خوابیدن با آرایش تا چه اندازه می تواند به پوست آسیب برساند؟

ساکنان شهرهای آلوده ای چون تهران بخوانند

خوابیدن با آرایش تا چه اندازه می تواند به پوست آسیب برساند؟

تقریبا تمامی ما شرایطی را در زندگی مان تجربه کرده ایم که در آن زمان ها مجبور بوده ایم تا دیروقت در محل کارمان بمانیم، یا با دوستان مان شب ها دور هم جمع شده ایم و یا تا نیمه های شب مشغول تماشای فیلم یا سریال مورد علاقه مان بوده ایم.

مهم نیست که که به چه دلیلی روز خود را به پایان رسانیده ایم اما آنقدر خسته هستیم که بدون آنکه آرایش صورت مان را پاک کنیم به رختخواب می رویم.

در نظرسنجی های اخیر انجام شده نشان داده شده که تقریبا دو سوم زنان، حدالق دو روز در هفته را بدون پاک کردن آرایش شان می خوابند. اما آنچه باید بدانیم این است که قضیه چیزی فراتر از کثیف و چرب شدن روبالشی های مان است.

در واقع آسیب هایی که در طول این مدت به پوست مان وارد می شود موضوع اصلی مورد بحث است و همان طور که حدس زده اید در مورد عوارضی چون آکنه، خارش های پوستی و چروک زودرس پوست صحبت می کنیم.

دکتر «ثمر جابر» از مرکز پوست «واشنگتن اسکوئر» در نیویورک در این باره می گوید: “زمانی که با آرایش می خوابید تمام منافذ پوست خود را می بندید. این امر عمیقا سبب به وجود آمدن آکنه، خشکی پوست و خارش می شود.”

در واقع پوست شما، شب ها را غنیمت می داند تا بتواند از عواملی چون استرس های روزانه تان رها شده و استراحت کند. همچنین سلول ها نیز نیاز به نفس کشیدن و شکل گیری دوباره دارند. زمانی که بدون پاک کردن آرایش تان می خوابید مراحل بازسازی پوست خود را متوقف می کنید.

آنچه اهمیت بیشتری پیدا می کند این است با نشُستن و یا پاک نکردن آرایش، رادیکال های آزاد موجود در هوا که عمدتا هم بر اثر آلودگی هوا در محیط وجود دارند قدرت نفوذ بیشتری را به داخل پوست تان و از طریق مواد آرایشی روی صورت پیدا می کنند. این رادیکال های آزاد باعث از بین بردن کلاژن شده و در مدت طولانی، سبب به وجود آمدن خط هایی روی پوست و یا پیری زودرس پوست خواهند شد.

خوابیدن با آرایش می تواند به اعضای حساس صورت همچون چشم ها نیز آسیب بزند. خوابیدن خصوصا با آرایش کامل چشم می تواند سبب تورم چشم ها، عفونت آنها، قرمزی پلک و گاهی نیز آسیب هایی به قرنیه شود. از آنجایی که این عضو بدن بسیار حساس است باید پیش از خوابیدن، ریمل، خط چشم و سایه به طور کامل از روی چشم ها پاک شوند.

دکتر جابر به خانم ها پیشنهاد می کند که در ابتدای شب و به طور کامل آرایش خود را پاک کنند.  وی در این باره می گوید: “شُستن و پاک  کردن پوست به خود بیمار و نوع پوست وی وابسته است.” وی ادامه می دهد: “برای افرادی که پوست های چربی دارند، شستن صورت با کف و پاک کردن آرایش می تواند بسیار موثر باشد. برای افرادی با پوست های حساس، یک پاک کننده آرایش ملایم تر که کف هم نمی کند می تواند گزینه بهتری محسوب شود.”

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود