از دانشگاه های ایران چه خبر؟

 خبر های داغ از دانشگاه های کشور از دانشگاه تهران تا هرمزگان

از دانشگاه های ایران چه خبر؟

برای آگاهی از رویداد های حال و آینده دانشگاه های کشور، در این گزارش با ما همراه باشید. گزارش اول را هم چون روال هفته های قبل از نماد آموزش عالی ایران یعنی دانشگاه تهران آغاز می کنیم.

1-w900-h600

 

 

دانشگاه تهران

2-w900-h600

اگر چه فصل امتحانات در حال پایان هست، اما دانشگاه تهران در تعطیلات تابستان ۹۵ نیر خبر ساز هست. خبر اول این که دانشگاه تهران برای نخستین بار نشست هم اندیشی با برترین دانشمندان خود را برگزار کرد. اخیرا نیز خبر رسید که تفاهم نامه همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن صنایع معدنی ایران با دانشگاه تهران منعقد شد. دیدار یک هیات دانشگاهی افغانستان با اعضای هیات علمی دانشکده مطالعات جهان از دیگر اتفاقات بین المللی این دانشگاه بود. کتاب هنرهای زیبای دانشگاه تهران و نسخه الکترونیکی کتاب برگزیدگان بین المللی دانشگاه تهران نیز اخیرا رونمایی شد که برای کسب اطلاعات بیش تر به ut.ac.ir مراجعه کنید.

دانشگاه صنعتی شریف

3-w900-h600

دانشگاه شریف که چندی پیش  پنجاهمین سال تاسیس خود را جشن گرفت، در تابستان ۹۵ هم چنان پر خبر است. دانشگاه شریف اخیرا اعلام کرد که شش تن از برگزیده گان برترین های مسابقه ملی نانو فناوری از این دانشگاه هستند. هم چنین سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دانشگاه صنعتی شریف ایران را اثر گذار ترین دانشگاه کشور خواند. روابط عمومی این دانشگاه خبر داده است که توسعه میادین نفتی ایران توسط دانشگاه شریف در سال ۹۵ انجام خواهد شد. هم چنین، اخیرا ۲ دانشگاه معتبر فرانسوی با دانشگاه شریف برای تعاملات علمی و صنعتی وارد مذاکره شدند که امیدواریم در سال اقتصاد مقاومتی، نتایج خوبی برای کشور و دانشگاه ها داشته باشد.

دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی

4-w900-h600

از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی که از برترین دانشگاه های فنی مهندسی ایران ست خبر دار شدیم که ۴ میلیارد ریال برای توسعه آزمایشگاه های این دانشگاه هزینه شده است. هم چنین ۲ گرایش مقطع کارشناسی ارشد جدید در سال تحصیلی جدید راه اندازی می شود.

معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از راه‌اندازی دو گرایش نفت مهندسی شیمی و بایومکانیک مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد برای سال تحصیلی آینده خبر داد.   سال گذشته دو رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه خواجه نصیر راه‌اندازی شد و در مقطع دکتری نیز در رشته مهندسی ـ پزشکی با گرایش بایوالکترونیک پذیرش دانشجو هست. وی افزود: امسال هم در حال اقدام برای کسب مجوز در گرایش نفت مهندسی شیمی و بایومکانیک مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد خواهند بود.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر  درهمین حال طرح تاسیس شعبه در خارج از کشور را منتفی اعلام کرد.

دانشگاه پلی تکنیک

دانشگاه پلی تکنیک که قریب به شصت سال از فعالیتش می گذرد، در همه فصل های سال خبر ساز هست، شعار خود را پیشتاز توسعه پایدار ایران اعلام کرد. از پلی تکنیک خبر دار شدیم که محققان این دانشگاه در حال توسعه تولید منسوجی هستند که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. هم چنین در راستای توسعه فعالیت های مبتنی بر فناوری نانو، کمیته راهبردی فناوری نانو در این دانشگاه تشکیل شد. مدیر ارشد اجرایی دفتر توسعه پایدار دانشگاه از حضور مشاور عالی دبیرکل سازمان ملل در حوزه توسعه پایدار در این دانشگاه خبر داد.

دانشگاه علامه طباطبایی

از دانشگاه علامه طباطبایی تهران هم خبر رسید که این دانشگاه تقویم سال تحصیلی ۹۵-۹۶ خود را منتشر کرد. هم چنین مسئولان دانشگاه SWUFE‌ چین از این دانشگاه بازدید کردند. کارگاه بین المللی سیاست جهانی قرار است بزودی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شود. گفتنی است این دانشگاه در طرح ضیافت اندیشه استادان کشور در سال ۱۳۹۴، موفق به کسب رتبه نخست شد که به این دانشگاه تبریک می گوییم. علامه طباطبایی را با اخبار و اطلاعیه های مکرر در نشانی atu.ac.ir دنبال کنید.

دانشگاه آزاد اسلامی

بزرگ ترین دانشگاه غیر دولتی خاورمیانه، در تابستان ۹۵ پر خبر است. خبر اول که جالب هم هست این که واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد، ۵۱ گونه پرنده در محیط این دانشگاه شناسایی شده است. محققان این دانشگاه برای نخستین بار در کشور، موفق به ساخت نخستین میکروسکوپ رباتیک برای مطالعه اجسام متحرک شد. خبر دار شدیم که دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر از حمایت های صنایع فولاد کرمان از این دانشگاه تقدیر کرده است. امیدواریم کارگروه صنعت و دانشگاه در دانشگاه آزاد بیش از قبل توسعه یابد.

خبر های تکمیلی روزانه از واحد های دانشگاه آزاد سراسر کشور را در خبرگزاری این دانشگاه به نشانی اینترنتی به آدرس ANA.ir دنبال کنید.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

اخیرا مطلع شدیم که اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی با ۵ دستور العمل اخلاقی شورای اخلاق دانشگاه تقویت شده است. هم چنین اخیرا شورای فناوری اطلاعات دانشگاه تاسیس شد. دانشگاه علوم پزشکی ۴ رشته را در مقطع کارشناسی ارشد به صورت مجازی ارائه می کند که اطلاعات جدید در این باره را می توانید در نشانی http://namad.tums.ac.ir/Cms.aspx دنبال کنید. گفتنی است تقویم سال تحصیلی ۹۵-۹۶ دانشگاه نیز  منتشر شده است.

دانشگاه پیام نور

یکی از اساتید دانشگاه پیام نور ایران به عضویت هیات رییسه فدراسیون بسکتبال منصوب شد. با تلاش محققان دانشگاه پیام نور تبریز، ترمیم پوست های آسیب دیده به کمک نانو الیاف پلیمری امکان پذیر شد. خبر های جدید از دانشگاه پیام نور را می توان در آدرس http://www.pnu.ac.ir/Portal/Home دنبال کنید.

دانشگاه شیراز

دانشگاه شیراز اعلام کردد، با حمایت علمی این دانشگاه، همایش بین المللی شرق شناسی و بزرگداشت سعدی در دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی ایراون برگزار شود. هم چنین دوره دکترای بیهوشی و مراقبت های ویژه دامپزشکی در دانشگاه شیراز راه اندازی خواهد شد. دانشگاه شیراز، اخیرا نشست علمی بررسی تروریسم در خلیج فارس را برگزار کرد. نماینده گان این دانشگاه برای انعقاد تفاهم نامه همکاری به دانشگاه صنعتی درسدن آلمان به این کشور سفر کردند. پروفسور زبتاخان شینواری، رییس فرهنگستان علوم پاکستان با موضوع اخلاق در عرصه نوین علم و فناوری در این دانشگاه سخنرانی کرد. مسابقه بین المللی طبیعی دانان نوجوان همین روزها  (اواخر تیر) د این دانشگاه برگزار می شود.

هم چنین دانشگاه شیراز از برگزاری ۳ همایش در ماه های آینده خبر داد: نخستین همایش ملی جایگاه و نقش مادر، نخستین کنگره ملی عفونت و ایمنی و ششمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران.

خبر های تکمیلی از دانشگاه شیراز را در shirazu.ac.ir دنبال کنید.

دانشگاه شهید بهشتی

5-w900-h600

از دانشگاه شهبد بهشتی تهران هم خبر رسید که این دانشگاه با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تفاهم نامه همکاری منعقد کرده است. کلینیک تخصصی خانواده و کودک این دانشگاه نیز به بهره برداری رسید. دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شهید بهشتی، رتبه نسخت را در جشنواره حرکت از آن خود کرد. دانشگاه شهید بهشتی را در sbu.ac.ir دنبال کنید.

دانشگاه اصفهان

هیت رییسه این دانشگاه از مقام آوران مسابقات رباتیک پرتغال تقدیر کرد. هم چنین تیم pARScAT دانشگاه اصفهان درهفتمین دوره رقابت های بین المللی عامل های مذاکره کننده هوشمند ANANAC2016 که در دانشگاه سنگاپور برگزار شد مقام دوم را اخذ کرد. گفتنی است دانشگاه اصفهان با پرداخت ۵ میلیارد ریال، هزینه اشتراک پایگاه اطلاعاتی ساینس دایرکت را پرداخت کرد. گفتنی است، دکتر آرش شاهین، عضو هیات علمی کروه مدیریت دانشگاه اصفهان به عنوان سفیر و نماینده علمی موسسه EMERALD در ایران انتخاب شد. از کتاب «مبانی پژوهش ترکیبی تلفیق رویکردهای کمّی و کیفی» تالیف دکتر چارلز تدلی و دکتر عباس تشکری و ترجمه دکتر عادل آذر، استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس مرکز آمار ایران و دکتر سعید جهانیان، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان رونمایی شد .

دانشگاه تبریز

6-w900-h600

دانشگاه تبریز یکی از پر قدمت ترین دانشگاه های ایران در تابستان ۹۵ هم چنان خبر ساز هست.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز گفت: شورای گسترش آموزش عالی کشور موافقت قطعی خود را با ایجاد چهار رشته جدید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در دانشکده های ادبیات و زبانهای خارجی، علوم ریاضی و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز اعلام کرده است.

رشته های “ادبیات غنایی” و”آمار” در مقطع دکتری تخصصی و در رشته های تحصیلی “بیوشیمی بالینی”، “بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی”، در مقطع کارشناسی ارشد مورد موافقت قطعی قرار گرفته است. یادآور می شود؛ در حال حاضر ۷۷۴ رشته و گرایش در پنج رشته کاردانی؛ ۱۲۷ رشته کارشناسی؛ ۴۳۰رشته و گرایش کارشناسی ارشد و ۲۱۲رشته و گرایش دکتری تخصصی در دانشگاه تبریز وجود دارد.

کتاب های: آناتومی علف هرز، ژئو توریسم، طراحی سیستم های زهکشی، امنیت در مناطق حاشیه نشین از جمله کتاب هایی است که اخیرا توسط اساتید این دانشگاه تالیف و منتشر شده است. اضافه می شود که نخستین سمینار شیمی کاربردی ایران و هفتمین کنگره بین المللی زیست شناسی ایران  شهریور در دانشگاه تبریز برگزار می شود.

دانشگاه هنر

تخصصی ترین دانشگاه آموزش هنر در ایران اعلام کرد، فراخوان شرکت در هفتمین جشنواره بین المللی فارابی منتشر شد. هم چنین جزییات مسابقه طراحی دانشجویی این دانشگاه در تابستان ۹۵ در سایت art.ac.ir  قرار گرفت. نتایج آزمون جامع دکترای شهر سازی این دانشگاه نیز در اختیار مخاطبان قرار گرفت. دانشگاه هنر دارای ۷ دانشگده است. شرکت در دوره های آزاد این دانشگاه در تابستان ۹۵ را فراموش نکنید!

دانشگاه فردوسی مشهد

7-w900-h600

سومین دانشگاه پر قدمت ایران خبر داد که سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان در ۲۷ تیر در این دانشگاه برگزار می شود. هم چنین دهمین کنگره ملی مهندسی مکاینک و سومین کنفرانس بین المللی انرژی به ترتیب در ۹ و ۱۵ شهریور در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

دانشگاه صنعت نفت اهواز

دانشگاه صنعت نفت اهواز که قطب آموزش علوم و فناوری پتروشیمی  و نفت در کشور هست اعلام کرد که تفاهم نامه همکاری بین این دانشگاه و دانشگاه درسدن آلمان منعقد شده است. خبر های جدید از این دانشگاه را در نشانی put.ac.ir دنبال کنید.

کوتاه از دانشگاه های ایران

دانشگاه یزد اعلام کرد، پرداخت پژوهانه ۱ میلیون تومانی ماهانه به پذیرفته شدگان ممتاز این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد را اجرایی کرده است.

دانشگاه صنعتی مالک اشتر خبر داد که محققان این دانشگاه با حمایت سازمان هوا فضای ایران، بااستفاده از سبوس برنج موفق به بهینه سازی خواص مکانیکی یک نوع سرامیک دما بالا شده اند.

دانشگاه شهید چمران اهواز از قرار گرفتن مقاله دکتر ابراهیم حاجی ذولو در فهرست ۲۵ مقاله برتر پایگاه بین المللی الزویر خبر داد.

دانشگاه ایلام بر هم افزایی دانشگاه و پارگپ های علم و فناوری این استان تاکید کرد.

دانشگاه آزاد واحد آیت الله آملی، از توسعه فرآوری گیاهان دارویی در این دانشگاه خبر داد.

پژوهشگاه رویان اعلام کرد، وزارت اطلاعات با این پژوهشگاه همکاری خواهد کرد.

جهاد دانشگاهی خوزستان از انعتقاد تافهم همکاری با نیروگاه مسجد سلیمان خبر داد.

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران، از تولید یکی از گونه های نادر گیاهی در معرض خطر انقراض در کشور خبر داد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود