باشگاه کارآفرینی ـ فیس بوک این روز ها در دست این خانم است

اگر می خواهید بدانید که فیس بوک این روز ها دردست کیست، این بانوی موفق را بشناسید

باشگاه کارآفرینی ـ فیس بوک این روز ها در دست این خانم است

باشگاه کارآفرینی روزیاتو در دوشنبه های هر هفته نگاهی دارد به زندگی افراد موفق و کارآفرین روزگار ما، امروز به بررسی زندگی یکی از بزرگان عصر دیجیتال پرداخته است.

1-w900-h600

فیس بوک، یکی از برترین کسب و کار های عصر دیجیتال بود. استارت آپی که توانست ظرف کم تر از ۱ دهه، بیش از ۱ میلیارد نفر از ساکنان کره زمین را به سمت خود کشیده و روزگار صد ها میلیون کاربر اینترنت را در شبانه روز، محو دنیای لایک و کامنت و پست های سرزمین دیجیتالی اش کند. مازک زوگربرگ، دانش آموخته هاروارد هیچ گاه فکر نمی کرد که پروژه ای که برای دانشگاهش طراحی کرده بود، روزگاری به یکی از برند های مطرح و گران قیمت دنیا تبدیل شود و ده ها هزار نفر را به طور مستقیم مشغول به کار کند و زندگی صد ها میلیون نفر را تحت تاثیر قرار دهد. زندگی خیلی از کاربران اینترنت، این روز ها بدون گوشی هوشمند و فیس بوک، تقریبا غیر ممکن و یا خیلی عذاب آور هست.

فیس بوک، نسل از معتادان دیجیتال را رقم زده است. نسلی که صبح تا شب، در حال صبحانه خوردن و رانندگی کردن و سر کار و حتی موقع خواب زیر لحاف!، مشغول لایک و کامنت نویسی و پست زدن های کوتاه و بلند هستند. نسلی که روزانه صدها میلیون ساعت از عمر خود را لابلای صفحات و گروه ها و انجمن های فیس بوک بالا و پایین می روند. بعضا بدون آن که هیچ فایده و بهره وری از این شبکه مجازی در اختیار داشته و بر دانش و قابلیت های خود بیافزایند.

فیس بوک تنها ابزاری برای تبادل اطلاعات و ارتباطات هست، اما این ابزار، سبک زندگی دیجیتالی خیلی ها را تحت تاثیر قرار داده و این تاثیر به قدریست که زندگی واقعی آنان را دست خوش تغییرات شگرف کرده است. خیلی از معتادان فیس بوک، از کم خوابی و افسرده گی و ضعف بدنی و کاهش مهارت های ارتباط اجتماعی در محیط واقعی رنج می برند و این مسائل به قدری حاد هست که در برخی از کشور های دنیا، برای معتادان فیس بوک، کلینیک های خاص تعبیه شده است.

به هر حال فیس بوک در کنار مزیت های متعدد، چالش های بسیاری را برای نسل امروز به خصوص نسل جوان و نوجوان پدید آورده است که هر از گاهی در سرویس سبک زندگی به آن اشاره کرده و میکنیم. فیس بوک، فارغ از مسائلی که عرض شد، کارآفرین دیجیتالی موفقی هست که بسیاری از کارآفرینی های وب، از الگو های کسب و کار خلاقانه اش ایده گرفته اند. فیس بوک، کسب و کار الهام بخش بوده و می کوشد تا این فضای الهام بخشی را همواره حفظ کند.

می خواهد از ساخت عینگ های خاص سه بعدی باشد، می خواهد از ارسال بالون های بزرگ برای گسترش اینترنت در آفریقا باشد، می خواهد از طریق انتشار ویدئوهای تبلیغاتی برند ها لابلای پست های کاربران باشد، می خواهد از طریق ارسال پهباد برای توسعه خدماتش باشد. . . خلاصه فیس بوک هر ماه به دنبال نوآوری جدید است تا در عرصه شبکه های اجتماعی، هم چنان بی رقیب باشد.

شاید خیلی ها ندانند که همین شبکه محبوب اینستاگرام هم، که دنیای خیلی ها را به خود اختصاص داده است، محصولی خریداری شده توسط آقای زوکر برگ است. محصولی که اکنون بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر دارد و جنبش سلفی بازی را راه انداخت و اکنون یکی از ۳۰ پرتال محبوب سرزمین صفر و یک ها محسوب می شود.

