اینستاگرام و کاربرانش را بیشتر بشناسید

اینستا گرام، رقیب جدی فیس بوک

اینستاگرام و کاربرانش را بیشتر بشناسید

خیلی ها گمان می کردند با آمدن فیس بوک که محصول یک جوان دانش آموخته کامیپوتر دانشگاه هاروارد در اوایل قرن بیست و یکم بود و ظرف یک دهه بیش از ۱ میلیارد کاربر اینترنت را محسور خود کرد و سندورم اعتیاد به فیس بوک را در دنیای پزشکی به راه انداخت، دنیای شبکه های اجتماعی را باید تمام شده دانست. فیس بوک و خلاقیت مارک زاکربرگ در به راه انداختن سرزمین دیجیتالی با خدمات و امکانات متنوع و گوناگون، آن قدر فرصت رقابت را برای دیگران محدود کرده بود که هیچ کس انتظار نداشت همچون تولد گوگل که دنیای جست و جو را به سیطره بلامنازع خود در آورد، مجموعه ای بتواند رقیبی فعال برای دنیای دیجیتالی فیس بوک و کاربران دو آتیشه اش بشود. اما اینستاگرام که یک استارت آپ تازه کار در اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی بود، آرام آرام به عنوان یک رقیب جدی برای کسب و کار فیس بوک که چند ده میلیارد دلار ارزش بازاری پیدا کرده بود، مطرح شد.

1-w600-h600

استارت آپی که تنها یک اپلیکیشن بود و به کاربران اجازه می داد تصاویر خود را بر روی پروفایل شخصی منتشر و دیگران را به دنیای follow و like بکشانند. موفقیت اینستاگرام خیلی سریع جهانی شد و حتی سیاستمداران، ورزشکاران و هنرمندان به حضور فعال در این شبکه اجتماعی متمایل شدند. اکنون، بسیاری در دنیا حتی اخبار و رویدادهای سازمان ها و موسسات بین المللی را از طریق کانال آن ها در اینستاگرام دنبال می کنند. از H&M سوئد و پازیس هیلتون معروف گرفته تا دفتر اطلاع رسانی کاخ باکینگهام، روز به روز اخبار برنامه ها و رویدادهای خود را از طریق صفحه شخصی در این شبکه در اختیار مخاطبان قرار می دهند.

اپلیکیشن اینستاگرام یکی از پر دانلود ترین اپلیکیشن های چند سال اخیر است که در واقع کم تر گوشی هوشمند را می توان سراغ داشت که app یازده مگا بایتی اینستاگرام روی ان نصب نشده باشد. حضور پر رنگ و موفق اینستاگرام در عرصه شبکه های اجتماعی به حدی تند و سریع بود که جنبش های اجتماعی فراوانی از طریق این مجموعه طراحی و هدایت شد. چالش آب یخ، چالش سلفی بدون آرایش، جنبش جهانی سلفی بازی و خیلی جنبش ها و برنامه های دیگر، همه ظرف چند سال اخیر از طریق اینستاگرام و کارابران فعال و مطرحش، راه اندازی شد و البته با استقبال جهانی نیز همراه شد.

برخی افراد معروف و سلبریتی روزگار ما، از کیم کارداشیان سلفی باز گرفته تا کریستیانود رونالدو، ستاره رئال مادرید اسپانیا، روزانه چندین عکس از سبک زندگی خود را در صفحات منتشر می کنند و ظرف کم تر از چند ساعت، میلیون ها نفر در سراسر جهان این تصاویر را مشاهده و لایک و کامنت و فوروارد می کنند! در اینترنت هیچ شبکه ای جز فیس بوک، چتین قدرتی را به نمایش نگذاشته بود.

3-w600-h600

(تصویر صفحه کریستیانو رونالدو در اینستاگرام با بیش از ۵۶ میلیون فالورر در فهرست ۱۵ صفحه پر بیننده است)

به هر حال، سرزمین جالب اینستاگرام سبب شد تا مارک زوگربرگ با پرداخت ۱ میلیارد دلار، این شبکه را خریداری کند و اکنون اینستاگرام یکی از سایت های فیس بوک هست. همان طور که Alexa.com یکی از سایت های Amazon.com هست و Youtube.com از جمله پرتال های معروف Google.com شناخته می شود. داستان اینستاگرام، به همین جا ختم نمی شود.

