با خواهران افسانه ای ووشو ایران و جهان آشنا شویم

الهه، شهربانو و سهیلا منصوریان، برترین ووشو کاران ایران

با خواهران افسانه ای ووشو ایران و جهان آشنا شویم

ورزش بانوان در دو دهه اخیر با روند پر شتابی همراه شده و توسعه فناوری و بهداشت و تغذیه در کنار افزایش اماکن ورزشی در سطح کشور، ترغیب بانوان ایرانی به ورزش آن هم در سطوح حرفه ای و قهرمانی را به ارمغان آورده است.

اکنون بر خلاف دهه شصت شمسی و ما قبل، مشاهده بانوان جوانی که بیش از ۱۸۰ سانتیمتر قد دارند و قدرت بدنی آنها از مردان هم سن و سال خود بیشتر است، تعجب آور نیست. به همان اندازه که مشاهده دخترانی مچ انداز، بدنساز، عضلانی و کشتی گیر و حتی بوکس باز، شگفتی آفرین نخواهد بود.

گرچه وضعیت ورزش بانوان ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته، فاصله زیادی دارد، اما موجی که شبکه های اجتماعی در معرفی بانوان ورزشکار، قهرمان و سالن های ورزشی در سراسر کشور به راه انداخته را باید به فال نیک گرفت تا تک ستاره هایی همچون بانوان فوتسالیست، لیلا رجبی در پرتاب وزنه و کیمیا علیزاده در تکواندو که نام ورزش بانوان ایران را در چند سال اخیر، جهانی کردند، به خاطره تبدیل نشود.

VO4
مثلث آتشین ووشو ایران- خواهران افسانه ای: الهه، شهربانو و سهیلا منصوریان

درباره ورزش بانوان کشورمان، با وجود فعالیت گسترده در این عرصه، چیز زیادی به گوش نمی رسد و تقریبا، افکار عمومی کشور آن قدر که درگیر رقابت های لیگ برتر فوتبال است، مجال توجه به متن و حاشیه ورزش های دیگر به خصوص ورزش بانوان پیدا نمی کند.

vo1

ورزش امروز زنان ایران، نام های مهمی دارد که یکی از آنها،‌ خواهران منصوریان هستند. الهه، شهربانو و سهیلا منصوریان، نوابغ ووشو ایران و جهان هستند که توانسته اند با اتکا به قدرت بدنی و عزمی جزم، در یکی از سخت ترین رشته های ورزشی، برای ایران، افتخارات جهانی کسب کنند. در تاریخ ورزش ایران، حضور سه خواهر قهرمانی در یک رشته ورزشی سابقه نداشته است.

گزارش امروز روزیاتو، شما را با خواهران افسانه ای ووشو ایران آشنا می کند.

پیش از ادامه بحث، توجه شما را به یکی از مبارزات الهه منصوریان جلب می کنیم.

خواهران افسانه ای ورزش ایران

VO16

اگر در المپیک، رشته ووشو در فهرست رسمی رقابت ها قرار می گرفت، حتما یکی از خواهران افسانه ای ووشو ایران، کشور را صاحب نخستین طلای بانوان ایران در این رقابت های یکصد ساله می رساند. چرا که این سه خواهر، تا کنون عنوان های قهرمانی بسیاری را از آن خود کرده اند. قدرت فیزیکی عجیب این سه خواهر و توانمندی تحسین برانگیز در انجام سخت ترین فنون رزمی در رشته ووشو، نشان از قابلیت های فوق العاده آنان به عنوان زنان جسور دارد.

ویدیو زیر، شما را با بخشی از تمرینات سخت و نفس گیر این سه خواهر آشنا می کند.

خواهران ووشوکار ایران، تا کنون موضوع چند فیلم مستند ورزشی هم شده اند. فیلم خواهران قریب که مبارزات ورزشی الهه و شهربانو در مسابقات آسیایی اینچئون کره جنوبی را به تصویر کشید و مستندی  به نام صفر تا سکو که روایتی از زندگی سه قهرمان ورزش بانوان ایران است و حضور موفقی در سینما حقیقت را در کارنامه دارد و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز  به نمایش در آمد از آن جمله است.

VO3
فیلم صفر تا سکو، مستندی از خواهران ووشو کار ایران

این فیلم، جایزه  “نشان فیروزه” بهترین فیلم مستند جشنواره حقیقت را در سال ۹۵ از آن خود کرد که با استقبال گسترده تماشاگران این دوره از رقابت ها مواجه شد. تیتراژ این فیلم را در ویدیو زیر مشاهده کنید.

در یکی از اینستانوشته های الهه نیز به حضور موفق این مستند در جشنواره امسال اشاره شد.

VO19

داستان الهه

V20

الهه منصوریان، یکی از خواهران افسانه ای ووشو ایران، متولد سمیرم اصفهان است. خواهرانش وی را تکنیکی تر از خودشان می دانند و علت ورودشان به صحنه ووشو را حمایت های الهه می دانند.

الهه در سال ۲۰۱۰ میلادی، مدال طلای جام جهانی سانشو چین و مدل برنز سانشور در بازی های آسیایی گوانگجو را تصاحب کرد. همچنین در سال ۲۰۰۹ میلادی در وزن ۴۸ کیلوگرم، مدال نقره قهرمانی جهان را در تورنتو کانادا بدست آورد.

مشاهده فیلم های بروسلی سبب شد تا وی با ورزش رزمی به ویژه رشته ووشو علاقه پیدا کند و از صفر تا صد این مسیر را با موفقیت طی کند.

VO5

او نخستین بانوی ووشو کشور است که توانسته سانداراکاران فوق حرفه ای چینی را شکست دهد و مدال طلای قهرمانی آسیا را بر گردن اندازد. او این موفقیت را از همه موفقیت هایش بیشتر دوست دارد، چرا که به شکست چینی ها منتهی شد. البته او گفته بود که برای کسب این موفقیت،‌ مدتی را در باشگاه هایی در چین تمرین کرد و قریب به ۳۰ میلیون تومان نیز خرج روی دستش گذاشت.

VO2

تمرین در چین و شکست دادن چینی ها که مهد ووشو جهان را در اختیار دارند،‌ کاریست کارستان که الهه، توانست بانوان رزمی کار ایران را به این موفقیت نائل کند. الهه، اکنون سرمربی  تیم سپاهان اصفهان است و امید دارد تا این تیم را قهرمان لیگ برتر ساندا ایران نماید و به همین خاطر، پیشنهاد ماهانه ۸ میلیون تومانی باشگاه ساندا چینی را در سال ۲۰۱۶ میلادی رد کرد.

photo_2002-02-02_04-24-02
صحنه ای از رقابت های سهیلا منصوریان در اندونزی در حضور خواهرانش: الهه و شهربانو

خانم منصوریان بارها در مصاحبه های خود، از زندگی بسیار سختی که وی و خانواده اش در سمیرم نصف جهان با آن روبرو بود سخن گفت. وی و دو خواهرش، از کودکی با کم ترین امکانات ورزشی در منطقه ای محروم، مسیر رشد را پیمودند و از دوازده سالگی، پا به عرصه ورزش حرفه ای گذاشتند.

V21

ووشو، ترکیبی از بوکس و تکواندو بوده و از سخت ترین ورزش ها به خصوص برای بانوان به شمار می رود. عشق به ووشو در میان خواهران افسانه ای ووشوکار ایران سبب شد تا آنها، راه پایتخت را برگزیده و در باشگاه های تهران مشغول به تمرین شوند.

الهه، موفقیت خود و خواهرش را در این رشته،‌ مدیون حمایت خانواده دانست که به زعم مخالفت های اطرافیان که رشته رزمی را مناسب بانوان نمی دانستند، در این راه گام برداشتند.

ورزش با حجاب

V07

ووشو، ورزش بسیار سختی است و هر ورزشکاری را تاب و توان انجام تمرینات نفس گیر و مشقت آورش نیست. حال اگر قرار باشد با حجاب کامل در این مسیر گام گذاشت، اوضاع متفاوت می شود. او قبلا گفته بود که کار ورزشکاران خانم ایرانی در رقابت های آسیایی و جهانی به مراتب سخت تر از رقیبان است چون با پوشش اسلامی حاضر می شویم و بعضا این موضوع در نتیجه مسابقه تاثیر گذاشته است.

V25
خواهران منصوریان پس از قهرمانی : دیدار با مهتاب کرامتی در فرودگاه امام خمینی

الهه، وضعیت ووشو ایران را خوب دانسته و فعالیت معاونت زنان فدراسیون ووشو را در موفقیت های اخیر خود با حمایت های مادی و معنوی سهیم می داند که در مقایسه با ورزش بانوان در فدراسیون های دیگر، وضعیت بهتری دارد.

VO8

خواهران منصوریان، یکی از جهانی ترین بانوان کشور در عرصه ورزش بوده اما همانطور که در ابتدای گفتار به آن اشاره شد، نام و نشان زیادی از آنان در خاطره مردم نیست و رسانه ملی نیز آنطور که شایسته و بایسته است، به معرفی فعالیت های این بانوان قهرمان پر همت اقدام نکرده است.

اما فیلم مستندی که مهتاب کرامتی از این سه خواهر ساخت، در معرفی آنان به جامعه به خصوص در شبکه های اجتماعی برای کاربران جامعه اطلاعاتی کشور موثر بود.

V24
سلفی با آبشار سردابه اردبیل

الهه، اکنون دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه الزهرا بوده و امیدوار است که در مسابقات دانشجویان جهان نیز برای کشور، افتخار آفرینی کند.

اینستاگردی با خواهران طلایی

الهه به نسبت دیگر خواهرانش در شبکه های اجتماعی بیشتر فعال است و صفحه اینستاگرامش بیش از ۲۵ هزار مخاطب دارد. با جدیدترین اینستا نوشته وی آشنا می شویم.

VO9

گاهی به راحتی با یه کلمه، یه جمله، یه حالت چهره می تونیم مردم را از بهشت خودشون بکشونیم بیرون و این واقعا بی رحمانه ترین کاره. سرمونو می کنیم تو زندگی یکی که اصلا به ما مربوط نیست، کاری با ما نداره و ازمون چیزی نپرسیده، نخواسته و … با درست کردن حاشیه، از بهشت شخصیش می رونیمش!

VO10

مشکل مدرسه اینه که اول جواب رو میدن بعد امتحان میگیرن، ولی زندگی این جوری نیست.

VO11

رنج کشیدن نوعی از زندگیست اما می توانید نوع آن را انتخاب کنید، رنج در راه رسیدن به موفقیت، موفق باشید دوستان خوبم

VO12
هیچ کوهی هموار نیست و برای رسیدن به قله، بلندی های زیادی هست که باید از آن عبور کرد
VO13
الهه منصوریان در کنار شایسته ایرانی، بازیگر فیلم آینه های روبرو در جشنواره فجر
VO14
خودتون .رو از خوشی های دنیا و زندگی محروم نکنید در مقابل سختی ها تسلیم نشید و زانوی غم بغل نکنید خودتون رو دوست. داشته باشید و به خودتون و خواسته هاتون احترام بذارید. یادتان باشد بهترین دوست شما تصویر ذهنی های خوب شما از خودتان است دیگران را دوست بدارید حتی کسانی که با شما همراه و هم عقیده نیستند
VO15
تعطیلات نیم فصل باعث شد یه استراحتی داشته باشیم و سه خواهر برای اماده کردن تیم ها در مسابقات قهرمان کشور و انتخابی تیم ملی هر کدام به یه سمت بریم سهیلا مربی یزد، شهربانو مربی کرمان و منم کنار مردم آذری زبان اردبیل هستم حالا در مسابقات قهرمانی کشور شاگردانمون رقیب هستند، باور کنید هر سه ضعیف ترین تیم های کشور رو انتخاب کردیم ولی امروز می تونیم به جرأت بگیم بهترین تیم های ایران هستند
VO17
خاطرات تایوان با بهترین مربی
VO18
جاده موفقیت، سقف سرعت ندارد
V22
ما از پس سخت ترین مشکلات براومدیم، فقط بعضی اوقات یادمون میره که چقدر قوی هستیم
V23
اگر به ورزشکاران بعد از خداحافظی از ورزش حرفه ای، درصد آسیب رو مشخص کنند، من جانباز ۸۰ درصد هستم

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲۱ نظر

ورود

  • ستاره حقی بهمن ۲۴, ۱۳۹۵

    واقعا به این خوهراها افتخار میکنند. چیزهایی میگید که والا من تا حالا در اخبار هم ندیده بودم
    مرسی
    share کردم

    • راحله بهمن ۲۴, ۱۳۹۵

      ستاره این واقعا با حال بود. به بچه ها گفتم توی گروه بزارن. کاش تهران بودن میرفتیم تمریناشونو میدیدم
      خخخ

  • یوسفیان بهمن ۲۴, ۱۳۹۵

    من مستند سکو رو دیدم. توی جشنواره تقدیر شد ازش. درباره اش بگید. واقعا افتخاریه که خوهران منصوریان با مهتاب کرامتی این مستند قشنگ رو ساختن. خیلی جالبه
    از اینکه گفتید ممنونم. فالو کردم صفحهشون رو
    تنیکوووووووووو

  • نادیا بهمن ۲۴, ۱۳۹۵

    رامبد باید این سه تا خواهر رو بیاره خنداونه معرفی کنه. واقعا محشرن.
    مرسی

  • زنده باد خواهران قهرمان ایران? خرداد ۱۲, ۱۳۹۶

    زنده باد خواهران قهرمان ایران?

  • سارا خرداد ۱۲, ۱۳۹۶

    مرحبا بهتون .کیف کردم یادبگیرن رگ غیرت شیرزن ایرانی رواقایون.من باماه عسل شماروشناختم .لایق بهترین هاهستین براتون بهتریناروازخدامیخام……شمابچه های اسمونید

    • علی خرداد ۱۴, ۱۳۹۶

      شما هم یاد بگیرید …..خانم جانم

  • مریم خرداد ۱۳, ۱۳۹۶

    وقتی تو برنامه ماه عسل شما را دیدم ، با این همه سختی تو زندگیتون و این همه افتخار تنها چیزی که به فکرم رسید این بود که اصلا شما با این ماموریت به دنیا اومدین که افتخار آفرینی کنید حتی به شرط رنج و مشقت زیاد، وگرنه کیه که زیر بار این همه مشکل و بدبختی بتونه تاب بیاره و اصلا فرصت فکر کردن به آرزوهاشو داشته باشه ،عزیزانم دیشب شما ما را با داستان زندگیتون پای تلویزیون میخکوب کردین با گریه هاتون گریه کردیم با افتخاراتتون به خود بالیدیم و دوباره به لطف پروردگارمان امیدوار شدیم ، باشد تا تلنگری باشد بر وجدان های خفته! آرزوی ترمیم زخمهایتان با پیروزی های پی در پی و مداومتان.

  • سمیه خرداد ۱۳, ۱۳۹۶

    من در خیلی به ورش علاقمند هستم و تا الان آقایون ورزشکار الگوی من بودن ولی ا وقتی این خواهران سخت کوش و موفق رو شناختم این خواهران الگوی من هستند . حیف که صدا و سیما و نهادهای فرهنگی ایران با وجود چنین زنان بر افتخاری فرهنگ سازی نمیکنن و نتیجه میشه الگوی دختران چند هنرمند نه چندان هنرمند زن و یا …و چرا دختران ایرانی نباید این عزیزان رو بشناسن . ؟
    سوالی که برام هست اینه که با توجه به گفته خانم شهربانو بابای این خواهران جانباز جنگ محسوب میشن . بنیاد جانبازان ایران چه جوابی در برابر این همه سختی و مشکلات این عزیزان داره؟
    در اخر برای این بانوان سخت کوش و دوست داشتنی ارزوی موفقیت دارم.و به عنوان یک زن ایرانی دوستشون دارم و بهشون افتخار میکنم.

  • یحیی خرداد ۱۴, ۱۳۹۶

    کارشون عالیه ولی قیافه شون زشته…

    • نیما خرداد ۱۴, ۱۳۹۶

      دخترها بااین همه غیرت وسختی ..
      شما متاسفانه اسمتون مرد
      که اسم مرد رو خراب میکنید
      مایه تاسف ایران امثال شمایید

    • رضا جاهد خرداد ۱۴, ۱۳۹۶

      تن ادمی شریف است به جان ادمیت نه همین لباس ……
      دیگه این حرفو نزن که معنیش اینه که داری از کار خدا ایراد میگیری و خدا بدجور گوشتو میپیچونه

    • سولماز خرداد ۱۵, ۱۳۹۶

      قیافشون که خوبه که تازه بامهر هم هستند و همین که نیازی ندارند برای اینکه دیده بشن برن خودشون رو هزار جور رنگ آمیزی کنن یا آویزون پسرها و مردهایی بشن که دیدشون فراتر از ظاهر دخترها و زنها نمیره کلی مایه افتخاره!

    • باران مهر ۱۷, ۱۳۹۶

      صورت زیبای ظاهر شرط نیست ای برادر سیرت زیبا بجوی

  • حسن خرداد ۱۴, ۱۳۹۶

    آفرین به پشتکار و جدیت شهرباند که فکر میکنم تلاشهای ایشان باعث موفقیت این خواهران شد.

  • اميني خرداد ۱۵, ۱۳۹۶

    درود بر خواهران نمونه و سختکوش منصوریان
    جوانها پسرو دختر یاد بگیرن تلاش و پشتکار این قهرمانان را

  • محبوبه روستایی خرداد ۱۶, ۱۳۹۶

    آفرین به شما خواهران. آفرین به غیرت و معرفت شما . آفرین به نجابت شما . باید مجسمه ای از شما ساخته شود تا الگوی غیرت و شجاعت و قهرمانی شوید.

  • علی خرداد ۳۱, ۱۳۹۶

    آخه وشوو ترکیبی از بوکس و تکواندوئه؟؟؟ عزیزم ووشو خودش یه ورزشه با یه تاریخچه کاملا متفاوت!! ساندا هم با تکواندو و بوکس متفاوته و اصلا دارای قوانین متفاوته!!

  • امید تیر ۶, ۱۳۹۶

    آفرین به ایران و غیرت ایرانی بایستی به غیرت این خواهران (منصوریان) هزار آفرین گفت که مایه غرور و غیرت ایرانی هستن.انشاالله که پیروز و موفق باشن.

  • fati مرداد ۲۴, ۱۳۹۶

    ایول خواهرا تا شما باشید که غیرت رو زنده نگه دارید
    باعث افتخار مایید
    ممنون که هستید

  • زرگر دی ۸, ۱۳۹۶

    داشتن جنین دختران سخت کوش و پر افتخار رو به جامعه ایرانیان تبریک میگم. متاسفم که شبکه های صدا و سیما که موجودیت آنها با حمایت ملت ایران معنی پیدا میکنه، در معرفی و به تصویر کشیدن شکوه این شیر دختران ایرانی کوتاهی کرده.