گزارش روزیاتو از روزهای زمستانی خانه هنرمندان ایران

از جشن موزیکال یلدا تا رونمایی از کتاب داریوش مهرجویی در پایتخت هنر تهران

گزارش روزیاتو از روزهای زمستانی خانه هنرمندان ایران

خانه هنرمندان ایران، قریب به دو دهه است که یکی از محفل های مهم هنرمندان جوان و پیشکسوت در پایتخت بوده و به نوعی، آن را می توان پایتخت هنرمندان پایتخت نیز به شمار آورد. جایی در خیابان ایرانشهر که به واسطه واقع شدن در منطقه مرکزی شهر، دسترسی به آن برای شهروندان آسان است.

برگزاری نمایشگاه های مختلف هنرهای تجسمی نظیر نقاشی، گرافیک، عکس و مجسمه سازی و اجرای کنسرت های موسیقی و برگزاری کلاس های آموزشی گوناگون، بخشی از ظرفیت های خانه هنرمندان ایران بوده که هر روز، با استقبال هزاران تن از مشتاقان فرهنگ و هنر در پایتخت مواجه می شود.

t00

این خانه، دارای ۴ سالن نمایش به نام جلیل شهناز، فریدون ناصری، غلامحسین امیر خانی و عزت الله انتظامی است که در طول هفته، نمایش های متعددی در آن ها برگزار می شود. همچنین هفت نگارخانه در دو طبقه خانه هنرمندان ایران واقع شده که هر یک ۱۰۶ متر مربع مساحت دارند.

نگارخانه مرتضی ممیز، غلامحسین نامی، سید هادی میر میران، بهار، تابستان، پاییز و زمستان، نام نگارخانه های خانه هنرمندان بوده که ظرف چند سال اخیر، گالری های گوناگونی از هنرمندان داخلی و بین المللی در آن بر پا شده و سرویس هنری روزیاتو نیز در گزارش گالری گردی های هفتگی، به بخش هایی از این برنامه ها، اشاره کرده است.

امروز، برای اطلاع خوانندگان گالری گرد روزیاتو، گشتی زمستانی زدیم در خانه هنرمندان تا با حال و هوای این مجموعه معتبر هنری پایتخت در روزهای سرد دی ماه ۹۵، آشنا شویم.

با ما در گزارش امروز همراه باشید.

خبر اول: حال استاد انتظامی، آقای بازیگر سینمای ایران خوب است. تصویر زیر، جدید ترین عکس زمستانی از استاد عزت الله انتظامی است که در منزل ایشان، اعضای خانه هنرمندان ایران انداخته و خبر خوشی را به هواداران آقای بازیگر  می دهند.

t11
دیدار مسئولان خانه هنرمندان ایران با استاد انتظامی در منزل ایشان

جشن یلدای موزیکال خانه هنرمندان برگزار شد

t24

خبر دوم اینکه، جشن یلدا در خانه هنرمندان ایران، امسال داغ تر از سال های گذشته برگزار شد. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، مراسم شاهنامه خوانی کیسخرو دهقان در طبقه نخست خانه هنرمندان اجرا و با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد.

اجرای زنده موسیقی بوشهری توسط گروه سیریا در مراسم ویژه شب یلدا، از جمله دیگر بخش های این مراسم جذاب بود.

t25

t26
تصویری از گروه موسیقی بوشهری در مراسم یلدا خانه هنرمندان ایران

جهت آگاهی از ویژه برنامه های رایگان خانه هنرمندان در طول ماه، سرویس گالری هفتگی روزیاتو را دنبال کنید.

رونمایی از کتاب سال تصویرگران ایران

t1

خبر بعدی اینکه جمعه ۱۰ دی ماه، مراسم رونمایی از کتاب سال تصویرگران ایران در خانه هنرمندان برگزار شد.

مراسم هنر طراحی کتاب

زمستان خانه هنرمندان به خصوص در دی ماه، با هنر گرافیک همراه شده است. مطلع شدیم که دومین مراسم سالانه هنر طراحی کتاب ایران، جمعه ۱۰ دی ماه در خانه هنرمندان برگزار شد. در این مراسم، نشان شیرازه به برترین طراحان کتاب ایران اعطا گردید. این مراسم با همکاری معاومت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این سالانه با هدف تأکید بر اهمیت طراحی یکپارچه و متفکرانه «پیکره کتاب» به‌عنوان موضوعی مهم در طراحی گرافیک و صنعت نشر و تشویق هنرمندان، ناشران و دست‌اندرکاران صنعت نشر به ارتقای جایگاه «کتاب آرایی» برگزار شد.

t15

«نشان شیرازه» جایزه‌ای است که هر سال به «شکل» (فیزیک) کتاب‌های منتشرشده و پدیدآورندگان هنری آن (تیم هنری) بر مبنای ارزش‌های توأم «زیبایی» و «عملکرد» اهدا می‌شود.

از آنجا که طراحی یکپارچه کتاب، بارز شدن نقش مدیر هنری و حسن هم‌جواری عوامل هنری کتاب، در سال‌های اخیر در مسیر نزدیک شدن به جایگاه اصلی و مهم خود است، نشان شیرازه می تواند هر سال و با توجه به واقعیت های کتاب آرایی (Book Desgin) و فضای مسلط دوره برگزاری، فهرست جوایز خود را با جریان حرف‌ها و زیرشاخه‌های فعال آن تنظیم کند.

نخستین کارگاه روش تدریس پیانو

t19

برای نخستین بار در خانه هنرمندان ایران، اولین کارگاه روش تدریس پیانو (پداگوژی پیانو) توسط استاد دکتر پویان آزاده در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این مراسم، با استقبال علاقمندان به موسیقی و تفکر پداگوژیک در آموزش این ساز غربی مواجه شد.

در دی ماه امسال نیز، خانه هنرمندان ایران، نشست های تخصصی و آموزشی متنوعی را در عرصه های مختلف موسیقی وسینما برگزار می کند.

نمایشگاه گروهی هنرمندان معاصر

t20

نمایشگاه گروهی هنرمندان تجمسی معاصر ایران با عنوان تمام رنگی، اخیرا در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. در این نمایشگاه، ۷۶ اثر از هنرمندان نقاش و عکاس پیشرو و پیشکسوت ایران در موضوعات مختلف به نمایش در آمد.

t21
تصویری از نمایشگاه گروهی هنرمندان تجسمی معاصر تهران

آثار هنرمندانی هم چون آیدین آغداشلو، لیلا ابراهیمی، سمانه احمدی، ف. اخلاقی، کورش ادیم، رضا افسری، ریحانه افضلیان، فریدون امیدی، مریم  به نژاد، تارا بهبهانی، غزاله بیگدلو، نیما پتگر، مهناز پسیخانی، علی  ترقی جاه، محمد علی ترقی جاه  و ده ها تن دیگر در این نمایشگاه به نمایش در آمده است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «هنر، گاه پیشنهاد است. پیشنهاد زل زدن به جای خالی چیزهایی که نیست. هنر، گاه پیشنهاد است. پیشنهاد ساخت زندگی، آنچنان که می خواهیم، نه آنچنان که هست. هنر، گاه یادآوری است. یادآوری همه آن چیزهایی که از فرط تکرار به دست فراموشی سپرده شده اند. هنر پیشنهاد است و یادآوری. و این بار آنچه به یاد می آوریم و پیشنهاد می کنیم امید است. امید که تنها راه تداوم است. امید که روشنایی است. امروز و فردا را با امید، «تمام رنگی» کن.»

تماشای این گالری را تا آخر ۱۵ دی ماه به عاشقان هنرهای تجسمی پیشنهاد میکنیم.

آیین بزرگداشت استاد آتشی

t22

دی ماه امسال در خانه هنرمندان ایران، با آیین یازدهمین سال رفتن منوچهر آتشی در تالار استاد جلیل شهناز نیز همراه شد. در این مراسم، آیدین آغداشلو، هنرمند سرشناس کشورمان، حافظ موسوی و کامیار عابدی، سخنرانی کردند. دو کتاب : «چه شکل های گوناگونی دارد عشق» و «ارغوانی از بوسه» رونمایی شد.

t23

رونمایی از کتاب داریوش مهرجویی

t6

کتاب «دو خاطره: سفرنامه پاریس، عوج کلاب» اثر داریوش مهرجویی، کارگردان سرشناس سینمای ایران در خانه هنرمندان برگزار شد.

