از جولان تلگرام و لاین تا کلاهبرداری فرزند از مادر

گزارش تخلفات و سوءاستفاده های اینترنتی

از جولان تلگرام و لاین تا کلاهبرداری فرزند از مادر

هر روز که دامنه مخاطبان بانکداری اینترنتی و شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها به خصوص اینستاگرام، تلگرام و لاین در کشورمان با افزایش رو به رو می شود، شمار کلاهبرداری های اینترنتی و طیف ناهنجاری هایی که توسط مجرمان سایبر هدایت می شود، روند تصادعی به خود می بیند.

«فعالیت های مجرمانه و کلاهبرداری در فضای سایبر»؛ این کلید واژه ها امروز برای ما ایرانی ها خیلی ملموس و آشنا هستند و روزی نیست که رسانه های سنتی و مکتوب و مجازی، خبر از دستگیری و شناسایی کلاهبرداران اینترنتی ندهند. روزی نیست که با خبر نشویم که مجرمان سایبر در شهر های مختلف کشور، با مهندسی اجتماعی، به نقض حریم خصوصی کاربران مبادرت می کنند و اطلاعات شخصی آن ها را به یغما برده و زمینه هتک حرمت و انتشار محتوای غیر اخلاقی و خصوصی کاربران را فراهم می کنند.

همه این ها نشان می دهد که رشد فعالیت های مجرمانه در فضای مجازی افزایش پیدا کرده و اکنون در فضای مجازی راحت تر از فضای سنتی می توان به اطلاعات خصوصی کاربران دسترسی پیدا کرد و فعالیت های مجرمانه را در سطوح مختلف طراحی و هدایت کرد. همه این ها به ما یک پیام مهم را انتقال می دهد که باید به حریم خصوصی  خود و دیگران احترام بگذاریم و از انتشار اطلاعات خصوصی پرهیز کنیم. چه در پیام رسان ها و چه در شبکه های اجتماعی داخلی و بین المللی. باید راه های در معرض تهدید قرار گرفتن سایبری را ببنیدم. مقوله ای که خیلی از ایرانی ها متاسفانه با آن آشنا نیستند.

هر اندازه بیش تر با رفتار مجرمان آشنا شویم، روش های بهتری برای مقابله با این اقدامات در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

شرکت سرمایه گذاری اینترنتی ملارد!

شرکت اینترنتی که سرمایه گذاری  ۶۷ میلیون ریالی را جذب کرده بود، در شهرستان ملادر شناسایی شد. مأموران پلیس فتا دریافتند که یک باند ۶ نفره از طریق معرفی سایت اینترنتی خود به افراد کم سواد، آنها را فریب داده و با استفاده از عدم آگاهی قربانبان، مبالغی را از آنها دریافت کرده اند.

ماموران با تشکیل تیم عملیاتی و فعالیت های اطلاعاتی پس از هماهنگی با مقام قضائی، شش متهم را در ملارد دستگیر کردند و به پلیس فتا تحویل دادند. متهمان دستگیر شده در بازجوئی های پلیس به جرم خود مبنی بر کلاهبرداری با عناوین شرکت های سرمایه گذاری از شهروندان به مبلغ ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال اعتراف کردند.

توصیه پلیسی:‌ شهروندان قبل از هرگونه سرمایه گذاری در خصوص فعالیت های اقتصادی از دستگاه های معتبر استعلام کرده تا در دام این گونه افراد شیاد گرفتار نشوند.

قربانیان مرد تلگرامی در صف دادگاه فارس

اخیرا خبر دار شدیم که پلیس فتا استان فارس از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که با اغفال زنان و دختران از طریق ایجاد گروه های دوستی در شبکه های اجتماعی و با به دام انداختن تعدادی از کاربران از آنها اخاذی می کرده.

داستان از این قرار بود که  چندی پیش پرونده ای به پلیس فتا استان فارس ارجاء شد که در آن شاکی مدعی شده بود فردی با ایجاد گروه های دوستی در شبکه های اجتماعی اقدام به اغفال دختران نوجوان می کند و دخترم نیز یکی از این قربانیان است. این فرد مدعی شد که چند ماهی بود که متوجه تغییر رفتار دخترش شده و این تغییر رفتار به حدی بوده که استرس و اضطراب از چهره وی نمایان بود تا اینکه با هماهنگی دخترش تصمیم به بازبینی تلفن همراه وی گرفته و متوجه می شود فردی در شبکه های اجتماعی با تهدید و مزاحمت قصد اخاذی از او را دارد.

این مرد اظهار کرد که دخترم پس از پرس و جو از اعضای دیگر گروه متوجه شده نه تنها خودش، بلکه کاربران دیگری نیز در این گروه اغفال شده اند. با مطرح شدن این موضوع تیمی از اداره مبارزه با جرائم سایبری تشکیل شده و ماموران با اقداماتی فنی و تخصصی، موفق شدند علاوه بر شناسایی قربانیان دیگر این پرونده، متهم را نیز شناسایی و تحویل قانون دهند.

توصیه پلیسی: متاسفانه گاها مشاهده می شود بعضی افراد با روبرو شدن به چنین مواردی به علت حفظ آبرو از شکایت کردن امتناء می ورزند.

تصاویر مونتاژی، ابزار انتقام سایبری شد

نیشابور بار دیگر خبر ساز شد. فردی کینه جو که با مونتاژ تصاویر خصوصی مردی جوان بر روی فیلم مستهجن قصد انتقام گیری داشت، دستگیر شد.

در پی شکایت مردی جوان مبنی بر مونتاژ تصاویرش روی یک فیلم مستهجن و انتشار آن در شبکه اجتماعی تلگرام موضوع به صورت ویژه در دستور کار تیمی از پلیس فتا این فرماندهی قرار گرفت. کارشناسان پلیس فتا پس از یک سری بررسی های فنی با استفاده از سرنخ های دیجیتالی به جامانده متهم را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر کردند.

توصیه پلیسی: فضای سایبر، فضایی برای شوخی نیست.

واتس آپ در بوشهر خبر ساز شد

بار دیگر واتس آپ، ابزاری برای نقض حریم خصوصی  کاربران ایرانی شد.این بار، واتس در بوشهر خبر ساز شد؛ سرپرست پلیس فتا استان بوشهر از شناسایی و دستگیری فردی که با ارسال پیام در شبکه های اجتماعی واتس آپ اقدام به تهدید و ایجاد مزاحمت نموده بود توسط این پلیس خبر داد.

داستان از این قرار بود که پلیس فتا استان بوشهر در پی شکایت خانم جوانی مبنی بر ایجاد مزاحمت و توهین و تهدید همسرش از طریق ارسال پیام در شبکه های اجتماعی موبایلی واتس آپ به خودش و خانواده اش بلافاصله تیم تحقیقاتی تشکیل و وارد عمل شد. در بررسی های انجام شده توسط کارآگاهان مبارزه با جرائم سایبری مشخص شد که همسر وی که در حال حاضر به طور جداگانه زندگی می کنند و قصد طلاق دارند با ارسال پیام هایی توهین آمیز حاوی تهمت و افترا به اعضای خانواده اش، وی را تهدید به انتشار عکس های خصوصی اش در فضای مجازی نموده است.

کاراگاهان پلیس فتا با توجه به حساسیت موضوع، بلافاصله مستندات مربوطه را جمع آوری نموده و متهم ضمن هماهنگی با مقام قضایی، فراخوانده شد.

برداشت غیر قانونی فرزند از حساب مادرش!

تا کنون چنین خبری نداشتیم که فرزند از حساب بانکی مادرش، برداشت غیر قانونی بکند! اما گویا استان فارس در این زمینه رکورد زد.

با توجه به دریافت شکایتی مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی یک خانم میانسال، بررسی موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان فارس قرار گرفت. این فرد که فرزند شاکی می باشد پس از دستگیری توسط پلیس، در تحقیقات فنی به موضوع اتهام اعتراف کرده و گفت: مورد اعتماد مادرم بودم و همیشه تمامی رمزهای بانکی کارت های عابربانک را فقط من و مادرم می دانستیم.

