نشانه هایی که از تاثیر منفی تنهایی بر سلامت شما حکایت دارند

نشانه های پرخطر تنها ماندن

نشانه هایی که از تاثیر منفی تنهایی بر سلامت شما حکایت دارند

حتما بسیار شنیده اید که تنها بودن و همه کارهای زندگی را تنها انجام دادن نمی تواند برای طولانی مدت گزینه مناسبی به شمار آید.

البته به دلایل عدیده ای هر فردی امکان دارد در طول زندگی خود مدتی چنین وضعیتی را تجربه کند. ورود به جریان زندگی مدرن و دشواری هایی که استفاده از امکانات زندگی برای افراد به وجود می آورد به همراه افزایش سطح توقعات به این جریان دامن نیز می زند.

در میان افراد مسن این وضعیت بیشتر تجربه می شود چرا که این امکان وجود دارد که یکی از طرفین، فوت شده باشد.

بر آن نیستیم که به دلایل این تنهایی ها بپردازیم. آنچه در ادامه این نوشته برشمرده خواهد شد، مشکلات وابسته به سلامت هستند که افرادی که تنها زندگی می کنند را تهدید می کند. آنچه بیش از یک انزوای اجتماعی در فرد ایجاد مشکل می کند، مسائل مربوط به سلامت اوست که باید حتما مد نظر قرار داده شود.

این موارد را با هم مرور می کنیم:

در طول روز با همان پیژامه یا لباس خانه باقی می مانید و تلاشی به عوض کردن آن نمی کنید

1

دکتر «ملینا لانتز» می گوید زمانی که در طول روز در خانه هستید و کسی شما را نمی بیند گاهی تصمیم می گیرید که دوش نگیرید و با همان پیژامه و لباس خانه خود تمام روز را سپری کنید.

در واقع هیچ انگیزه ای برای انجام این کار ندارید. دکتر لانتز توصیه می کند که حتی اگر قرار کاری هم ندارید و یا در خانه مانده اید درست مانند زمانی عمل کنید که برای رفتن به بیرون آماده می شوید.

هرگز شب ها خوب نمی خوابید

2

بسیاری از افرادی که تنها زندگی می کنند شب ها جای مشخصی را برای خوابیدن انتخاب نمی کنند و گاهی بدون آنکه متوجه باشند در جایی از خانه خواب شان می برد. هنگاهی هم که صبح از خواب بر می خیزند، احساس شادابی و سرزندگی نمی کنند.

احساس بی ارزشی می کنید

3

افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، بیشتر خود را از دیگران دور نگه می دارند اما تنهایی هم می تواند به تغییر خلق و خو و عدم شادی بیانجامد. ورود به فضاهای اجتماعی می تواند نقش حمایتی را برای فرد داشته باشد.

زمانی که بیش از اندازه تنها بمانید ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست دهید و این تصور در شما به وجود بیاید که کسی شما را دوست ندارد. دکتر لنتز در این باره می گوید، افراد تنها در بسیاری از مواقع احساس ناامیدی و بی ارزشی می کنند و کمتر در فعالیت های اجتماعی و کارآمد شرکت می کنند.

نمی توانید از اضطراب دوری گزینید

4

هورمون هایی چون «کورتیزول» که هورمون استرس هستند در زمانی که تنها هستید بیشتر ترشح می شوند که می تواند در تمام طول روز سبب ایجاد اضطراب در شما شود. این جریان خصوصا اگر بیشتر روز تنها باشید تشدید هم می شود.

دکتر لنتز هم می گوید افراد تنها عمدتا بیشتر از استرس و اضطراب شکایت دارند. آنها تصور می کنند که اگر اتفاقی برای شان بیافتد کسی خبردار نخواهد شد.

کنترل وضعیت دیابت برای تان دشوارتر می شود

5

توجیه بسیار خوبی است که دلیل افزایش قند خون افرادی که تنها هستند عدم توانایی در کنترل قند خون به دلیل ترشح هورمون های استرس باشد.

در مورد افرادی هم که مبتلا به دیابت هستند و بیشتر مواقع تنها هستند، این موضوع تشدید می شود. بهترین راهکار این است که فرد شروع به انجام تعاملات اجتماعی کند.

فشار خون تان هم در وضعیت چندان پایداری نیست

6

دکتر لنتز بر این باور است که افراد تنها عمدتا تغییرات فراوانی را در سطح فشار خون خود تجربه می کنند.

زمانی که در تعامل با دیگران هستید، فشار خون تان عمدتا کاهش پیدا می کند اما با تنها شدن و ایجاد استرس در شما، ضربان قلب و فشار خون نیز افزایش پیدا می کند.

دکتر لنتز بر این باور است که ادامه روند فشار خون بالا بر اثر استرس و اضطراب می تواند منجر به حملات قلبی و بیماری های قلبی و عروقی شود.

حافظه شما ضعیف شده و بسیاری از چیزها را فراموش می کنید

7

دکتر لنتز بر این باور است هرچقدر تعاملات اجتماعی شما با افراد دیگر کمتر باشد، تجربه های شناختی شما زودتر در معرض خطر قرار می گیرند.

هرچقدر با دیگران بیشتر صحبت و معاشرت داشته باشید سبب خواهید شد که مغزتان بیشتر کار کند و کمتر به بیماری هایی مربوط به حافظه از جمله «دیمنشیا» مبتلا خواهید شد. توصیه می شود بیمارانی که به این بیماری مبتلا هم هستند تعاملات اجتماعی با دیگران را حفظ کنند.

بسیاری از قرارهایی را که با دیگران می گذارید کنسل می کنید

8

زمانی که بیشتر و بیشتر تنها می مانید، در میان جمع بودن برای تان دشوارتر می شود. دکتر لنتز بر این نکته نیز اشاره می گوید که افراد منزوی در بسیاری از مواقع قرارهای خود با پزشک شان را نیز کنسل می کنند.

وی بر این باور است که هرچقدر بیشتر تنها بمانید، خود محورتر خواهید شد و روزهای بدتر و بدتر و با افکار منفی تری به سراغ تان خواهد آمد.

هوای سرد شما را در خانه نگه می دارد

9

زمستان نه تنها فصلی است که در آن اختلالات فصلی تاثیرات بیشتری روی شما می گذارد اما اگر برای بیرون رفتن در چنین هوایی، احتیاج به کمک داشته باشید و خودتان به خوبی نتوانید راه پله ها و یا مسیری را بپیمایید برای تان دشوارتر هم خواهد شد.

دکتر لنتز به چنین افرادی که نمی توانند در روزهای بسیار سرد سال از خانه خارج شوند، توصیه می کند که حتما کنار پنجره قرار گیرند و حس بیرون از خانه بودن را اندکی تجربه کنند.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • :) دی ۲۷, ۱۳۹۵

    خب چیکار کنم کسى منو نمیخواد و طرفم نمیاد … چطورى از تنهایى دربیام 🙁

  • Xtract آذر ۲۶, ۱۳۹۹

    من شش ماه تنها بودم و فقط یکی از این علایم رو داشتم.