 

فیس بوک برای توسعه اینستاگرام فعالیت های زیادی انجام داده است. حتی به افرادی که حفره های امنیتی در این شبکه پیدا کرده اند، جوایز نفیسی پرداخت کرد. نمونه اش چند وقت پیش  بود که کودکی ۱۰ ساله توانست با شناسایی حفره امنیتی در اینستاگرام، جایزه ۱۰ هزار دلاری فیس بوک را از آن خود کند. موضوعی که در گزارش THE VERGE آمد. پسر ۱۰ ساله فنلاندنی که Juni نام داشت، احتمالا یکی از مهندسان ارشد فیس بوک خواهد شد. از سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون،‌فیس بوک بیش از ۴ میلیارد دلار به ۸۰۰ محقق در سراسر دنیا پرداخت کرده است تا باگ های فنی سایت های تحت مالکیت آن را مورد تحلیل فنی و مطالعاتی قرار دهند. این طرح BUG BOUNTY نام دارد.

5-w600-h600

(جایزه ۱۰ هزار دلاری فیسبوک به کودکی که حفره امنیتی را در اینستاگرام شناسایی کرده بود)

بیش از نیم میلیارد نفر عضو این شبکه هستند و روزانه ده ها میلیون تصویر در این سرزمین دیجیتالی منتشر و به اشتراک گذاشته می شود. ده ها میلیون صفحه ای که در اینستاگرام توسط کاربران حقیقی و حقوقی طراحی و راه اندازی شده است، زندگی صدها میلیون شهرونده دهکده جهانی امروز را به خود مشغول کرده است. بعضی ها در ۲۴ ساعت، بیش از ۸ ساعت مشغول اینستاگرام هستند. بعضی ها حتی تا ۳ نصف شب آنلاین و مشغول لایک بازی هستند. بعضی هنرمندان در داخل و خارج از کشور، روزی ده ها تصویر از خود و دیگران در پروفایل شخصی منتشر می کنند. این دنیای اعتیاد آور اینستاگرام هست که بخشی از فعالیت روزانه صدها میلیون نفر از جمعیت کره زمین را به خود مشغول کرده است.

بعضی ها در این شبکه، با دنیای لایک ها و فالوها، به دنبال اصطلاحا پز دادن هستند. صفحه جنجالی بچه پولدارهای تهران یکی از آن ها در سال های اخیر بود که پورشه سواران شمال تهران را در ویلا ها و استخرها به نمایش می گذاشت و از این که پول دار هستند و با خالکوبی استخر می روند و با پلنگ سلفی میگیرند، به خود می بالند! البته این داستان ها خیلی بیین ایرانی ها و به خصوص تهرانی ها رواج دارد.

6-w600-h600

(تصویر صفحه بچه پولدارهای تهرانی با ۱۵۲ هزار فالوور در اینستاگرام که ۱۱۹۷ تصویر منتشر کرد)

ما شاهد انقلاب هشتگ ها هستیم که روز به روز، دامنه فعالیت آن بیش تر شده و حتی به سبک زندگی سنتی ما نیز در حال ورود است.در اینستاگرام، دنیای هشتگ ها، دنیای جدید و بسیار مهمی است. هشتگ ها در واقع یک کلید واژه هست که شما با قرار دادن آن در کنار نوشته خود، سبب می شوید که کل عکس و محتوای شما، در میان تصاویری که مضمونش با محتوای تصویر شما شباهت دارد قرار بگیرد و در صفحه هشتگ مربوط به نمایش در آید. مثلا اگر شما تصویری از مکانی در کشورمان بگیرید و بخواهید صدها هزار نفر یا میلیون ها کاربر نیز این عکس را مشاهده کنند، می توانید هشتگ معروف #IRAN را در کنار نوشته خود قرار بدهید. به محض انتشار عکس، مشاهده می کنید که تصویر شما در صفحه هشتگ IRAN به نمایش در می آید و این فرصتی برای دیده شدن بهتر است.

پتانسیل هشتگ ها

۱-سبب می شوند تا عکس های شما بیش تر دیده شود.

۲-باعث بیش تر لایک خوردن تصاویر شما می شود.

۳-قابلیت جریان سازی دیجیتالی دارند.

۴-بهترین ابزار برای توسعه جنبش های اجتماعی مانند چالش سلفی بدون آرایش (#NoMakeupSelfie)  جهت دریافت کمک های خیریه هستند. سلفی بدون آرایش سلبریتی ها در سال ۲۰۱۴ میلادی سبب شد تا کمک های خیریه برای مرکز سرطانی در انگلیس جمع آوری شود.

7-w600-h600

(گزارش نشریه گاردین از کسب ۸ میلیون دلار کمک برای مقابله با سرطان با حمایت هشتگ سلفی های بی آرایش)

۵-سلفی ها ابزاری برای نمایش و خودشیفتگی در میان برخی از کاربران اینستاگرام هستند و هشتگ عاملی برای گسترش آن در فضای مجازی به شمار می رود.

