طوفان استیج های پایتخت با ساز بانوان نوازنده

گزارش روزیاتو از متن و حاشیه اجراهای جشنواره بین المللی موسیقی فجر

طوفان استیج های پایتخت با ساز بانوان نوازنده

چندی پیش در گزارشی، به معرفی فهرست برنامه های سی و دومین دوره برگزاری جشنواره موسیقی فجر ایران پرداختیم و ده ها برنامه ای که در هفته پایانی دی ماه ۹۵ در پایتخت اجرا می شود، ارائه شد. درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی سبب شد تا برگزاری جشنواره این دوره با ۲ روز تاخیر  آغاز شود.

تهران در این روزها، شب های پر هیاهویی را سپری می کند و از تالار وحدت تا تالار نیاوران، استیج های موسیقی پایتخت، پر مخاطب و میزبان موزیسین هایی از ایران و سایر نقاط جهان است که جدید ترین دستاوردهای خود را در عرصه موسیقی سنتی و ملل، در معرض دید عاشقان استیج قرار می دهند.

حضور بانوان نوازنده در جشنواره ۹۵، که برخی از آنها با لباس های محلی به اجرای برنامه می پردازند، از نکات قابل توجه جشنواره امسال است.

m34
تصویری از اجرای گروه خنیاگران مهر که شامل ۱۲ نوازنده زن به سرپرستی نیوشا بریمانی است

برای آگاهی از آخرین برنامه های سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر که تا یکم بهمن ماه در تهران ادامه دارد، نگاهی داشتیم به اجراهای چند روز اخیر و متن و حاشیه آن را مرور می کنیم.

m35
تصویری از اجرای کنسرت موسیقی میثم ابراهیمی در استیج میلاد نمایشگاه بین المللی تهران

با ما در گزارش امروز همراه باشید.

شهید خان، چراغ اول را روشن کرد.

M1

سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر که معتبر ترین جشنواره موسیقیایی کشور محسوب می شود، از ۲۴ دی ماه سال جاری در تالار رودکی تهران کار خود را آغاز نمود. در مراسم افتتاحیه، پرویز شهید خان، نوازنده سی تار هندی، قطعاتی از موسیقی هندی را اجرا کرد که با استقبال علاقمندان روبرو شد.

وی در این مراسم از حضور در ایران ابراز خرسندی کرد و موسیقی کلاسیک هندی که در مراسم افتتاحیه نواخت، به صورت زنده و مستقیم از طریق سامانه حام پخش شد. این برای نخستین بار است که یک نوازنده هندی، چراغ موسیقی فجر را با قطعاتی از موسیقی ملل روشن می کند.

پیام وزیر جدید ارشاد به جشنواره موسیقی فجر

m3

سید رضا صالحی امیری که به تازگی سکان دار هدایت وزارت فرهنگ و ارشاد ارسلامی دولت روحانی را بر عهده گرفته است، چندی پیش در پیامی، موسیقی را مردمی ترین جلوه ذوق و خلاقیت و اندیشه اهالی این گستره دانست. در پیام آقای وزیر آمده بود:

در سایه توجه و حمایت هدفمند از گروه‌های پویای هنر موسیقی در گونه‌های مختلف، بویژه بخش‌های هویت‌مدار آیینی، مقامی و سنتی و همچنین مؤسسات فعال در این عرصه می‌توان در این موقعیت و شرایط نقش مؤثری ایفاد کرد و این مهم چشم‌اندازی است که همواره مورد تأئید و پشتیبانی دولت تدبیر و امید بوده است.

امید است «سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر» فرصت و امکان مناسبی برای مرور و تماشای برداشت‌ها و ارایه‌های موسیقی امروز کشورمان از داشته‌های غنی فرهنگی – هنری ایران سربلند، همراه با جلوه‌های امیدبخش هنرمندان جوان، در سایه‌سار حضور وزین پیشکسوتان‌مان باشد.

