به کار خود علاقه دارید یا اعتیاد؟

مفهوم اصلی اعتیاد به کار چیست؟

به کار خود علاقه دارید یا اعتیاد؟

بین علاقه به کار و اعتیاد به آن تفاوت زیادی وجود دارد، اما تمیز دادن آن‌ها از هم چندان آسان نیست؛ به‌ویژه زمانی که کارهای خود را به خانه می‌برید یا روی لپ‌تاپ یا اسمارت‌فون شخصی خود، فایل آن‌ها را همیشه به همراه دارید.

در همین راستا و به‌منظور کشف آمار افرادی که به شغل خود اعتیاددارند، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه «برگن» در نروژ هزاران نفر را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند. بر اساس یافته‌های آن‌ها، ۷.۸ درصد از مردم جهان را می‌توان به‌عنوان معتاد به کار دسته‌بندی نمود. اما مفهوم اصلی اعتیاد به کار چیست؟

معتاد به کار فردی است که بیشتر زمان خود را در محل کارش سپری نموده و اعتقاد دارد با انجام وظایف شغلی خود می‌تواند از تنش‌های روحی و استرس‌هایش بکاهد. این‌گونه افراد به‌ندرت تفریح می‌کنند زیرا زندگی شخصی آن‌ها با شغلشان گره‌خورده.

یکی از روانشناسان و محققان تیم یادشده در این مورد بیان داشته که: «در اعتیاد سنتی مسائلی همانند آسیب‌پذیری روحی و ژنتیک نیز نقش دارند، اما در اعتیاد به کار چنین مواردی به‌هیچ‌عنوان مطرح نیست.»

ارتباط اعتیاد به کار با اختلال کم توجهی-بیش فعالی

محققان با آنالیز پاسخ ۱۶۴۲۶ نفر از شاغلین در رده‌های سنی بین ۱۶ تا ۷۵ سال متوجه شده‌اند که ۳۲.۷ درصد از معتادین به کار به اختلال کم توجهی-بیش فعالی که به‌اختصار ADHD نامیده می‌شود، دچار هستند. گفته می‌شود به دلیل ذات بیش فعالی که این افراد دارند، بدون فکر و توجه ساعت‌ها کار می‌کنند و به نتیجه آن نیز توجهی ندارند.

البته جا دارد اشاره‌کنیم که اختلال ADHD تا پیش‌ازاین فقط در مورد کودکان مطرح بود، اما در حال حاضر به بزرگ‌سالانی که بیش‌ازاندازه طبیعی کار می‌کنند نیز نسبت داده می‌شود.

060116_workaholic_THUMB_LARGE_0

سلامت ذهنی و اعتیاد به کار

علاوه بر اختلال یادشده، گفته می‌شود که برخی از معتادان به کار از بیماری‌های روحی همانند استرس و افسردگی نیز رنج می‌برند. به این مفهوم که کسانی که به این عارضه‌ها دچار هستند، بیش از مردم عادی احتمال اعتیاد پیدا کردن به کار را دارند. در مطالعه مذکور نیز مشخص‌شده که تقریبا یک‌سوم از معتادین به شغل انسان‌های مضطرب و ۸.۹ درصد از آن‌ها نیز به افسردگی مبتلا هستند.

لازم به یادآوری است که در این تحقیقات به تأثیرات بلندمدت این اعتیاد رسیدگی نشده است و ارقام و آمار یادشده درنتیجه بررسی‌هایی است که در زمان حال صورت پذیرفته‌اند.

همچنین جا دارد اشاره‌کنیم که افراد مبتلا به عارضه بیش فعالی، انسان‌های بسیار باهوش و بااستعداد هستند و توان انجام کار زیاد را دارند.

منبع: cnn
دیجیاتو
بدون نظر

ورود