۶-با هشتگ ها می توان تصاویر مختلفی را در یک موضوع خاص از سراسر جهان مشاهده کرد.

۷-هشتگ خود یک رسانه قوی و به قول مارشال مک لوهان فقید، همان پیام هست!

معایب هشتگ ها

۱-عاملی برای بسط و گسترش محتوای fake و جعلی و غیر واقعی در اینستاگرام است.

۲-برخی از کاربران بسیاری از تصاویر خود را تنها بخاطر بیشتر دیده شدن با هشتگ های غیر مربوط و غیر مرتبط تگ می کنند. مثلا فردی که در شیراز عکس می گیرد، هشتگ نیویورک، آمستردام یا برج ایفل را در محتوای توضیحی عکس قید می کند تا در دنیا افراد زیادی عکس را مشاهده کنند. فقط بخاطر چند صد لایک!

۳-هشتگ ها، سبب شده است تا کاربران موقعیت های مکانی خود را بتوانند به اشتباه به دیگران اطلاع رسانی کنند. مثلا فردی در دوبی عکس میگیرد و هشتگ مکانی سانفرانسیسکو را تگ می کند!

۴-هشتگ ها نوعی خودشیفتگی و ناهنجاری دیجیتالی و تمایل به کذب انگاری و کذب پینداری را در میان کاربران اینترنت به خصوص کاربران اینستاگرام گسترش داده است.

۵-متاسفانه شمار زیادی از کاربران اینستاگرام، هویت واقعی خود را پشت هشتگ ها پنهان می کنند.

داستان های جالب

به هر حال، دنیای جالب هشتگ ها با همه خوبی ها  و بدی هایی که می شود برای آن در نظر گرفت، برای خیلی ها محبوب است. برخی از هشتگ های معروف و میزان کاربران آن در اینستاگرام در ادامه ذگر شده است که می توانید در هنگام انتشار محتوا در این شبکه، از ان ها استفاده کنید. البته هشتگ های معروف و پر کاربرد، ده ها هزار مورد را شامل می شود که ما به برخی از آن ها اشاره می کنیم. اطلاعات هشتگ های اینستاگرام را از طریق آدرس https://www.instagram.com/explore/tags/hashtag می توان دنبال کرد.

برای ایرانی ها، برخی از هشتگ های فارسی از شهرت زیادی برخوردار هست. مثل:

نیاوران، زعفرانیه، الهیه، کامرانیه، پالادیوم، برج میلاد، تهران، ایران، اصفهان، شیراز، کیش، خوشگلا، بچه پولدارها، پزشک، مهندس، عشق و یهویی!

8-w600-h600

(تصویر برخی از پست های تگ شده با هشتگ “زعفرانیه” که ارتباطی با مضمون خیابان زعفرانیه تهران ندارد. )

9-w600-h600

(شماری از پست های مربوط به هشتگ مشهور تهران که بیش از ۱ میلیون پست روی آن تگ شده است)

اکنون مشاهده شده است که افرادیکه حتی در روستاهای کشور هم هستند، عکس هایی منتشر می کنند با هشتگ خیابان نیاوران یا میرداماد! تو گویی نصف جمعیت ایران در خیابان زعفرانیه هستند و همه بچه پولدار پورشه سوار در کردان کرج! البته در گزارش هفته آینده به مقوله کذب پنداری و دلایل خود زشت پنداری کاربران در اینستاگرام خواهیم پرداخت. اما به هر حال، خیلی ها دوست دارند در ایران، خود را در مکان و زمانی که نیستند تجسم کرده و از همه مهم تر، دیگران هم ان ها را در آن مکان های رویایی! مشاهده کنند. شاید هشتگ فلان روستا یا شهر در ایران، به اندازه فلان خیابان یا پاساژ یه مکان در نقاط خاصی در شهرهای بزرگ از جمله ایران، بیننده نداشته باشد و به همین خاطر، برخی از کاربران را به هشتگ هایی متمایل می کند که هیچ ربطی به تصویر مربوطه ندارد.

