با ۶ تاثیر عجیب «عشق» روی ذهن و جسم خود آشنا شوید

با ۶ تاثیر عجیب «عشق» روی ذهن و جسم خود آشنا شوید

عشق شاید یک ماده مخدر یا داروی آرامش بخش نباشد اما تاثیراتش دقیقا همانند آنهاست؛ وقتی کسی عاشق می شود مغزش به گونه ای تغییر می یابد که حس می کند همه دنیا زیباست، همه آدم ها خوب هستند و هیچ دردی برایش باقی نمی ماند.

انسان های عاشق حالتی از سرخوشی دارند و شور و هیجان آنها بسیار بالاست. البته باید بدانید که عشق فقط روی مغز تاثیر نمی گذارد، بلکه همه بدن را تحت سلطه خود دارد و به همین خاطر است که با دیدن معشوق، تغییراتی در حالت های روحی و جسمی افراد ایجاد می شود. از جمله ی این تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خوشحال می شوید

yy1-gif

در روزهایی ابتدائی رابطه عاشقانه، فرد حالتی از سرخوشی و خوشحالی زیاد دارد که دلیلش کاملا معلوم است. محققان ثابت کرده اند که داشتن احساسات قویِ عاطفی موجب افزایش میزان فرارسان های عصبی دوپامین در مغز می شوند که به ما می گوید پاداش و رویدادهای خوب در پیش است. خوب است بدانید که همین تغییرات شیمیایی، به موجب دیگر منابع شادی بخش به غیر از عشق هم در بدن صورت می پذیرند. به همین لحاظ می توان گفت که این تغییر هورمونی، مبین «حالِ خوبِ» افراد در ابتدای دوران عاشقی است.

دردهایتان از بین می روند

hh1

حتی دیدن عکس معشوق هم می تواند موجب از بین رفتن درد بشود. به دنبال تحقیقاتی که اخیرا صورت پذیرفته، مشخص گشته که وقتی افراد از دردی رنج می برند، با نشان دادن عکس فرد موردعلاقه شان به آنها، تا حد زیادی از میزان دردشان کاسته می شود. این کاهش درد به قدری محسوس است که اگر به فرد روش درمانی دیگری پیشنهاد می شد، هرگز به این اندازه کارساز واقع نخواهد شد.

نگاهتان در چشمان فرد مورد علاقه قفل می شود

hh2

در تحقیقی از زنان و مردان خواسته شد تا به مدت دو دقیقه کارهای زیر را انجام دهند:

  1. خیره شدن به چشمان پارتنر خود
  2. خیره شدن به دستان پارتنر خود
  3. شمارش تعداد دفعات پلک زدن طرف مقابل

تقریبا همه شرکت کننده ها اعلام کردند که هنگامی که به چشمان طرف مقابل خود خیره شده بودند، نوعی حس خاص و تاثیرپذیری از طرف مقابل دریافت کرده اند.

 گونه هایتان گُل می اندازند

hh3

هنگامی که انسان با موارد مورد علاقه خود مواجه می شود، میزان ترشح آدرنالین خون افزایش می یابد. این تغییر هورمونی موجب فراخ شدن رگ های خونی، افزایش جریان خون و اکسیژن موجود در آن شده و در نهایت به سرخ شدن گونه ها منجر می شود.

قلبتان بهتر و منظم تر کار می کند

hh4

در نتیجه یک تحقیق گسترده و جامع مشخص شده، فارغ از سن افراد، متاهل ها در مقایسه با مجردها کمتر دچار حمله قلبی می شوند. البته دلیل این امر فقط عشق نیست، بلکه مشخص شده افراد متاهل کمتر از مجردها سیگار کشیده و به سمت تفریحات و عادات ناسالم کشش کمتری از خود نشان می دهند.

تمام بدن تان مور مور می شود

my-video631

شور و هیجان عشق باعث می شود تا هورمون های آدرنالین و نوراپی نفرین افزایش یابند که موجب ایجاد تپش قلب، عرق کردن کف دست و سرگیجه می شوند. در جدیدترین تحقیقات علمی از ۷۰۰ نفر خواسته شد تا هنگام شنیدن حرف یا دیدن عکس مربوط به عشق، هر کدام از قسمت های بدن آنها که بیشترین تغییر را داشت آن را رنگ کنند. در نتیجه این آزمایش معلوم شد که تقریبا تمامی اعضای بدن افراد به ویژه، قفسه سینه، معده و سر در مواجهه با عشق، کارکردشان تغییر می کند.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
یک نظر

ورود