کی بخوابیم و کی بیدار شویم

خواب نامناسب موجب مرض است

کی بخوابیم  و کی بیدار شویم

نتیجه برخی از تحقیقات و پژوهش های انجام شده بر روی خواب و آمار به دست آمده از سازمان بهداشت جهانی، نشان  می دهد، کسانی که در شیفت های شب، کار می کنند، بیش از سایرین به سرطان مبتلا می شوند که در بین انواع سرطان ها، شیوع بیشتر، سرطان سینه در میان زنان و سرطان پروستات در میان مردان را می توان نام برد، اگرچه همیشه موضوع خواب، به عنوان آرامبخش جسم و روح انسان، برشمرده می شد، با این حال، مطالعات کمتری بر روی زمان های پر خطر برای خوابیدن انجام گرفته است.

1-w900-h600

مقیمی، یک متخصص طب سنتی دراین باره  می گوید: “در طب جدید خواب مورد غفلت قرار می گیرد و پزشک از بیمار درباره نحوه خوابیدن و مدت زمان خواب سوالی نمی کند. به گفته وی خواب متعادل از ۶ تا ۱۰ ساعت است البته برحسب مزاج افراد متفاوت است. خواب نوزادن و کودکان بیشتر از سایر افراد است یک کودک ۲ ساله به ۱۲ ساعت خواب نیاز دارد و با افزایش سن، کم کم میزان خواب کودکان کم می شود.”

2-w900-h600

در کل، ۶ ساعت خواب پیوسته در طول شبانه روز, برای بدن بسیار مفید است. بر اساس طب جدید، موقع خواب، هورمون آندورفین و آنکفالین ترشح می شود که این دو ترکیب باعث راحتی عضلات در طول روز می شود. خوابیدن در زمان های مختلف اسم های مختلفی نیز دارد، “خواب سپیده دم به خواب عیلوله، خواب پس از طلوع آفتاب به فیلوله، خواب قبل از ظهر به قیلوله، خواب عصر به حیلوله و خواب بعد از غروب آفتاب به غیلوله معروف است”. به گفته متخصصان  “بهترین زمان خواب از اول شب تا قبل از طلوع آفتاب است که باعث نشاط و سرور می شود.”

متخصصان علوم پزشکی بر این باورند “افرادی که عادت به خواب روز دارند باید کم کم عادت خود را قطع کنند چرا که خواب روز بیماری زاست و باید گفت که هیچ خوابی جای خواب شب را نمی گیرد.” از دیگر موارد ذکر شده در این پژوهش، آن است که  گرچه هنگام خواب نباید معده سنگین باشد اما خوابیدن با شکم گرسنه و معده کاملا خالی، بسیار مضر است و موجبات ضعف و قوای بدن را سبب می شود. افراد باید سعی کنند در ساعت مشخصی به رختخواب بروند و سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شوند چرا که این روند خود موجب سلامتی است.”

دیجیاتو
بدون نظر

ورود