نگاهی به گران ترین تابلوهای نقاشان آسیایی در سال ۲۰۱۶

نگاهی به گران ترین تابلوهای نقاشان آسیایی در سال ۲۰۱۶

هنر نقاشی را گرچه امروزه در مدرسه ها و آکادمی های صاحب نام هنر جهان تا  مقطع دکترا می توان فراگرفت، اما، علاوه بر استعداد و دانش، مهارت نیز در خلق آثار هنری اهمیت بسیار دارد. چه بسیارند کسانی که خود آموخته بوده و طرح هایی بر بوم نقاشی می زنند که تئوریسین ها و حرفه ای های این عرصه را به شگفتی وا می دارند و خالقان مکتب کوبیسم، رئالیسم و اکسپرسیونیسم با تابلوهای منحصر به فرد خود، تنها مشتی نمونه خروار هستند.

مهارت در نقاشی و خلق دستاوردهای هنری، علاوه بر مهارت و استعداد، به خلاقیت و نوآوری هم نیاز دارد که به نظر می رسد، برخی از گران ترین و معروف ترین تابلوهای نقاشی چه در عصر حاضر و چه در قرون قبل، تا حدود زیادی متکی بر خلاقیت و قدرت رویا پردازی خالقان آثار است که  تابلو نقاشی “مونالیزا (لبخند ژکوند) لئوناردو داوینچی ایتالیایی با تکنیک ذوزنقه و مهارت بی نظیر نقاش نابغه اش و  تابلو ۱۱۹ میلیون دلاری “جیغ ادوارد مونک  نروژی،‌ از آن جمله است.

n14
تابلوی معروف جیغ، شاهکار ادوارد مونک نروژی که ۱۱۹ میلیون دلار قیمت گذاری شده است

بارها مشاهده کردیم که یک تابلوی نقاشی که به زعم و نظر افراد غیر حرفه ای در نقاشی، منظره یا طرح یا نمایی معمولی را به تصویر می کشد و شاید نقاش آن، وقت و خلاقیت خاصی را برای طراحی و تولید اثر صرف نکرده باشد، با قیمت های گزافی در حراجی های بین المللی به فروش می رسد و تعجب عوام را بر می انگیزد.

راز تابلوهای نقاشی گران قیمت تاریخ نقاشی و هنر چیست؟ چرا مونالیزای داوینچی و یا همان تابلو جیغ، شاهکار نقاش نروژی یا شب های پر ستاره ون گوگ، با قیمت های افسانه ای خرید و فروش می شود؟ این ها پرسشی است که در ذهن خیلی ها نقش بسته است و تلاش می کنیم در سرویس هنری روزیاتو در روزهای آینده، در سلسله مطالبی در حوزه نقاشی، با بررسی دیدگاه فعالان این عرصه، پاسخی برایشان پیدا کنیم.

در گزارش امروز، قصد داریم با ۱۰ تابلوی گران قیمت نقاشان آسیایی آشنا شویم که با وجود طرح هایی ساده، اما با قیمت های میلیون دلاری به فروش رفته اند. به هر حال، مشاهده آثار ناب نقاشی و هنر معاصر جهان، می تواند در ارتقای دید و سواد رسانه ای ما نقش بسزایی ایفا کند.

در نقاشی گردی امروز، همراه ما باشید.

۴ نقاش بزرگ و زنده آسیا

بازار نقاشی امروز قاره کهن، بی شک در اختیار دو غول نقاش است که یکی از چین و دیگری از دیار آفتاب تابان، دنیای نقاشی را تحت تاثیر خلاقیت و هنر خود قرار داده اند. نقاشانی چون ژانگ زیائوگانگ (Zhang Xiaogang) و زنگ فانژی (Zeng Fanzhi) از یک سو  که از چین، الهام بخش نقاشی معاصر در آسیا هستند. اطلاعاتی از آنها را در درگاه معروف گالری ساعتچی دنبال کنید.

n16
تصویری از ژانگ زیائویانگ، نقاش صاحب نام چینی و یکی از آثارش

در کنار این دو نقاش صاحب نام چینی، دو نقاش دیگر، باز هم از شرق آسیا به چشم می خورند. یکی یوشیتومو نارا (Youshitomo Nara) و دیگری یایویی کوساما (Yaoyi Kusama) که معروف ترین نقاشان چند دهه اخیر ژاپنی ها به شمار می روند. یوشیتومو نارا و آخرین دستاوردهای هنری این نقاش جوان ژاپنی را در درگاه معروف آرت نت دنبال کنید.