برترین لباس های جشنواره انتخاب می شوند

جشنواره امسال، جشنواره اولین ها بود. هم از نظر پخش مستقیم اجراها به صورت آنلاین برای اولین بار در تاریخ جشنواره و همچنین انتخاب و معرفی برترین لباس گروه های موسیقی برای نخستین بار.

m30
تصویر ایندکس گروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد اعلام کرد، کارشناسان این حوزه به کنسرت های جشنواره فجر امسال اعزام شده اند تا برترین لباس اعضای گروه های موسیقی امسال را بررسی کنند.

قرار است، برترین لباس های استفاده شده در جشنواره موسیقی فجر امسال در اختتامیه معرفی شود. به نظر می رسد، لباس بانوان گروه ژیوار، که معیارهای ستاد از جمله پارچه و نقش و طرح ایرانی را داراست، بتواند در فهرست نهایی قرار بگیرد که در ادامه گفتار تصاویری از آن را مشاهده می کنید.

روز اول: اجراهای پر شور در ۷ استیج تهران

نخستین روز سی و دومین دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر، شاهد برگزاری اجراهای مختلفی از هنرمندان در تالار وحدت، تالار رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی و برج میلاد بود که در تصاویر زیر، نگاهی داریم به اجراهای این روز شلوغ جشنواره.

m4
تصویری از اجرای کنسرت پرواز همای در نخستین روز جشنواره موسیقی فجر
m5
تصویری از اجرای کنسرت پرواز همای در نخستین روز جشنواره موسیقی فجر
m6
گروه پرواز همای پس از اجرا در شب اول
m7
تصویری از اجرای گروه موسیقی ژیوان گاسپاریان از ارمنستان
m8
تصویری از اجرای گروه موسیقی ژیوان گاسپاریان از ارمنستان

پخش مستقیم کنسرت ارکستر سمفونیک تهران و گروه رستاک

m9
تصویر ایندکس سامانه پخش مستقیم کنسرت های موسیقی فجر امسال

یکی از اتفاقات مهم این دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر را باید در پخش آنلاین کنسرت های موسیقی دانست که از شب اول، این مهم در دستور کار برگزار کنندگان قرار گرفت. البته شنیدن پخش مستقیم کنسرت ها از طریق سامانه آنلاین رایگان نیست و شما می بایست با عضویت در سایت و پرداخت هزینه مشاهده هر برنامه، در زمان مقرر، نسبت به تماشای برنامه اقدام کنید.

در میان اجراهای بخش بین الملل، اجرای گروه رامبرایت تریو از هلند، حسام اینانلو و شهید پرویز خان از هندوستان و هم چنین گروه آوازی تهران و کنسرت ارکستر سمفونیک ایران به طور زنده و آنلاین پخش شد.

کنسرت های پارس ناصر نظر، کر فلوت تهران، آوای موج با قدسیان، پرواز همای و ژیوان گاسپاریان به صورت آفلاین امکان دانلودش در اختیار عاشقان موسیقی قرار گرفت.

سامانه حام که پخش مستقیم و آنلاین اجراهای موسیقی فجر امسال را بر عهده دارد، در شب های اخیر، یکی از پر بیننده ترین شبکه هایی است که اهالی موسیقی، برای شنیدن قطعاتی از موسیقی سنتی و پاپ ایران و جهان به آن مراجعه می کنند.

از رقص مجارستانی تا سمفونی مردگان؛ اجرای طوفانی ارکستر سمفونیک تهران

m10

ارکستر سمفونیک تهران در دومین شب از برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، شامگاه ۲۵ دی به رهبری شهرداد روحانی در استیج تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال حاضران مواجه شد. این گروه ۵۰ نفره، نخستین اجرای خود را با اثری از احمد پژمان، برای جانفشانان ایران یعنی “پوئم سمفونی آزادگان” آغاز کرد.