t10
مراسم امضاء اثر جدید داریوش مهرجویی در خانه هنرمندان ایران

در مراسم رونمایی از این کتاب، امیر پوریا، منتقد سینما طی سخنانی اظهار داشت که برای فهم مهرجویی به عنوان یک فیلمساز بزرگ سینمای ایران، باید پس زمینه مطالعاتی و زبان و ادبیات او را مد نظر قرار دهیم

t9

در این مراسم، شبنم مقدمی و وحیده محمدی فر به روخوانی بخش‌هایی از کتاب پرداختند و هوشنگ گلمکانی، منتقد برجسته سینما نیز مهمان این نشست بود. همچنین بخش‌هایی از «رامبو»، فیلمی که داریوش مهرجویی در کشور فرانسه ساخته است، برای مخاطبان به نمایش درآمد که تصاویری از این فیلم را در گزارشی در سرویس هنری روزیاتو ارائه خواهیم کرد.

«دو خاطره: سفرنامه پاریس، عوج‌کلاب» دربردارنده روایت شخصی رویدادهایی است که این کارگردان در دو مقطع زمانی با آن‌ها روبه‌رو بوده است. در بخش «سفرنامه پاریس» با خاطرات مهرجویی از حضورش در این شهر روبه‌روییم و در بخش دوم با نام «عوج‌کلاب» با روایتی از یک سوءتفاهم روبه‌روییم؛ سوءتفاهمی که این هنرمند را راهی بازداشتگاه می‌کند.

به نگار پیش از این هم رمان «آن رسید لعنتی» را از این کارگردان روانه بازار کتاب کرده بود.

نمایش کاریزما

t7

تماشاخانه استاد عزت الله انتظامی، تا ۳۰ دی ماه سال جاری، نمایش کاریزما، نوشته مهدی موسی خانی را بر روی صحنه خواهد برد. این نمایش را هر روز می  توانید ساعت ۲۰ در خانه هنرمندان ایران تماشا کنید.

نمایش تولد غم انگیز

t8

نمایش دیگری که در زمستان امسال در خانه هنرمندان ایران در حال اجرا بوده و مخاطبان زیادی هم جذب کرده است، نمایش «تولد غم انگیز پسر آهنی»، به کارگردانی رامین سیاردشتی است که هر روز ساعت ۱۸ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به روی صحنه می رود. این نمایش نیز تا ۳۰ دی ماه، در این مجموعه به نمایش در می آید.

نمایشگاه «نهست»

t2

خبر بعدی اینکه نمایشگاه گروهی عکس و چیدمان نهست تا چهارشنبه ۱۵ دی ماه در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران دائر است. علاقمندان به دنیای عکس، با مراجعه به این گالری، تصاویر جالبی را مشاهده خواهند کرد.

t3
تصویری از نمایشگاه عکس نهست
t12
تصویر پوستر نمایشگاه نهست

این نمایشگاه از زمان افتتاح، با استقبال گسترده علاقمندان به هنر عکاسی مواجه شده است.

t4

مسعود کیمیایی هم به خانه هنرمندان آمد

t13

در روزهای سرد دی ماه، نشست نقد و بررسی فیلم خاک، با حضور مسعود کیمیایی، جواد طوسی و کیوان کثیریان، منتقدان سینما، در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد. مسعود کیمیایی، کارگردان سرشناس سینمای ایران در این مراسم اظهار داشت: فیلمساز، مستخدم نویسنده نیست، حتی اگر خود، نویسنده اثر باشد. جواد طوسی هم در این نشست هنری، کیمایی را یک فیلمساز مستقل خواند که همواره نگاه مستقل خود را بر متن ادبی غالب می کند.

فیلم خاک، به کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی ساخته شد که ششم دی ماه در خانه هنرمندان مجددا اکران شد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: پس از مرگ ارباب روستا زن فرنگی او به کمک مباشر شرورش غلام از پسران بابا سبحان که روی زمین مزروعی او کار می کنند، می‌خواهد زمینش را به او باز پس بدهند. صالح و مسیب امتناع می‌کنند؛ اما می‌پذیرند که اجاره‌ی زمین را در موعد مقرر بپردازند.

کینه‌ی مباشر از مسیب به دلیل علاقه‌ی ناکام او به شوکت، همسر مسیب، است. نزاع او و نوچه‌هایش بر سر زمین منجر به مرگ مسیب و زخمی شدن صالح می‌شود. صالح که بر اثر نزاع با غلام و اصابت ضربه‌ی بیل بر سرش تعادل روانی خود را از دست داده است…

نمایش کاناپه، پایان یافت

t14

نمایش کاناپه که به نویسندگی و کارگردانی میلاد اخگر از آذر ماه امسال در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمد، هفته گذشته به کار خود پایان داد. این نمایش، بااستقبال خوبی از سوی علاقمندان به هنر تئاتر در این مجموعه هنری مرکز شهر مواجه شد. آهنگسازی این اثر موزیکال را امیر عابدین بر عهده داشت.

t16

خبر دیگر از دنیای نمایش خانه هنرمندان، از پایان نمایش کمدی جذاب و پر مخاطب دوران خوش بازنشستگی حکایت می کند که پس از یک ماه نمایش موفق، استیج خانه هنرمندان را رها کرد. این نمایش توسط کامران سهلایی و به کارگردانی کامران شهلایی و محمد لارتی و با بازی استاد رسول نجفیان و سحرناز عباس زاده و هما پریسان به مدت ۱ ماه در تماشاخانه استاد انتظامی، روی صحنه رفته بود.

گفتنی است، نمایشنامه این اثر، به عنوان نمایش نامه برتر جایزه ادبیات نمایشی سال ۱۳۹۱ را از آن خود کرده بود و نمایشنامه برگزیده بخش تولید متون جشنواره تئاتر فجر سال ۱۳۸۹ نیز به شمار می رفت.

این خبر را به این خاطر اطلاع رسانی کردیم که بدانید، خانه هنرمندان ایران در طول ماه، انواع و اقسام نمایشنامه ها از کلاسیک تا کمدی را توسط هنرمندان کشورمان روی صحنه می برد و تقریبا سلایق مختلفی را پوشش می دهد.

نمایشگاه آثار تصویرگران کتاب های نردبان

t17

اگر علاقمند به مشاهده تصاویر کتاب های کودکان و نوجوان هستید، آثار تصویرگران کتاب های نردبان که تلفیق ذهن و هنر ایرانی در ۱۳۸ کتاب تالیفی تصویری است، تا ۱۴ دی ماه در خانه هنرمندان برپاست.

نشریه شیوه آمد

t18

شیوه، نام دو ماهنامه تخصصی هنر و ادبیات خانه هنرمندان ایران است که چندی پیش منتشر شد. جزییات بیشتر درباره این نشریه تخصصی را در این لینک دنبال کنید.

امیدواریم گزارش زمستانی ما از حال و روز داغ و پر خبر خانه هنرمندان تهران، گالری گرد های تهرانی را به گشتی در این مجموعه فرهنگی و هنری تهران، ترغیب کند.

برای مراجعه به پایتخت هنر پایتخت، می توانید از مترو مفتح یا هفتم تیر یا ولیعصر استفاده کنید و خود را به خیابان ایرانشهر برسانید. گفتنی است، خیابان استاد نجات الهی که فاصله کمی با ایرانشهر دارد، پایتخت صنایع دستی ایران است که بزودی گزارشی از آن ارائه می کنیم و شما را به گشتی در این محفل دیدنی صنایع دستی اقوام ایران نیز توصیه می کنیم.

گردشگری زمستانی در خیابان های معروف و هنری تهران را فراموش نکنید. ایرانشهر و نجات الهی، یکی از مقصدهای هیجان انگیز هنردوستان تهرانی است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • لادن دی ۱۴, ۱۳۹۵

    من رفتم خانه هنرمندان
    واقعا خوشگه
    مخصوصا کتاب فروشی پایین که کلیه چیزهای جینگولی داره 🙂

  • کامران دی ۱۴, ۱۳۹۵

    چه قدر برنامه داره خانه هنرمنندان
    این ترکیب های شما خیلی خوبه. جذابه.
    مرسی

  • محسن صباغی دی ۱۷, ۱۳۹۵

    از معرفی جذاب و زیبای برنامه های خانه هنرمندان تشکر میکنم
    حرکت خوبی دارید
    موفق باشید