این دو را اکنون برند نقاشی این کشور می دانند که آثارشان چه در عرصه نقاشی و چه ادبیات و چیدمان (installation)، بازتاب های گسترده ای در حراجی ها و گالری های صاحب نام جهان از لندن تا نیویورک داشته است.

n17
تصویری از یوشیتومو نارا نقاش ژاپنی و یکی از نقاشی های معروفش

این ۴ نقاش چینی و ژاپنی، اکنون گران قیمت ترین نقاشان در قید حیات جهان بوده که آثارشان، نه تنها الهام بخش طراحان و نقاشان جهان در آسیا و اقصی نقاط گیتی است، بلکه در کمال سادگی، قیمت های سرسام آوری برای خرید آثار آنان توسط گالری ها، موزه ها و کلکسیون داران پرداخت می شود.

دنیای کلکسیونی داری هم، دنیای عجیب و کسب و کار جالبی دارد که رسم و رسوم و رازهای فراوانی در خود نهفته دارد و در آینده به بررسی معروف ترین کلکسیون داران هنر جهان خواهیم پرداخت. کسانی که شکارگر خلاقیت و هنر ناب بوده و همچون زرگری زر شناس، به دنبال گوهرهایی هستند که شاید چند دهه بعد، قیمت هایی به مراتب بیش از آنچه برایش پرداخت کردند، پیدا کند.

به هر حال با این مقدمه، نگاهی می کنیم به تابلوهای گران قیمت از هنرمندانی که در قید حیات بوده و هنوز تابلوهای نقاشی گران تری از آثار آنان در قاره کهن به فروش نرفته است.

ژانگ زیائوگانگ با تابلوی Big Family No.1

N1
تابلو خانواده بزرگ، اثر ژانگ زیائوگانگ، که گران قیمت ترین تابلوی نقاشی یک هنرمند آسیایی در سال ۲۰۱۶ لقب گرفت

نقاش چینی معروفی به نام ژانگ زیائوگانگ، اکنون یکی از قدرتمندان هنر چین در جهان به شمار می رود. کشور یک میلیارد و اندی چین، پایتخت فناوری و هنر در قاره کهن بوده و سرآغاز برخی از هنرها را می توان در تمدن چند هزار ساله آنان جستجو کرد.

تابلویی ۱۵۰ در ۱۸۰ سانتیمتر که تصویر ۳ عضو یک خانواده را در سنین جوانی به تصویر می کشد. این تابلو در سال ۱۹۹۴ میلادی به پایان رسید و از رنگ روغن استفاده شده است. در یازدهم آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی، در یک حراجی در شهر نیویورک آمریکا، این تابلویی که در بالا مشاهده می کنید، به مبلغ ۴ میلیون ۹۵۴ هزار دلار به فروش رسید.

خریدار این اثر هنری، آن را در حراجی Sotheby شکار کرد.

زنگ فانژی، نقاش چینی معروف دیگری هم هست که آثارش، قیمت های گزافی پیدا می کند. تابلوی Meat No. 3 در سال ۱۹۹۲ میلادی با رنگ روغن طراحی شد و اثری در ابعاد ۱۸۰ در ۱۶۷ سانتیمتر است.

در حراجی کریستی در ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی به رقم ۳ میلیون و ۹۰۸ هزار و ۴۲۰ دلار به فروش رسید که می توانید این اثر هنری را از طریق جست و جو در گوگل مشاهده کنید. در این تابلو، هفت شهروند چینی به تصویر کشیده شده است که فلسفه طراحی و معروفیت آن را می توان در این لینک بررسی نمود.

یوشیتومو نارا با سفیر کوچولو

N2

یوشیتومو نارا، نقاش ژاپنی است که با تابلویی به نام The little Ambassador یکی از گران قیمت ترین نقاشان زنده جهان به شمار می رود. تابلویی که در بالا مشاهده می کنید و یک دختربچه را به تصویر کشیده است، از آکرلیک در طراحی استفاده کرده و در سال ۲۰۰۰ میلادی طراحی شد.

این تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۹۸ سانتیمتر در ۱۳۲ سانتیمتر طراحی شده است و در دوم اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی در یک حراجی در هنگ کنگ،، به مبلغ ۳ میلیون ۱۰۴ هزار و ۷۳۰ دلار آمریکا به فروش رسید.

زنگ فانژی با Society No3

N3

زنگ فانژی علاوه بر تابلوی نقاشی که در بالا توضیح دادیم، در فهرست ۱۰ تابلوی نقاشی گران نقاشان در قید حیات آسیا، اثر دیگری هم دارد که جامعه شماره ۳ نام دارد. با رنگ روغن کشیده شده است و ۲۱۸ در ۱۴۴ سانتیمتر ابعاد این تابلو است.

در دوم اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی در کشور هنگ کنگ، به مبلغ ۲ میلیون ۷۹۵ هزار و ۲۸۹ دلار آمریکا به فروش رسید.

زنگ فانژی با self-Portrait

N4

زنگ فانژی تابلوی نقاشی دیگری دارد که با تکنیک رنگ روغن کشیده و ۲۰۰ در ۱۶۹ سانتیمتر عرض دارد و در واقع پرتره خودش است. این تابلو نیز در بیست و هشتم جون سال ۲۰۱۶ میلادی در یک حراجی نقاشی در لندن،‌ به مبلغ ۲ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۶۶۰ دلار به فروش رسید.

یایویی کوساما

N5

خانم یایویی کوساما، نقاش ۸۳ ساله ژاپنی که از سن ۲۸ سالگی به نیویورک رفت، یکی از معروف ترین هنرمندان نقاش آسیا در جهان است که آثار نقاشی و چیدمان وی، بازتاب های گسترده ای در محفل های هنری و رسانه ای جهان دارد.

این بانو که در کودکی مورد آزاد و تجاوز جنسی قرار گرفته است، در مکتب اکسپرسیونیسم انتزاعی فعالیت دارد و مخاطبان بسیاری را جذب کرده که تابلوی نقاشی Clod Considering، یکی از شاهکارهای وی به شمار می رود.

خانم یایویی، این تابلو را در فاصله سال های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ میلادی با تکنیک رنگ روغن در نیویورک کشید که ۱۶۲ در ۲۶۱ سانتیمتر عرض دارد.

این تابلوی نقاشی در بیست و هشتم می سال ۲۰۱۶ میلادی در یک حراجی در هنگ کنگ، به مبلغ ۲ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۶۷۰ دلار به فروش  رسید و البته این اثر، گران قیمت ترین تابلوی نقاشی ایشان نیست. چرا که یکی از آثارش در سال ۲۰۱۴ میلادی، به مبلغ ۷.۱ میلیون دلار در حراجی کریستی نیویورک به فروش رسید.

آی وی وی با Map of China

N6

هنرمند چینی دیگری در فهرست ۱۰ نقاش گران قیمت زنده آسیا قرار دارد که Ai Weiwei نام دارد. تابلوی هنری او که تصویری از نقشه کشور چین است، به صورت چوبی طراحی شده و در ابعاد ۸۰ در ۱۶۰ در ۱۶۰ سانتیمتر ساخته شد. این اثر در سال ۲۰۰۶ میلادی به پایان رسید و در بیست و هشتم جون سال ۲۰۱۶ میلادی در یک حراجی در لندن، به قیمت ۲ میلیون و ۵۱۷ هزار دلار به فروش رفت.

اینستاگرام ۲۸۲ هزار فالوئری این هنرمند معروف چینی را در این نشانی دنبال کنید که بیش از ۱۳ هزار پست در ۴ سال اخیر به اشتراک گذاشت.

لیو زیادونگ با Showered in Sunlight

N7

لیو زیادونگ (Liu Xiadong) نقاش چینی هنر مدرن (Modern Art) با تابلویی به نام دوش گرفته در نورآفتاب، یکی دیگری از تایلوهای نقاشی گران قیمت آسیا را به خود اختصاص دارد.

این اثر هنری در سال ۱۹۹۰ میلادی، با تکنیک رنگ روغن طراحی شد و ۱۸۰ در ۱۹۵ سانتیمتر ابعاد دارد. در دوم اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی، در طی یک حراجی در هنگ کنگ، به مبلغ ۲ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۱۲۶ دلار به فروش رسید.