برندی که اکنون بیش از ۲ میلیارد دلار قیمت دارد و یکی از برترین استارت آپ های سال های اخیر را تشکیل داده است.

اکنون در صدر شرکت خلاق فیس بوک، افرادی هستند که شاید برای خیلی ها نام آشنا نباشند. گزارش امروز باشگاه کارآفرینی روزیاتو نگاهی دارد به یکی از بانوان تاثیرگذار فیس بوک.

2-w900-h600

)شریل سند برگ در حال سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس)

 

شریل سندبرگ چهل و شش ساله، خانمی اهل کالیفرنیا آمریکا هست که امروزه یکی از میلیاردر های سرزمین دیجیتال و از چهره های شاخص برند های مختلف صنعت دام به شمار می رود. خانم شریل، از سال ۲۰۱۲ میلادی تا کنون، رییس امور عملیاتی شرکت فیس بوک را با عنوان (COO: Chief Operating Officer) در اختیار دارد. عنوانی که او را بانوی اول فیس بوک و نفر دوم این شرکت کرده است. خانم شریل هم اکنون یکی از اعضای هیات مدیره فیس بوک به شمار می رود و همه فعالیت های عملیاتی و طراحی در این شرکت عظیم، زیر نظر و هدایت ایشان انجام می شود.

شریل پیش از عزیمت به فیس بوک، سال ها به عنوان معاون امور فروش جهانی در غول جست و جوی اینترنت مشغول به کار بود. جایی که به او در Google، نکات فراوانی را در هدایت و توسعه بازار های کسب و کار دیجیتالی آموخت و انتظار دارد که از یافته های ارزشمند خود در توسعه برندینگ فیس بوک در دهه دوم قرن بیست و یک، استفاده کند.

3-w900-h600

(شریل سند برگ بر روی جلد مجله فورچون در اکتبر ۲۰۱۳ میلادی تحت ۵۰ زن قدرتمند جهان)

شریل، یکی از افرادی بود که توانست رهبران این شرکت را به راه اندازی موسسه خیریه تحت نام Google.org ترغیب و تشویق کند. مجله تایم آمریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی، شریل را در فهرست ۱۰۰ زن تاثیرگذار جهان قرار داد و به واسطه سهامداری در فیس بوک و شرکت های بزرگ دنیای اینترنت، سرمایه ای بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار در اختیار دارد. این قدرتی هست که دنیای دیجیتال به خانم شریل  داده است.

شریل در سال ۱۹۶۹ میلادی در شهر واشنگتن دی سی آمریکا متولد شد. پدرش متخصص قرنیه بود و مادرش به ادبیات علاقه وافری داشت و توانست درجه دکترای ادبیات فرانسه را اخذ کند. گفته شده که الگوی موفقیت خانم شریل، مادرش بوده است که در خانواده‌ای فقیر در نیویورک به دنیا آمده بود و یک تنه با غلبه بر همه سختی‌ها، توانسته بود تحصیلاتش را تمام کند و خانواده‌اش را ثروتمند سازد. خانواده شریل زمانی که او نوجوان بود، به میامی نقل مکان کردند. شریل پس از اتمام تحصیلات ابتدایی برای ادامه تحصیل در رشته اقتصاد، وارد دانشگاه Harvard شد و مدرک لیسانس خود را در این رشته با رتبه‌ای ممتاز گرفت. این قضیه نشان می دهد که بزرگ عصر دیجیتال، همه در زمینه های فناوری اطلاعات و برنامه نویسی فعال نبودند و بسیاری در زمینه های اقتصاد و کسب و کار، توانسته به شرکت های دات کام کمک کردده و زمینه موفقیت گسترده آنان را فراهم کنند.

4-w900-h600

شرکت هایی که وی پیش از عزیمت به فیس بوک در آن ها مشغول بود عبارتند از :‌WALT Diseny, Women for Women, Center to Global, V-DAY و SurveyMonkey که بخشی از ثروت او از سرمایه گذاری هایی بود که روی این شرکت های موفق انجام داد.

شریل، اگر چه در دنیای کسب و کار آنلاین یک چهره موفق جهانی به شمار می رود، اما در زندگی شخصی بار ها طلاق گرفت. یکی در سال ۱۹۹۴ از بریان گراف و دیگری در سال ۲۰۱۵ از دیو گلد برگ که اخیرا درگذشت . او هم چون زاکربرگ، دانش آموخته کارخانه هاروارد و فارغ التحصیل HARVAD BUSINESS SCHOOL است.