 

10-w600-h600

(قریب به ۱ میلیارد عکس در اینستاگرام با هشتگ LOVE تگ شده و این هشتگ معروف ترین هشتگ است)

در دنیای هشتگ بازی، هشتگ LOVE یکی از پر بیننده ترین و پر کاربرد  ترین هشتگ ها در این شبکه محسوب می شود. حتی هشتگ LOVEIT  و LOVEME نیز پس از این هشتگ با کاربرد بسیاری برخوردارند. این هشتگ در توییتر و حتی فیس بوک نیز مخاطبان زیادی کسب کرده است  و تنها به اینستاگرام مربوط نیست. هشتگ لاو یا عشق، هشتگی هست که می توان در خیلی از متن ها و تصویرها به کار برد. چرا که مفهوم عشق، به هر چیزی می تواند مربوطه بشود. اما به هر حال، هشتگ پاریس یا الهیه، به هر چیزی مرتبط نیست اما بعضی هموطنان علاقه دارند خیلی نوشته های خود را با این جور هشتگ های بی ربط، مرتبط کنند!

11-w600-h600

(بیش از ۵۳ میلیون عکس و فیلم ۱۵ ثانیه ای در اینستاگرام با هشتگ معروف LOVEIT تگ شده است)

برخی از کاربران در اینستاگرام، از اسامی سلبریتی ها برای تگ گذاری مطالب استفاده می کنند تا در هشتگ مربوط به نام آن ها تصاویرشان دیده شود و لایک بیشتر کسب کند. مثلا هشتگ kimkardashian، که چهره رسانه ای معروف آمریکایی محسوب می شود و ملکه سلفی بازهای اینستاگرام به شمار می رود.

12-w600-h600

(بیش از ۳.۵ میلیون تصویر روی هشتگ کیم کارداشیان تگ شده است که الزاما ربطی به موضوعات وی ندارد)

در اینستاگرام چند سال متمادی هست که هشتگ عشق به عنوان یکی از محبوب ترین هشتگ ها انتخاب می شود و به همین خاطر،‌این شبکه را به خلق هشتگ جدیدی به نام Interactivegrams علاقمند کرد. از طریق این هشتگ، تصویر پویانمایی با نشان قلب در اختیار شما قرار می گیرد و اگر کاربری دابل کلیک روی ان بکند ، تصویر روی صفحه وی منتشر می شود و هشتگ جالبی هست. بیش از ۷ هزار پست در اینستاگرام تا مارچ ۲۰۱۶ میلادی از این هشتگ چدید استفاده کردند.

اینستاگرام به مناسبت انتخاب «عشق» برای سومین سال متوالی به عنوان محبوب ترین برچسب، هشتگ #InteractiveGrams را برای کاربران خود راه اندازی کرد تا با نوشتن آن بتوانند یک تصویر متحرک کوتاه با علامت قلب را در اختیار بگیرند و اگر کاربران دو بار روی آن کلیک کنند، تصویر مربوطه به صورت مستقیم روی صفحه آنها منتشر شود.

13-w600-h600

امسال بسیاری از والدین آمریکایی ترجیح دادند نام فیلترهای اینستاگرام از جمله Ludwig، Juno، Reyes و Valencia را روی کودکان خود بگذارند. این مرکز اعلام کرد طی سال جاری میلادی در مجموع ۳۴۰ هزار نوزاد آمریکایی با نام های مرتبط با اینستاگرام ثبت شدند و این مسئله نشان داد که شبکه اجتماعی مذکور تا چه اندازه توانسته است روی زندگی شخصی افراد هم تاثیر بگذارد.

 

14-w600-h600

(قریب به نیم میلیون تصویر روی هشتگ تازه معروف شده Juno تگ شده که برای آمریکایی ها محبوب است)

بعضی ها حتی پا را فراتر گذاشته و اسم فرزندشان را hashtag گذاشتند! تصویر زیر، پستی هست که والدین یک نوزاد، زمان تولد فرزندشان در شبکه های اجتماعی گذاشتند و نام فرزند را hashtag قرار دارند. موضوعی که بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت.

15-w600-h600

(گزارش سایت People.com درباره نام گذاری فرزندی به نام Hashtag)

مساله وقتی جالب می شود که متوجه بشیم بر اساس گزارش مرکز کودکان در آمریکا، از میان ۱۰ نام برتری که سال ۲۰۱۵ میلادی برای نوزادان آمریکایی در نظر گرفته شده، پنج نام اول از روی فیلترهای اینستاگرام انتخاب شده است.

16-w600-h600

(گزارشی درباره نمودار ۷ نام مطرح برای کودکان بر اساس فیلتر های اینستاگرام در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵)

فهرست این نام ها به ترتیب به قرار زیر است:

Ludwig، Juno، Reyers، Amaro، Valencia، Emma، Willow، Jackson، Aiden و Sophia. که سایت مرکز کودکان آن ها را منتشر کرد.

17-w600-h600

(گزارش Russia Today درباره نام Lux‌ که بر اساس فیلترهای اینستاگرام مشهور شد)

 کودکانی که کودکان اینستاگرام یا instagrambabies خواهند بود.

18-w600-h600

(گزارش مرکز بی بی سنتر درباره نام گذاری برخی از کودکان آمریکایی بر اساس هشتگ های معروف)

یعنی والدین عصر دیجیتال، هشتگ ها و فیلترهای معروف را به استفاده از اسامی قدیمی برای نامگذاری فرزندانشان بیش تر ترجیح می دهند. مخصوصا اسامی که نوع جنسیت کودک را نتوان با آن اسم تشخیص داد و اصطلاحا gender-neutral baby names باشد.

فهرست هشتگ های معروف

برخی از هشتگ های محبوب اینستاگرام را بر اساس موضوعات مختلف در زیر مشاهده می کنید.

هشتگ های خیلی معروف

#popular #instagood #iphonesia #photooftheday #instamood #picoftheday #bestoftheday #instadaily #igdaily #instagramhub #instacool #me #photo #twelveskip

هشتگ های مربوط به دنیای مد و لباس

#style #swag #fashion #pretty #instacool #instamood #iphonesia #fashionista #picoftheday #beauty #ootd #outfitoftheday #likeback #shopping #dress #fresh #instafashion #twelveskip

هشتگ های مربوط به زوج های جوان

#couple #boyfriend #girlfiend #love #instalove #happy #us #statigram #home #best #sweet #jj #perfect #loveyou #lovehim #loveher #twelveskip #bestoftheday #amazing

هشتگ های مربوط به بهترین دوستان

#bestfriend #bestie #best #us #jj #a #friend #instagramer #goodtimes #likeback #jj_forum #to #cute #twelveskip #sisters #friendship #bestoftheday

هشتگ های مربوط به موضوع سلفی بازی

#selfie #me #i #a #instagood #ig #iphonesia #jj #likes #party #f4f #igers #picoftheday #photofotheday #cute #follow #follow4follow #bestoftheday #twelveskip #instalove

هشتگ های مربوط به کسب و کار و کارآفرینی

#business #jobs #sales #twelveskip #marketing #startup

هشتگ های مربوط به فناوری

#iphone #techaddict #tech #technology #tagsforlikes #photooftheday #nerd #techie #gadgets #device #instagood #instatech #photooftheday #picoftheday

هشتگ های مربوط به فالو

#teamfollowback #followback #twelveskip #instafollow #instagood

هشتگ های مربوط به کاربران آیفون

#iphone #twelveskip #iphonesia #apple #tech #love #photooftheday #instadaily

هشتگ های مربوط به مهمانی

#drunktexts #partyhard #crazy #craycray #partypeople #happy #fun #smile #photooftheday #cute #friday #drunk #beer #twelveskip #tgif #saturday #nightlife #lifeisgood

هشتگ های معروف در سال ۲۰۱۵ میلادی

#newyear2014 #wonderful2014 #twelveskip #begoodtome #newyears #newyear #newme #freshstart #followme #happy #instagood #follow #tagsforlikes

هشتگ های مربوط به دنیای غذا و نوشیدنی

#food #yummy #foodie #delicious #happy #instagood #foodoftheday #follow #tagsforlikes #foodgasm #twelveskip #tweegram #instago #tflers #yum #dessert #statigram #instalike #instamood

هشتگ های مربوط به دنیای بدنسازی و پرورش اندام

#fitfam #instafitness #beastmode #gym #instafit #fitnessaddict #active #bestoftheday #instadaily #fitnessfreak #health #healthylife #eatclean #twelveskip #fitspo #abs #foodgasm #lifestyle #diet #instahealth #wellness #getmoving

هشتگ های مربوط به نوشته های الهام بخش

#quote #quoteoftheday #goodvibes #quotes #inspire #igers #instalike #instadaily #all_shots #tweegram #twelveskip #repost #instagood #motivation #inspiration #determined #quotestagram #realifequotes #dreams

هشتگ های مربوط به دنیای انرژی مثبت

#truth #pinquotes #advicequotes #reality #quoteoftheday #quotes #quote #quotesdaily #quotestoliveby #twelveskip #instadaily #reminder #instaquote #lifeiswhatyoumakeit #staystrong #igers

هشتگ های مربوط به دنیای ادبیات و شعر

#lyricsquote #lyrics #quoteoftheday #twelveskip #inspire #music #lyrics #songoftheday #lifequotes #tagsforlikes #typography #instaquote #statigram #photooftheday #words #igers

بدون نظر

ورود