این جوان به دلیل اینکه چند سالی بوده که رویای تحصیلات در یک کشور اروپایی را در سر داشته، چند روز پیش در اینترنت یک آگهی مبنی بر تحصیلات در خارج از کشور را مشاهده و با تصور اینکه خرید های اینترنتی غیرقابل پیگیری می باشد تصمیم به انتقال وجه از حساب مادرش به حساب آن فرد مورد نظر می گیرد. با توجه به اعتماد کامل مادر به فرزند خود، رویارویی آنان به عنوان مجرم و متهم در پلیس فتا صحنه ای غیر منتظره را به وجود آورد که بهت مادر را در پی داشت.

توصیه پلیسی: رمز اینترنتی حساب بانکی خود را همواره پیش خود حفظ کنید.

هکر ۵۰ حساب Gmail در کرمان شکار شد

یک هکر که اقدام به هک ۵۰ حساب در سرویس پست الکترونیکی جی‌میل کرده بود، در کرمان شناسایی و دستگیر شد. داستان از این قرار بود که متهمی که در شبکه اجتماعی تلگرام به بهانه فروش جم بازی “کلش آف کلنز” تعداد ۵۰ جی میل را هک کرده بود در عملیات کارآگاهان سایبری پلیس فتا دستگیر شد.

دو نفر شهروند به دفتر پلیس فتا مراجعه و اظهار داشتند در یک کانال تلگرامی که به ظاهر خرید و فروش جم بازی کلش آف کلنز در آن انجام می گرفته عضو شده اند و سپس جی میل آنها هک شده است. کلاهبردار اینترنتی با ایجاد یک کانال تلگرامی با عنوان خرید و فروش جم با ترفند های مختلف رمز های جی میل قربانیان را اخذ کرده و در اختیار خود قرار می داد. تیم کارآگاهان سایبری این پلیس وارد عمل شدند و با استفاده از توان فنی و امکانات پلیسی متهم را شناسایی کردند.

توصیه پلیسی: فریب تبلیغات در تلگرام را نخورید.

باز هم تلگرام در همدان حاشیه ساز شد

گویا تلگرام قصد ندارد حالا حالا ها دست از سر ایرانیان بر دارد! این بار، تلگرام در همدان خبر ساز شد. پلیس فتا از شناسایی و دستگیری فردی که از طریق تلگرام برای شهروند همدانی مزاحمت ایجاد کرده بود، خبر داد.

با مراجعه شهروند همدانی و در دست داشتن مرجوعه ای قضایی مبنی بر ایجاد مزاحمت و سلب آسایش، موضوع ضمن تشکیل پرونده در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. شاکی اظهار داشت بنده برای مسائل کاری در نمایشگاه شماره تلفن خود را به مراجعه کنندگان می دادم که پس از مدتی فردی ناشناس در پیام رسان تلگرام مزاحمم شد.

طی تحقیقات بعمل آمده مشخص شد فردی با ساختن اکانت با شماره ای ناشناس مزاحم شاکی پرونده می شود و با اصرار نامبرده مبنی بر اتمام این مزاحمت ها بازهم به این کارهای خود ادامه می داده و موجبات سلب آسایش خانواده وی را فراهم کرده است. کارشناسان پلیس فتا با استفاده از اقدامات فنی و شگردهای خاص پلیسی متهم را شناسایی، دستگیر و تمامی دستگاه های دیجیتال وی را جمع آوری کردند.

خواستگاری مجازی در ساوجبلاغ جنجالی شد

باز هم خواستگاران مجازی، جنجال آفرین شدند. داستان از این قرار بود که فردی که با جلب اعتماد زنان جوان در فضای مجازی و به بهانه خواستگاری از آنها، اقدام به اخاذی می کرد با تلاش ماموران پلیس فتای شهرستان ساوجبلاغ شناسایی و دستگیر شد.

در پی آشنایی زن جوانی با مردی در فضای مجازی که خود را تحصیل کرده دانشگاه و مهندس معرفی کرده بود، این امر باعث جلب اعتماد آن زن شده و کم کم این آشنایی به ملاقات های حضوری بین آنها تبدیل شد. پس از چندین جلسه ملاقات حضوری، زن به پیشنهاد خواستگاری مرد جواب مثبت می دهد اما پس از مدتی متوجه می شود که خواستگارش متاهل است و از سوی او فریب خورده است.

شرایط خواستگار موجب قطع ارتباط آن دو می شود اما پس از مدتی آن مرد با ارسال پیامک تهدید آمیز به زن اعلام می کند که اگر به خواسته های او عمل نکند تصاویر خصوصی وی را در فضای مجازی منتشر خواهد کرد.

توصیه پلیسی: فضای مجازی محیطی غیر واقعی است و افرادی که از نظر شخصیتی مشکل دارند اقدام به نشان دادن تصویر غیر واقعی ازخود کرده و با ارائه شخصیتی چند گانه مشکلات فراوانی را برای خود و دیگران ایجاد می کنند از کاربران این فضا خواست تا به هیچ عنوان به ظاهر دلفریب و غیر واقعی آن اعتماد نکنند تا دچار مشکل نشوند.

هشدار ناجا از ترفند های کلاهبرداری با قصد دوستی در شبکه های اجتماعی

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه بسیاری از اسامی و عکس های موجود در شبکه های اجتماعی جعلی و سرقتی است به شهروندان هشدار داد: مراقب کلاهبرداری و اخاذی با ترفند دوست یابی در شبکه های اجتماعی باشید.

پلیس اعلام کرد:  متاسفانه بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی به هر درخواست دوستی پاسخ مثبت داده و با توجه به پروفایل ها و عکس های موجود در شبکه های اجتماعی برای بسیاری از کاربران درخواست دوستی می فرستند.

مهمترین نکته ای که کاربران در بستر شبکه های اجتماعی باید رعایت کنند محدود سازی دوستی هاست، چرا که بسیاری از اسامی و عکس های موجود در شبکه های اجتماعی جعلی و سرقتی است و حتی در خصوص جنسیت خود نیز صادق نیستند.

توصیه پلیسی: کاربران به هر درخواست دوستی پاسخ مثبت ندهند و برای هر کسی درخواست دوستی نفرستند.

عامل هک تلفن همراه دستگیر شد

هکر تلفن همراه هموطن یزدی شناسایی و دستگیر شد.

داستان از این قرار بود که  چندی پیش خانمی ۲۵ ساله با در دست داشتن مرجوعه قضائی به این پلیس مراجعه و از هک شدن تلفن همراهش در فضای مجازی توسط فردی طرح شکایت کرد.

شاکی اظهارداشت: مدتی است که شبکه اجتماعی تلفن همراه من توسط فرد دیگری هک شده و او به تمامی اطلاعات شخصی من دست پیدا کرده و من را به انتشار تصاویر خصوصی­ ام در فضای مجازی تهدید کرده است.

کارآگاهان پلیس فتا پس از بررسی موضوع و تحقیقات فنی و پلیسی، متوجه شدند که متهم با هک کردن شبکه اجتماعی (تلگرام) شاکیه به اطلاعات شخصی وی و همچنین تصاویر خصوصی اش دسترسی پیدا کرده است. ماموران پلیس فتا در یک اقدام ضربتی و غافلگیرانه متهم به هویت «ص.ب» ۳۲ ساله را در مخفیگاهش دستگیر و برای انجام بازجویی به اداره پلیس منتقل کردند.

توصیه پلیسی: تلفن همراه، مکان خوبی برای نگهداری تصاویر  خصوصی شما و دیگران نیست.

کلاهبردار پیامکی ۴۰۰ میلیون ریالی شکار شد

کلاهبرداری از هموطنان از طریق تبلیغات پیامکی بار دیگر قربانی گرفت و خبر ساز شد. رئیس پلیس فتا البرز از دستگیری فردی که از طریق ارسال پیامک انبوه به شهروندان، با استفاده از این شیوه ۴۰۰ میلیون ریال کلاهبرداری کرده بود خبر داد.

عامل کلاهبرداری پیامکی در سطح کشور که با ارسال پیامک به شهروندان با مضمون (شماره حساب ارسالی جهت واریز اشتباه بوده لطف کنید مبالغ را به این حساب واریز کنید) از آنان کلاهبرداری می کرد از سوی ماموران پلیس فتای البرز شناسایی و دستگیر شد.

در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه فریب پیامک کلاهبرداری را خورده و از حساب خود مبلغی را به حساب متهم انتقال داده است، بررسی موضوع در دستور کار ماموران پلیس فتا قرار گرفت. در این روش فرد کلاهبردار از طریق نرم افزار به گروه زیادی از مشترکین تلفن های همراه پیامک را ارسال و به صورت اتفاقی افرادی که در ساعات اولیه صبح در صدد واریز وجوه به حساب افراد مورد نظر خود بودند طعمه فرد کلاهبردار قرار گرفته و پول را به حساب ارسالی واریز می کردند.

توصیه پلیسی: کلاهبرداری پیامکی یکی از شایع ترین نوع کلاهبرداری می باشد که افراد شیاد از ساده اندیشی مردم سوءاستفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری و سرقت از حساب آنها می کنند.

عامل انتشار مطالب موهن در اینستاگرام شکار شد

خبر بعدی این که اخیرا مطلع شدیم که عامل تهدید و ارسال مطالب موهن در شبکه اجتماعی اینستاگرام در شهرستان رشت استان گیلان، دستگیر و شکار شد. در پی ارجاع یک فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت به دادخواهی مردی ۲۹ ساله گیلانی مبنی بر تهدید و انتشار مطالب موهن علیه وی در اینستاگرام، موضوع به صورت ویژه در دستورکار پلیس فتا قرار گرفت.

با پیجویی های فنی و پلیسی، عامل تهدید و انتشار مطالب موهن در تلگرام علیه شهروند گیلانی شناسایی با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شد.

کلاهبردار فارسی، در ۴۸ ساعت شکار شد

شکار کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر در سریع ترین زمان ممکن انجام شد. دستگیری عامل برداشت و دسترسی غیرمجاز در کمتر از ۴۸ ساعت در استان فارس اخیرا نجام شد.

داستان از این قرار بود که خانمی میانسال به پلیس فتا شهرستان فسا مراجعه و درخواست بررسی و دستگیری عامل برداشت اینترنتی از حسابش را مطرح کرد. کارشناسان پلیس فتا طی اقدامات فنی و پلیسی طی ۴۸ ساعت متهم را شناسایی و تحویل مراجع قضایی دادند.

انتشار اطلاعات شخصی یک خانم در Line

فتا کرمان از شناسایی یک متهم اینترنتی در شبکه‌ی اجتماعی لاین که اطلاعات شخصی یک خانم را منتشر کرده بود، خبر داد.

در پی مراجعه‌ی خانمی به پلیس فتا و طرح شکایتی مبنی بر انتشار شماره تلفن و عکس های خصوصی وی در شبکه‌ی اجتماعی لاین، موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت. فرد ناشناسی در شبکه اجتماعی لاین و در گروه های مختلف با ارسال عکس ها و شماره تلفن شاکی موجب شده است که افراد زیادی با این خانم تماس گرفته و ایجاد مزاحمت کنند.

با بررسی های علمی و تخصصی و با استفاده از امکانات فنی فرد مورد نظر که یک خانم بود شناسایی شد و طی احضاریه‌ای به پلیس فتا فراخوانده شد.

توصیه پلیسی: اطلاعات شخصی و خانوادگی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید زیرا از دست دادن این اطلاعات می تواند عواقب جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

همواره دنیای مجرمان اینترنتی ایران و جهان را در پرتال روزیاتو دنبال کنید.

دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • سجاد تیر ۲۳, ۱۳۹۵

    اولا که امروز چهارشنبه س. نه پنج شنبه.
    دوما حداقل چهار پنج تا غلط املائی داره. متن. روزیاتو دقت کن. 🙂

  • nazi مرداد ۹, ۱۳۹۶

    سلام
    یه سوالی داشتم برای افزایش ممبر کانال های تلگرام شما راهکاری دارید ممنون میشم پاسخ بدید