این اثر در ۵ بخش، به نام های: نیایش، آغاز نبرد، در بند دشمن، نبرد دلیران و جشن آزادگان خلق شده بود. از جمله قطعاتی که گروه در مراسم اجرا کرد، قطعاتی از مارش اسلاو، اثر چایکوفسکی، پاوان اثر گابریل فوره و سمفونی مردگان، اثری تحسین بر انگیز از کامیل سن سان بود که با استقبال گسترده مخاطبان همراه شد.

m11

در آن شب طوفانی، قطعاتی از شبی بر فراز کوه سنگی، اثر مودست موسورسکی نیز نواخته شد. نواختن قطعه رقص مجارستانی توسط ارکستر سمفونیک تهران، از جمله قطعاتی بود که شور و حال خاصی را به تالار وحدت تهران داد.

در این مراسم شور انگیز، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و مدیرعامل بنیاد رودکی نیز حضور داشتند.

m12
تصویر استاد شهرداد روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران

اگر دوست دارید تا آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران را در جشنواره امسال گوش کنید، فردا (۵ شنبه ۳۰ دی) را فراموش نکنید که از طریق سامانه آنلاین می توان به این مراسم جذاب گوش کرد. آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران، ۵ شنبه به طور مشترک با ارکستر ایتالیا برگزار خواهد شد.

آخرین خبرها از اجراهای این گروه را در سایت اینترنتی آن دنبال کنید. قطعاتی از اجراهای ارکستر سمفونیک تهران که ماه گذشته در تهران نواخته شد را در ویدیو زیر مشاهده کنید.

گروه دیلمون، تراژدی رعنا را اجرا کرد

یکی دیگر از برنامه های دومین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر امسال، اجرای گروه موسیقی دیلمون بود که قطعاتی از تراژدی رعنا و داستان موسیقی گیلان را روایت کرد. این گروه که کار خود را در استیج برج آزادی تهران آغاز کرد، به سرپرستی محمود فرضی نژاد به روی صحنه رفت و ترانه های: رعنا، آه بگو، کونسکه را اجرا نمود.

سرپرست گروه دیلمون درباره داستان ترانه های آه بگو گفته بود که این ترانه مربوط به موسیقی کار است و زنان و مردان در حین شالیکاری آن را زمزمه می کردند. آه بگو به معنی خسته نشو است.

m13
تصویر اجرای گروه موسیقی محلی دیلمون در استیج جشنواره فجر امسال

او همچنین درباره ترانه رعنا هم اظهار داشت که گروه های موسیقی گیلانی هر جا که می روند حاضران درخواست می کنند ای رو سیاه رعنا، برگرد بیا رعنا را اجرا کنند، باید بگویم وقتی شخصی آنقدر معروف می شود که برایش ترانه به وجود می آید قطعا رو سیاه نخواهد بود. تنها مشکل رعنا این بود که در دوران مرد سالاری که زن جایگاهی نداشت زندگی می کرد.

m14
تصویری از تمرینات گروه موسیقی گیلانی دیلمون

اجرای کامل ترانه گیلکی رعنا که به استقبال مخاطبان در جشنواره امسال همراه شد را در ویدیو زیر تماشا کنید که مربوط به اجراهای قبل است.

لالایی قشقایی هم نواخته شد

جشنواره موسیقی فجر، بخشی به نام نواحی دارد که در آن، موسیقی اقوام به اجرا در می آید. حاوا، نام اولین گروهی بود که در بخش موسیقی نواحی جشنواره امسال، بر روی استیج رفت و سالن سیصد نفره برج آزادی تهران را با بخش کوتاهی از قطعه لالایی پروین بهمنی، به وجد آورد که از موسیقی جذاب قشقایی روایت می کند.

m15
تصویر اجرای گروه حاوا در استیج برج آزادی تهران

در برنامه امسال این گروه، ابراهیم کهندل پور، خواننده پر آواز قشقایی، این گروه را همراهی می کند که صدای با نوای ساز یادی و تشویق حاضران مواجه شد. قطعه دیگری که گروه حاوا اجرا کرد، قطعه بویر احمدی بود که با صدای موسی موسوی اجرا شد.

در این مراسم موسیقی نواحی ایران، با حضور نمایندگان مردم آباده و فیروزآباد در مجلس شواری اسلامی، دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر از ابراهین کهندل پور و پروین بهمنی تقدیر کرد.

ابراهیم کهندل‌پور (خواننده)، موسی موسوی (خواننده قطعات بویراحمدی)، هوشنگ سلیمی (کمانچه)، امین پوستکار (تنبک)، فرزاد محمودی (رباب)، حسین کریمی (سرنا و کرنا قشقایی)، آرش عزیزی (تار و همخوان)، دامون شش‌بلوکی (نقاره و همخوان) و پیران درخشان (سه‌تار قشقایی) پروین بهمنی، سرپرست و همخوان گروه حاوا را در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر که ۲۵ دی در برج آزادی به صحنه رفت، همراهی می‌کردند.

برای آشنایی با موسیقی نواحی که توسط این گروه اجرا می شود، بخش هایی از قطعاتی که گروه در بهمن سال گذشته اجرا کردند، مشاهده کنید.

شب سوم: شب سالار عقیلی

در سومین شب سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، گروه های موسیقی مختلفی از جمله ارکستر مهر به رهبری ناصر ایزدی، ارکستر بادی کارا به رهبری بردیا کیارس، گروه سالار عقیلی، کیان پور تراب و بمرانی، آثار خود را بر روی اسیتج بردند که روایت تصویری ایسنا از آن ها را مشاهده می کنید.

m17
اجرای ارکستر بادی کارا به رهبری بردیا کیارس در تالار رودکی
m18
اجرای گروه ارکستر بادی کارا به رهبری بردیا کیارس
m19
اجرای یک موزیسین خانم در گروه ارکستر بادی کارا
m20
تصویر اجرای ارکستر مهر به رهبری ناصر ایزدی در تالار رودکی-۲۶ دی
m21
تصویری از گروه نوازندگان ارکستر مهر به رهبری استاد ناصر ایزدی
m22
تصویری از اجرای کنسرت سالار عقیلی در سومین شب جشنواره موسیقی
m23
تصویری از اجرای گروه موسیقی بمرانی در سومین شب جشنواره
m24
تصویری از اجرای گروه موسیقی بمرانی در سومین شب جشنواره

بانوان پیشکسوت آواز و استیج های شب سوم

m25

شب سوم جشنواره امسال، شبی بود که بانوان پیشکسوت آواز کشورمان در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران، به روی صحنه رفتند. نسرین ناصحی، شهلا میلانی، فریبا اسدی و آتوسیان، اعضای کنسرت نگین بودند که قطعاتی از ایران ایران ساخته محمد سریر و انوشیروان روحانی را اجرا کردند.

m26
زمستان ۹۴، از اعضای آواز گروه موسیقی نگین در خانه هنرمندان ایران تجلیل شد

در کنار اجرای قطعات فوق، برخی از قطعات کلاسیک فیلم های قدیمی نیز نواخته شد که برای نخستین بار در کشور اجرا می شد. گل سنگ، عاشقانه، رویای جوانی، دلیار، تاراج خزان، من هم گریه کردم، مادر و چند قطعه انگلیسی از جمله قطعاتی بودند که این گروه بر روی استیج نیاوران برد.

موسیقی کردستان با ساز زنان ژیوار

گروه موسیقی ژیوار، سومین اجرای بانوان در جشنواره امسال بود که در فرهنگسرای نیاوران روی استیج رفت. این گروه برای شناساندن لباس و موسیقی کردی، تا کنون اجراهای متعددی در سفارتخانه و در روز ملی کشورهای گوناگون داشته و در جشنواره امسال نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

m29
گروه ژیوار، نخستین گروه موسیقی بانوان کرد ایران

در بخش اول اجرای این گروه قطعات «ترمه»، «گورانی»، «ضرب گورانی»، «دل شیدا»، «ژیوارانه»، «رنگ ژیوارانه» و «دیوان عشق» نواخته شد.

بخش دوم اجرا با حرکات آیینی چهرزاد شیخ‌الاسلامی شروع شد که حاضران از آن استقبال زیادی کردند و درخواست اجرای دوباره آن را داشتند.

m27
تصویری از لباس های بانوان گروه موسیقی ژیوار کردستان

«کوه‌های مه‌آلود»، «زمانه»، «من زنم»، «ماه و مهتاب»، «نازمه که»، «ضربی نازمه که» قطعاتی بودند که در بخش دوم اجرا شدند که با تک‌نوازی دف، عود و تنبک همراه بود. شمسی فضل‌اللهی – بازیگر – نسرین ناصحی و شهلا میلانی از پیشکسوتان آواز موسیقی زنان ایران از جمله مهمانان این اجرا بودند.

m28

از نکات حاشیه‌ای این اجرا ورود تماشاگران با گذشت نیم‌ساعت از کنسرت در سالن بود. همچنین در این اجرا قطعات اجرا شده گروه ژیوار با آنچه در دفترچه راهنمای سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر ثبت شده بود، تفاوت داشت. البته «ژیوار» بروشوری که خودش تهیه کرده و اطلاعات گروه در آن درج شده بود را بین حاضران توزیع کرد.

بازگشت علیرضا افتخاری به استیج

در چهارمین شب برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان در حالی به استیج رفت که وزیر ارشاد فعلی و قبلی، مهمانان ویژه مراسم بودند. در ابتدای این کنسرت، قطعه بی کلام اجرا شد و پس از آن علیرضا افتخاری پس از سال ها دوری از صحنه، به عنوان خواننده به این ارکستر اضافه شد.

m31
حضور وزیر ارشاد فعلی و قبلی در اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان

در بخش اول قطعات “اوور تو آوار” اثر فریدون شهبازیان، “نیلوفرانه”، “بهشت یاد”، “در هوای تو” و “کوی بی نشان” اثر عباس خوشدل و “سبک بال” اثر حسین دهلوی اجرا شد.

برای اجرای دو قطعه “شور عشق” (۱ و ۲) در بخش دوم کنسرت، گروه کر به ارکستر ملی اضافه شد و از همان ابتدا افتخاری همراه با شهبازیان روی صحنه آمد.

m32
حضور علیرضا افتخاری در کنسرت ارکستر ملی ایران

قطعه چهار مضراب شوشتری برای ویولن و ارکستر اثر حسین دهلوی، قطعه بعدی بود که توسط این ارکستر اجرا شد. پس از آن به ترتیب “نغمه محرم راز”، “ساقی نامه” و “شور عاشقانه” اثر شهبازیان اجرا شدند.

در این مراسم شور انگیز، وزیر ارشاد قول داد که برای حمایت از اجراهای ارکستر سمفونیک و  ملی ایران در سال ۹۶، ۱۲ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شود.

******************************************************

برای آگاهی از جدید ترین برنامه کنسرت های موسیقی فجر در دو روز آخر هفته، از جدولی که در تصویر زیر مشاهده می کنید، استفاده نمایید.

M2

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • فرهاد دی ۲۹, ۱۳۹۵

    خیلی جالب بود
    مخصوصا ویدئو دیلمون. عاشق موسیقی سنتی شدم.
    کاش اینا رو زودتر میگفتین میرفتم 🙁
    missssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

  • رامین دی ۳۰, ۱۳۹۵

    ژیواری هاخیلی لباسشون خوشگله. اگه اول نشن واقعا تاسف آوره
    حیف تهران نیستم بیام ببینم.
    شادشدم این ویدیو ها رو دیدم
    تنکیوووووووووووووووو

  • نسیم مباشری دی ۳۰, ۱۳۹۵

    زیبا زیبا و زیبا
    امیدوارم ژیوار برنده بشه. حقشونه. هم لباس خوشگل هم ترانه های زیبا. ویدئوی زیبایی شنیدم.
    رعنا یه ترانه خاطره انگیزه واقعا
    خیلی خیلی ممنون

  • نریمان ابطحی بهمن ۱, ۱۳۹۵

    حیف که پرواز همای رو از دست دادم. این گروه از فوق العاده ترین گروه های موسیقیه به نظر من. جشنواره امسال خیلی شلوغ بود.
    missss