یوشیتومو نارا با Wish World Peace

N8

یوشیتومو نارا، علاوه بر نقاشی هایی که در بالا به آن اشاره شد، اثر دیگری به نام آرزوی دنیایی در صلح دارد که بازهم یک دختر بچه ژاپنی را به تصویر می کشد که با روش آکرلیک، طراحی شده است. این اثر در سال ۲۰۱۴ میلادی طراحی شد و در ابعاد ۱۹۴ سانتیمتر در ۱۶۲ سانتیمتر قرار دارد.

در هفدهم نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در جریان یک حراجی در نیویورک، به قیمت ۲ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رسید.

یایویی کوساما با Infinity Nets

دهمین اثر نقاشی گران قیمت سال ۲۰۱۶ آسیا را باید اثری از یائویی کوساما، بانوی صاحب نام و صاحب سبک ژاپنی دانست  که در چند دهه اخیر، روش های جالبش در طراحی و ارائه دستاوردهای هنری خلاقانه، میلیون ها مخاطب در سراسر جهان را شیفته رویاهای رنگارنگش کرده است.

N11
تابلوهای نقاشی Infinity nets اثر یایویی کوساما

او استاد خلق آثار ساده در جشنواره ای از رنگ و نور و سادگی است و شاید یکی از دلایل موفقیت این بانوی هنرمند همیشه اخموی ژاپنی را در این سه عنصر جستجو کرد.

N10

تابلویی که در بالا مشاهده می کنید و ۴ مستطیل به ظاهر قرمز رنگ را در کنار هم نشان می دهد، Infinity Nets نام دارد که با آکریلیک طراحی شده است. هر یک از این تابلوهای چهار گانه، ۱۹۴ در ۱۳۰ سانتیمتر اندازه دارد و در مجموع، ۱۹۴ در ۵۲۰ سانتیمتر است.

n12
چیدمان جذاب زرد و سیاه رنگ در شمال آمریکا اثری از یایویی کوساما

این اثر به ظاهر ساده و معمولی، در یک حراجی در دوم اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی در هنگ کنگ، به ارزش ۲ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۷۶۶ دلار قیمت گذاری شد و توسط Sotheby خریداری شد.

n13
جشنواره ای از کلاژ و اکرلیک در آثار خلاقانه و رنگارنگ یایویی کوساما ژاپنی

خانم کوساما و آثارش را در میتوانید در این درگاه دنبال کنید که در سال ۲۰۱۷ میلادی، گالری های او در هلسینکی، توکیو و واشنگتن برگزار خواهد شد.

n15
تصویر ایندکس بخش انگلیسی زبان درگاه خانم یایویی کوساما

اگر در تهران هستید یا گذرتان به این کلانشهر دود آلود این روزها افتاد، سری به موزه هنرهای معاصر تهران در خیابان کارگر شمالی بزنید که جشنواره ای از تابلوهای هنری گران قیمت جهان را در خود جای داده و گنجینه شاهکارهای هنری آن، بیش از ۲.۵ میلیارد دلار قیمت گذاری شده است.

برای آگاهی از جدید ترین خبرها از نگارخانه های تهران، با گالری گردی هفتگی روزیاتو که شما را با دستاوردهای هنری نقاشان، خطاطان، عکاسان و مجسمه سازان کشور آشنا می کند همراه شوید.

منبع: COBOSOCIAL
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • فهیمه بهمن ۱۵, ۱۳۹۵

    باور کردنی نیست این تابلوها میلیون دلاری باشه 🙂 عجب دنیایی شده

  • ریحانه هراتی بهمن ۱۵, ۱۳۹۵

    یعنی منم از اینا بکشم میلیونر میشم؟
    LOOOL
    خدا شانس بده. ولی حتما نام نقاشش خیلی مهم بوده که این قیمتها براشون پرداخت شده.

  • یگی ایرانی بهمن ۱۸, ۱۳۹۵

    هنر نقاشی همینه. بعضی وقتها اثری خلق میشه که در نهایت سادگی، باورنکردنییه و میلیون های تومنش براش پرداخت میشه
    جالب بود
    مقسی