینترنت قرار دارد.

با ما همراه باشید تا باهم به زندگی لری پیج  نگاهی داشته باشیم.

صحبت کردن از کارآفرینی که بیش از ۴۰۰ هزار کتاب درباره او سخن گفته اند، کار ساده ای، آن هم در یک گفتار نیست. اما، خیلی ها، گوگل را مترادف اینترنت می دانند. بعضی ها هم، اینترنت را با گوگل یاد گرفته اند. گوگل، همچنان آرزوی بسیاری از علاقمندان به اشتغال در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات است. برای میلیون ها کاربر دنیای مجازی وب، گوگل هم ردیف خلاقیت و نوآوری و سرعت هست.

روزگاری، گوگل را با یک نوار ابزار، وسط یک صفحه سفید رنگ می دیدیم که قابلیت جست‌وجو در میان میلیون ها صفحه وب را برای ما فراهم می کرد. گوگل ۲۰۱۶، اکنون بیش از ۱۰۰ خدمت متنوع را از ترجمه و جست‌وجوی هوشمند میان مقالات علمی گرفته تا ارسال بالون به هوا و استفاده از Google Glass برای توسعه خدماتش، در اختیار مخاطبان مشتاق قرار داده است.

دنیای کسب و ادغام گوگل (Merger & Acquisition) نیز همچنان تاریخ ساز بوده است و هست. پرتال Youtube.com که با هزینه ای کم تر از ۱۰ میلیون دلار راه اندازی شده بود، توسط نخبگان گوگل با ارزش ۱.۶ میلیارد دلار خریداری شد تا یکی از برترین شکارهای دنیای دیجیتال را بار دیگر به نام گوگل ثبت کند.

پرتال به اشتراک گذاری فایل های ویدویی، امروزه یوتیوب را در فهرست پر بیننده های دنیای مجازی قرار داده است. بسیاری از بزرگان موفقیت در عرصه موسیقی و هنر، از جاستین بیبر تا Adel، موفقیت جهانی خود را مدیون حضور در این رسانه مجازی پر بیننده دنیای وب هستند.

9037fe08-dc88-4810-b462-b73e31cce00fimage4

گوگل، تنها یک سرویس نیست. گوگل  را مجموعه ای از توان مندی هایی می توان دانست که تحت مدیریت دانش محور مبتنی بر مختصات نوآوری دیجیتالی، گوی سبقت را از بزرگانی چون آمازون، مایکروسافت و حتی یاهو ربود.

جسارت لری پیج و سرگئی برین،دو دانشجوی دکترای دانشگاه مشهور استنفورد (Stanford.edu)، روندی تاریخ ساز را در دنیای وب رقم زد به گونه ای که هم اکنون، بسیاری از خدمات در دنیای وب و گوشی های هوشمند، بر اساس فناورهای های این ۲ شخصیت تاثیر گذار کارآفرین، ایجاد گشته است.

خیلی ها شاید ندانند که گوگل، امروزه از طریق پروژه لون، با بالون های عظیم، به دنبال تسخیر فضا هست و حتی از طریق عینک های سه بعدی، به یاری ناسا نیز شتافته است.

در حال حاضر، این بالون تحت پروژه LOON در آشیانه ای متعلق به نیروی هوایی آمریکا در حال آزمایش است. این بالن‌های پر از هلیوم می‌توانند اینترنت ۳G را به چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از مردم جهان که هنوز به اینترنت دسترسی ندارند برسانند.

هدف اصلی گوگل برای بالن‌های هوشمند T شامل انتقال اینترنت به مناطق دورافتاده و توسعه نیافته ای همچون آفریقاست که تنها ۱۰ درصد مردم در آن به اینترنت دسترسی دارند و برزیل که در آن بچه‌ها اغلب برای دریافت سیگنال بهتر در گوشی‌های موبایل خود از درختان بالا می‌روند. پروژه های هوا فضا گوگل که شرکایی مانند فیس بوک را نیز به این عرصه وارد کرده است، در وهله نخست، توسعه اینترنت به مناطق کم ترتوسعه یافته دنیا هست. اگر چه منتقدان این طرح ها، رقابت ناعادلانه را برای غول های سرزمین دیجیتال با گسترش این برنامه ها، متصور می دانند.

به هر حال، گوگل، امروز تنها یک نوار ابزار جست وجوی ابر متن ها نیست. مجموعه متنوعی از خدماتی هست که می کوشد زندگی را در عصر دیجیتال،با سبکی جدید در اختیار شهروندان دهکده جهانی قرار دهد. پشت گوگل، فردی است که می توان آن را یکی از تاثیرگذاران عصر وب دانست.

2-w600-h600

لری پیج، از معماران بزرگ عصر دیجیتال، دانشجویی بود که دنیای اینترنت را با اختراع دانش محور خود، دگرگون کرد. داستان لری و Google، همانند داستان استیو و Apple جذاب و جالب هست و هنوز، تئاتر یا فیلم سینمایی برای آن ساخته نشده است. اما به نظر  می رسد بسیاری از کارآفرینان عصر دیجیتال، علاقمند به بررسی و مشاهده روند موفقیت و تاثیرگذاری لری در عصر وب هستند.

لری امروزه به شهرهای هوشمند و توسعه ماشین های بدون راننده (Drive less) می اندیشد و می کوشد تا سال ۲۰۲۰ میلادی، نسل جدیدی از ماشین های بدون راننده را روانه بازار آمریکا کند.

3-w600-h600

(تصویر لری پیج- سرگئی برین و اریک اشمیت در ماشین بدون راننده گوگل در کالیفرنیا)

در تولد و گسترش گوگل، لری پیج، نقش طراح الگوریم را ایفا کرد و سرگئی جوان نیز، همچون یک نخبه کارآفرین، در برند سازی و توسعه کسب و کار متنوع آن، نقش راهبردی ایفا کرد. مجموعه تلاش ها سبب شد تا گوگل، امروزه چند صد میلیارد دلار ارزش بازاری داشته باشند و برند آن، یکی از با ارزش ترین برندهای جهان شود. حتی با ارزش تر از مک دونالد و مرسدس بنز آلمان. اما لری کیست؟

در واقع جناب لری، فرزند فردی به نام دکتر کارل ویکتور پیج، از نخستین دانش‌آموختگان دکترای علوم رایانه‌ای از دانشگاه میشیگان و استاد علوم رایانه و هوش مصنوعی در دانشگاه ایالتی میشیگان و گلوریا پیج، مربی برنامه‌نویسی رایانه در دانشگاه ایالتی میشیگان می‌باشد. بنابراین، خیلی دور از انتظار نیست که فرزند چنین پدری، خالق گوگل شود.

البته همیشه این گونه نیست که خانواده پدری، تأثیر زیادی در فرزندان و کسب و کار آن ها داشته باشد. نمونه شفاف آن، مارک زاکربرگ، خالق سرزمین فیس بوک هست. لری داستان ما، همچنین برادر کارل ویکتور پیج، مؤسس ای‌گروپ، که به یاهو به مبلغ نیم میلیارد دلار فروخته شد، است. پیج در مدرسهٔ مونتزوری در لنسینگ، میشیگان تحصیل کرده است و از دبیرستان لنسینگ غربی فارغ‌التحصیل شده است. او مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ مهندسی رایانه از دانشگاه میشیگان و کارشناسی ارشد را از دانشگاه استنفورد اخذ کرده است، او هم‌اکنون تحصیل را در مقطع PhD موقتأ رها کرده است.

صفحه رسمی لری در گوگل پلاس مخاطبان زیادی دارد. البته اکنون سوندار پیچای هندی که پیش تر، مدیریت امور توسعه کسب و کار گوگل را بر عهده داشت، بر مسند ریاست گوگل قرار دارد. در ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی، لری پیج بر اساس یک نظر سنجی، عنوان برترین CEO آمریکا را نصیب خود کرد.

برای آگاهی از جزییات بیش تر انتخاب لری به عنوان مدیرعامل برتر آمریکا در میان غول های فناوری این کشور، به سایت Glassdoor مراجعه کنید. در سال ۲۰۱۴ نیز، شرکتی که لری راه اندازی کرده بود، در صدر فهرست برترین کارفرمایان آمریکا برای جست و جو گران شغل معرفی شد.

4-w600-h600

(گزارش نشریه سیلیکون بیت از انتخاب لری پیچ به عنوان برترین CEO آمریکا- ۲۰۱۵)

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در بیست و چهارمین شماره ای که در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر کرد، به بررسی DNA موفقیت های لری پیج در فضای کارآفرینی دیجیتالی آمریکا پرداخت و او را رهبری خارق العاده خطاب کرد. مردی که می کوشد، از ثروت خود و گوگل، از طریق شرکت تازه تاسیس Alfabet، مرزهای جدیدی را در کسب و کار صنایع مختلف از بیوفناوری گرفته تا انرژی پاک، پیدا کند.

5-w600-h600

(گزارش نیویورک تایمز از دغدغه های لری پیچ در عرصه کسب و کار آنلاین- ژانویه ۲۰۱۶)

شرکت Sidewalk Labs که توسط لری راه اندازی شده است، تلاش می کند تا در پروژه هایی مربوط به شهرهای آینده (شهرهای هوشمند) وارد شود و به همین خاطر، وقت لری در سال های اخیر، بیش تر روی این موارد متمرکز شده است.

نگاهی مصور به زندگی لری پیج

تا این جای گفتار، نگاهی مختصر داشتیم به فعالیت هایی که لری پیچ در عرصه کسب و کار آنلاین ایجاد کرده است. در ادامه بحث، نگاهی مصور داریم به زندگی خصوصی آقای لری پیچ.

7-w600-h600

(لحظه تاریخی ورود گوگل به بازار بورس نزدک آمریکا – در کنار امید کردستانی و اریک اشمیت)

8-w600-h600

(خانه ۷ میلیون دلاری لری پیچ در کالیفرنیا)

10-w600-h600

(لری پیچ و سرگئی برین در جکوزی – سالگرد تولد گوگل در ۲۰۰۵)

12-w600-h600

(لری پیج و سرگی برین در خانه اریک اشمیت – مدیرعامل سابق گوگل-۲۰۱۴)

13-w600-h600

(جوانی های لری پیج و سرگیی برین در کنار سرمایه گذاران  – منبع : grameen.com)

آنچه از لری می آموزیم؟

یکی از اهداف بخش کارآفرینی سرویس سبک زندگی روزیاتو، معرفی کارآفرینان بزرگ دنیا در عرصه های مختلف و از همه مهم تر، گشتی در ایده های موفق و برنامه های خلاقانه آن جهت معرفی به خواننده گان محترم است. بررسی زندگی موفق لری پیچ، یکی از معماران بزرگ عصر دیجیتال نشان می دهد که لری، فردی بی نهایت مثبت اندیش، جسور و نوآور بوده که همه این موارد، متاثر از سبک زندگی خلاقانه و دانش محور (knowledge based) ایشان هست.

لری، در خانواده ای دانش دوست متولد شد و توانست، از دنیای ریاضیات،معجزه ای به نام گوگل را متولد کند که زندگی میلیاردها نفر از ساکنان کره زمین، به محصولات و خدمات آن، معطوف شده است.

لری، به گفته دوستان و همکارانش، فردی بی نهایت علاقمند به خلاقیت و توسعه کسب و کار در هر چیزی است. روحیه خلاقانه لری سبب شد تا در گوگل، کارمندان اجازه داشته باشند تا ۲۰ درصداز وقت خود در ماه را به موضوعات نوآورانه برای توسعه فعالیت سازمانی گوگل، صرف کنند. سیاست زمان ۲۰ درصد، سبب شد تا رفتار سازمانی گوگل به سمت و سوی سازمانی یادگیرنده (learning organization) رهنمون شود.

پیج در سال ۲۰۰۴ میلادی، این فلسفه جسورانه مدیریت را به کارکنانش در نامه ای تاریخی ابلاغ کرد. این سیاست سبب شد تا کارکنان گوگل، ۲۰ درصد از وقت خود را صرف کارهایی بکنند که به توسعه خلاقانه گوگل در دنیای تجارت آنلاین کمک می کند. ماحصل این فلسفه، صدها محصول و خدمتی شد که اکنون در اختیار من و شما هست. گوگل نیوز و Gmail.com، در واقع بزرگ ترین محصولات این فلسفه مدیریتی آقای لری جوان بود.

پرتال احساس موفقیت معتقد هست که دانش آموخته بودن و ریسک پذیری و خلاقیت، ۳ رکن اساسی در موفقیت های جاه طلبانه لری پیچ در عرصه تجارت الکترونیک هست.

این پرتال، جمله جالبی از لری نقل می کند که می گوید: «اگر ما جذب پول شده بودیم،سال ها قبل، گوگل را فروخته بودیم و به کار گوگل در کنار ساحل دریا خاتمه می دادیم. بنابراین، آن چه بستر موفقیتهای عظیم این شرکت را فراهم کرد، تنها بر محور پول نبود، بلکه تولید دانش و ایجاد ارزش افزوده (value added)‌ مولد بود که نهایت، زمینه خلق یکی از برترین اختراعات قرن بیست و یکم را فراهم نمود. گوگل اولین شرکتی بود که سرپرست امور فرهنگی به نام (Chief Culture Officer) در هرم شغلی خود ایجاد کرد تا مطمئن شود که فضای کاری برای کارمندان شرکت، فضایی مشوق خلاقیت، هیچان و صمیمیت هست تابازدهی کارکنان و رضایت مندی شغلی (job satisfaction) آن ها ارتقا یابد.»

14-w600-h600

(لری پیج یاد داد که باید عینک بدبینی را کنار گذاشت و تفکر مثبت و نگاه خلاقانه مداوم را جایگزین نمود)

انتظار می رود، کارآفرینان جوان ایرانی نیز، با الهام گرفتن از سبک زندگی موفق برترین های کارآفرینی جهان و درک منطقی و هوشیارانه زمینه های موفقیت و شکست این افراد، زمینه توسعه کسب و کارهای مولدی را در سراسر کشور در دوران پسا برجام به وجود آورند. بسترهایی که می تواند ایران را، به محفلی برای توسعه استارت آپ های خلاقانه و موثر در منطقه خاورمیانه مبدل کند.

سرویس چهره های پرتال روزیاتو، در روزهای آینده، همچنان به معرفی ایده های خلاقانه و زندگی کارآفرینان بزرگ دنیای وب و هم چنین صنایع غیر آنلاین خواهد پرداخت. ما را از نقطه نظرات و پیشنهادات خود برای پر بار تر کردن سرویس سبک زندگی یاری کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود