باورها و تصوراتی اشتباه درباره سرماخوردگی که باید آنها را کنار بگذارید

باورها و تصوراتی اشتباه درباره سرماخوردگی که باید آنها را کنار بگذارید

همه ما به خوبی می دانیم که بیماری تا چه اندازه می تواند آزار دهنده باشد و تا آنجا که امکان دارد تلاش می کنیم که از ابتلا به سرماخوردگی پرهیز کنیم. زمانی که اطلاعات تان در این زمینه بیشتر باشد قادر خواهید بود بهتر از پس آن برآیید.

در این میان تصورات رایج و اشتباهی در مورد این بیماری وجود دارد که با آگاهی از آنها می توان تا حد قابل توجهی از ابتلا به آن جلوگیری به عمل آورد یا در مواقعی بهتر با آن کنار آمد.

با هم این موارد را مرور می کنیم:

از طریق تزریق واکسن آنفولآنزا به این بیماری مبتلا خواهید شد

1

اما این تنها بهانه ای برای عدم تزریق این واکسن است. بر اساس داده های بدست آمده از مرکز کنترل بیماری و پیشگیری از آن (CDC)، تزریق این واکسن می تواند سبب قرمزی، تورم، تب و درد شود.

در واقع این واکسن به گونه ای تهیه شده که از ابتلا به آنفولآنزا جلوگیری به عمل می آورد نه اینکه باعث به وجود آمدن آن شود.

اگر پس از آذرماه این واکسن را تزریق کنید بی فایده است

2

البته که بهتر است این واکسن را حدود مهر ماه تزریق کنید اما تزریق آن در هر زمانی می تواند مفید باشد.

حیوان خانگی تان سرما نمی خورد

3

حیوان خانگی پشالوی شما هم می تواند به انواع سرماخوردگی ها مبتلا شود. اگر تب او بالا برود و یا اشتهایش را از دست بدهد ممکن است به بیماری مبتلا شده باشد. خوشبختانه برای حیوانات نیز واکسن وجود دارد.

آنتی بیوتیک ها می توانند باعث از بین بردن سرماخوردگی های معمولی شوند

4

اگر نشانه هایی بیش از ابتلا به سرماخوردگی های معمولی همچون تب بسیار بالا و گلودرد شدید دارید، در چنین مواقعی آنتی بیوتیک ها تجویز می شوند. اما برای درمان سرماخوردگی های معمولی راهکار مناسبی به شمار نمی روند.

واکسن آنفولآنزا می تواند در مقابل آنفولآنزای شکمی هم مقاومت به وجود آورد

5

نوعی از آنفولآنزاها وجود دارند که به ویروس های تنفسی مرتبط هستند و بینی، گلو و ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهند.

بر اساس یافته های بدست آمده از کلینیک مایو، آنفولآنزای شکمی یا aka viral gastroenteritis در واقع اصلا آنفولآنزا به شمار نمی آید و روده ها تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر وعده غذایی ای را در دوران سرماخوردگی حذف کنید مشکلی به وجود نمی آید

6

این تصور کاملا اشتباهی است چراکه میل کردن اندکی سوپ محتوی مرغ و نودل می تواند در بهبود شما موثر باشد.

پروفسور «ژوان سالج بلیک» استادیار دانشگاه بوستون در این باره می گوید: “حرارت موجود در غذا با گرفتگی ها مبارزه می کند و نمک موجود در آن هم شما را وادار به مصرف بیشتر مایعات خواهد کرد.”

اسپری هایی که نقش واکسن آنفولآنزا را بازی می کنند به اندازه واکسن آن مفید هستند

7

شاید این خبر چندان خوبی برای کسانی که از تزریق خوششان نمی آید نباشد. مرکز کنترل بیماری و پیشگیری از آن (CDC) تاکید می کند که در صورت استفاده از این اسپری ها تنها از FluMist استفاده کنید که با این حال هم نمی تواند به اندازه واکسن آن موثر باشد.

آنفولآنزا در میان مردان واقعی نیست

8

بسیاری بر این باورند زمانی که پای بیماری به میان می آید مردان همچون کودکان هستند بنابراین توصیه می شود که آنها هم واکسن آنفولآنزا را تزریق کنند.

در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی مطالعه ای در دانشگاه جان هاپکینز انجام شد که نشان داد هورمون استروژن در زنان باعث می شود که با دارا بودن برخی از خصوصیات ضدویروسی با بعضی از ویروس های بسیار جدی به مبارزه برخیزد.

من تنها نشانه های اولیه سرماخوردگی را دارم پس به محل کارم بروم و کار کنم

9

دکتر «کریس دی آدامو» مسئول اصلی پژوهشی در دانشگاه مریلند می گوید این کار نه تنها باعث ابتلای همکاران تان خواهد شد بلکه روند بهبود بیماری تان را نیز افزایش خواهد داد.

تمرین و فعالیت ورزشی وضعیتم را بدتر خواهد کرد

10

حتی اگر انجام تمرین و فعالیت های ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار نداده اید شاید با آگاهی از یک پژوهش علمی به انجام این کار مبادرت کنید.

در پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ میلادی انجام پذیرفت و نتایج آن در مجله Sports Medicine به انتشار رسید، محققان دریافتند که کسانی که در هفته بیش از ۵ بار ورزش می کنند ۴۳ درصد از زودتر از سایرین از سرماخوردگی های معمولی بهبود می یابند.

مدیتیشن تنها برای استرس خوب است و برای سرماخوردگی کارآیی ندارد

11

شاید باورتان نشود که تنها با نشستن بتوان به روند بهبود سرماخوردگی کمک کرد.

در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۲ میلادی نشان داده شد که در میان افراد ۵۰ سال و مسن تر، کسانی که دقایقی را به مدیتیشن اختصاص می دادند تا ۷۶ درصد در مقایسه با سایر شرکت کنندگان در این پژوهش کمتر به سرماخوردگی مبتلا می شدند.

 ۶ ساعت خوابیدن در شبانه روز برایم کافی است

12

بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعه ای که در مرداد دو سال پیش انجام پذیرفت، نشان داده شد که کم خوابی می تواند در ابتلا به سرماخوردگی های معمولی نقش آفرینی کند.

در میان ۱۶۴ نفر از بزرگسالانی که در این مطالعه شرکت کردند، افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شبانه روز می خوابیدند چهار برابر بیش از افرادی که به اندازه کافی می خوابیدند به سرماخوردگی مبتلا می شدند.

ریزش آب بینی به معنای بیماری است 

13

به گفته دکتر «گاترین ریبک» این امر نه تنها نشانه بدی نیست بلکه بدان معناست که بدن شما در حال مبارزه با عفونت هاست. حتی می تواند نشانه سلامتی کامل بدن تان باشد.

واکسن زدن تضمین صد در صد برای عدم ابتلا به سرماخوردگی است

14

از آنجایی که سالانه ویروس های جدیدی به وجود می آیند، زدن واکسن آنفولآنزا نمی تواند تضمین صد در صدی در عدم ابتلا به سرماخوردگی باشد.

مطالعات انجام شده در  مرکز کنترل بیماری و پیشگیری از آن (CDC) نشان داده که این واکسن در برخی از سال ها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد و برخی دیگر از سال ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مصونیت را به همراه خواهد داشت.

از آنجایی که در هر حال این احتمال بیش از ۰ درصد است توصیه می شود که این واکسن زده شود.

تمام باکتری ها بد هستند 

15

بر اساس داده های بدست آمده از مرکز ملی Complementary and Integrative Health برخی از باکتری ها همچون باکتری های شکمی برای بدن بسیار مفید نیز هستند.

به همین دلیل هم بهتر است در فصول سردتر سال از محصولات پروبیوتیک استفاده بیشتری شود.

من هیچ وقت بیمار نمی شود و امکان ندارد از طریق همسرم سرما بخورم

22

ویروس بیماری سرماخوردگی می تواند در بسیاری از جاهای خانه همچون دستگیره درها و کنترل تلویزیون و بسیاری دیگر از مناطق وجود داشته باشد. بنابراین در چنین مواقعی بهتر است حتی در اتاق های جدا از هم بخوابید.

مواد غذایی بسیار ساده بهترین راه برای مبارزه با سرماخوردگی هستند

17

دکتر «سزل گرو» در این باره می گوید خوب است که خوراکی هایی که محتوی ویتامین و مواد معدنی هستند و می توانند در درمان سرماخوردگی موثر باشند استفاده شود اما باید در نظر گرفته شود که باید حتما با کربوهیدرات و چربی هم همراه باشند.

همیشه به فرزندم بهترین دُز دارو را می دهم

18

در بسیاری از موارد به این صورت نیست. تعداد بی شماری از والدین، مقدار داروی نامناسبی را به کودکان خود می دهند.

در مطالعه انجام شده در سپتامبر سال ۲۰۱۶ نشان داده شد که ۸۴ درصد از والدین دُز نامناسبی از دارو را به فرزندشان می دهند. برای پیشگیری از چنین جریانی، دُز دقیق توصیه شده که روی جعبه دارو نوشته شده را به دقت مطالعه کنید.

هنگام سرماخوردگی از مرطوب کننده لب استفاده نکنم

19

دکت «مونا قهاری» در این باره می گوید بسیار بعید است که از طریق این مرطوب کننده ها، جرم ها به بدن تان وارد شوند. اتفاقا بهتر است در صورت ابتلا به سرماخوردگی لب ها را بیشتر هم چرب و مرطوب نگه دارید.

نمی توان مقاومت بدن در برابر ویروس آنفولآنزا را افزایش داد

20

حتی پزشکان هم بر همین باور بودند تا اینکه در پژوهشی که در سال گذشته انجام پذیرفته و نتیجه آن در مجله «ساینس» به انتشار رسید، نشان داده شد که سالی که در آن متولد شدید و نخستین ویروس آنفولآنزایی که گرفتید می تواند در کاهش ریسک ابتلا به انواع آنفولآنزاها موثر باشد.

امکان ندارد که از طریق ارائه دهندگان سرویس های غذایی بیمار شوم

21

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ میلادی و در مرکز پژوهش های «پابلیک پالسی» انجام شد، نشان داده شد، ۵۱ درصد از افرادی که در زمینه های مرتبط با غذا فعالیت دارند در زمان بیماری نیز به فعالیت های خود ادامه می دهند.

داده های بدست آمده از مرکز Control & Hospital Epidemiology نیز نشان داد که از میان ۳۸۶ نفر از این کارمندان تنها ۴۲ درصد از آنها واکسن آنفولآنزا می زنند.

منبع: msn
دیجیاتو
بدون نظر

ورود