5-w900-h600

(شریل سند برگ به عنوان مشاور اقتصادی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا)

این بانوی تاثیرگذار در فیس بوک، اواخر دهه نود، به شرکت مشاوره بین المللی شناخته شده مک کنزی رفت و تا سطح مشاور مدیر عامل بالا رفت. فعالیت های او در شرکت ها  و سازمان های دولتی آمریکا به دستیاری دکتر سامیت در اداره خزانه داری ایالات متحده آمریکا خلاصه می شود که پس از ان به مشاور مالی رییس جمهور جنجالی آمریکا یعنی بیل کلینتون نائل شد.

یکی از مسئولیت های وی، بررسی کمک‌های مالی و بخشودگی بدهی‌های کشورهای در حال توسعه آسیا بخاطر بحران مالی آسیا در اوایل قرن بیست و یکم بود. در سال ۲۰۰۱، شریل به گوگل پیوست و فعالیت‌های موثری دراین شرکت در عرصه کسب و کار و مدیریت رفتارهای خیرخواهانه انجام داد. حضور ایشان در گوگل، ۷ سال به طول انجامید. تبلیغات و بازاریابی در شرکت گوگل، در نخستین دهه هزاره سوم، کاملاً تحت سیطره ایده‌های خانم شریل سندبرگ هدایت شد.

6-w900-h600

شرلی در یک مهمانی در سال ۲۰۰۸ میلادی با زوکربرگ مدیرعامل فیس بوک آشنا شد. وی ابتدا در بخش تبلیغات شروع به کار کرد، اما موفقیت ایده های دیجیتالی اش در پیش برد کسب و کار و رفتار سازمانی فیس بوک سبب شد تا آرام آرام پله های ترقی را طی کرده و به هیات مدیره شرکت راه یابد.

حضور شرلی در شرکت های روزنامه ای بزرگی چون هافتینگتون پست و واشنگتن پست سبب شد تا وی حلقه روابطش را گسترده کرده و به واسطه این که دانش آموخته MBA از هاروارد بود، بتواند بسیاری از مشتریان این مجموعه های رسانه سنتی را به محیط دیجیتال بکشاند.

7-w900-h600

(کتاب شریل سند برگ با نام: زن، کار و مسیر موفقیت)

شرلی در سال ۲۰۱۳ میلادی، کتابی از تجارب ایده آلش در مدیریت رسانه و کسب و کار های دیجیتال منتشر کرد که Lean in : Woman, Work and The WILL TO LEAD نام داشت و Nell Scovell او را در نوشتنش که توسط Knopf‌ منتشر شد، یاری کرد. کتابی درباره رهبری در کسب و کار و توسعه بازار های هدف که با استقبال خوبی در آمریکا نیز همراه گردید. فروش بیش از ۱.۵ میلیون نسخه ای کتاب در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نشان داد که تجارب بزرگان عصر دیجیتال، هم چنان خریداران زیادی دارد.

کتابی که شرلی از تجارب کارآفرینی اش نوشت، تلاشی برای همفکری به زنان که می کوشند تا در کسب و کار های مختلف، موفق و پیشرو شوند. شریل سندبرگ همان راهی را در موفقیت کسب و کار رفته که ماریسا مایر، رهبر کنونی یاهو دنبال کرد و بزودی درباره این شخصیت بانوی کارآفرینی نیز سخن خواهیم گفت.

8-w900-h600

(چاپ دوم «زنان به پیش» نوشته شریل سندبرگ با ترجمه حمیدرضا آریان‌پور، روزنامه‌نگار و مترجم با ۲۴۷ صفحه و شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۱۷ هزار تومان از انتشارات دنیای اقتصاد)

این کتاب در خرداد سال جاری در تهران برای دومین بار تجدید چاپ شد.

چاپ جدید کتاب «زنان به پیش» نوشته شریل سندبرگ، ارشدترین مدیر «فیسبوک» با ترجمه حمید رضا آریان‌پور به نمایشگاه کتاب رسید. این کتاب در سال ۲۰۱۳ تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب مدیریتی جهان شد و حالا با استقبال مخاطبان ایرانی تجدید چاپ شده است. در سال‌های اخیر تعداد کتاب‌هایی که مسائل زنان را پوشش داده‌اند روز به روز افزایش یافته و این اتفاق نشانه افزایش علاقه جامعه به موضوعات این حوزه است.

این کتاب شامل ۱۱ بخش با عناوینی چون «شکاف در جاه طلبی برای مدیریت»، «موفقیت و قابلیت دوست داشته شدن»، «حقیقت را بجویید و بگویید»، «شریکتان را شریکی واقعی کنید» و «افسانه همه کار کردن» است و در آن شریل سندبرگ، ارشدترین مدیر «فیسبوک» پس از مارک زوکربرگ که در سال‌های گذشته همیشه در فهرست قدرتمندرین زنان جهان قرار داشته، به نقشی که زنان در عقب نگه داشتن خود و هم‌جنسان خود دارند می‌پردازد.

شریل سند برگ ظرف چند سال اخیر فعالیت های زیادی درباره حمایت از زنان در محیط کار داشته است و به همین خاطر، سخنرانی های بسیاری را در دانشگاه ها و مراکز علمی و صنعتی ایراد کرد.

9-w900-h600

شریل در سخنرانی هایش همواره به این نکته اشاره می کرد که چرا در دنیای کنونی، با وجود این همه زن تاثیر گذار در عرصه کارآفرینی و کسب و کار، باز جایگاه زنان در توسعه کسب و کار های موفق دنیا پایین هست. وی یکی از طرفداران سر سخت عدم برنامه ریزی برای مسیر شغلی است. شاید تعجب کنید که چرا این حرف را سند برگ یکی از بانوان موفق سرزمین اینترنت یا یکی از دانش آموخته های مطرح دانشگاه هاروارد به زبان می آورد!

آن چه مشخص هست این مورد است که سند برگ اعتقاد دارد که به برنامه ها باید خندید! او می گوید:

«من همیشه به آدم‌ها می‌گویم که اگر تلاش کنند تا نقطه‌های منفرد و جدای مسیر شغلی‌شان را به هم وصل کنند و آن خط‌ها را دنبال کنند، مسیر محدودی را پی می‌گیرند.  اگر من تصمیم می‌گرفتم مسیر شغلی را که در کالج برایم متصور بود ادامه بدهم ـ زمانی که اینترنت، گوگل یا فیس‌بوکی وجود نداشتندـ آنگاه اینجا نبودم. من نمی‌خواستم چنین اشتباهی را مرتکب شوم.

ولی دلیل خود برای برنامه نداشتن را این گونه تفسیر می کند:

دلیل من برای نداشتن برنامه همین است: اگر برنامه داشتم، گزینه‌های امروزم محدود بودند.»  هرگز نترسید.

10-w900-h600

بخش پایانی صحبت‌های سندبرگ در مراسم فارغ‌التحصیلی در کالج بارنارد این‌گونه بود: «اجازه ندهید تا ترس‌هایتان آرزوهایتان را نابود کنند. موانع پیش‌روی‌تان را همان بیرون نگه دارید و به درونتان راهشان ندهید. آینده دوستدار بی‌باکی است. من به شما قول می‌دهم که شما هیچ وقت نخواهید دانست که آیا قابلیت انجام کاری را دارید یا نه، مگر اینکه امتحان‌اش کنید. شما امروز از این پله نیز می‌گذرید و زندگی‌تان را به‌عنوان یک بزرگسال آغاز خواهید کرد. با آرزوهای بزرگ شروع کنید … امشب به خانه بروید و از خودتان بپرسید: اگر نترسم چه کار خواهم کرد!؟ و بعد همان کار را بکنید. تبریک می‌گویم!»

11-w900-h600

(از کلکسیون سلفی های خندان شریل سند برگ، بانول نخست فیس بوک)

12-w900-h600

(شریل سند برگ و استایل خیابانی)

13-w900-h600

(شریل سند برگ خندان در کنار همسر فقید)

شریل سند برگ از جمله بانوان موفق روزگار دیجیتالی ماست که اندیشه ها و شیوه های کسب و کارش در سرویس سبک زندگی دیجیتالی روزیاتو مورد تحلیل و بررسی بیش تر قرار خواهد گرفت. امیدواریم نسل امروز و آینده دختران ایرانی با الهام از بانوان موفق و کارآفرین جهان، نقش پیشرو و تاثیر گذار خود را در عرصه علم و فناوری و کسب و کار، افزایش دهند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود